K jiné práci s tradičně nepříliš populární látkou u žáků mě přivedla nyní bohužel již neexistující vizualizace stěhování národů...
Protože již není možné se k ní dostat (bez tak byla příliš složitá), vytvořila jsem jednoduchou prezentaci ke stažení:
Při výrobě jsem využila video The History of Europe.
Protože již není možné se k ní dostat (bez tak byla příliš složitá), vytvořila jsem jednoduchou prezentaci ke stažení:
Při výrobě jsem využila video The History of Europe.
Nebo můžete využít přehledně zpracované Videovýpisky z dějepisu.
Pokud máte s žáky přístup na PC i v hodinách dějepisu (pokud ne, doporučuji to zavést), postup můžete zvolit následující.
Každý žák pracuje nejprve samostatně na PC:
1) Do sešitu si zapíše legendu, tj. následující kmeny a poznačí si barvy, kterými je bude zapisovat. Hunové, Vizigóti, Vandalové, Ostrogóti, Frankové, Anglové/Sasové, a konečně Římané.
2) Žák si spustí prezentaci a postupným klikáním bude sledovat a zaznamenávat změny na mapu. Upozorněte žáky, že roky v rámečku se mění a může si je poznamenávat stejnou barvou jako šipku přesunu konkrétního kmene. A připravte se na obecnou paniku a hrůzu - což jsou přibližně podobné emoce, které lidé v době stěhování národů pravděpodobně zažívali...
Pokud chcete, můžete také využít metodiku využívající metody RWCT od Daniely Dominové. Určitě by šla propojit i s předchozí metodou:
Každý žák pracuje nejprve samostatně na PC:
1) Do sešitu si zapíše legendu, tj. následující kmeny a poznačí si barvy, kterými je bude zapisovat. Hunové, Vizigóti, Vandalové, Ostrogóti, Frankové, Anglové/Sasové, a konečně Římané.
2) Žák si spustí prezentaci a postupným klikáním bude sledovat a zaznamenávat změny na mapu. Upozorněte žáky, že roky v rámečku se mění a může si je poznamenávat stejnou barvou jako šipku přesunu konkrétního kmene. A připravte se na obecnou paniku a hrůzu - což jsou přibližně podobné emoce, které lidé v době stěhování národů pravděpodobně zažívali...
3) V další hodině budete potřebovat nástěnnou mapu - nejlépe přímo se stěhováním národů (nebo římskou říší) - a něco, co použijete jako figurky (my jsme často improvizovali s lepidly, naposledy třeba s plechovkami nebo jinými částmi školního vybavení). Připravte si lepící štítky se jmény národů (viz výše) + Římany, které na figurky nalepíte. Žákům rozdejte časovou osu, na kterou postupně zaznamenají, co se stalo, resp. co se právě děje.... (Tisknu ji z druhé strany listu s mapou.)
4) Jako podklad pro vyprávění událostí můžete využít, případně doplnit tento odkaz. (Jako inspirace mi posloužila tato práce.) Žákům rozdělte figurky s národy (mám málo dětí ve třídě, takže mi to často vychází národ pro každého či do dvojice). Vyprávějte příběh a hlídejte, že děti posouvají dobře figurkami po mapě. Do bitev a plenění se většinou vrhají invenčně samy...
Pokud chcete, můžete také využít metodiku využívající metody RWCT od Daniely Dominové. Určitě by šla propojit i s předchozí metodou:
Dobrý den, děkuji za velmi inspirativní blog. U tohoto příspěvku mi nefunguje odkaz na vizualizaci Stěhování národů. Nevíte kde by se dal ještě jinde najít ? Děkuji. Markéta
OdpovědětVymazatDobrý den, přestal bohužel fungovat tento rok. Chystám se vyrobit vlastní prezentaci, ale zatím jsem neměla čas. S žáky bych to v aktivitě zatím nahradila prací s trapně statickou mapou. Díky za zpětnou vazbu.
OdpovědětVymazat