Když mi žáci na konci školního roku psali krátkou zpětnou vazbu a povídali jsme si o tom, co se jim nejvíce líbilo, co jim chybělo a co by mi doporučili změnit, ze společné diskuse vyplynulo následující: mají rádi hraní divadla a scének.
Možností dramatizace je nepřeberně, o lecčems jsem psala již v příspěvku k Letní škole od Paměti národa. Post bellum tuto formu zážitkové pedagogiky velmi propracovaně využívá ve svých workshopech zde.
Tak dokonalé metodiky vám sice nenabídnu, ale i tak byste mohli následující nápad využít a zažít s ním v hodině trochu legrace.
Aktivita bude v podstatě navazovat na činnosti z příspěvku o prvních Přemyslovcích.
1) Nechte žáky, aby si vybrali, jakému našemu slavnému přemyslovskému panovníkovi se chtějí věnovat.
To je poslední letošní příspěvek. Přeji vám krásný nový rok a těším se na vaše reakce a zkušenosti z hodin. Pokud vám nevyhovuje psát veřejně do komentářů, ocením i zpětnou vazbu e-mailem.
Možností dramatizace je nepřeberně, o lecčems jsem psala již v příspěvku k Letní škole od Paměti národa. Post bellum tuto formu zážitkové pedagogiky velmi propracovaně využívá ve svých workshopech zde.
Tak dokonalé metodiky vám sice nenabídnu, ale i tak byste mohli následující nápad využít a zažít s ním v hodině trochu legrace.
Aktivita bude v podstatě navazovat na činnosti z příspěvku o prvních Přemyslovcích.
1) Nechte žáky, aby si vybrali, jakému našemu slavnému přemyslovskému panovníkovi se chtějí věnovat.
- Přemysl Otakar I., Václav I, Přemysl Otakar II., Václav II.
3) Co mají žáci dělat?
- Ať s pomocí materiálů sestaví a sepíší příběh daného panovníka tak, aby jim samotným přišel poutavý a zajímavý. Upozorněte je na události z dětství, na manželky či dcery v životech panovníka.
- Ať se zamyslí, které části příběhu by stálo za to sehrát ve scénce.
- Jeden z nich ať je vypravěč, zbytek skupiny ať si si rozdělí role
5) V druhé hodině dejte ještě trochu času na dotažení, a pak se již vrhněte na postupné převyprávění příběhů a sehrání scének.
Obě dvě hodiny jsme si všichni dost užili a improvizovalo i publikum, včetně mě. Když Přemysl Otakar II. potřeboval o 30 let starší manželku Markétu Babenberskou, mohla jsem do role snadno naskočit...
6) Pokud chcete znalosti shrnout a upevnit nějakou jinou formou než nabízí tradiční písemka, doporučuji využít tento skvělý materiál od Danuše Kubové z Metodického portálu RVP:
- Žáci nejprve ve skupině sestaví z kartiček časovou osu, k níž pak společně doplňují jména panovníků, jejich medailonky.
- Pak je můžete rozdělit do týmů a nechat zápolit se soutěžní prezentací.
- Nebo využijete mnou doplněný materiál zde, kartičky rozdáte a necháte je hrát, hádej, kdo jsem? Žáci v plénu budou klást otázky a dotyčný s kartičkou a pomocí údajů na ní bude odpovídat ANO/NE.
To je poslední letošní příspěvek. Přeji vám krásný nový rok a těším se na vaše reakce a zkušenosti z hodin. Pokud vám nevyhovuje psát veřejně do komentářů, ocením i zpětnou vazbu e-mailem.
Komentáře
Okomentovat