Nepokrytě přiznávám, že ke vzniku blogu mě inspirovala Lenka Pobudová se svým - jaknahudebku.blogspot.cz. Tímto jí děkuji a pevně věřím, že i učitelé dějepisu přivítají možnost inspirovat se novými nápady a metodami.
1. Co je podle mě cílem výuky dějepisu?
Zjistila jsem, že mi stačí jediný, jehož perspektivou se snažím neustále dívat. Slovy spolužačky z PedF UK, Pavly Diviškové, která přijela svého času nadšeně ze studijního pobytu v Německu a s úžasem mi jej předala jako hlavní cíl našich německých kolegů: "Hlavní je jim to neznechutit." A ještě lépe: "Zkuste zařídit, aby měli dějepis rádi."
2. Jaké aktivity tu NEnajdete?
Materiály, které se soustředí na procvičení probraného učiva (pravděpodobně frontální metodou) nebo prezentaci probíraného učiva (pravděpodobně frontální metodou).
3. Jaké aktivity naopak MŮŽETE čekat?
V praxi vyzkoušené metody, hry, projekty a aktivity, skrze něž se děti přímo učí. A ideálně se i baví. Budu odkazovat i na zajímavé dokumenty (s krátkou stopáží a pracovním listem na míru) nebo weby, s kterými sdílím výukovou filozofii.
Hodnotím děti za jejich práci v hodině, práci na projektu, aktivitu. Pravda, chvíli si na to zvykají, ale veskrze přijímají změnu dobře (asi dvě děti tedy chvilku vymření písemek mrzelo). Porovnávám jejich výkony navzájem? Ne, protože každý se zajímá o dějepis jinak a mám tam i nadějné matematiky. Porovnávám ale jejich práci s prací, kterou dělaly minulý měsíc, minulý půl rok atd. a snažím se oceňovat zlepšení.
5. Perspektiva blogu - sdílení učitelských nápadů.
Všichni to známe, variabilita ve výuce je první krok k úspěšnému upoutání pozornosti dětí. Danou aktivitu použiji v jedné třídě maximálně jednou za rok. Osobně nevidím jediný důvod, proč by ji nemohl použít/vyzkoušet/vylepšit jiný učitel/ka. Uvítám Vaše komentáře, uvítám Vaše vylepšení i konstruktivní kritiku. Pokud budete chtít skrze tento blog sdílet svůj nápad, ráda Vám zde dám prostor. Napište mi.
1. Co je podle mě cílem výuky dějepisu?
Zjistila jsem, že mi stačí jediný, jehož perspektivou se snažím neustále dívat. Slovy spolužačky z PedF UK, Pavly Diviškové, která přijela svého času nadšeně ze studijního pobytu v Německu a s úžasem mi jej předala jako hlavní cíl našich německých kolegů: "Hlavní je jim to neznechutit." A ještě lépe: "Zkuste zařídit, aby měli dějepis rádi."
2. Jaké aktivity tu NEnajdete?
Materiály, které se soustředí na procvičení probraného učiva (pravděpodobně frontální metodou) nebo prezentaci probíraného učiva (pravděpodobně frontální metodou).
3. Jaké aktivity naopak MŮŽETE čekat?
V praxi vyzkoušené metody, hry, projekty a aktivity, skrze něž se děti přímo učí. A ideálně se i baví. Budu odkazovat i na zajímavé dokumenty (s krátkou stopáží a pracovním listem na míru) nebo weby, s kterými sdílím výukovou filozofii.
4. Kde na to beru v hodinách čas aneb jak hodnotit?
Pokud se řídím svým hlavním cílem, nutně narážím hlavní úskalí - známky, testy, zkoušení. To opravdu většina dětí nemá ráda. Já také ne. Bere mi to čas v hodině (vždyť pořád nestíháme). A nebaví mě to. Ale na naší škole se známky dávají, takže?Hodnotím děti za jejich práci v hodině, práci na projektu, aktivitu. Pravda, chvíli si na to zvykají, ale veskrze přijímají změnu dobře (asi dvě děti tedy chvilku vymření písemek mrzelo). Porovnávám jejich výkony navzájem? Ne, protože každý se zajímá o dějepis jinak a mám tam i nadějné matematiky. Porovnávám ale jejich práci s prací, kterou dělaly minulý měsíc, minulý půl rok atd. a snažím se oceňovat zlepšení.
5. Perspektiva blogu - sdílení učitelských nápadů.
Všichni to známe, variabilita ve výuce je první krok k úspěšnému upoutání pozornosti dětí. Danou aktivitu použiji v jedné třídě maximálně jednou za rok. Osobně nevidím jediný důvod, proč by ji nemohl použít/vyzkoušet/vylepšit jiný učitel/ka. Uvítám Vaše komentáře, uvítám Vaše vylepšení i konstruktivní kritiku. Pokud budete chtít skrze tento blog sdílet svůj nápad, ráda Vám zde dám prostor. Napište mi.
Dobrý den, nenašla jsem na Vašem blogu, jestli znáte tuto stránku. Pokud ano, tak se omlouvám za nevyžádaný komentář :-)
OdpovědětVymazathttps://cs.contextminds.com/teach-and-learn-online
https://df4360ff-1547-45fb-b419-f37174dfb79d.filesusr.com/ugd/05d0d2_213700fdea1f465ea530db05bac04b08.pdf
Hezký den,
D. Šípová
To vypadá úplně super, hned to prozkoumám. Několikrát jsem něco na myšlenkové mapy hledala, ale marně. Díky moc! Více takových nevyžádaných komentářů :-)
OdpovědětVymazatÚžasný blog! Má dcera je teď v deváté třídě na Zš a připravuje se na přijímačky na střední školu. Zaplatila jsem jí přípravný kurz, ale to bohužel nestačí. Na většině školách koukají i na průměr z vysvědčení ze základky. Průměr by jí mohl zhoršit právě dějepis, protože ten jí moc nebaví. Poslala jsem jí odkaz na tenhle blog, tak jí donutím, si ho pečlivě pročíst!
OdpovědětVymazatDobrý den, těší mě vaše nadšená reakce. Doufám, že dceru neodradím, blog je primárně určen učitelům. Jí bych doporučovala spíš složky online a videa. Leda byste si s ní chtěla zahrát nějakou hru 😉
OdpovědětVymazat