Metody, projekty, hry a aktivity do hodin dějepisu.
Prohledat tento blog
Dobrodružství v zikkuratu a mytologie Egypťanů, Germánů či Slovanů podle Lukáše Kalase
Další čtenář blogu, Lukáš Kalas, se rozhodl podělit o své nápady do výuky a já mu za to moc děkuji.
Jedná se převážně o různé druhy šifrovaček, díky kterým se žáci seznámí s panteonem bohů dané oblasti, a zároveň mají možnost poznat různé druhy písma. Tyto aktivity je ideální zařadit do období, kdy dané téma probíráte. Autor čerpal převážně z dostupných online zdrojů. Skvělé je, že kromě zpracovaných materiálů máme k dispozici i návrh metodického postupu. Je ovšem na vás, jak si látku upravíte.
Pokud budu přidávat vlastní komentář, učiním tak kurzívou.
Zikkurat Choqa Zanbil, Írán (Canva)
1. Sumer - hra v roli
Rozhodně je důležité dětem předem říct, že takto skutečná archeologie neprobíhá a že jde o fikci. Pokud jste někdy hráli dračí doupě, tak to bude přímo pro vás. Jde o hodinu na bázi vypravování příběhu, kde jsou děti v roli slavných archeologů a pátrají v ruinách zikkuratu kdesi v Iráku.
Postup:
Vyučující postupně čte příběh, snaží se to pojmout co nejvíce tajemně.
Každý žák má k dispozici lísteček s klínovým písmem.
žáci hlasují se zavřenýma očima - ukázali nalevo či napravo. Ať zvítězí kterákoliv strana, je to špatné a příběh graduje
V časové tísni musí luštit první nápis - vyluštění signalizují zvednutou rukou a musí to být většina třídy, jinak příběh špatně dopadne. Těsně před uplynutím časového limitu je nechte vykřiknout, co vyluštili. Časový limit si určete tak, že si sami zkusíte nápis vyluštit.
To samé platí pro druhý úkol, ale zde už je nenechte nahlas křičet, pouze se hlásit, ať můžete např. první tři žáky něčím odměnit.
Hodí se k tomu celou třídu zatemnit a dovolit jim telefony místo loučí a baterek. Také je super jim pustit nějakou dobrodružnou hudbu (já si vybral soundtrack z Indiana Jonese na Youtube).
Nezapomeňte na odměnu! Pro úplně prvního jsem měl připravenou miniaturní zlatou sošku z 3D tiskárny nebo samolepku.
Časová náročnost je cca 20-35 min, záleží na třídě.
Vážení srdce, egyptský papyrus (Canva)
2. Egypt - vylušti jména nejdůležitějších bohů
V tomto případě budou žáci luštit jména egyptských bohů v hieroglyfech. Hieroglyfy rozlišují velká a malá písmena, hodí se to dětem připomenout. Dal jsem jim tam jedno písmeno „R“ jako nápovědu, ale ukázalo se, že není potřeba. Nechal jsem ho tam z toho důvodu, aby je to trošku zmátlo a dokázali poznat naše písmo od toho egyptského.
3. Germáni a Slované - vylušti jména nejdůležitějších bohů
V každé třídě se najde alespoň jedno dítě, co zná Thóra nebo Ódina z filmů od Marvelu nebo někdy slyšelo o polednici nebo zlatých vlasech děda vševěda. Málokdo z nich už ví, že tyto postavy mají základ v germánské (potažmo severské) a slovanské mytologii.
Oba listy se dají použít buď během výuky pravěku o Germánech/Slovanech nebo na začátku středověku během výuky Vikingů a prvních Slovanů u nás.
Nabízí se aktivitu propojit s kolegou/kolegyní českého jazyka a domluvit se předem na četbě některých pohádek, v nich jsou pozůstatky mytologických postav.
Napadlo mne také, že by bylo hezké celé luštění propojit s odkrýváním nějakého konkrétního mytologického příběhu. Např. severská mytologie má některé vážně vtipné (Pro více inspirace doporučuji např. zpracování Severské mytologie od Neila Gaimana, která je dokonce již namluvená i jako audiokniha.)
Postup:
Před začátkem aktivity jsem pouštěl krátké video o mytologických bytostech na YouTube (je jich tam opravdu bezpočet) a dělal krátký brainstorming o mytologii. Já jsem minulý rok předabovala video o Vědeckém původu Mínotaura od Ted Ed, můžete je klidně využít.
Jak budou žáci pracovat?
buď mají oboustranně vytištěný pracovní list i tabulku s abecedou a luští každý samostatně (informace získávají chozením po třídě)
nebo žáci pracují ve dvojici a vyplňují každý pouze jednu stranu listu, v druhé části hodiny si vymění zjištěné poznatky a listy tak doplní.
Ať zvolíte první či druhou variantu, v obou je nutné rozvěsit po třídě předem dané listy s obrázky a textem, ve kterém budou hledat.
Další příspěvek, který dozrál na změnu! V tématu národního obrození vidím pro rozvíjení různých metodických přístupů ještě poměrně velký prostor... Osobně vnímám toto období jako zajímavé, plné změn a pohnutých osobních osudů. Téma jde často do groteskních nadsázek, s kterými se dá krásně pracovat. Doporučení: Domluvte se s češtinářem/kou, ať to neberete dvakrát... 1) EVOKACE Začínáme brainstormingem a otázkami Co dělá národ národem? Podle čeho poznáte, že někdo patří do jednoho národa? většinou se ve třídě dojde k následujícím poznatkům - stejný jazyk, společná historie, společné území, stejné zvyky... Dále se ptám Kolik národů žilo v Habsburské monarchii na přelomu 18./19. století? K tomu žákům promítnu mapu z Českého historického atlasu. Tento úvod by neměl zabrat více než 10 minut. Žáci si pak zapíší do sešitu 4 jména a pod každým vynechají 1-2 řádky, jsou to: Josef Dobrovský, Josef Jungmann, František Palacký a Václav Hanka. V PC-učebně si zahrají hru vytv...
Jak už to tak bývá, po čase praktikování zveřejněného nápadu ve výuce je čas příspěvek trochu obměnit. Ve výuce ráda používám videa a dokumenty. Děti to baví a hodně si z toho pamatují. Samozřejmě je nutné vymyslet k videím nějakou aktivitu. Ideálně smysluplnou, která povede k cíli hodiny. V případě předložené metodiky bych ideálně viděla cíle 2: JAK SE PŘÍBĚHY Z ŘECKÉ MYTOLOGIE PROMÍTAJÍ DO SOUČASNOSTI (V JAZYCE ČI KONKRÉTNÍCH MÍSTECH, KTERÁ SE DOCHOVALA DODNES)? JACÍ BYLI ŘEČTÍ BOHOVÉ? CHTĚL/A BYCH VĚŘIT V TAKOVÉ BOŽSTVO? Je to myslím trochu lepší cíl, než "Žáci se seznámí s řeckou mytologií." (Což v podstatě skýtal původní příspěvek). Pokud to dokážete lépe formulovat, do komentářů s tím... Nějaká stručná metodika do kapsy pro práci s videy by byla potřeba jako sůl - každý k tomu přistupuje jinak a možností je spousta. Asi nejhorší verze, a teď budu střílet do vlastních řad, je doplňovací pracovní list. Vím, že jich v sekci videa pár najdete a sama to vnímám jako takovou...
Jak jsem již naznačila, při psaní příspěvků k dějinám 20. století se budu hodně opírat o již existující zdroje, nápady a weby. V případě dnešního příspěvku se tedy bude jednat spíše o rozcestník různých nápadů, které při probírání 1. světové války využívám. Je na vás, jestli je využijete ve stejném pořadí, nebo vás osloví jen některé z nich. 1) Využijte nápady z metodického sborníku ASUD - Inspirace č. 15 k 1. světové válce , který je ke stažení zde . Velmi ráda využívám rozbory karikatur, které zasvěcují do příčin 1. světové války. Např. s těmito, podrobnosti naleznete ve sborníku. 2) Po rozboru karikatur se věnujeme vypuknutí války. K atentátu v Sarajevu existuje zpracovaná metodika a pracovní na Stream.cz - Slavné dny/list zde . Nebo využijte super hodinu od Pavly Nawratové zde . 3) Pro snadnou orientaci v událostech 1. světové války ráda využívám následující pracovní list, při jehož vyplňování žáci pracují s dobovými fotografiemi a informace si třídí skrze práci s lis...
Vypadá to skvěle. Už jsem si vytiskla, ještě trochu doladím postup a těším se, až to vyzkouším.
OdpovědětVymazat