Přicházím s inspirací z vašich řad. Pavla Nawratová nelenila a poslala mi krásně zpracovanou hodinu k atentátu v Sarajevu. S jejím laskavým svolením si to nenechám pro sebe a dostáváte to v plen. Speciálně věnujeme všem, kteří nestihli probrat 1. světovou válku na konci 8. třídy stejně jako já. Ale zase už jsem vše, co si právě budete číst, vyzkoušela letos v deváté třídě a je to super!
Shrnutí textu ve dvojicích v aktivitě 1 minute talk – jednu minutu mluví první žák (odpovídá na KDO A KDY) a jakmile tlesknu, pokračuje v mluvení ten druhý (odpovídá na KDE A JAK), když mají domluveno, diskutují – PROČ? Zde dochází k naplnění prvního cíle hodiny.
Hodina je postavena na principu EUR (skladba hodiny dle kritického myšlení) a prvcích formativního hodnocení. Celou hodinu vás bude provázet prezentace (vč. zdrojů na konci), ale díky autorce můžete využít i podrobný metodický plán:
1) EVOKACE
Slide 1
Já: Znáte hru černé historky? Jednu takovou hru si zahrajeme.
Žáci se ptají, já provádím snos toho, co o situaci uhodli správně. Snos ne necháme být, neříkám, zda na to přišli, nebo ne, vracíme se k němu až ke konci hodiny a ověřujeme naše domněnky.
2) FÁZE UVĚDOMĚNÍ
Slide 3
Spustí se automaticky nahrávka s nahranou první částí textu, zároveň na obrázcích lze ukazovat průběh na mapce s fotkami. Schválně je zakrytá odbočka na mapě, kde došlo k smrti následníka, pořád ještě nechceme, aby bylo odhaleno, co se vlastně stalo.
Slide 4
Think – pair – share (Zamysli se, prober s partnerem, poděl se s ostatními).
Žáci pomoci této techniky přemýšlí o výše uvedených otázkách, pak náhodně losuji žáky, kteří své názory sdílí se třídou. Zde by se určitě hodilo použít tzv. kolo štěstí z Flippity, pokud vím, tak jsou ale aktuálně s Flippity potíže...
Slide 5
Do dvojic dostanou žáci text s popisem dalších událostí, ten si pročtou. K textu je ilustrační slide s rozmístěním atentátníků a odkrytou odbočkou do ulice, kde došlo k smrti následníka.
Slide 6
POTÉ se vracíme ke snosu na tabuli z úvodu hodiny, probíráme, co jsme si poznamenali v aktivitě Černé historky a ujasňujeme si domněnky.
Slide 7
Žáci vypracují pětilístek, dobrovolníci přečtou, popřípadě se předem domluvíme, že vylosuji náhodně 3, kteří ho přečtou.
Další možnost je, že se rozdělí do dvojic, popř. zařadíme aktivitu Těkej – štronzo – dvojice. Zde dochází k naplnění druhého cíle hodiny.
Moji milí, pokud budete dodávat takto zpracovaný materiál, naše edukační snahy budou určitě mnohem efektivnější. Moc děkuji Pavle za krásné propojení různorodých aktivit a doplňuji o další možné zdroje:
- Chcete vyprávět příběh i s videem, využijte během aktivity krátké video z Edu kanálu ČT
- můžete propojit nebo se inspirovat i materiálem ze Streamu, kde najdete kromě videa i pracovní list
Tak jsem dnes vyzkoušela. Nemůžu úplně říct, jestli to mělo úspěch, asi bych řekla 50:50. Černou historku mi uhodli okamžitě, neuměla jsem s tím moc pracovat, protože obecně Černé historky moc nechápu. Ale žáci s tím byli ok. Na závěr proběhlo maximální zděšení u Pětilístku, protože evidentně tuhle metodu nemají rádi - znají, ale nesnášejí.
OdpovědětVymazatZa sebe říkám, že se mi hodina líbila moc, krásné rozpracování posledních chvilek následníka.
Dobrý den, chápu, moji deváťáci hned věděli (u černé historky), takže jsem nechala hrát jen ty, kteří neměli Ahnung. Ideálně si samozřejmě upravte aktivitu třídě i sobě na míru - vzhledem ke zpracování v prezentaci to půjde snadno. Jde o to, že práce s textem je od P. Nawratové připravená.
VymazatAjko198, já (Pavla Nawratová :-)) to učila u "nepolíbených" loni :-). Celkem jsem to odučila ve třech třídách, dvě byly nadšené a jedna zhruba také 50:50, člověk se nezavděčí všem :-). Pětilístek můžete nahradit třeba dopisem jedné z osobností, které byly v hodině zmíněny (Ferdinand, Žofie, Potiorek...), nebo úplně nějakou jinou technikou. Jsem ráda, že se Vám líbila.
VymazatVyzkoušela jsem v ještě další devítce a tam to bylo zase úplně jiné :-) Jednak já jsem si už byla jistější v kramflecích a přece jen i tahle třída je lepší. Tam už i ta černá historka proběhla lépe, i když na to přišli asi po 3 otázkách :-) Pětilístek je v pohodě - jen ta konkrétní třída s tím měla problém. Ta druhá byla úplně v pohodě. Jasně, dá se to nahradit jinými aktivitami. Ale přiznám se, že jsem za tuhle aktivitu byla hrozně ráda, protože při první hodině o první světové jsem zaměnila atentát na Heydricha s atentáten na FF. Ne že bych spletla jména, ale nebyla jsem si jistá tím průběhem, takže tohle se fakt hodilo a ujasnili jsme si to všichni :-) Ještě jednou díky. Vlaďka
VymazatDobrý den, jsem neaprobovaná, ale letos učím dějepis v 6. a 9. třídě. Vaše stránky mi moc pomáhají. Díky za to. Eva
OdpovědětVymazatDobrý den, tak to mne samozřejmě moc těší. Využívejte směle dál, ať se daří.
OdpovědětVymazat