Přeskočit na hlavní obsah

Inspirace do hodin? Časopis Časostroj

Pozor, pozor, rychlé hlášení! Celý ročník Časostroje je zase k mání za směšnou cenu...
Jako každý rok můžete nyní na využít pravidelnou akci na Slevomatu, kde seženete komplet ročník za 329,-.


 
Co s ním? Zde je několik nápadů, které už z blogu dobře znáte...
  • Mezi moje oblíbené kapitoly patří fiktivní rozhovory s historickými osobnostmi, které můžete rozstříhat a pracovat s nimi metodou z oblasti čtenářské gramotnosti. Tzn. žáci rozhovor znovu sestaví, takže mu musí porozumět a mimochodem si také zapamatují něco z té historie.

  • Střádejte si podivné předměty z minulosti pro hru Kufr:
  • Je dobré být připraven na rychlé žáky! Každý zvládá svůj úkol s menším či větším zápalem a potřebuje různě dlouhou dobu. Mít v záloze pár zajímavých kapitol k tématu z Časostroje v záloze se vždycky hodí....
  • Kapitoly Jak se žilo... nebo Dějiny techniky zatím čekají na zajímavé metodické zpracování.
  • Inspirace z tematických článků pro vaše únikové hry naživo či online.
  • hry k vystříhání přímo do hodin
Máte další tip, co s Časostrojem? Nebojte se vyjádřit v komentářích...

Komentáře

  1. Dobrý večer,

    moc Vám děkuji za skvělou inspiraci do hodin dějepisu. Už jsem absolvovala i pár vašich webinářů a těším se na další. Časopis Časostroj má u nás ve třídě úspěch. :-)) Neměla byste prosím někde na disku uložené i články z časostroje týkající se Lucemburků/Karla IV či Jana Husa/husitů? Chtěla jsem si dokoupit některé starší vydání časopisu v el. podobě ale nějak se mi to nedaří. Ohledně moderních dějin (1, 2.sv.v. apod.) toho v Časostroji asi moc nevyšlo že?
    Každopádně ještě jednou děkuji za vše, co děláte a že to s námi sdílíte. Je fajn dětem ukázat, že dějepis není jen nuda. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Olga Kovaříková11. ledna 2024 v 11:24

      Dobrý den, děkuji za milou zpětnou vazbu. U nás mají starší čísla Časostroje dokonce v knihovně, ale články, o které si píšete, mám. Napište mi email a pošlu vám odkaz 😉.

      Vymazat
    2. Jste moc hodná. U nás ve škole jsem objevila pár starších čísel, ale zrovna ne ty, co potřebuji. V knihovně ho bohužel u nás nevedou. Můj email je helps@seznam.cz
      Mockrát děkuji za vše, co děláte:)

      Vymazat
  2. Dobrý den, my vynálezy z časopisu používáme na dobrovolnou celoroční hru pro žáky druhého stupně. Na každý týden 4 (vyjde vám to tedy na několik let). Na konci roku úspěšné řešitele odměníme.

    OdpovědětVymazat
  3. Dobrý den, díky za tip, Časostroje už mám na stole. Ráda bych se zeptala na jednu věc: z Časostroje leden-únor 2025 si chystám vizitku Marie Terezie a je v něm velmi výslovně napsáno: Marie nezavedla povinnou školní docházku. Avšak učebnice i další zdroje uvádějí, že ano. Je možné, že tam je takový kiks?
    Díky za odpověď. Eva

    OdpovědětVymazat
  4. Olga Kovaříková19. listopadu 2025 v 11:27

    Dobrý den, je to běžný omyl. Ze svých studií na VŠ si vzpomínám na seminář, kde jsme si říkali, že povinná školní docházka, jak ji známe nyní, byla zavedena až říšským zákonem v roce 1869 (Wikipedie má to samé). U Marie Terezie bylo podstatné převzetí vzdělávání z rukou církve do rukou státu a povinnost školy vůbec zakládat. Kvalita prvních učitelů byla diskutabilní. Rodiče děti do školy mohli i nemuseli posílat.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Národní obrození a rok 1848. Věčně proklínané, může být zajímavé? 2.0

Další příspěvek, který dozrál na změnu! V tématu  národního obrození vidím pro rozvíjení různých metodických přístupů ještě poměrně velký prostor... Osobně vnímám toto období jako zajímavé, plné změn a pohnutých osobních osudů. Téma jde často do groteskních nadsázek, s kterými se dá krásně pracovat. Doporučení: Domluvte se s češtinářem/kou, ať to neberete dvakrát... 1) EVOKACE Začínáme brainstormingem a otázkami  Co dělá národ národem? Podle čeho poznáte, že někdo patří do jednoho národa? většinou se ve třídě dojde k následujícím poznatkům - stejný jazyk, společná historie, společné území, stejné zvyky... Dále se ptám Kolik národů žilo v Habsburské monarchii na přelomu 18./19. století? K tomu žákům promítnu mapu   z Českého historického atlasu. Tento úvod by neměl zabrat více než 10 minut. Žáci si pak zapíší do sešitu 4 jména a pod každým vynechají 1-2 řádky, jsou to: Josef Dobrovský, Josef Jungmann, František Palacký a Václav Hanka.   V PC-učebně si zahrají hru vytv...

Úvod do starověkého Řecka - mýty a pověsti 2.0

Jak už to tak bývá, po čase praktikování zveřejněného nápadu ve výuce je čas příspěvek trochu obměnit. Ve výuce ráda používám videa a dokumenty. Děti to baví a hodně si z toho pamatují. Samozřejmě je nutné vymyslet k videím nějakou aktivitu. Ideálně smysluplnou, která povede k cíli hodiny. V případě předložené metodiky bych ideálně viděla cíle 2:  JAK SE PŘÍBĚHY Z ŘECKÉ MYTOLOGIE PROMÍTAJÍ DO SOUČASNOSTI (V JAZYCE ČI KONKRÉTNÍCH MÍSTECH, KTERÁ SE DOCHOVALA DODNES)? JACÍ BYLI ŘEČTÍ BOHOVÉ? CHTĚL/A BYCH VĚŘIT V TAKOVÉ BOŽSTVO? Je to myslím trochu lepší cíl, než "Žáci se seznámí s řeckou mytologií." (Což v podstatě skýtal původní příspěvek). Pokud to dokážete lépe formulovat, do komentářů s tím... Nějaká stručná metodika do kapsy pro práci s videy by byla potřeba jako sůl - každý k tomu přistupuje jinak a možností je spousta. Asi nejhorší verze, a teď budu střílet do vlastních řad, je doplňovací pracovní list. Vím, že jich v sekci videa pár najdete a sama to vnímám jako takovou...

Nebojte se husitů - verze 2.0

Už jste si asi všimli, že občas původní příspěvky upravuji (poznáte podle verze v nadpisu). Husité už to vážně potřebují, pracuji nyní s tématem (alespoň doufám) promyšleněji. Proto zde najdete nyní trochu návodnější metodiku. Tolik k mému předsevzetí, že přípravy mi budou zabírat méně a méně času - takže ne, prostě když mi zbyde čas, tak samozřejmě vylepšuji... 1) UVEDENÍ DO PROBLEMATIKY Ráda využívám úvodní 4 strany z materiálů České školy bez hranic   o postavení českého království v Evropě na konci vlády Karla IV. (pro ZŠ je to úroveň B , pokud jste na SŠ zvolte obtížnější variantu) pracovní list tisknu oboustranně (2 stránky na jednu) líbí se mi, že se zde pracuje s dobovými prameny a mapami Na tyto webové stránky budu ještě párkrát odkazovat. Ideálně práci s textem zakončete brainstormingem s otázkou: Jak je vnímána všeobecně doba vlády Karla IV.? (žáci mohou ukázat na prstech)  Co si představíte, když se řekne krize? (vypište návrhy na tabuli) Co si představíte, když...