Přeskočit na hlavní obsah

Přemyslovci podruhé, tentokrát s dramatizací

Když mi žáci na konci školního roku psali krátkou zpětnou vazbu a povídali jsme si o tom, co se jim nejvíce líbilo, co jim chybělo a co by mi doporučili změnit, ze společné diskuse vyplynulo následující: mají rádi hraní divadla a scének.
Možností dramatizace je nepřeberně, o lecčems jsem psala již v příspěvku k Letní škole od Paměti národa. Post bellum tuto formu zážitkové pedagogiky velmi propracovaně využívá ve svých workshopech zde.
Tak dokonalé metodiky vám sice nenabídnu, ale i tak byste mohli následující nápad využít a zažít s ním v hodině trochu legrace.
Aktivita bude v podstatě navazovat na činnosti z příspěvku o prvních Přemyslovcích.

1) Nechte žáky, aby si vybrali, jakému našemu slavnému přemyslovskému panovníkovi se chtějí věnovat.
    • Přemysl Otakar I., Václav I, Přemysl Otakar II., Václav II.
2) Podle jejich rozhodnutí by vám měly vzniknout přibližně stejně velké skupiny. Do každé z nich doporučuji připravit materiály, s kterými budou žáci pracovat. Já jsem například používala patřičné kapitoly v učebnici a následující knížky.

  • výběr připravený k tisku naleznete zde, navíc můžete využít články z časostroje zde.
3) Co mají žáci dělat? 
  • Ať s pomocí materiálů sestaví a sepíší příběh daného panovníka tak, aby jim samotným přišel poutavý a zajímavý. Upozorněte je na události z dětství, na manželky či dcery v životech panovníka.
  • Ať se zamyslí, které části příběhu by stálo za to sehrát ve scénce.
  • Jeden z nich ať je vypravěč, zbytek skupiny ať si si rozdělí role
4) Doporučte dětem, ať se hlavně zaměří na dobrý příběh a na to, které scény stojí za to sehrát. NEZTRÁCEJTE ALE PŘÍLIŠ ČAS ZKOUŠENÍM. Naším záměrem není zahrát dobré divadlo, ale oživit si na chvilku zjednodušeně historii. Vyzkoušela jsem to již dvakrát a skutečně dobře funguje, když žáci v přidělených rolích improvizují podle vypravěče. Takže příprava příběhu se ukazuje jako to zásadní.

5) V druhé hodině dejte ještě trochu času na dotažení, a pak se již vrhněte na postupné převyprávění příběhů a sehrání scének.
Obě dvě hodiny jsme si všichni dost užili a improvizovalo i publikum, včetně mě. Když Přemysl Otakar II. potřeboval o 30 let starší manželku Markétu Babenberskou, mohla jsem do role snadno naskočit...

6) Pokud chcete znalosti shrnout a upevnit nějakou jinou formou než nabízí tradiční písemka, doporučuji využít tento skvělý materiál od Danuše Kubové z Metodického portálu RVP:
  1. Žáci nejprve ve skupině sestaví z kartiček časovou osu, k níž pak společně doplňují jména panovníků, jejich medailonky.
  2. Pak je můžete rozdělit do týmů a nechat zápolit se soutěžní prezentací.
  3. Nebo využijete mnou doplněný materiál zde, kartičky rozdáte a necháte je hrát, hádej, kdo jsem? Žáci v plénu budou klást otázky a dotyčný s kartičkou a pomocí údajů na ní bude odpovídat ANO/NE.
7) Pokud vaši žáci rádi využívají elektroniku, můžete si na tabletech či telefonech zahrát Quizizz
Dramatizaci jsem souběžně použila v 8. třídě při probírání Marie Terezie a Josefa II. Fungovalo to skvěle. Kromě zmíněných publikací jsme využili i díl Děsivých dějin "Pyskatí Habsburkové", takže o peprné scény nebyla nouze.

To je poslední letošní příspěvek. Přeji vám krásný nový rok a těším se na vaše reakce a zkušenosti z hodin. Pokud vám nevyhovuje psát veřejně do komentářů, ocením i zpětnou vazbu e-mailem.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Národní obrození a rok 1848. Věčně proklínané, může být zajímavé? 2.0

Další příspěvek, který dozrál na změnu! V tématu  národního obrození vidím pro rozvíjení různých metodických přístupů ještě poměrně velký prostor... Osobně vnímám toto období jako zajímavé, plné změn a pohnutých osobních osudů. Téma jde často do groteskních nadsázek, s kterými se dá krásně pracovat. Doporučení: Domluvte se s češtinářem/kou, ať to neberete dvakrát... 1) EVOKACE Začínáme brainstormingem a otázkami  Co dělá národ národem? Podle čeho poznáte, že někdo patří do jednoho národa? většinou se ve třídě dojde k následujícím poznatkům - stejný jazyk, společná historie, společné území, stejné zvyky... Dále se ptám Kolik národů žilo v Habsburské monarchii na přelomu 18./19. století? K tomu žákům promítnu mapu   z Českého historického atlasu. Tento úvod by neměl zabrat více než 10 minut. Žáci si pak zapíší do sešitu 4 jména a pod každým vynechají 1-2 řádky, jsou to: Josef Dobrovský, Josef Jungmann, František Palacký a Václav Hanka.   V PC-učebně si zahrají hru vytvořenou v  Genially

Úvod do starověkého Řecka - mýty a pověsti 2.0

Jak už to tak bývá, po čase praktikování zveřejněného nápadu ve výuce je čas příspěvek trochu obměnit. Ve výuce ráda používám videa a dokumenty. Děti to baví a hodně si z toho pamatují. Samozřejmě je nutné vymyslet k videím nějakou aktivitu. Ideálně smysluplnou, která povede k cíli hodiny. V případě předložené metodiky bych ideálně viděla cíle 2:  JAK SE PŘÍBĚHY Z ŘECKÉ MYTOLOGIE PROMÍTAJÍ DO SOUČASNOSTI (V JAZYCE ČI KONKRÉTNÍCH MÍSTECH, KTERÁ SE DOCHOVALA DODNES)? JACÍ BYLI ŘEČTÍ BOHOVÉ? CHTĚL/A BYCH VĚŘIT V TAKOVÉ BOŽSTVO? Je to myslím trochu lepší cíl, než "Žáci se seznámí s řeckou mytologií." (Což v podstatě skýtal původní příspěvek). Pokud to dokážete lépe formulovat, do komentářů s tím... Nějaká stručná metodika do kapsy pro práci s videy by byla potřeba jako sůl - každý k tomu přistupuje jinak a možností je spousta. Asi nejhorší verze, a teď budu střílet do vlastních řad, je doplňovací pracovní list. Vím, že jich v sekci videa pár najdete a sama to vnímám jako takovou

Trochu šílené i děsivé římské císařství s širokou paletou činností

V dnešním příspěvku vám představím své nápady, které používám při výuce období římského císařství. Téma kompletuji na základě zpětné vazby, kterou mi poskytujete nejen v komentářích, ale i mailem a věřte, že mne vždy moc potěší.  Při probírání toho, co k římskému císařství mám, jsem si uvědomila, že k tomuto období jsem různé nápady sbírala delší dobu možná i proto, že se probírá koncem roku a to už bývám, stejně jako vy, dost unavená. Pořád si myslím, že bych některé části mohla více vychytat, ale třeba se objeví nějaké vaše tipy a vylepšení v komentářích níže.  1. Gaius Julius Caesar S nikým jiným než s Julkem se do období římského císařství ani nedá vstoupit. A protože této hodině většinou předchází badatelská hodina s bitvou u Zamy a běhací aktivita ke krizi římské republiky , nechávám žáky trochu vydechnout s jednoduchým pracovním listem a krátkým videem. Pustíme si na začátku hodiny kratičkou část videa  (0:50-1:51), kde žáci sledují zvětšování římské říše. K dispozici mají praco