K jiné práci s tradičně nepříliš populární látkou u žáků mě přivedla nyní bohužel již neexistující vizualizace stěhování národů...
Protože již není možné se k ní dostat (bez tak byla příliš složitá), vytvořila jsem jednoduchou prezentaci ke stažení:
Při výrobě jsem využila video The History of Europe.
Protože již není možné se k ní dostat (bez tak byla příliš složitá), vytvořila jsem jednoduchou prezentaci ke stažení:
Při výrobě jsem využila video The History of Europe.
Nebo můžete využít přehledně zpracované Videovýpisky z dějepisu.
Pokud máte s žáky přístup na PC i v hodinách dějepisu (pokud ne, doporučuji to zavést), postup můžete zvolit následující.
Každý žák pracuje nejprve samostatně na PC:
1) Do sešitu si zapíše legendu, tj. následující kmeny a poznačí si barvy, kterými je bude zapisovat. Hunové, Vizigóti, Vandalové, Ostrogóti, Frankové, Anglové/Sasové, a konečně Římané.
2) Žák si spustí prezentaci a postupným klikáním bude sledovat a zaznamenávat změny na mapu. Upozorněte žáky, že roky v rámečku se mění a může si je poznamenávat stejnou barvou jako šipku přesunu konkrétního kmene. A připravte se na obecnou paniku a hrůzu - což jsou přibližně podobné emoce, které lidé v době stěhování národů pravděpodobně zažívali...
Pokud chcete, můžete také využít metodiku využívající metody RWCT od Daniely Dominové. Určitě by šla propojit i s předchozí metodou:
Každý žák pracuje nejprve samostatně na PC:
1) Do sešitu si zapíše legendu, tj. následující kmeny a poznačí si barvy, kterými je bude zapisovat. Hunové, Vizigóti, Vandalové, Ostrogóti, Frankové, Anglové/Sasové, a konečně Římané.
2) Žák si spustí prezentaci a postupným klikáním bude sledovat a zaznamenávat změny na mapu. Upozorněte žáky, že roky v rámečku se mění a může si je poznamenávat stejnou barvou jako šipku přesunu konkrétního kmene. A připravte se na obecnou paniku a hrůzu - což jsou přibližně podobné emoce, které lidé v době stěhování národů pravděpodobně zažívali...
3) V další hodině budete potřebovat nástěnnou mapu - nejlépe přímo se stěhováním národů (nebo římskou říší) - a něco, co použijete jako figurky (my jsme často improvizovali s lepidly a jinými částmi školního vybavení). Připravte si lepící štítky se jmény národů (viz výše) + Římany, které na figurky nalepíte. Žákům rozdejte časovou osu, na kterou postupně zaznamenají, co se stalo, resp. co se právě děje....
4) Jako podklad pro vyprávění událostí můžete využít, případně doplnit tento odkaz. (Jako inspirace mi posloužila tato práce.) Žákům rozdělte figurky s národy (mám málo dětí ve třídě, takže mi to často vychází národ pro každého či do dvojice). Vyprávějte příběh a hlídejte, že děti posouvají dobře figurkami po mapě. Do bitev a plenění se většinou vrhají invenčně samy...
Pokud chcete, můžete také využít metodiku využívající metody RWCT od Daniely Dominové. Určitě by šla propojit i s předchozí metodou:
Dobrý den, děkuji za velmi inspirativní blog. U tohoto příspěvku mi nefunguje odkaz na vizualizaci Stěhování národů. Nevíte kde by se dal ještě jinde najít ? Děkuji. Markéta
OdpovědětVymazatDobrý den, přestal bohužel fungovat tento rok. Chystám se vyrobit vlastní prezentaci, ale zatím jsem neměla čas. S žáky bych to v aktivitě zatím nahradila prací s trapně statickou mapou. Díky za zpětnou vazbu.
OdpovědětVymazat