Přeskočit na hlavní obsah

Stěhování národů - ty se stěhuješ, já se stěhuji...

K jiné práci s tradičně nepříliš populární látkou u žáků mě přivedla nyní bohužel již neexistující vizualizace stěhování národů...

Protože již není možné se k ní dostat (bez tak byla příliš složitá), vytvořila jsem jednoduchou prezentaci ke stažení: 

Při výrobě jsem využila video The History of Europe.
Nebo můžete využít přehledně zpracované Videovýpisky z dějepisu.
Pokud máte s žáky přístup na PC i v hodinách dějepisu (pokud ne, doporučuji to zavést), postup můžete zvolit následující.

Každý žák pracuje nejprve samostatně na PC:
1) Do sešitu si zapíše legendu, tj. následující kmeny a poznačí si barvy, kterými je bude zapisovat. Hunové, Vizigóti, Vandalové, Ostrogóti, Frankové, Anglové/Sasové, a konečně Římané.

2) Žák si spustí prezentaci a postupným klikáním bude sledovat a zaznamenávat změny na mapu. Upozorněte žáky, že roky v rámečku se mění a může si je poznamenávat stejnou barvou jako šipku přesunu konkrétního kmene. A připravte se na obecnou paniku a hrůzu - což jsou přibližně podobné emoce, které lidé v době stěhování národů pravděpodobně zažívali...
3) V další hodině budete potřebovat nástěnnou mapu - nejlépe přímo se stěhováním národů (nebo římskou říší) - a něco, co použijete jako figurky (my jsme často improvizovali s lepidly a jinými částmi školního vybavení). Připravte si lepící štítky se jmény národů (viz výše) + Římany, které na figurky nalepíte. Žákům rozdejte časovou osu, na kterou postupně zaznamenají, co se stalo, resp. co se právě děje....

4) Jako podklad pro vyprávění událostí můžete využít, případně doplnit tento odkaz. (Jako inspirace mi posloužila tato práce.) Žákům rozdělte figurky s národy (mám málo dětí ve třídě, takže mi to často vychází národ pro každého či do dvojice). Vyprávějte příběh a hlídejte, že děti posouvají dobře figurkami po mapě. Do bitev a plenění se většinou vrhají invenčně samy... 

Pokud chcete, můžete také využít metodiku využívající metody RWCT od Daniely Dominové. Určitě by šla propojit i s předchozí metodou:

Komentáře

  1. Dobrý den, děkuji za velmi inspirativní blog. U tohoto příspěvku mi nefunguje odkaz na vizualizaci Stěhování národů. Nevíte kde by se dal ještě jinde najít ? Děkuji. Markéta

    OdpovědětVymazat
  2. Dobrý den, přestal bohužel fungovat tento rok. Chystám se vyrobit vlastní prezentaci, ale zatím jsem neměla čas. S žáky bych to v aktivitě zatím nahradila prací s trapně statickou mapou. Díky za zpětnou vazbu.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Národní obrození a rok 1848. Věčně proklínané, může být zajímavé? 2.0

Další příspěvek, který dozrál na změnu! V tématu  národního obrození vidím pro rozvíjení různých metodických přístupů ještě poměrně velký prostor... Osobně vnímám toto období jako zajímavé, plné změn a pohnutých osobních osudů. Téma jde často do groteskních nadsázek, s kterými se dá krásně pracovat. Doporučení: Domluvte se s češtinářem/kou, ať to neberete dvakrát... 1) EVOKACE Začínáme brainstormingem a otázkami  Co dělá národ národem? Podle čeho poznáte, že někdo patří do jednoho národa? většinou se ve třídě dojde k následujícím poznatkům - stejný jazyk, společná historie, společné území, stejné zvyky... Dále se ptám Kolik národů žilo v Habsburské monarchii na přelomu 18./19. století? K tomu žákům promítnu mapu   z Českého historického atlasu. Tento úvod by neměl zabrat více než 10 minut. Žáci si pak zapíší do sešitu 4 jména a pod každým vynechají 1-2 řádky, jsou to: Josef Dobrovský, Josef Jungmann, František Palacký a Václav Hanka.   V PC-učebně si zahrají hru vytvořenou v  Genially

Úvod do starověkého Řecka - mýty a pověsti 2.0

Jak už to tak bývá, po čase praktikování zveřejněného nápadu ve výuce je čas příspěvek trochu obměnit. Ve výuce ráda používám videa a dokumenty. Děti to baví a hodně si z toho pamatují. Samozřejmě je nutné vymyslet k videím nějakou aktivitu. Ideálně smysluplnou, která povede k cíli hodiny. V případě předložené metodiky bych ideálně viděla cíle 2:  JAK SE PŘÍBĚHY Z ŘECKÉ MYTOLOGIE PROMÍTAJÍ DO SOUČASNOSTI (V JAZYCE ČI KONKRÉTNÍCH MÍSTECH, KTERÁ SE DOCHOVALA DODNES)? JACÍ BYLI ŘEČTÍ BOHOVÉ? CHTĚL/A BYCH VĚŘIT V TAKOVÉ BOŽSTVO? Je to myslím trochu lepší cíl, než "Žáci se seznámí s řeckou mytologií." (Což v podstatě skýtal původní příspěvek). Pokud to dokážete lépe formulovat, do komentářů s tím... Nějaká stručná metodika do kapsy pro práci s videy by byla potřeba jako sůl - každý k tomu přistupuje jinak a možností je spousta. Asi nejhorší verze, a teď budu střílet do vlastních řad, je doplňovací pracovní list. Vím, že jich v sekci videa pár najdete a sama to vnímám jako takovou

Trochu šílené i děsivé římské císařství s širokou paletou činností

V dnešním příspěvku vám představím své nápady, které používám při výuce období římského císařství. Téma kompletuji na základě zpětné vazby, kterou mi poskytujete nejen v komentářích, ale i mailem a věřte, že mne vždy moc potěší.  Při probírání toho, co k římskému císařství mám, jsem si uvědomila, že k tomuto období jsem různé nápady sbírala delší dobu možná i proto, že se probírá koncem roku a to už bývám, stejně jako vy, dost unavená. Pořád si myslím, že bych některé části mohla více vychytat, ale třeba se objeví nějaké vaše tipy a vylepšení v komentářích níže.  1. Gaius Julius Caesar S nikým jiným než s Julkem se do období římského císařství ani nedá vstoupit. A protože této hodině většinou předchází badatelská hodina s bitvou u Zamy a běhací aktivita ke krizi římské republiky , nechávám žáky trochu vydechnout s jednoduchým pracovním listem a krátkým videem. Pustíme si na začátku hodiny kratičkou část videa  (0:50-1:51), kde žáci sledují zvětšování římské říše. K dispozici mají praco