Přeskočit na hlavní obsah

Keltové - díváme se, posloucháme a hrajeme si

S oblíbenými tématy prozatím nekončím. Podobně jako zámořské objevy v předchozím příspěvku, i Keltové jsou veskrze oblíbení učiteli i žáky. Neztrácí se v hromadě podrobných informací, naopak jsou zahaleni v mírném tajemnu a tím se činí ještě atraktivnějšími.

1) Keltové mi většinou přeruší dvouměsíční římský monopol v dějepisu a jsou vítaným osvěžením. Zahájit můžete dílem Kompas Času Keltové, který sice není na Youtube ani ČT, ale dá se snadno stáhnout. Poslouží jako dobrý a stručný úvod, má krásných 10 minut. Pracovní list na míru:
Společně si můžete porozumění videu zopakovat i hravě s pomocí Quizizzu. Obzvlášť máte-li v k dispozici tablety. 

2) Dále jsem poprvé zkoušela pracovat také s Toulkami českou minulostí, konkrétně s 10. dílem Keltové mezi námi. Žáci jej individuálně vyslechnou na PC. Je na vás, jaké úkoly k nim zadáte. Nabízí zadat např. aktivitu do sešitu: O KELTECH JSEM VĚDĚL/NEVĚDĚL, ŽE... na rozpůlenou stránku. Důležité je, že jsou v 28 minutové nahrávce zmíněné informace, které využijí v následující hře.

3) Keltové v kostce - Albi hra
O tvorbě této hry jsem psala již v příspěvku o 1. světové válce. Protože jsem však již s loňskými šesťáky podobnou aktivitu dělala, mohla jsem vzít jejich herní prototyp a převézt jej do "dokonalejší" podoby.

Tu vám nyní nabízím ke stažení zde. Ve formátu .doc k úpravě zde.
Hru vytiskněte v režimu 2 stránky na jednu, takže výslednou A4 budete moc jednoduše přeložit a zalaminovat. Žáci hrají stejně jako Historie v kostce od Albi - mají minutu na prohlédnutí 1. strany karty a poté otočí a hází si kostkou otázku.
Doporučuji vytisknout víckrát a hrát ve skupinách. Žáci mohou získávat za každou správnou odpověď bod.

4) Konečně nezapomeňte ani na materiály Archeologie na dosah. Kde můžete využít komiks a pracovní list v jednom - Gyptina svatba. Ideálně by žáci měli mít přístup k internetu, protože pracovní list byl původně určen k výstavě...
Pro ty hravější můžete využít i vystřihovánky keltské ženy a keltského muže.

Máte nějaké tipy ke Keltům? Podělte se s námi v komentářích...



Komentáře

  1. Keltové se vyskytovali !!!
    Jinak super, zítra použiju.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Šmarjá, díky! To mi uteklo (vyráběli žáci, já to jen graficky dopilovala..)

      Vymazat
  2. Dobrý den,

    dnes jsem se žáky zkoušela a při quizzizu to házelo chyby, v žákovských nabídkách odpovědi byly nesmysly a ještě začala všem totálně zrnit obrazovka jako by nás někdo hacnul. Má někdo podobnou zkušenost?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Olga Kovaříková7. listopadu 2025 v 10:34

      Dobrý den, to se mi tedy nestalo. Ale asi bych případně kontaktovala podporu platformy - nově Wayground, že se to stalo a co s tím.

      Vymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Národní obrození a rok 1848. Věčně proklínané, může být zajímavé? 2.0

Další příspěvek, který dozrál na změnu! V tématu  národního obrození vidím pro rozvíjení různých metodických přístupů ještě poměrně velký prostor... Osobně vnímám toto období jako zajímavé, plné změn a pohnutých osobních osudů. Téma jde často do groteskních nadsázek, s kterými se dá krásně pracovat. Doporučení: Domluvte se s češtinářem/kou, ať to neberete dvakrát... 1) EVOKACE Začínáme brainstormingem a otázkami  Co dělá národ národem? Podle čeho poznáte, že někdo patří do jednoho národa? většinou se ve třídě dojde k následujícím poznatkům - stejný jazyk, společná historie, společné území, stejné zvyky... Dále se ptám Kolik národů žilo v Habsburské monarchii na přelomu 18./19. století? K tomu žákům promítnu mapu   z Českého historického atlasu. Tento úvod by neměl zabrat více než 10 minut. Žáci si pak zapíší do sešitu 4 jména a pod každým vynechají 1-2 řádky, jsou to: Josef Dobrovský, Josef Jungmann, František Palacký a Václav Hanka.   V PC-učebně si zahrají hru vytv...

Úvod do starověkého Řecka - mýty a pověsti 2.0

Jak už to tak bývá, po čase praktikování zveřejněného nápadu ve výuce je čas příspěvek trochu obměnit. Ve výuce ráda používám videa a dokumenty. Děti to baví a hodně si z toho pamatují. Samozřejmě je nutné vymyslet k videím nějakou aktivitu. Ideálně smysluplnou, která povede k cíli hodiny. V případě předložené metodiky bych ideálně viděla cíle 2:  JAK SE PŘÍBĚHY Z ŘECKÉ MYTOLOGIE PROMÍTAJÍ DO SOUČASNOSTI (V JAZYCE ČI KONKRÉTNÍCH MÍSTECH, KTERÁ SE DOCHOVALA DODNES)? JACÍ BYLI ŘEČTÍ BOHOVÉ? CHTĚL/A BYCH VĚŘIT V TAKOVÉ BOŽSTVO? Je to myslím trochu lepší cíl, než "Žáci se seznámí s řeckou mytologií." (Což v podstatě skýtal původní příspěvek). Pokud to dokážete lépe formulovat, do komentářů s tím... Nějaká stručná metodika do kapsy pro práci s videy by byla potřeba jako sůl - každý k tomu přistupuje jinak a možností je spousta. Asi nejhorší verze, a teď budu střílet do vlastních řad, je doplňovací pracovní list. Vím, že jich v sekci videa pár najdete a sama to vnímám jako takovou...

Nebojte se husitů - verze 2.0

Už jste si asi všimli, že občas původní příspěvky upravuji (poznáte podle verze v nadpisu). Husité už to vážně potřebují, pracuji nyní s tématem (alespoň doufám) promyšleněji. Proto zde najdete nyní trochu návodnější metodiku. Tolik k mému předsevzetí, že přípravy mi budou zabírat méně a méně času - takže ne, prostě když mi zbyde čas, tak samozřejmě vylepšuji... 1) UVEDENÍ DO PROBLEMATIKY Ráda využívám úvodní 4 strany z materiálů České školy bez hranic   o postavení českého království v Evropě na konci vlády Karla IV. (pro ZŠ je to úroveň B , pokud jste na SŠ zvolte obtížnější variantu) pracovní list tisknu oboustranně (2 stránky na jednu) líbí se mi, že se zde pracuje s dobovými prameny a mapami Na tyto webové stránky budu ještě párkrát odkazovat. Ideálně práci s textem zakončete brainstormingem s otázkou: Jak je vnímána všeobecně doba vlády Karla IV.? (žáci mohou ukázat na prstech)  Co si představíte, když se řekne krize? (vypište návrhy na tabuli) Co si představíte, když...