Přeskočit na hlavní obsah

A jsme zase v... ONLINE.

Přátelé, jsme v tom zase. Sice o něco zkušenější a znalí mnoha nových možností, ale ono to někdy má člověka tendenci přemoci. Ten velký výběr.

Především ale máme sice na výběr z různých nástrojů, jenže obsahy si tam většinou musíme vytvořit sami.

  • Zde na blogu budu nyní vkládat především nové materiály využitelné v distanční výuce do záložky online vpravo nahoře (seřazeny podle ročníků).
  • Opět na vás apeluji, když vytvoříte univerzální materiál (navázaný na nějaký online přístupný obsah, např. video apod.), podělte se s kolegy
    • Všichni jsme se po jaru shodli na časové náročnosti, pojďme si to ulehčit. Nemusíte nutně sdílet skrze můj blog, ale pokud jej využíváte, nebojte se toho a pište mi. Je na ostatních, zda vaši práci využijí.
  • Pokud by totiž každý z vás vytvořil jeden Wizer.me list či jeden test v Quizizz, měli bychom hravě pokryté všechny ročníky a člověk by se měl od čeho odrazit.

Přes možnosti zmiňované v článcích z jara mi v distanční výuce chybí hlavně různé formy práce, např. skupinové, kterou bych tentokrát ráda vyzkoušela. Přesto First things first:

1) Zřídila Vaše škola nove G-Suite a máte nový gmail?

    • doporučuji pracovat v Google chrome a vpravo nahoře si přidat uživatele - pracovní gmail, abyste jasně věděli, kdy se pohybujete v pracovním a kdy v osobním prostředí.

2) Chcete pracovat s dětmi online ve skupinách

Pokud používáte Google Meet, potom máte dvě možnosti:

  • Vaše škola si platí G-Suite Enterprise for Education (a já vám tiše závidím), v tom případě využijte žhavou novinku podle videa zde.


  • Máte G-Suite zdarma? Nezoufejte a řiďte se následujícím návodem:
Nainstalujte si Chrome Google Meet Breakout (zároveň je podle tutoriálu nutné mít instalovaný i Google Meet Grid). Natočila jsem tutoriál v češtině:


Pokud preferujete angličtinu, ze které jsem se to sama učila, můžete využít třeba zde:


V principu jde o nástroj, díky kterému snadno vytvoříte libovolný počet online místností se svými studenty, kteří se vám na začátku přihlásili přes váš vygenerovaný Google meet v záhlaví kurzu. Finta tkví v jednoduchém ovladači a možnosti být jako přítomen ve všech místnostech zároveň. Je nutné dát si pozor na určité vychytávky, ale měla jsem to v podstatě nastavené během chvilky. Na co si dát pozor?

  • Například v uvedeném videu kopírují do Main room celý vygenerovaný odkaz z Google classroom, mně to povolilo vložit pouze Nickname, tedy 10-místný kód za poslední lomítkem v odkazu.
  • Je nutné si předem promyslet na kolik maximálně skupin v dané třídě chcete žáky rozdělit a vytvořit si následně i tolik místností. Nemusíte je využít vždy všechny, ale je fajn mít tu možnost.
  • Většinou odkazy do jednotlivých místností dávám rovnou do chatu nebo už předem vytvořím úkoly s odkazem pro konkrétní skupinu.
    • děti, které se přihlašují přes telefon nemohou být zároveň na dvou meetech, takže se pak musí do hlavní místnosti přihlásit zase přes Google classroom
    • doporučuji si místnosti pojmenovat podle tématu, které té které skupině dáváte
  • Poté, co se žáci přihlásí do Main room a vy jim předáte rozdělení do skupin a odkazy stane se následující: otevře se jim další okno v google meet (místnost). Je vhodné, aby v hlavní místnosti nechali všechno zatlumené a věnovali se práci ve skupině. Vy jako učitel jste přítomen ve všech skupinách zároveň a můžete do nich vstupovat obrazem, hlasem, chatem, ale zároveň můžete mít vypnutý zvuk, takže vám nepraskne hlava.
  • Až dokončí práci ve skupině, máte v ovládacím okně tlačítko, kterým ukončíte všechny "Breakout rooms" najednou a oni tím pádem už budou jen v té hlavní, kde můžete práci nějak dál prezentovat, diskutovat apod.
3) Jaké nástroje mohou žáci ve skupinách nově použít?
Kromě diskuse k nějakému tématu, stejně jako by byli ve skupině ve škole, se samozřejmě nabízí práce na nějakém společném výtvoru/dokumentu.
Kromě běžných možností, které nabízí Google dokumenty, můžete využít i aplikaci Diagrams.net. Jde o nástroj k vytvoření různých typů myšlenkových map. Dají se sdílet a společně vzdáleně upravovat. Můžete takovou mapu předpřipravit pro každou skupinu. Pokud vám to vaše G-Suite nenabízí, musíte kontaktovat vaše administrátora. Je to funkce zdarma.

4) Inspirace z G-Suite Day 2020
20/10/2020 se konala vysoce inspirativní online konference, kterou doporučuji zhlédnout na Youtube, zatím vcelku, časem budou jednotlivé příspěvky.

Moc doporučuji 30-minutovku Štěpánky Baierlové ke Google Classroom a hned následující video k Jamboard a jeho využití.
Z bouřlivé diskuse u videa se také leccos dozvíte, ale zde najdete tipy na inspiraci od samotných pořadatelů.
To je vše, hodně sil do online.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Národní obrození a rok 1848. Věčně proklínané, může být zajímavé? 2.0

Další příspěvek, který dozrál na změnu! V tématu  národního obrození vidím pro rozvíjení různých metodických přístupů ještě poměrně velký prostor... Osobně vnímám toto období jako zajímavé, plné změn a pohnutých osobních osudů. Téma jde často do groteskních nadsázek, s kterými se dá krásně pracovat. Doporučení: Domluvte se s češtinářem/kou, ať to neberete dvakrát... 1) EVOKACE Začínáme brainstormingem a otázkami  Co dělá národ národem? Podle čeho poznáte, že někdo patří do jednoho národa? většinou se ve třídě dojde k následujícím poznatkům - stejný jazyk, společná historie, společné území, stejné zvyky... Dále se ptám Kolik národů žilo v Habsburské monarchii na přelomu 18./19. století? K tomu žákům promítnu mapu   z Českého historického atlasu. Tento úvod by neměl zabrat více než 10 minut. Žáci si pak zapíší do sešitu 4 jména a pod každým vynechají 1-2 řádky, jsou to: Josef Dobrovský, Josef Jungmann, František Palacký a Václav Hanka.   V PC-učebně si zahrají hru vytv...

Úvod do starověkého Řecka - mýty a pověsti 2.0

Jak už to tak bývá, po čase praktikování zveřejněného nápadu ve výuce je čas příspěvek trochu obměnit. Ve výuce ráda používám videa a dokumenty. Děti to baví a hodně si z toho pamatují. Samozřejmě je nutné vymyslet k videím nějakou aktivitu. Ideálně smysluplnou, která povede k cíli hodiny. V případě předložené metodiky bych ideálně viděla cíle 2:  JAK SE PŘÍBĚHY Z ŘECKÉ MYTOLOGIE PROMÍTAJÍ DO SOUČASNOSTI (V JAZYCE ČI KONKRÉTNÍCH MÍSTECH, KTERÁ SE DOCHOVALA DODNES)? JACÍ BYLI ŘEČTÍ BOHOVÉ? CHTĚL/A BYCH VĚŘIT V TAKOVÉ BOŽSTVO? Je to myslím trochu lepší cíl, než "Žáci se seznámí s řeckou mytologií." (Což v podstatě skýtal původní příspěvek). Pokud to dokážete lépe formulovat, do komentářů s tím... Nějaká stručná metodika do kapsy pro práci s videy by byla potřeba jako sůl - každý k tomu přistupuje jinak a možností je spousta. Asi nejhorší verze, a teď budu střílet do vlastních řad, je doplňovací pracovní list. Vím, že jich v sekci videa pár najdete a sama to vnímám jako takovou...

Nebojte se husitů - verze 2.0

Už jste si asi všimli, že občas původní příspěvky upravuji (poznáte podle verze v nadpisu). Husité už to vážně potřebují, pracuji nyní s tématem (alespoň doufám) promyšleněji. Proto zde najdete nyní trochu návodnější metodiku. Tolik k mému předsevzetí, že přípravy mi budou zabírat méně a méně času - takže ne, prostě když mi zbyde čas, tak samozřejmě vylepšuji... 1) UVEDENÍ DO PROBLEMATIKY Ráda využívám úvodní 4 strany z materiálů České školy bez hranic   o postavení českého království v Evropě na konci vlády Karla IV. (pro ZŠ je to úroveň B , pokud jste na SŠ zvolte obtížnější variantu) pracovní list tisknu oboustranně (2 stránky na jednu) líbí se mi, že se zde pracuje s dobovými prameny a mapami Na tyto webové stránky budu ještě párkrát odkazovat. Ideálně práci s textem zakončete brainstormingem s otázkou: Jak je vnímána všeobecně doba vlády Karla IV.? (žáci mohou ukázat na prstech)  Co si představíte, když se řekne krize? (vypište návrhy na tabuli) Co si představíte, když...