Naši milí Přemyslovci...
Ne vždy jsem hleděla na toto téma českých dějin s velkým nadšením. Je to oblast, o které už žáci budou leccos vědět z prvního stupně, takže žádné okouzlení závratnou novinkou se nekoná. Zároveň je tu tendence přistupovat k našim prvním knížatům a králům s posvátnou bázní, čímž se veškerá lidskost vytrácí. Nemluvě o detailech z jejich životů, které se na takový "piedestal" nehodí, ale o to jsou zajímavější.
Co s nimi?



Ne vždy jsem hleděla na toto téma českých dějin s velkým nadšením. Je to oblast, o které už žáci budou leccos vědět z prvního stupně, takže žádné okouzlení závratnou novinkou se nekoná. Zároveň je tu tendence přistupovat k našim prvním knížatům a králům s posvátnou bázní, čímž se veškerá lidskost vytrácí. Nemluvě o detailech z jejich životů, které se na takový "piedestal" nehodí, ale o to jsou zajímavější.
Co s nimi?
- Opět se tu logicky nabízí hezký a jednoduchý přehled z Dějin udatného českého národa. Ačkoliv nejsem velkým zastáncem pracovních sešitů k učebnicím dějepisu a rozhodně nevidím jako šťastné řešení je pořizovat, nebráním se některým povedeným částem, když se mi zrovna hodí k dané aktivitě. K videům se hodí listy z Hravého dějepisu 7 od Taktiku, konkrétně stránky 14, 15 a 16. Zde najdete klíč k řešení a můžete se i mrknout, jestli vám to stojí za to pořizovat.
- Ve svém příspěvku k časopisu Časostroj jsem zmiňovala pravidelnou rubriku Fiktivních rozhovorů s historickými osobnostmi. Můžete využít metodu z rozvoje čtenářské gramotnosti a dát žákům ve skupinkách k dispozici rozstříhané rozhovory s Bořivojem, sv. Václavem a Boleslavem I. Po několikerém vyzkoušení jsem došla k následujícímu postupu:
- Vytisknu si pouze odpovědi, které rozstříhám a zalaminuji.
- Každá skupina dostane pouze jeden z následujících rozhovorů včetně A4, kde jsou již správně srovnané otázky.
- Následně správně přiloží obrázky, které jsou také vystřižené a zalaminované.
- Po vyplnění (mějte po ruce správné řešení) skupina/dvojice zkusí odhadnout, které informace v rozhovoru jsou asi skutečnými historickými fakty. Tyto si vypíše do sešitu.
- V závěru hodiny skupiny seznámí se zjištěnými fakty ostatní ve třídě.
- Rozhovor s Bořivojem (Časostroj 4/2016, s. 38-39) najdete zde. Dokument jen s otázkami pro žáky zde.
Jako procvičení nebo zabavení rychlejších žáků, můžete využít již zmiňovaný Skákavý rébus k Počátkům Přemyslovců zde (od Pavly Novákové).
Nebo hotový Quizziz.
SOUDNÍ PŘELÍČENÍ V HODINĚ!
Nabízí se i další nevšední aktivita, kterou laskavě nabídl Petr Bárta na FCB skupině Starší dějiny moderně.
- Uspořádejte soud, kde se vaši žáci budou snažit obhájit kroky Boleslava I.
- Podrobný návod aktivity najdete ZDE, můžete koneckonců využít i rozhovory v původní podobě jako výpovědi hlavních aktérů.
- Původní rozhovor s Václavem a s Boleslavem.
Chci poděkovat za skvělé nápady:)!!! Aktivitu jsem vyzkoušela a bylo to moc fajn.
OdpovědětVymazatDíky, tak to jsem ráda!
Vymazat