Přeskočit na hlavní obsah

Proč učit dějepis jinak a kde najít inspiraci?

Nepokrytě přiznávám, že ke vzniku blogu mě inspirovala Lenka Pobudová se svým - jaknahudebku.blogspot.cz. Tímto jí děkuji a pevně věřím, že i učitelé dějepisu přivítají možnost inspirovat se novými nápady a metodami.

1. Co je podle mě cílem výuky dějepisu?
Zjistila jsem, že mi stačí jediný, jehož perspektivou se snažím neustále dívat. Slovy spolužačky z PedF UK, Pavly Diviškové, která přijela svého času nadšeně ze studijního pobytu v Německu a s úžasem mi jej předala jako hlavní cíl našich německých kolegů: "Hlavní je jim to neznechutit." A ještě lépe: "Zkuste zařídit, aby měli dějepis rádi."
2. Jaké aktivity tu NEnajdete?
Materiály, které se soustředí na procvičení probraného učiva (pravděpodobně frontální metodou) nebo prezentaci probíraného učiva (pravděpodobně frontální metodou).
3. Jaké aktivity naopak MŮŽETE čekat?
V praxi vyzkoušené metody, hry, projekty a aktivity, skrze něž se děti přímo učí. A ideálně se i baví. Budu odkazovat i na zajímavé dokumenty (s krátkou stopáží a pracovním listem na míru) nebo weby, s kterými sdílím výukovou filozofii.
4. Kde na to beru v hodinách čas aneb jak hodnotit?
Pokud se řídím svým hlavním cílem, nutně narážím hlavní úskalí - známky, testy, zkoušení. To opravdu většina dětí nemá ráda. Já také ne. Bere mi to čas v hodině (vždyť pořád nestíháme). A nebaví mě to. Ale na naší škole se známky dávají, takže?
Hodnotím děti za jejich práci v hodině, práci na projektu, aktivitu. Pravda, chvíli si na to zvykají, ale veskrze přijímají změnu dobře (asi dvě děti tedy chvilku vymření písemek mrzelo). Porovnávám jejich výkony navzájem? Ne, protože každý se zajímá o dějepis jinak a mám tam i nadějné matematiky. Porovnávám ale jejich práci s prací, kterou dělaly minulý měsíc, minulý půl rok atd. a snažím se oceňovat zlepšení.
5. Perspektiva blogu - sdílení učitelských nápadů.
Všichni to známe, variabilita ve výuce je první krok k úspěšnému upoutání pozornosti dětí. Danou aktivitu použiji v jedné třídě maximálně jednou za rok. Osobně nevidím jediný důvod, proč by ji nemohl použít/vyzkoušet/vylepšit jiný učitel/ka. Uvítám Vaše komentáře, uvítám Vaše vylepšení i konstruktivní kritiku. Pokud budete chtít skrze tento blog sdílet svůj nápad, ráda Vám zde dám prostor. Napište mi.

Komentáře

  1. Dobrý den, nenašla jsem na Vašem blogu, jestli znáte tuto stránku. Pokud ano, tak se omlouvám za nevyžádaný komentář :-)

    https://cs.contextminds.com/teach-and-learn-online

    https://df4360ff-1547-45fb-b419-f37174dfb79d.filesusr.com/ugd/05d0d2_213700fdea1f465ea530db05bac04b08.pdf
    Hezký den,

    D. Šípová

    OdpovědětVymazat
  2. To vypadá úplně super, hned to prozkoumám. Několikrát jsem něco na myšlenkové mapy hledala, ale marně. Díky moc! Více takových nevyžádaných komentářů :-)

    OdpovědětVymazat
  3. Úžasný blog! Má dcera je teď v deváté třídě na Zš a připravuje se na přijímačky na střední školu. Zaplatila jsem jí přípravný kurz, ale to bohužel nestačí. Na většině školách koukají i na průměr z vysvědčení ze základky. Průměr by jí mohl zhoršit právě dějepis, protože ten jí moc nebaví. Poslala jsem jí odkaz na tenhle blog, tak jí donutím, si ho pečlivě pročíst!

    OdpovědětVymazat
  4. Dobrý den, těší mě vaše nadšená reakce. Doufám, že dceru neodradím, blog je primárně určen učitelům. Jí bych doporučovala spíš složky online a videa. Leda byste si s ní chtěla zahrát nějakou hru 😉

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Národní obrození a rok 1848. Věčně proklínané, může být zajímavé? 2.0

Další příspěvek, který dozrál na změnu! V tématu  národního obrození vidím pro rozvíjení různých metodických přístupů ještě poměrně velký prostor... Osobně vnímám toto období jako zajímavé, plné změn a pohnutých osobních osudů. Téma jde často do groteskních nadsázek, s kterými se dá krásně pracovat. Doporučení: Domluvte se s češtinářem/kou, ať to neberete dvakrát... 1) EVOKACE Začínáme brainstormingem a otázkami  Co dělá národ národem? Podle čeho poznáte, že někdo patří do jednoho národa? většinou se ve třídě dojde k následujícím poznatkům - stejný jazyk, společná historie, společné území, stejné zvyky... Dále se ptám Kolik národů žilo v Habsburské monarchii na přelomu 18./19. století? K tomu žákům promítnu mapu   z Českého historického atlasu. Tento úvod by neměl zabrat více než 10 minut. Žáci si pak zapíší do sešitu 4 jména a pod každým vynechají 1-2 řádky, jsou to: Josef Dobrovský, Josef Jungmann, František Palacký a Václav Hanka.   V PC-učebně si zahrají hru vytv...

Úvod do starověkého Řecka - mýty a pověsti 2.0

Jak už to tak bývá, po čase praktikování zveřejněného nápadu ve výuce je čas příspěvek trochu obměnit. Ve výuce ráda používám videa a dokumenty. Děti to baví a hodně si z toho pamatují. Samozřejmě je nutné vymyslet k videím nějakou aktivitu. Ideálně smysluplnou, která povede k cíli hodiny. V případě předložené metodiky bych ideálně viděla cíle 2:  JAK SE PŘÍBĚHY Z ŘECKÉ MYTOLOGIE PROMÍTAJÍ DO SOUČASNOSTI (V JAZYCE ČI KONKRÉTNÍCH MÍSTECH, KTERÁ SE DOCHOVALA DODNES)? JACÍ BYLI ŘEČTÍ BOHOVÉ? CHTĚL/A BYCH VĚŘIT V TAKOVÉ BOŽSTVO? Je to myslím trochu lepší cíl, než "Žáci se seznámí s řeckou mytologií." (Což v podstatě skýtal původní příspěvek). Pokud to dokážete lépe formulovat, do komentářů s tím... Nějaká stručná metodika do kapsy pro práci s videy by byla potřeba jako sůl - každý k tomu přistupuje jinak a možností je spousta. Asi nejhorší verze, a teď budu střílet do vlastních řad, je doplňovací pracovní list. Vím, že jich v sekci videa pár najdete a sama to vnímám jako takovou...

Nebojte se husitů - verze 2.0

Už jste si asi všimli, že občas původní příspěvky upravuji (poznáte podle verze v nadpisu). Husité už to vážně potřebují, pracuji nyní s tématem (alespoň doufám) promyšleněji. Proto zde najdete nyní trochu návodnější metodiku. Tolik k mému předsevzetí, že přípravy mi budou zabírat méně a méně času - takže ne, prostě když mi zbyde čas, tak samozřejmě vylepšuji... 1) UVEDENÍ DO PROBLEMATIKY Ráda využívám úvodní 4 strany z materiálů České školy bez hranic   o postavení českého království v Evropě na konci vlády Karla IV. (pro ZŠ je to úroveň B , pokud jste na SŠ zvolte obtížnější variantu) pracovní list tisknu oboustranně (2 stránky na jednu) líbí se mi, že se zde pracuje s dobovými prameny a mapami Na tyto webové stránky budu ještě párkrát odkazovat. Ideálně práci s textem zakončete brainstormingem s otázkou: Jak je vnímána všeobecně doba vlády Karla IV.? (žáci mohou ukázat na prstech)  Co si představíte, když se řekne krize? (vypište návrhy na tabuli) Co si představíte, když...