Přeskočit na hlavní obsah

Válka za nezávislost USA a jak na ni?

Válka za nezávislost USA je prostě chytlavé téma, které si zaslouží poutavé zpracování. Za tu dobu, co se k němu s každým dalším ročníkem opakovaně vracím, se už nashromáždila řádka zajímavých materiálů. Je na vás, zda je použijete všechny, nebo si vyberete pouze to, které se hodí pro vás či konkrétní třídu.

1) EVOKACE

Osídlování Ameriky se věnujeme i v období po třicetileté válce, ale není na škodu, když si před válkou za nezávislost problematiku anglických poutníků v Novém světě žáci trochu osvěží. 
Zkrátila jsem pro tuto potřebu atraktivně natočený dokument Příběh o USA díl Rebelové. Bohužel mi Youtube neumožňuje video nahrát, tedy jej hledejte zde...
Je ovšem zřejmé, že události v dokumentu jsou popisovány "z pohledu vítězů" a jsou zde určité rozporuplné události, se kterými bychom v hodině mohli pracovat dál.
  • rozstříhejte pracovní list a každému žáku dejte max. 2-4 otázky, na které se má v dokumentu soustředit a odpovědět (záleží kolik máte žáků ve třídě). Ale pozor, vytiskněte si pracovní list 2-4krát pokaždé na jinak barevný list - připravíte si tak dopředu skupiny (jeden žák musí mít vždy stejnou barvu svých otázek)
  • ve zbytku hodiny dejte žáky do skupin podle barev - jejich úkol bude:
    • seřaďte otázky s odpověďmi za sebou
    • stručně prodiskutujte, které straně konfliktu dokument straní/fandí...
    • vyberte konflikty, které by druhá zúčastněná strana určitě vylíčila jinak
      • zde se nabízí bod 4) boj proti znepřátelenému indiánskému kmeni, bod 12) šarvátka v Bostonu, bod 14) bostonské pití čaje (ten někomu patřil, že), konečně bod 16) a kongres ve Philadephii.
Tuto část jsem ještě nevyzkoušela, ale nechte nad tím žáky zamyslet a případně je trochu naveďte...

2) ROZBOR PROBLEMATICKÝCH UDÁLOSTÍ

Zachovejte rozdělení do 3 skupin z minulé hodiny, nebo vytvořte nové. Každá skupina dostane k průzkumu jedno téma z tohoto dokumentu:

1) Den díkuvzdání nebo den národního smutku?
2) Bostonský masakr - kdo za to může?¨
3) Jak to bylo s pitím čaje?
Úkolem každé skupiny bude vytvořit fiktivní deníkový zápis o události z pohledu Angličana (mohou si ho pojmenovat dle libosti) a z pohledu Američana. (V případě 1. tématu z pohledu Američana a z pohledu rodilého Američana.)
Konečným výstupem této aktivity by bylo nějaké hezké shrnutí o propagandě a perspektivách - nápady uvítám v komentářích.

3) BADATELSKÁ LEKCE

Můžete předchozí nápady zcela zavrhnout a využít metodiku z naší FCB skupiny Starší dějiny moderně zde, kterou mi dovolil zveřejnit Miroslav Velík,
Osobně bych si vybrala především úvod a citace v angličtině bych pro žáky přeložila do češtiny - ještě jsem neměla příležitost s materiálem pracovat. 

4) PRÁCE S OBRAZEM - VÁLKA

Je to neuvěřitelné, ale na RVP jsou občas poklady. Například dva pracovní listy od Mgr. Zdeňka Sotoláře, které se věnují obrazům Bitvy u Saratogy a Bitvy u Yorktownu.
Promyšlenými otázkami a rozborem obrazů se dostanete jak ke způsobu boje Američanů proti mnohem zkušenějším Britům, tak k symbolům porážky v případě bitvy u Yorktownu.

5) HRAVÉ OPÁČKO PODLE DANY TRUKSOVÉ

Vesmír funguje neuvěřitelně, protože v den publikování příspěvku mi Dana Truksová poslala hotovou hru k tomuto tématu a ochotně ji sdílí mezi nás všechny. 
  • Pravidla: 
    • hrají 2 týmy proti sobě (USA vs. VB), jejich cílem je dojít na druhou stranu herního pole.
    • vždy může jet jen jedna figurka, kterou ovládá buď jednotlivec nebo dvojice (mám malé třídy, max 20 žáků) a vždy jen o jeden tah a jen dopředu.
      • Aby jí byl umožněn tah, musí odpovědět na otázku z kategorií Události, Lidé, Pojmy a Místa. Pokud se dostane až na druhý konec hracího plánu, získává bod.
    • Žáci procvičují strategii, schopnost se domluvit.
    • Otázky jsou některé procvičovací, některé musí zkusit odhadnout. (Dana před hrou pracovala s pracovními listy a Videovýpisky z dějepisu k tématu)
    • Pokud odpoví špatně → je jim oznámena jen tato skutečnost, že je to špatná odpověď, ale není prozrazena správná (s cílem, aby si naslouchali i když otázka nevyjde přímo na ně, protože příště už může) a navíc zůstává na stejné pozici, neposune se.
    • Pokud žáci stojí proti sobě a jeden tým chce obsadit protivníkovo, musí odpovědět za sebou na dvě otázky správně → pole je jeho, soupeř musí ustoupit o pole zpět.
Otázky si můžete vytisknout či upravit ZDE. Osobně si myslím, že by nebyl problém dát hrát hru ve vícero exemplářích např. 3-4 skupinkám. Desku jsem zkusila v Canvě, takto by to mělo fungovat.

6) CO ZKUSIT DÁL?

  • V příspěvku k občanské válce v USA jsem sdílela odkaz na americký portál MissionUS, kde se celá  jedna herní epizoda věnuje událostem v Bostonu. Hra je ovšem vhodné pro žáky, kteří nebojují s angličtinou...
  • máte-li milovníky dokumentů ve třídě, můžete pokračovat i druhým dílem Příběhu o USA, opět zkráceným na polovinu.
  • krátké video věnující se komplikované historii Dne díkuvzdání je i zde.
  • z doby online mám hotovou lekci v Nearpodu, která kombinuje některé uvedené materiály, třeba se bude hodit

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Národní obrození a rok 1848. Věčně proklínané, může být zajímavé? 2.0

Další příspěvek, který dozrál na změnu! V tématu  národního obrození vidím pro rozvíjení různých metodických přístupů ještě poměrně velký prostor... Osobně vnímám toto období jako zajímavé, plné změn a pohnutých osobních osudů. Téma jde často do groteskních nadsázek, s kterými se dá krásně pracovat. Doporučení: Domluvte se s češtinářem/kou, ať to neberete dvakrát... 1) EVOKACE Začínáme brainstormingem a otázkami  Co dělá národ národem? Podle čeho poznáte, že někdo patří do jednoho národa? většinou se ve třídě dojde k následujícím poznatkům - stejný jazyk, společná historie, společné území, stejné zvyky... Dále se ptám Kolik národů žilo v Habsburské monarchii na přelomu 18./19. století? K tomu žákům promítnu mapu   z Českého historického atlasu. Tento úvod by neměl zabrat více než 10 minut. Žáci si pak zapíší do sešitu 4 jména a pod každým vynechají 1-2 řádky, jsou to: Josef Dobrovský, Josef Jungmann, František Palacký a Václav Hanka.   V PC-učebně si zahrají hru vytvořenou v  Genially

Úvod do starověkého Řecka - mýty a pověsti 2.0

Jak už to tak bývá, po čase praktikování zveřejněného nápadu ve výuce je čas příspěvek trochu obměnit. Ve výuce ráda používám videa a dokumenty. Děti to baví a hodně si z toho pamatují. Samozřejmě je nutné vymyslet k videím nějakou aktivitu. Ideálně smysluplnou, která povede k cíli hodiny. V případě předložené metodiky bych ideálně viděla cíle 2:  JAK SE PŘÍBĚHY Z ŘECKÉ MYTOLOGIE PROMÍTAJÍ DO SOUČASNOSTI (V JAZYCE ČI KONKRÉTNÍCH MÍSTECH, KTERÁ SE DOCHOVALA DODNES)? JACÍ BYLI ŘEČTÍ BOHOVÉ? CHTĚL/A BYCH VĚŘIT V TAKOVÉ BOŽSTVO? Je to myslím trochu lepší cíl, než "Žáci se seznámí s řeckou mytologií." (Což v podstatě skýtal původní příspěvek). Pokud to dokážete lépe formulovat, do komentářů s tím... Nějaká stručná metodika do kapsy pro práci s videy by byla potřeba jako sůl - každý k tomu přistupuje jinak a možností je spousta. Asi nejhorší verze, a teď budu střílet do vlastních řad, je doplňovací pracovní list. Vím, že jich v sekci videa pár najdete a sama to vnímám jako takovou

Trochu šílené i děsivé římské císařství s širokou paletou činností

V dnešním příspěvku vám představím své nápady, které používám při výuce období římského císařství. Téma kompletuji na základě zpětné vazby, kterou mi poskytujete nejen v komentářích, ale i mailem a věřte, že mne vždy moc potěší.  Při probírání toho, co k římskému císařství mám, jsem si uvědomila, že k tomuto období jsem různé nápady sbírala delší dobu možná i proto, že se probírá koncem roku a to už bývám, stejně jako vy, dost unavená. Pořád si myslím, že bych některé části mohla více vychytat, ale třeba se objeví nějaké vaše tipy a vylepšení v komentářích níže.  1. Gaius Julius Caesar S nikým jiným než s Julkem se do období římského císařství ani nedá vstoupit. A protože této hodině většinou předchází badatelská hodina s bitvou u Zamy a běhací aktivita ke krizi římské republiky , nechávám žáky trochu vydechnout s jednoduchým pracovním listem a krátkým videem. Pustíme si na začátku hodiny kratičkou část videa  (0:50-1:51), kde žáci sledují zvětšování římské říše. K dispozici mají praco