Na Letní škole ÚSTR v roce 2021 jsem se zúčastnila i workshopu Marie Smutné z Institutu Terezínské iniciativy, v němž jsme hledali odpověď na otázku Proč se lidé rozhodnou pomoci?
Připravené aktivity skrývají skvělý potenciál. Jednak je otázka v současné době zase bohužel dost aktuální, dále mi je sympatické, že se na holokaust snaží dívat z trochu optimisticky vyznívající perspektivy těch, kteří se rozhodli pomoci.
Oč jde?
Vycházím z tohoto odkazu, materiály jsou krásně uspořádány i na padletu:
Celá lekce vychází z putovní výstavy s komiksem o Anně Frankové, ale ve škole ji lze uskutečnit i bez výstavy ve zjednodušené podobě, kterou zde budu sdílet na základě své zkušenosti z workshopu.
Lekce je podle samotných autorů odhadnutá spíše na dvouhodinovku, já sama ji s žáky ještě nezkoušela, takže časový odhad vám lepší nedám.
Žáci budou pracovat nejprve v mateřských, poté v expertních skupinách.
1. Evokace
Rozdělte žáky do mateřských skupin po 4, ideálně použijte např. tato losovátka. První skupiny, které žáci vytvoří, jsou podle barev (mateřské).
Položte mateřským skupinám dvě otázky:
- Proč se lidé rozhodnou pomoci?
- Jak bys definoval „zachránce“?
2. Zachránci a zachránění - CESTA ŽIVOTA
3. Prezentace mateřských skupin
4. Expertní skupiny - hledáme společné motivy
- Mají zachránci něco společného, popř. co?
- Jaké byly jejich motivy?
- Co vás zaujalo?
5. Reflexe
Jako osobní reflexe každého žáka může dobře posloužit závěrečný pětilístek na téma ZACHRÁNCE. Podle zdatnosti svých žáků odhadněte, zda je lepší, aby jej vytvářeli každý sám, nebo jeden společný ve skupině.
Další tipy
Během oprašování svých dojmů z lekce a pátrání, za jaký projekt k nám Marie Smutná na letní školu doplula - byla totiž v té době aktivně i v Post bellum, projekt o zachráncích zase vznikl v rámci Tváří tvář historii - jsem narazila na hotové metodiky na posledně jmenovaném webu:
Je tam volně ke stažení 15 (!) hotových výukových lekcí k poválečným dějinám...
Komentáře
Okomentovat