Dnešní článek by vás mohl inspirovat, jak ve své výuce propojit dějepis s regionálním muzeem a vytvořit s dětmi něco, co obohatí veřejnost nebo jiné děti. U nás v Přerově jsme si tak trochu vyzkoušeli práci muzejního pedagoga.
Naše obec, Přerov nad Labem, je veřejnosti známá především svým skanzenem, který patří k Polabskému národopisnému muzeu. Děti ze školy skanzen dobře znají, konají se tam různé školní slavnostní události, od první třídy chodívají do areálu v rámci školní výuky.
Mně osobně v muzeu chyběla nějaká interaktivní hra pro děti (ať už pro mé vlastní nebo školní) a poměrně dlouho jsem měla nápad v hlavě. K tvorbě hry mě inspirovala jednak aplikace Skryté příběhy, jednak návštěva zříceniny Zvířetice, kde zapálený muzejní pedagog vytváří podobnou hru (a pravidelně ji obměňuje). Hra se jmenuje Tajemství Zvířetického trezoru a naprosto elegantním a zábavným způsobem provede hráče po zřícenině a seznámí návštěvníky s životem na středověkém hradě.
Ovšem čekala jsem na příznivé okolnosti:
- Potřebovala jsem takovou 8. třídu (skanzen zachycuje život na vesnici v 18.-19. století), se kterou nebudu v časovém presu vzhledem k tematickému plánu.
- A zároveň to musela být 8. třída, která by vůbec byla ochotna a naladěna něco dlouhodobějšího vytvářet.
- Musela jsem na to já sama mít vyhrazeno více času, protože finální grafická i technická podoba hry by byla určitě na mně.
Jak jsme postupovali?
1) Brainstorming
- Chceme vytvořit hru na papíře nebo digitální, aby se dala hrát na mobilu?
- Došli jsme jednoznačně k interaktivní hře na mobilních zařízeních. Na základě zkušeností s hraním našich online únikovek jsme se rozhodli vytvořit hru v Genially.
- K čemu má hra ve skanzenu sloužit?
- Na základě diskuse a zkušenosti z jiných muzeí jsme došli k následujícímu: Chceme, aby hra byla zábavná a zároveň podněcovala k hlubšímu pozorování expozice. Aby případně upozorňovala na zajímavé souvislosti, které jinak mohou dětem snadno uniknout. Rozhodně jsme nechtěli dělat jen nějaký kvíz nebo test.
- Jaké oblasti všedního života 18.-19. století budeme chtít skrze expozici postihnout?
- Vytvořili jsme si myšlenkovou mapu témat a následně otázek, které žáky zajímaly a chtěli by na ně nalézt v expozici odpovědi.
2) První návštěva skanzenu - focení
3) Zpracování informací a tvorba prvních otázek v počítačové učebně
4) Druhá návštěva skanzenu v tandemu s kolegyní Slávkou Tomáškovou - tvorba otázek přímo v expozici
Nedá se říct, že by předchozí bod byla úplná ztráta času - bylo alespoň jasné, kudy jít nechceme a některé otázky jsme přeci jen použili. Ale nejlepší bylo skutečně tvořit úkoly přímo v chalupách. Naštěstí jsme v té době měly s kolegyní k dispozici i tandemové hodiny ze šablon a využily jsme je. Rozdělili jsme si žáky i expozici na dvě poloviny, prolézali jsme chalupy a vymýšleli zajímavé úkoly na základě samotné expozice. Některé chalupy jsme třeba úplně vynechali, nechtěli jsme, aby hra byla úmorná.
Přímo na místě jsme si vše zapisovali a pokud to bylo potřeba, tak i fotili (některé úkoly byly navázané na exponát).
- hra je lineární (verze nelineární by přímo v Genially byla nepřiměřeně složitá a pro mne časově náročná)
- využili jsme pro orientaci plánek s chalupami
- hráči s každým úkolem dostanou jedno písmeno, po dokončení musí složit slovo
- Genially umožňuje hýbat s prvky, což se tady dost hodilo
- zároveň i ve fázi odhalování hesla mohou hráči využít nápovědu
- v hře jsou použity fotky z expozice nebo z doprovodných tiskových materiálů skanzenu
Před prázdninami jsem hru dokončila do fáze testování, k němuž naštěstí nebyl problém sehnat dobrovolníky. Testovala naše 4., 5. a 6. třída, žáci hráli po skupinkách. Objevili jsme, která hesla jsou zbytečně složitá, popř. co nefunguje. Hlavně jsme ale zjistili, že není možné, aby trasu začínaly všechny skupiny ve stejné chalupě. Takže jsem celou hru 2x zkopírovala a vytvořila jsem další dva nové začátky, aby se hráči na začátku po skanzenu více rozptýlili. Úkoly ve všech verzích jsou stejné, jen jejich posloupnost v první polovině je jiná.
7) Předání hry muzeu a odborná konzultace
Přímo v muzeu jsem se domluvila s paní Hanou Šídovou, která hru společně s kolegyněmi několikrát otestovala a zkraje prázdnin jsme se sešly, abychom opravily některé odborné chyby. V podstatě šlo ale o detaily. Přes léto se hra testovala přímo s návštěvníky, načež bylo její užívaní na podzim oficiálně spuštěno.
Na rozhodnutí muzea už záleželo, zda bude za hru vybírat vstupné navíc (rozhodlo se, že ne) a jak hráče za správné rozluštění odmění (to ovšem byla nutnost). Nabízela se případně spolupráce s obcí coby sponzorem, ale muzeum má své vlastní kontakty a vymysleli odměnu moc hezky. Na hráče čeká truhla s předměty, které souvisí se skanzenem a většinu vytvořili v nedaleké Chráněné dílně.
8) Technikálie
Pro skanzen jsem vygenerovala z odkazů tři různé QR-kódy s malým návodem, jak ve hře postupovat.
Posledním technickým detailem bylo vytvoření odkazu a QR-kódu, který by vedl přímo k poslední fázi hry - to je luštění s písmenky. Bylo to nutné, pokud by hráč omylem z Genially v telefonu už na konci vypadl, tak aby nemusel procházet všemi úkoly znovu.
Doufám, že vás článek inspiroval a třeba se s teplými jarními dny vrhnete do podobného dobrodružství. Nebo si prostě počkáte na svou ideální konstelaci. V každém případě můžete se svými žáky náš skanzen navštívit a hru si zahrát 😉.
Dobrý den, gratuluji Vám i žákům k vytvořné hře. Je to opravdu úžasné. A taky inspirativní. Píšu si do pomyslého seznamu, kam se vydám s žáky na exkurzi.
OdpovědětVymazatDěkuji, tak to je bezvadné. Musíte pak dát vědět, jak to šlo. Nezapomeňte mobily s daty s sebou! (Alespoň jeden do dvojice, pokud pojedete s dětmi.)
Vymazat