Přeskočit na hlavní obsah

Tak nám zabili Ferdinanda - hodina plná aktivit od Pavly Nawratové

Přicházím s inspirací z vašich řad. Pavla Nawratová nelenila a poslala mi krásně zpracovanou hodinu k atentátu v Sarajevu. S jejím laskavým svolením si to nenechám pro sebe a dostáváte to v plen. Speciálně věnujeme všem, kteří nestihli probrat 1. světovou válku na konci 8. třídy stejně jako já. Ale zase už jsem vše, co si právě budete číst, vyzkoušela letos v deváté třídě a je to super!
Hodina je postavena na principu EUR (skladba hodiny dle kritického myšlení) a prvcích formativního hodnocení. Celou hodinu vás bude provázet prezentace (vč. zdrojů na konci), ale díky autorce můžete využít i podrobný metodický plán:

1) EVOKACE

Slide 1
Já: Znáte hru černé historky? Jednu takovou hru si zahrajeme.

Žáci se ptají, já provádím snos toho, co o situaci uhodli správně. Snos ne necháme být, neříkám, zda na to přišli, nebo ne, vracíme se k němu až ke konci hodiny a ověřujeme naše domněnky.
Slide 2

2) FÁZE UVĚDOMĚNÍ

Slide 3

Spustí se automaticky nahrávka s nahranou první částí textu, zároveň na obrázcích lze ukazovat průběh na mapce s fotkami. Schválně je zakrytá odbočka na mapě, kde došlo k smrti následníka, pořád ještě nechceme, aby bylo odhaleno, co se vlastně stalo.

Slide 4

Think – pair – share (Zamysli se, prober s partnerem, poděl se s ostatními).

Žáci pomoci této techniky přemýšlí o výše uvedených otázkách, pak náhodně losuji žáky, kteří své názory sdílí se třídou. Zde by se určitě hodilo použít tzv. kolo štěstí z Flippity, pokud vím, tak jsou ale aktuálně s Flippity potíže...

Slide 5

Do dvojic dostanou žáci text s popisem dalších událostí, ten si pročtou. K textu je ilustrační slide s rozmístěním atentátníků a odkrytou odbočkou do ulice, kde došlo k smrti následníka.

Slide 6


Shrnutí textu ve dvojicích v aktivitě 1 minute talk – jednu minutu mluví první žák (odpovídá na KDO A KDY) a jakmile tlesknu, pokračuje v mluvení ten druhý (odpovídá na KDE A JAK), když mají domluveno, diskutují – PROČ? Zde dochází k naplnění prvního cíle hodiny.

POTÉ se vracíme ke snosu na tabuli z úvodu hodiny, probíráme, co jsme si poznamenali v aktivitě Černé historky a ujasňujeme si domněnky.

Slide 7
 

Žáci vypracují pětilístek, dobrovolníci přečtou, popřípadě se předem domluvíme, že vylosuji náhodně 3, kteří ho přečtou. 
Další možnost je, že se rozdělí do dvojic, popř. zařadíme aktivitu Těkej – štronzo – dvojice. Zde dochází k naplnění druhého cíle hodiny.

Moji milí, pokud budete dodávat takto zpracovaný materiál, naše edukační snahy budou určitě mnohem efektivnější. Moc děkuji Pavle za krásné propojení různorodých aktivit a doplňuji o další možné zdroje:
  • Chcete vyprávět příběh i s videem, využijte během aktivity krátké video  z Edu kanálu ČT
  • můžete propojit nebo se inspirovat i materiálem ze Streamu, kde najdete kromě videa i pracovní list

Komentáře

  1. Tak jsem dnes vyzkoušela. Nemůžu úplně říct, jestli to mělo úspěch, asi bych řekla 50:50. Černou historku mi uhodli okamžitě, neuměla jsem s tím moc pracovat, protože obecně Černé historky moc nechápu. Ale žáci s tím byli ok. Na závěr proběhlo maximální zděšení u Pětilístku, protože evidentně tuhle metodu nemají rádi - znají, ale nesnášejí.

    Za sebe říkám, že se mi hodina líbila moc, krásné rozpracování posledních chvilek následníka.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den, chápu, moji deváťáci hned věděli (u černé historky), takže jsem nechala hrát jen ty, kteří neměli Ahnung. Ideálně si samozřejmě upravte aktivitu třídě i sobě na míru - vzhledem ke zpracování v prezentaci to půjde snadno. Jde o to, že práce s textem je od P. Nawratové připravená.

      Vymazat
    2. Ajko198, já (Pavla Nawratová :-)) to učila u "nepolíbených" loni :-). Celkem jsem to odučila ve třech třídách, dvě byly nadšené a jedna zhruba také 50:50, člověk se nezavděčí všem :-). Pětilístek můžete nahradit třeba dopisem jedné z osobností, které byly v hodině zmíněny (Ferdinand, Žofie, Potiorek...), nebo úplně nějakou jinou technikou. Jsem ráda, že se Vám líbila.

      Vymazat
    3. Vyzkoušela jsem v ještě další devítce a tam to bylo zase úplně jiné :-) Jednak já jsem si už byla jistější v kramflecích a přece jen i tahle třída je lepší. Tam už i ta černá historka proběhla lépe, i když na to přišli asi po 3 otázkách :-) Pětilístek je v pohodě - jen ta konkrétní třída s tím měla problém. Ta druhá byla úplně v pohodě. Jasně, dá se to nahradit jinými aktivitami. Ale přiznám se, že jsem za tuhle aktivitu byla hrozně ráda, protože při první hodině o první světové jsem zaměnila atentát na Heydricha s atentáten na FF. Ne že bych spletla jména, ale nebyla jsem si jistá tím průběhem, takže tohle se fakt hodilo a ujasnili jsme si to všichni :-) Ještě jednou díky. Vlaďka

      Vymazat
  2. Dobrý den, jsem neaprobovaná, ale letos učím dějepis v 6. a 9. třídě. Vaše stránky mi moc pomáhají. Díky za to. Eva

    OdpovědětVymazat
  3. Dobrý den, tak to mne samozřejmě moc těší. Využívejte směle dál, ať se daří.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Národní obrození a rok 1848. Věčně proklínané, může být zajímavé? 2.0

Další příspěvek, který dozrál na změnu! V tématu  národního obrození vidím pro rozvíjení různých metodických přístupů ještě poměrně velký prostor... Osobně vnímám toto období jako zajímavé, plné změn a pohnutých osobních osudů. Téma jde často do groteskních nadsázek, s kterými se dá krásně pracovat. Doporučení: Domluvte se s češtinářem/kou, ať to neberete dvakrát... 1) EVOKACE Začínáme brainstormingem a otázkami  Co dělá národ národem? Podle čeho poznáte, že někdo patří do jednoho národa? většinou se ve třídě dojde k následujícím poznatkům - stejný jazyk, společná historie, společné území, stejné zvyky... Dále se ptám Kolik národů žilo v Habsburské monarchii na přelomu 18./19. století? K tomu žákům promítnu mapu   z Českého historického atlasu. Tento úvod by neměl zabrat více než 10 minut. Žáci si pak zapíší do sešitu 4 jména a pod každým vynechají 1-2 řádky, jsou to: Josef Dobrovský, Josef Jungmann, František Palacký a Václav Hanka.   V PC-učebně si zahrají hru vytv...

Úvod do starověkého Řecka - mýty a pověsti 2.0

Jak už to tak bývá, po čase praktikování zveřejněného nápadu ve výuce je čas příspěvek trochu obměnit. Ve výuce ráda používám videa a dokumenty. Děti to baví a hodně si z toho pamatují. Samozřejmě je nutné vymyslet k videím nějakou aktivitu. Ideálně smysluplnou, která povede k cíli hodiny. V případě předložené metodiky bych ideálně viděla cíle 2:  JAK SE PŘÍBĚHY Z ŘECKÉ MYTOLOGIE PROMÍTAJÍ DO SOUČASNOSTI (V JAZYCE ČI KONKRÉTNÍCH MÍSTECH, KTERÁ SE DOCHOVALA DODNES)? JACÍ BYLI ŘEČTÍ BOHOVÉ? CHTĚL/A BYCH VĚŘIT V TAKOVÉ BOŽSTVO? Je to myslím trochu lepší cíl, než "Žáci se seznámí s řeckou mytologií." (Což v podstatě skýtal původní příspěvek). Pokud to dokážete lépe formulovat, do komentářů s tím... Nějaká stručná metodika do kapsy pro práci s videy by byla potřeba jako sůl - každý k tomu přistupuje jinak a možností je spousta. Asi nejhorší verze, a teď budu střílet do vlastních řad, je doplňovací pracovní list. Vím, že jich v sekci videa pár najdete a sama to vnímám jako takovou...

Nebojte se husitů - verze 2.0

Už jste si asi všimli, že občas původní příspěvky upravuji (poznáte podle verze v nadpisu). Husité už to vážně potřebují, pracuji nyní s tématem (alespoň doufám) promyšleněji. Proto zde najdete nyní trochu návodnější metodiku. Tolik k mému předsevzetí, že přípravy mi budou zabírat méně a méně času - takže ne, prostě když mi zbyde čas, tak samozřejmě vylepšuji... 1) UVEDENÍ DO PROBLEMATIKY Ráda využívám úvodní 4 strany z materiálů České školy bez hranic   o postavení českého království v Evropě na konci vlády Karla IV. (pro ZŠ je to úroveň B , pokud jste na SŠ zvolte obtížnější variantu) pracovní list tisknu oboustranně (2 stránky na jednu) líbí se mi, že se zde pracuje s dobovými prameny a mapami Na tyto webové stránky budu ještě párkrát odkazovat. Ideálně práci s textem zakončete brainstormingem s otázkou: Jak je vnímána všeobecně doba vlády Karla IV.? (žáci mohou ukázat na prstech)  Co si představíte, když se řekne krize? (vypište návrhy na tabuli) Co si představíte, když...