Tento příspěvek bude poměrně krátký a navazuje na publikovanou hodinu Úvod do dějepisu.
Poté co jste žáky nechali samotné i ve skupině vytvořit myšlenkovou mapu toho, co všechno "patří do historie", nechte je nahlédnout do myšlenkové mapy znovu a zeptejte se:
ODKUD MOHU ZJISTIT, CO A JAK SE STALO V MINULOSTI?
Nepochybuji, že se jim bez výjimky podaří bez problémů vyjmenovat všechny druhy historických pramenů. Vy pouze zapisujete dle druhů do jednotlivých kategorií (hmotné, písemné, ústní, obrazové, zvukové), které si následně žáci zaznamenají do sešitu.
Poté, co prameny roztřídíte, zeptejte se KDE SE KTERÝ TYP PRAMENE UCHOVÁVÁ? (muzea, archivy...)
Nyní je na Vás, jakým směrem budete hodinu směřovat.
Poté co jste žáky nechali samotné i ve skupině vytvořit myšlenkovou mapu toho, co všechno "patří do historie", nechte je nahlédnout do myšlenkové mapy znovu a zeptejte se:
ODKUD MOHU ZJISTIT, CO A JAK SE STALO V MINULOSTI?
Nepochybuji, že se jim bez výjimky podaří bez problémů vyjmenovat všechny druhy historických pramenů. Vy pouze zapisujete dle druhů do jednotlivých kategorií (hmotné, písemné, ústní, obrazové, zvukové), které si následně žáci zaznamenají do sešitu.
Poté, co prameny roztřídíte, zeptejte se KDE SE KTERÝ TYP PRAMENE UCHOVÁVÁ? (muzea, archivy...)
Nyní je na Vás, jakým směrem budete hodinu směřovat.
- Můžete se zastavit u problematiky jednotlivých druhů pramenů: NA JAKÉ NAŠE OTÁZKY NÁM MŮŽE/NEMŮŽE DANÝ PRAMEN ODPOVĚDĚT? (viz myšlenková mapa)
- zde můžete rozebírat omezení i přínosy jednotlivých druhů pramenů (hmotné k nám promlouvají jinak než písemné, vyzdvihnout objev písma, atd.)
- Můžete s dětmi diskutovat o důvěryhodnosti pramenů: PODLE ČEHO ZJISTÍM, UVĚŘÍM, ŽE DANÝ PRAMEN MLUVÍ PRAVDU?
- zde se zastavte u problematiky různé interpretace pramenů, obzvlášť těch písemných, obrazových a zvukových
Na základě výše uvedené diskuse načrtnete na tabuli časovou osu a hlavní historická období. Žáci mohou v další hodině či za domácí úkol k obdobím sami navrhnout, s jakým druhem historických pramenů u daného období historici nejvíce pracovali.
Můžete se zastavit i u role historika a citace pramenů...
Komentáře
Okomentovat