Přeskočit na hlavní obsah

Mumifikace pomeranče? Ano, podle Pavly Nawratové

Nastává zase čas pro nápad z vašich řad. Velmi praktickou hodinu s tajemstvím si pro své žáky nachystala Pavla Nawratová, která mě vždy potěší skvěle nachystanými materiály a jasným cílem, o použitých metodách nemluvě.

Ráda bych poděkovala všem z vás, kteří mi píšete někdy jen tak, někdy s dotazem, jindy mi posíláte nápady nebo vylepšení stávajících metodik na blogu. Důležité je pro mne i upozornění, že něco přestalo fungovat (momentálně upgradovalo Flippity, což znamená, že musím aktualizovat zámečky v online hrách 🤨, ale díky aktivní pisatelce to není ve stresu). Snažím se vždy publikovat většinou podle obvyklých tematických plánů, a tak se na mne nezlobte, když na některé nápady dojde později. Ale jsou tam a čekají a jejich čas přijde dříve než bude nejhůře.

1) Oč jde?

Jde o přípravu na učivo Starověkého Egypta. Žáci si vyzkouší vytvořit hypotézy, které si budou moci ověřit až cca za 3 týdny. Pokud je tedy chcete využít, je třeba realizovat s dostatečným předstihem.
Co se naučí žáci? 
Dokáží pracovat s psaným postupem sami bez pomoci učitele. Vysloví a zapíší hypotézy, proč tuto aktivitu provádí, jak s dějepisem souvisí. Hypotézy si ověří v budoucnu. Metodiku k tisku do třídy podle Pavly si můžete stáhnout ZDE.
Tady mi přijde skvělé, že zatímco já bych ve svém nadšení pro akci zůstala u pitvání a obalování pomeranče, Pavla tam dá hypotézy a posune to o další úroveň dál. 🙏

2) Postup

Žáci pracují ve dvojicích nebo samostatně, volbu necháváme na nich. Každá dvojice či samostatně pracující žák si do hodiny přinesou: 1x balení soli, 1x balení jedlé sody, 1x celý toaletní papír, čajovou a polévkovou lžíci, malou misku. 
Učitel zajistí: 2 až 3 nože, podle počtu žáků, prkénka, podložky (Pavla využila staré papírové nákupní tašky a tácy.)
Žákům dopředu vůbec neříkáme, proč tuto aktivitu děláme, v průběhu práce si vytváří své vlastní hypotézy. 

  1. Žáci dostanou rozstříhaný pracovní postup, který zkusí sami poskládat tak, jak jde po sobě. 
  2. Žáci dostanou pracovní list, ve kterém je postup uveden a s ním si zkontrolují správnost svého přemýšlení u rozstříhaného postupu. Dáme prostor k doplňujícím otázkám. Dále se ovládneme, nemluvíme jim do toho a necháme je pracovat úplně samostatně. Jenom jim nezapomeneme průběžně připomínat, kolik zbývá času do konce hodiny, ověřila jsem se, že v zápalu práce toho nejsou moc schopní. (Můžete třeba využít classroomscreen ve free verzi a jeho super časovač.) Je také potřeba zdůraznit, že konec práce znamená, že se zvoněním předají perfektně uklizené místo, zabalený pomeranč a vypracovaný pracovní list. 
  3. Podle postupu mumifikují pomeranč. Odkrojení vrchní části provedou u mě.
  4. Na závěr nejprve vysloví a pak zapíší hypotézy viz pracovní list.
  5. Pracovní list i s pomeranči odevzdají. Pomeranče necháme cca 3 týdny uležet. 

3) Co dál?

Sepíši si všechny hypotézy do prezentace, na začátku hodiny, kdy chci začít probírat Egypt, je s celou třídou projdu a znovu si pohovoříme o jejich přemýšlení. Pokud se někdo trefil, řeknu to, ale nekonkretizuji kdo a která hypotéza byla správná, s tím ještě počkáme. Po probrání úvodu do Egypta uděláme speciální hodinu na mumifikaci a posmrtný život. Teprve potom se vrátíme k pomerančům, prozkoumáme je a žáci potvrdí či opraví své původní hypotézy.

Pavla ještě plánuje propojit s aplikací Historylab a cvičením Jak probíhal staroegyptský posmrtný soud? ⬇️

Já to samozřejmě letos nestíhám, protože tradičně přelétávám pravěk nadzvukovou rychlostí, ale děkuji Pavle za super nápad, už se těším na příští rok. 
PS: Obrázek s pomerančem nakreslil dle zadaného postupu ChatGPT.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Národní obrození a rok 1848. Věčně proklínané, může být zajímavé? 2.0

Další příspěvek, který dozrál na změnu! V tématu  národního obrození vidím pro rozvíjení různých metodických přístupů ještě poměrně velký prostor... Osobně vnímám toto období jako zajímavé, plné změn a pohnutých osobních osudů. Téma jde často do groteskních nadsázek, s kterými se dá krásně pracovat. Doporučení: Domluvte se s češtinářem/kou, ať to neberete dvakrát... 1) EVOKACE Začínáme brainstormingem a otázkami  Co dělá národ národem? Podle čeho poznáte, že někdo patří do jednoho národa? většinou se ve třídě dojde k následujícím poznatkům - stejný jazyk, společná historie, společné území, stejné zvyky... Dále se ptám Kolik národů žilo v Habsburské monarchii na přelomu 18./19. století? K tomu žákům promítnu mapu   z Českého historického atlasu. Tento úvod by neměl zabrat více než 10 minut. Žáci si pak zapíší do sešitu 4 jména a pod každým vynechají 1-2 řádky, jsou to: Josef Dobrovský, Josef Jungmann, František Palacký a Václav Hanka.   V PC-učebně si zahrají hru vytv...

Úvod do starověkého Řecka - mýty a pověsti 2.0

Jak už to tak bývá, po čase praktikování zveřejněného nápadu ve výuce je čas příspěvek trochu obměnit. Ve výuce ráda používám videa a dokumenty. Děti to baví a hodně si z toho pamatují. Samozřejmě je nutné vymyslet k videím nějakou aktivitu. Ideálně smysluplnou, která povede k cíli hodiny. V případě předložené metodiky bych ideálně viděla cíle 2:  JAK SE PŘÍBĚHY Z ŘECKÉ MYTOLOGIE PROMÍTAJÍ DO SOUČASNOSTI (V JAZYCE ČI KONKRÉTNÍCH MÍSTECH, KTERÁ SE DOCHOVALA DODNES)? JACÍ BYLI ŘEČTÍ BOHOVÉ? CHTĚL/A BYCH VĚŘIT V TAKOVÉ BOŽSTVO? Je to myslím trochu lepší cíl, než "Žáci se seznámí s řeckou mytologií." (Což v podstatě skýtal původní příspěvek). Pokud to dokážete lépe formulovat, do komentářů s tím... Nějaká stručná metodika do kapsy pro práci s videy by byla potřeba jako sůl - každý k tomu přistupuje jinak a možností je spousta. Asi nejhorší verze, a teď budu střílet do vlastních řad, je doplňovací pracovní list. Vím, že jich v sekci videa pár najdete a sama to vnímám jako takovou...

Nebojte se husitů - verze 2.0

Už jste si asi všimli, že občas původní příspěvky upravuji (poznáte podle verze v nadpisu). Husité už to vážně potřebují, pracuji nyní s tématem (alespoň doufám) promyšleněji. Proto zde najdete nyní trochu návodnější metodiku. Tolik k mému předsevzetí, že přípravy mi budou zabírat méně a méně času - takže ne, prostě když mi zbyde čas, tak samozřejmě vylepšuji... 1) UVEDENÍ DO PROBLEMATIKY Ráda využívám úvodní 4 strany z materiálů České školy bez hranic   o postavení českého království v Evropě na konci vlády Karla IV. (pro ZŠ je to úroveň B , pokud jste na SŠ zvolte obtížnější variantu) pracovní list tisknu oboustranně (2 stránky na jednu) líbí se mi, že se zde pracuje s dobovými prameny a mapami Na tyto webové stránky budu ještě párkrát odkazovat. Ideálně práci s textem zakončete brainstormingem s otázkou: Jak je vnímána všeobecně doba vlády Karla IV.? (žáci mohou ukázat na prstech)  Co si představíte, když se řekne krize? (vypište návrhy na tabuli) Co si představíte, když...