Přeskočit na hlavní obsah

Zachránci a zachránění - badatelsky podle Marie Smutné z Institutu Terezínské iniciativy

Na Letní škole ÚSTR v roce 2021 jsem se zúčastnila i workshopu Marie Smutné z Institutu Terezínské iniciativy, v němž jsme hledali odpověď na otázku Proč se lidé rozhodnou pomoci?

Připravené aktivity skrývají skvělý potenciál. Jednak je otázka v současné době zase bohužel dost aktuální, dále mi je sympatické, že se na holokaust snaží dívat z trochu optimisticky vyznívající perspektivy těch, kteří se rozhodli pomoci.

Oč jde? 

Vycházím z tohoto odkazu, materiály jsou krásně uspořádány i na padletu

Celá lekce vychází z putovní výstavy s komiksem o Anně Frankové, ale ve škole ji lze uskutečnit i bez výstavy ve zjednodušené podobě, kterou zde budu sdílet na základě své zkušenosti z workshopu.

Lekce je podle samotných autorů odhadnutá spíše na dvouhodinovku, já sama ji s žáky ještě nezkoušela, takže časový odhad vám lepší nedám.

Žáci budou pracovat nejprve v mateřských, poté v expertních skupinách.

1. Evokace

Rozdělte žáky do mateřských skupin po 4, ideálně použijte např. tato losovátka. První skupiny, které žáci vytvoří, jsou podle barev (mateřské).

Položte mateřským skupinám dvě otázky: 

  1. Proč se lidé rozhodnou pomoci? 
  2. Jak bys definoval „zachránce“?
Každá skupina diskutuje v kroužku, poté prezentují, k jakému výsledku dospěly. 
Můžete použít i část z komiksu o Anně Frankové, kde je otázka žádosti o pomoc tematizovaná. 

2. Zachránci a zachránění - CESTA ŽIVOTA

Každá skupina dostane k dispozici příběh jednoho zachránce. Mějte texty v dostatečném počtu kopií tak, aby každý člen skupiny mohl pracovat (např. si text každá dvojice ve skupině rozdělí). 
Žáci mají za úkol zachytit na časovou osu významná rozhodnutí aktéra/ů a vytvořit CESTU ŽIVOTA, tedy časovou osu. Na důležitých momentech by se měli ve skupině shodnout a zaznamenat je stručně na list papíru.
Pro učitele může být dobrou pomocí právě padlet, kde jsou již časové osy připraveny pro váš přehled. 

3. Prezentace mateřských skupin

Každá skupina má 3 minuty na to, aby odprezentovala nejdůležitější momenty života svého zachránce.

4. Expertní skupiny - hledáme společné motivy

Nyní přichází chvíle, kdy podle čísel vzniknou expertní skupiny. V těch mají za úkol porovnat příběhy svých zachránců a zkusit odpovědět na následující otázky:
  • Mají zachránci něco společného, popř. co?
  • Jaké byly jejich motivy?
  • Co vás zaujalo?
Všechny expertní skupiny by měly mít čas na stručnou prezentaci toho, k čemu došly.

5. Reflexe

Jako osobní reflexe každého žáka může dobře posloužit závěrečný pětilístek na téma ZACHRÁNCE. Podle zdatnosti svých žáků odhadněte, zda je lepší, aby jej vytvářeli každý sám, nebo jeden společný ve skupině.

Další tipy

Během oprašování svých dojmů z lekce a pátrání, za jaký projekt k nám Marie Smutná na letní školu doplula - byla totiž v té době aktivně i v Post bellum, projekt o zachráncích zase vznikl v rámci Tváří tvář historii - jsem narazila na hotové metodiky na posledně jmenovaném webu:

Je tam volně ke stažení 15 (!) hotových výukových lekcí k poválečným dějinám...
Nezapomeňte prozkoumat i webovou stránku, kde je prezentována lekce k Zachráncům, a najdete na ní další 3 vzorové hodiny s historickými prameny.
Děkuji Marii Smutné za souhlas se zveřejněním příspěvku, těším se na komentáře, jak to šlo. 


Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Národní obrození a rok 1848. Věčně proklínané, může být zajímavé? 2.0

Další příspěvek, který dozrál na změnu! V tématu  národního obrození vidím pro rozvíjení různých metodických přístupů ještě poměrně velký prostor... Osobně vnímám toto období jako zajímavé, plné změn a pohnutých osobních osudů. Téma jde často do groteskních nadsázek, s kterými se dá krásně pracovat. Doporučení: Domluvte se s češtinářem/kou, ať to neberete dvakrát... 1) EVOKACE Začínáme brainstormingem a otázkami  Co dělá národ národem? Podle čeho poznáte, že někdo patří do jednoho národa? většinou se ve třídě dojde k následujícím poznatkům - stejný jazyk, společná historie, společné území, stejné zvyky... Dále se ptám Kolik národů žilo v Habsburské monarchii na přelomu 18./19. století? K tomu žákům promítnu mapu   z Českého historického atlasu. Tento úvod by neměl zabrat více než 10 minut. Žáci si pak zapíší do sešitu 4 jména a pod každým vynechají 1-2 řádky, jsou to: Josef Dobrovský, Josef Jungmann, František Palacký a Václav Hanka.   V PC-učebně si zahrají hru vytvořenou v  Genially

Úvod do starověkého Řecka - mýty a pověsti 2.0

Jak už to tak bývá, po čase praktikování zveřejněného nápadu ve výuce je čas příspěvek trochu obměnit. Ve výuce ráda používám videa a dokumenty. Děti to baví a hodně si z toho pamatují. Samozřejmě je nutné vymyslet k videím nějakou aktivitu. Ideálně smysluplnou, která povede k cíli hodiny. V případě předložené metodiky bych ideálně viděla cíle 2:  JAK SE PŘÍBĚHY Z ŘECKÉ MYTOLOGIE PROMÍTAJÍ DO SOUČASNOSTI (V JAZYCE ČI KONKRÉTNÍCH MÍSTECH, KTERÁ SE DOCHOVALA DODNES)? JACÍ BYLI ŘEČTÍ BOHOVÉ? CHTĚL/A BYCH VĚŘIT V TAKOVÉ BOŽSTVO? Je to myslím trochu lepší cíl, než "Žáci se seznámí s řeckou mytologií." (Což v podstatě skýtal původní příspěvek). Pokud to dokážete lépe formulovat, do komentářů s tím... Nějaká stručná metodika do kapsy pro práci s videy by byla potřeba jako sůl - každý k tomu přistupuje jinak a možností je spousta. Asi nejhorší verze, a teď budu střílet do vlastních řad, je doplňovací pracovní list. Vím, že jich v sekci videa pár najdete a sama to vnímám jako takovou

Trochu šílené i děsivé římské císařství s širokou paletou činností

V dnešním příspěvku vám představím své nápady, které používám při výuce období římského císařství. Téma kompletuji na základě zpětné vazby, kterou mi poskytujete nejen v komentářích, ale i mailem a věřte, že mne vždy moc potěší.  Při probírání toho, co k římskému císařství mám, jsem si uvědomila, že k tomuto období jsem různé nápady sbírala delší dobu možná i proto, že se probírá koncem roku a to už bývám, stejně jako vy, dost unavená. Pořád si myslím, že bych některé části mohla více vychytat, ale třeba se objeví nějaké vaše tipy a vylepšení v komentářích níže.  1. Gaius Julius Caesar S nikým jiným než s Julkem se do období římského císařství ani nedá vstoupit. A protože této hodině většinou předchází badatelská hodina s bitvou u Zamy a běhací aktivita ke krizi římské republiky , nechávám žáky trochu vydechnout s jednoduchým pracovním listem a krátkým videem. Pustíme si na začátku hodiny kratičkou část videa  (0:50-1:51), kde žáci sledují zvětšování římské říše. K dispozici mají praco