Přeskočit na hlavní obsah

Inspirace do hodin? Časopis Časostroj

Pozor, pozor, rychlé hlášení! Celý ročník Časostroje je zase k mání za směšnou cenu...
Jako každý rok můžete nyní na využít pravidelnou akci na Slevomatu, kde seženete komplet ročník za 279,-.
 
Co s ním? Zde je několik nápadů, které už z blogu dobře znáte...
  • Mezi moje oblíbené kapitoly patří fiktivní rozhovory s historickými osobnostmi, které můžete rozstříhat a pracovat s nimi metodou z oblasti čtenářské gramotnosti. Tzn. žáci rozhovor znovu sestaví, takže mu musí porozumět a mimochodem si také zapamatují něco z té historie.

  • Střádejte si podivné předměty z minulosti pro hru Kufr:
  • Je dobré být připraven na rychlé žáky! Každý zvládá svůj úkol s menším či větším zápalem a potřebuje různě dlouhou dobu. Mít v záloze pár zajímavých kapitol k tématu z Časostroje v záloze se vždycky hodí....
  • Kapitoly Jak se žilo... nebo Dějiny techniky zatím čekají na zajímavé metodické zpracování.
  • Inspirace z tematických článků pro vaše únikové hry naživo či online.
Máte další tip, co s Časostrojem? Nebojte se vyjádřit v komentářích...

Komentáře

  1. U sestavování rozhovoru je také možné udělat variantu, kdy každý ze skupiny dostane část, kterou si přečte, nesmí jí ale ukázat ostatním. Ostatním ji může pouze svými slovy přeříkat, nesmí nic číst. Pak si všichni stoupnout do řady tak, jak si myslí, že rozhovor probíhá a zkontrolují si, jestli to mají správně. Tohle je možná ještě lepší udělat s článkem, který má nějakou časovou souslednost událostí. Opět moc děkuji za inspiraci!

    OdpovědětVymazat
  2. Dobrý večer,

    moc Vám děkuji za skvělou inspiraci do hodin dějepisu. Už jsem absolvovala i pár vašich webinářů a těším se na další. Časopis Časostroj má u nás ve třídě úspěch. :-)) Neměla byste prosím někde na disku uložené i články z časostroje týkající se Lucemburků/Karla IV či Jana Husa/husitů? Chtěla jsem si dokoupit některé starší vydání časopisu v el. podobě ale nějak se mi to nedaří. Ohledně moderních dějin (1, 2.sv.v. apod.) toho v Časostroji asi moc nevyšlo že?
    Každopádně ještě jednou děkuji za vše, co děláte a že to s námi sdílíte. Je fajn dětem ukázat, že dějepis není jen nuda. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Olga Kovaříková11. ledna 2024 v 11:24

      Dobrý den, děkuji za milou zpětnou vazbu. U nás mají starší čísla Časostroje dokonce v knihovně, ale články, o které si píšete, mám. Napište mi email a pošlu vám odkaz 😉.

      Vymazat
    2. Jste moc hodná. U nás ve škole jsem objevila pár starších čísel, ale zrovna ne ty, co potřebuji. V knihovně ho bohužel u nás nevedou. Můj email je helps@seznam.cz
      Mockrát děkuji za vše, co děláte:)

      Vymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Národní obrození a rok 1848. Věčně proklínané, může být zajímavé? 2.0

Další příspěvek, který dozrál na změnu! V tématu  národního obrození vidím pro rozvíjení různých metodických přístupů ještě poměrně velký prostor... Osobně vnímám toto období jako zajímavé, plné změn a pohnutých osobních osudů. Téma jde často do groteskních nadsázek, s kterými se dá krásně pracovat. Doporučení: Domluvte se s češtinářem/kou, ať to neberete dvakrát... 1) EVOKACE Začínáme brainstormingem a otázkami  Co dělá národ národem? Podle čeho poznáte, že někdo patří do jednoho národa? většinou se ve třídě dojde k následujícím poznatkům - stejný jazyk, společná historie, společné území, stejné zvyky... Dále se ptám Kolik národů žilo v Habsburské monarchii na přelomu 18./19. století? K tomu žákům promítnu mapu   z Českého historického atlasu. Tento úvod by neměl zabrat více než 10 minut. Žáci si pak zapíší do sešitu 4 jména a pod každým vynechají 1-2 řádky, jsou to: Josef Dobrovský, Josef Jungmann, František Palacký a Václav Hanka.   V PC-učebně si zahrají hru vytvořenou v  Genially

Úvod do starověkého Řecka - mýty a pověsti 2.0

Jak už to tak bývá, po čase praktikování zveřejněného nápadu ve výuce je čas příspěvek trochu obměnit. Ve výuce ráda používám videa a dokumenty. Děti to baví a hodně si z toho pamatují. Samozřejmě je nutné vymyslet k videím nějakou aktivitu. Ideálně smysluplnou, která povede k cíli hodiny. V případě předložené metodiky bych ideálně viděla cíle 2:  JAK SE PŘÍBĚHY Z ŘECKÉ MYTOLOGIE PROMÍTAJÍ DO SOUČASNOSTI (V JAZYCE ČI KONKRÉTNÍCH MÍSTECH, KTERÁ SE DOCHOVALA DODNES)? JACÍ BYLI ŘEČTÍ BOHOVÉ? CHTĚL/A BYCH VĚŘIT V TAKOVÉ BOŽSTVO? Je to myslím trochu lepší cíl, než "Žáci se seznámí s řeckou mytologií." (Což v podstatě skýtal původní příspěvek). Pokud to dokážete lépe formulovat, do komentářů s tím... Nějaká stručná metodika do kapsy pro práci s videy by byla potřeba jako sůl - každý k tomu přistupuje jinak a možností je spousta. Asi nejhorší verze, a teď budu střílet do vlastních řad, je doplňovací pracovní list. Vím, že jich v sekci videa pár najdete a sama to vnímám jako takovou

Trochu šílené i děsivé římské císařství s širokou paletou činností

V dnešním příspěvku vám představím své nápady, které používám při výuce období římského císařství. Téma kompletuji na základě zpětné vazby, kterou mi poskytujete nejen v komentářích, ale i mailem a věřte, že mne vždy moc potěší.  Při probírání toho, co k římskému císařství mám, jsem si uvědomila, že k tomuto období jsem různé nápady sbírala delší dobu možná i proto, že se probírá koncem roku a to už bývám, stejně jako vy, dost unavená. Pořád si myslím, že bych některé části mohla více vychytat, ale třeba se objeví nějaké vaše tipy a vylepšení v komentářích níže.  1. Gaius Julius Caesar S nikým jiným než s Julkem se do období římského císařství ani nedá vstoupit. A protože této hodině většinou předchází badatelská hodina s bitvou u Zamy a běhací aktivita ke krizi římské republiky , nechávám žáky trochu vydechnout s jednoduchým pracovním listem a krátkým videem. Pustíme si na začátku hodiny kratičkou část videa  (0:50-1:51), kde žáci sledují zvětšování římské říše. K dispozici mají praco