Nastává zase čas pro nápad z vašich řad. Velmi praktickou hodinu s tajemstvím si pro své žáky nachystala Pavla Nawratová, která mě vždy potěší skvěle nachystanými materiály a jasným cílem, o použitých metodách nemluvě.
Ráda bych poděkovala všem z vás, kteří mi píšete někdy jen tak, někdy s dotazem, jindy mi posíláte nápady nebo vylepšení stávajících metodik na blogu. Důležité je pro mne i upozornění, že něco přestalo fungovat (momentálně upgradovalo Flippity, což znamená, že musím aktualizovat zámečky v online hrách 🤨, ale díky aktivní pisatelce to není ve stresu). Snažím se vždy publikovat většinou podle obvyklých tematických plánů, a tak se na mne nezlobte, když na některé nápady dojde později. Ale jsou tam a čekají a jejich čas přijde dříve než bude nejhůře.
1) Oč jde?
Jde o přípravu na učivo Starověkého Egypta. Žáci si vyzkouší vytvořit hypotézy, které si budou moci ověřit až cca za 3 týdny. Pokud je tedy chcete využít, je třeba realizovat s dostatečným předstihem.
Co se naučí žáci?
Dokáží pracovat s psaným postupem sami bez pomoci učitele. Vysloví a zapíší hypotézy, proč tuto aktivitu provádí, jak s dějepisem souvisí. Hypotézy si ověří v budoucnu. Metodiku k tisku do třídy podle Pavly si můžete stáhnout
ZDE.
Tady mi přijde skvělé, že zatímco já bych ve svém nadšení pro akci zůstala u pitvání a obalování pomeranče, Pavla tam dá hypotézy a posune to o další úroveň dál. 🙏
2) Postup
Žáci pracují ve dvojicích nebo samostatně, volbu necháváme na nich. Každá dvojice či samostatně pracující žák si do hodiny přinesou: 1x balení soli, 1x balení jedlé sody, 1x celý toaletní papír, čajovou a polévkovou lžíci, malou misku.
Učitel zajistí: 2 až 3 nože, podle počtu žáků, prkénka, podložky (Pavla využila staré papírové nákupní tašky a tácy.)
Žákům dopředu vůbec neříkáme, proč tuto aktivitu děláme, v průběhu práce si vytváří své vlastní hypotézy.
- Žáci dostanou rozstříhaný pracovní postup, který zkusí sami poskládat tak, jak jde po sobě.
- Žáci dostanou pracovní list, ve kterém je postup uveden a s ním si zkontrolují správnost svého přemýšlení u rozstříhaného postupu. Dáme prostor k doplňujícím otázkám. Dále se ovládneme, nemluvíme jim do toho a necháme je pracovat úplně samostatně. Jenom jim nezapomeneme průběžně připomínat, kolik zbývá času do konce hodiny, ověřila jsem se, že v zápalu práce toho nejsou moc schopní. (Můžete třeba využít classroomscreen ve free verzi a jeho super časovač.) Je také potřeba zdůraznit, že konec práce znamená, že se zvoněním předají perfektně uklizené místo, zabalený pomeranč a vypracovaný pracovní list.
- Podle postupu mumifikují pomeranč. Odkrojení vrchní části provedou u mě.
- Na závěr nejprve vysloví a pak zapíší hypotézy viz pracovní list.
- Pracovní list i s pomeranči odevzdají. Pomeranče necháme cca 3 týdny uležet.
3) Co dál?
Sepíši si všechny hypotézy do prezentace, na začátku hodiny, kdy chci začít probírat Egypt, je s celou třídou projdu a znovu si pohovoříme o jejich přemýšlení. Pokud se někdo trefil, řeknu to, ale nekonkretizuji kdo a která hypotéza byla správná, s tím ještě počkáme. Po probrání úvodu do Egypta uděláme speciální hodinu na mumifikaci a posmrtný život. Teprve potom se vrátíme k pomerančům, prozkoumáme je a žáci potvrdí či opraví své původní hypotézy.
Pavla ještě plánuje propojit s aplikací Historylab a cvičením Jak probíhal staroegyptský posmrtný soud? ⬇️
Já to samozřejmě letos nestíhám, protože tradičně přelétávám pravěk nadzvukovou rychlostí, ale děkuji Pavle za super nápad, už se těším na příští rok.
PS: Obrázek s pomerančem nakreslil dle zadaného postupu ChatGPT.
Komentáře
Okomentovat