Přeskočit na hlavní obsah

První Přemyslovci s rozvojem čtenářské gramotnosti nebo raději uspořádáte soudní přelíčení?

Naši milí Přemyslovci...
Ne vždy jsem hleděla na toto téma českých dějin s velkým nadšením. Je to oblast, o které už žáci budou leccos vědět z prvního stupně, takže žádné okouzlení závratnou novinkou se nekoná. Zároveň je tu tendence přistupovat k našim prvním knížatům a králům s posvátnou bázní, čímž se veškerá lidskost vytrácí. Nemluvě o detailech z jejich životů, které se na takový "piedestal" nehodí, ale o to jsou zajímavější.
Co s nimi?
  • Opět se tu logicky nabízí hezký a jednoduchý přehled z Dějin udatného českého národa. Ačkoliv nejsem velkým zastáncem pracovních sešitů k učebnicím dějepisu a rozhodně nevidím jako šťastné řešení je pořizovat, nebráním se některým povedeným částem, když se mi zrovna hodí k dané aktivitě. K videům se hodí listy z Hravého dějepisu 7 od Taktiku, konkrétně stránky 14, 15 a 16. Zde najdete klíč k řešení a můžete se i mrknout, jestli vám to stojí za to pořizovat.

  • Ve svém příspěvku k časopisu Časostroj jsem zmiňovala pravidelnou rubriku Fiktivních rozhovorů s historickými osobnostmi. Můžete využít metodu z rozvoje čtenářské gramotnosti a dát žákům ve skupinkách k dispozici rozstříhané rozhovory s Bořivojem, sv. Václavem a Boleslavem I. Po několikerém vyzkoušení jsem došla k následujícímu postupu:
    • Vytisknu si pouze odpovědi, které rozstříhám a zalaminuji.
    • Každá skupina dostane pouze jeden z následujících rozhovorů včetně A4, kde jsou již správně srovnané otázky.
    • Následně správně přiloží obrázky, které jsou také vystřižené a zalaminované.
    • Po vyplnění (mějte po ruce správné řešení) skupina/dvojice zkusí odhadnout, které informace v rozhovoru jsou asi skutečnými historickými fakty. Tyto si vypíše do sešitu.
    • V závěru hodiny skupiny seznámí se zjištěnými fakty ostatní ve třídě.
Nedávejte skupině/dvojici více než jeden rozhovor, nestihli by nic dalšího a hodina by se "rozplizla"... (Tak jako mně.)
  • Rozhovor s Bořivojem (Časostroj 4/2016, s. 38-39) najdete zde. Dokument jen s otázkami pro žáky zde.

  • Rozhovor s Václavem (Časostroj 10/2012, s. 16-17) zde. Dokument jen s otázkami pro žáky zde.

  • Rozhovor s Boleslavem I. (Časostroj 3/2017, s. 36-37) tady. Dokument jen s otázkami pro žáky zde.


Jako procvičení nebo zabavení rychlejších žáků, můžete využít již zmiňovaný Skákavý rébus k Počátkům Přemyslovců zde (od Pavly Novákové). 
Nebo hotový Quizziz.

SOUDNÍ PŘELÍČENÍ V HODINĚ!
Nabízí se i další nevšední aktivita, kterou laskavě nabídl Petr Bárta na FCB skupině Starší dějiny moderně.
  • Uspořádejte soud, kde se vaši žáci budou snažit obhájit kroky Boleslava I.
  • Podrobný návod aktivity najdete ZDE, můžete koneckonců využít i rozhovory v původní podobě jako výpovědi hlavních aktérů. 
  • Původní rozhovor s Václavem a s Boleslavem.

Komentáře

  1. Chci poděkovat za skvělé nápady:)!!! Aktivitu jsem vyzkoušela a bylo to moc fajn.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Národní obrození a rok 1848. Věčně proklínané, může být zajímavé? 2.0

Další příspěvek, který dozrál na změnu! V tématu  národního obrození vidím pro rozvíjení různých metodických přístupů ještě poměrně velký prostor... Osobně vnímám toto období jako zajímavé, plné změn a pohnutých osobních osudů. Téma jde často do groteskních nadsázek, s kterými se dá krásně pracovat. Doporučení: Domluvte se s češtinářem/kou, ať to neberete dvakrát... 1) EVOKACE Začínáme brainstormingem a otázkami  Co dělá národ národem? Podle čeho poznáte, že někdo patří do jednoho národa? většinou se ve třídě dojde k následujícím poznatkům - stejný jazyk, společná historie, společné území, stejné zvyky... Dále se ptám Kolik národů žilo v Habsburské monarchii na přelomu 18./19. století? K tomu žákům promítnu mapu   z Českého historického atlasu. Tento úvod by neměl zabrat více než 10 minut. Žáci si pak zapíší do sešitu 4 jména a pod každým vynechají 1-2 řádky, jsou to: Josef Dobrovský, Josef Jungmann, František Palacký a Václav Hanka.   V PC-učebně si zahrají hru vytvořenou v  Genially

Úvod do starověkého Řecka - mýty a pověsti 2.0

Jak už to tak bývá, po čase praktikování zveřejněného nápadu ve výuce je čas příspěvek trochu obměnit. Ve výuce ráda používám videa a dokumenty. Děti to baví a hodně si z toho pamatují. Samozřejmě je nutné vymyslet k videím nějakou aktivitu. Ideálně smysluplnou, která povede k cíli hodiny. V případě předložené metodiky bych ideálně viděla cíle 2:  JAK SE PŘÍBĚHY Z ŘECKÉ MYTOLOGIE PROMÍTAJÍ DO SOUČASNOSTI (V JAZYCE ČI KONKRÉTNÍCH MÍSTECH, KTERÁ SE DOCHOVALA DODNES)? JACÍ BYLI ŘEČTÍ BOHOVÉ? CHTĚL/A BYCH VĚŘIT V TAKOVÉ BOŽSTVO? Je to myslím trochu lepší cíl, než "Žáci se seznámí s řeckou mytologií." (Což v podstatě skýtal původní příspěvek). Pokud to dokážete lépe formulovat, do komentářů s tím... Nějaká stručná metodika do kapsy pro práci s videy by byla potřeba jako sůl - každý k tomu přistupuje jinak a možností je spousta. Asi nejhorší verze, a teď budu střílet do vlastních řad, je doplňovací pracovní list. Vím, že jich v sekci videa pár najdete a sama to vnímám jako takovou

Trochu šílené i děsivé římské císařství s širokou paletou činností

V dnešním příspěvku vám představím své nápady, které používám při výuce období římského císařství. Téma kompletuji na základě zpětné vazby, kterou mi poskytujete nejen v komentářích, ale i mailem a věřte, že mne vždy moc potěší.  Při probírání toho, co k římskému císařství mám, jsem si uvědomila, že k tomuto období jsem různé nápady sbírala delší dobu možná i proto, že se probírá koncem roku a to už bývám, stejně jako vy, dost unavená. Pořád si myslím, že bych některé části mohla více vychytat, ale třeba se objeví nějaké vaše tipy a vylepšení v komentářích níže.  1. Gaius Julius Caesar S nikým jiným než s Julkem se do období římského císařství ani nedá vstoupit. A protože této hodině většinou předchází badatelská hodina s bitvou u Zamy a běhací aktivita ke krizi římské republiky , nechávám žáky trochu vydechnout s jednoduchým pracovním listem a krátkým videem. Pustíme si na začátku hodiny kratičkou část videa  (0:50-1:51), kde žáci sledují zvětšování římské říše. K dispozici mají praco