Přeskočit na hlavní obsah

Dobrodružství v zikkuratu a mytologie Egypťanů, Germánů či Slovanů podle Lukáše Kalase

Další čtenář blogu, Lukáš Kalas, se rozhodl podělit o své nápady do výuky a já mu za to moc děkuji. 

Jedná se převážně o různé druhy šifrovaček, díky kterým se žáci seznámí s panteonem bohů dané oblasti, a zároveň mají možnost poznat různé druhy písma. Tyto aktivity je ideální zařadit do období, kdy dané téma probíráte. Autor čerpal převážně z dostupných online zdrojů. Skvělé je, že kromě zpracovaných materiálů máme k dispozici i návrh metodického postupu. Je ovšem na vás, jak si látku upravíte. 

Pokud budu přidávat vlastní komentář, učiním tak kurzívou.

Zikkurat Choqa Zanbil, Írán (Canva)

1. Sumer - hra v roli

Rozhodně je důležité dětem předem říct, že takto skutečná archeologie neprobíhá a že jde o fikci. Pokud jste někdy hráli dračí doupě, tak to bude přímo pro vás. Jde o hodinu na bázi vypravování příběhu, kde jsou děti v roli slavných archeologů a pátrají v ruinách zikkuratu kdesi v Iráku. 

Postup:

  • Vyučující postupně čte příběh, snaží se to pojmout co nejvíce tajemně.
  • Každý žák má k dispozici lísteček s klínovým písmem.  
  • Pro provádění příběhem využijte prezentaci.
  • Jak zvolit, kudy dál jít?
    • žáci hlasují se zavřenýma očima - ukázali nalevo či napravo. Ať zvítězí kterákoliv strana, je to špatné a příběh graduje
  • V časové tísni musí luštit první nápis - vyluštění signalizují zvednutou rukou a musí to být většina třídy, jinak příběh špatně dopadne. Těsně před uplynutím časového limitu je nechte vykřiknout, co vyluštili. Časový limit si určete tak, že si sami zkusíte nápis vyluštit.
  • To samé platí pro druhý úkol, ale zde už je nenechte nahlas křičet, pouze se hlásit, ať můžete např. první tři žáky něčím odměnit.
Hodí se k tomu celou třídu zatemnit a dovolit jim telefony místo loučí a baterek. Také je super jim pustit nějakou dobrodružnou hudbu (já si vybral soundtrack z Indiana Jonese na Youtube).  
Nezapomeňte na odměnu! Pro úplně prvního jsem měl připravenou miniaturní zlatou sošku z 3D tiskárny nebo samolepku.
Časová náročnost je cca 20-35 min, záleží na třídě.
Vážení srdce, egyptský papyrus (Canva)

2. Egypt - vylušti jména nejdůležitějších bohů

V tomto případě budou žáci luštit jména egyptských bohů v hieroglyfech. Hieroglyfy rozlišují velká a malá písmena, hodí se to dětem připomenout. Dal jsem jim tam jedno písmeno „R“ jako nápovědu, ale ukázalo se, že není potřeba. Nechal jsem ho tam z toho důvodu, aby je to trošku zmátlo a dokázali poznat naše písmo od toho egyptského.
Pracovní list a tabulka s hieroglyfy pro žáky. 
(Canva)

3. Germáni a Slované - vylušti jména nejdůležitějších bohů

V každé třídě se najde alespoň jedno dítě, co zná Thóra nebo Ódina z filmů od Marvelu nebo někdy slyšelo o polednici nebo zlatých vlasech děda vševěda. Málokdo z nich už ví, že tyto postavy mají základ v germánské (potažmo severské) a slovanské mytologii.
Oba listy se dají použít buď během výuky pravěku o Germánech/Slovanech nebo na začátku středověku během výuky Vikingů a prvních Slovanů u nás.
Nabízí se aktivitu propojit s kolegou/kolegyní českého jazyka a domluvit se předem na četbě některých pohádek, v nich jsou pozůstatky mytologických postav. 
Napadlo mne také, že by bylo hezké celé luštění propojit s odkrýváním nějakého konkrétního mytologického příběhu. Např. severská mytologie má některé vážně vtipné (Pro více inspirace doporučuji např. zpracování Severské mytologie od Neila Gaimana, která je dokonce již namluvená i jako audiokniha.)

Postup:

Před začátkem aktivity jsem pouštěl krátké video o mytologických bytostech na YouTube (je jich tam opravdu bezpočet) a dělal krátký brainstorming o mytologii. Já jsem minulý rok předabovala video o Vědeckém původu Mínotaura od Ted Ed, můžete je klidně využít.
Jak budou žáci pracovat?
  • buď mají oboustranně vytištěný pracovní list i tabulku s abecedou a luští každý samostatně (informace získávají chozením po třídě)
  • nebo žáci pracují ve dvojici a vyplňují každý pouze jednu stranu listu, v druhé části hodiny si vymění zjištěné poznatky a listy tak doplní. 

Ať zvolíte první či druhou variantu,  v obou je nutné rozvěsit po třídě předem dané listy s obrázky a textem, ve kterém budou hledat.

Germáni:

Slované:

(Abych zjednodušila luštění, u znaku v posledním řádku 4. zprava má být správně překlad ję, ale pak by to žáky mátlo. Odborníci mi snad odpustí.)

Děkuji ještě jednou za sdílení a pěkně připravené materiály.

Samozřejmě pište do komentářů nápady, tipy a zkušenosti.

Komentáře

  1. Šárka Roudnická31. října 2024 v 1:33

    Vypadá to skvěle. Už jsem si vytiskla, ještě trochu doladím postup a těším se, až to vyzkouším.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Národní obrození a rok 1848. Věčně proklínané, může být zajímavé? 2.0

Další příspěvek, který dozrál na změnu! V tématu  národního obrození vidím pro rozvíjení různých metodických přístupů ještě poměrně velký prostor... Osobně vnímám toto období jako zajímavé, plné změn a pohnutých osobních osudů. Téma jde často do groteskních nadsázek, s kterými se dá krásně pracovat. Doporučení: Domluvte se s češtinářem/kou, ať to neberete dvakrát... 1) EVOKACE Začínáme brainstormingem a otázkami  Co dělá národ národem? Podle čeho poznáte, že někdo patří do jednoho národa? většinou se ve třídě dojde k následujícím poznatkům - stejný jazyk, společná historie, společné území, stejné zvyky... Dále se ptám Kolik národů žilo v Habsburské monarchii na přelomu 18./19. století? K tomu žákům promítnu mapu   z Českého historického atlasu. Tento úvod by neměl zabrat více než 10 minut. Žáci si pak zapíší do sešitu 4 jména a pod každým vynechají 1-2 řádky, jsou to: Josef Dobrovský, Josef Jungmann, František Palacký a Václav Hanka.   V PC-učebně si zahrají hru vytv...

Úvod do starověkého Řecka - mýty a pověsti 2.0

Jak už to tak bývá, po čase praktikování zveřejněného nápadu ve výuce je čas příspěvek trochu obměnit. Ve výuce ráda používám videa a dokumenty. Děti to baví a hodně si z toho pamatují. Samozřejmě je nutné vymyslet k videím nějakou aktivitu. Ideálně smysluplnou, která povede k cíli hodiny. V případě předložené metodiky bych ideálně viděla cíle 2:  JAK SE PŘÍBĚHY Z ŘECKÉ MYTOLOGIE PROMÍTAJÍ DO SOUČASNOSTI (V JAZYCE ČI KONKRÉTNÍCH MÍSTECH, KTERÁ SE DOCHOVALA DODNES)? JACÍ BYLI ŘEČTÍ BOHOVÉ? CHTĚL/A BYCH VĚŘIT V TAKOVÉ BOŽSTVO? Je to myslím trochu lepší cíl, než "Žáci se seznámí s řeckou mytologií." (Což v podstatě skýtal původní příspěvek). Pokud to dokážete lépe formulovat, do komentářů s tím... Nějaká stručná metodika do kapsy pro práci s videy by byla potřeba jako sůl - každý k tomu přistupuje jinak a možností je spousta. Asi nejhorší verze, a teď budu střílet do vlastních řad, je doplňovací pracovní list. Vím, že jich v sekci videa pár najdete a sama to vnímám jako takovou...

První světová válka - rozcestník nápadů verze 2.0

Jak jsem již naznačila, při psaní příspěvků k dějinám 20. století se budu hodně opírat o již existující zdroje, nápady a weby. V případě dnešního příspěvku se tedy bude jednat spíše o rozcestník různých nápadů, které při probírání 1. světové války využívám. Je na vás, jestli je využijete ve stejném pořadí, nebo vás osloví jen některé z nich. 1) Využijte nápady z metodického sborníku ASUD - Inspirace č. 15 k 1. světové válce , který je ke stažení zde . Velmi ráda využívám rozbory karikatur, které zasvěcují do příčin 1. světové války. Např. s těmito, podrobnosti naleznete ve sborníku.   2) Po rozboru karikatur se věnujeme vypuknutí války. K atentátu v Sarajevu existuje zpracovaná metodika a pracovní na Stream.cz - Slavné dny/list zde . Nebo využijte super hodinu od Pavly Nawratové zde . 3) Pro snadnou orientaci v událostech 1. světové války ráda využívám následující pracovní list, při jehož vyplňování žáci pracují s dobovými fotografiemi a informace si třídí skrze práci s lis...