Přeskočit na hlavní obsah

Občanská válka v USA s pomocí počítačové hry? Proč ne!

Když jsem byla před 4 lety na semináři ÚSTR o "Využití počítačových simulací ve výuce humanitních předmětů", vyzkoušeli jsme si tehdy hlavně novou hru Československo 3889. (O zkušenosti s ní se ráda podělím v nějakém dalším příspěvku.)
Mimo to jsme ale mluvili o dalších již existujících počítačových hrách, které by šlo ve výuce využít. Díky lektorům jsem objevila a začala využívat webovou stránku Mission US, která se věnuje důležitým úsekům amerických dějin.
Na stránkách najdete 5 různých her, v nichž se žáci ocitnou v roli přibližně 14-letých postav uprostřed zásadních historických událostí.
1. mise - For Crown or Colony mapuje události vzniku samostatných USA v roce 1770. Hlavní hrdina se ocitne v Bostonu.
2. mise - Flight to Freedom je z období předcházejícímu občanské válce v USA a sleduje osudy uprchlé mladé otrokyně.
3. mise - A Cheyenne Odyssey seznámí děti s tradičním životem původních obyvatel.
4. mise - City of Immigrants sleduje osudy mladé ruské imigrantky v USA v roce 1907.
5. mise - Up from the Dust pak zavádí hlavní postavu do období velké hospodářské krize.

Zatím jsem s dětmi vyzkoušela pouze 1. a 2. misi. Hra je celá v angličtině, ale pro dnešní děti to nebývá takový problém. Pokud jsem měla pochybnosti, spojila jsem je do dvojic podle jazykových schopností. Navíc vše, co je ve hře řečeno, je současně psáno v titulcích.
Jak hru ve výuce využít? 
Většinou je bez šance ji dohrát během jedné hodiny. Je na vás, jestli máte dost času a možnost být na PC, abyste žáky nechali si trochu prožít prostředí ve hře a v dané době. Nebo jestli jim to dáte jako dobrovolný domácí úkol.
Nezapomeňte: Aby žáci mohli hru hrát, musí se registrovat. Pokud byste s nimi využívali portál opakovaně, doporučuji vám zaznamenat si k sobě jejich uživatelská jména a hesla.
Hra žáky seznamuje spíš s historií všedního dne a dopadem dějinných událostí do běžného života.

Pokud byste chtěli hezký a přehledný zdroj informací, můžete využít i dokument Příběh spojených států amerických. Občanské válce se věnuje hlavně 5. díl, ale přípravě na ní i díl 4.  Dokumenty mají výhodných 43 minut. Většinou k tomu žáci dostanou jednoduchý úkol zápisu do sešitu. Rozdělí si stránku na dvě poloviny a na jednu půlku zapisují okolnosti, příčiny, vojevůdce apod. týkající se SEVERU, na druhou polovinu pak to samé k JIHU.
  • Celý dokument je natočen samozřejmě z hlediska USA a s tradiční trochou pompy, ale nevidím to jako důvod k zavržení. Naopak to může být příležitost k diskusi o interpretaci dějin a pravidle, že historii píšou vítězové. Konec konců jako odlehčení můžete pustit i krátký animovaný film z dokumentu Bowling for Columbine, který nahlíží historii USA trochu jinak...

Používáte nějaké počítačové hry ve výuce? Jaké stojí za to? Podělte se s námi.

Komentáře

  1. Tento pátek chci vyzkoušet. Bohužel lekci s americkou občanskou válkou aktuálně nefunguje - prochází úpravou. Naštěstí jsou na stream velmi dobrá videa. Ale využiji lekci s původními obyvateli Ameriky.

    Jinak využívám Kingdome Come Deliverance.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Národní obrození a rok 1848. Věčně proklínané, může být zajímavé? 2.0

Další příspěvek, který dozrál na změnu! V tématu  národního obrození vidím pro rozvíjení různých metodických přístupů ještě poměrně velký prostor... Osobně vnímám toto období jako zajímavé, plné změn a pohnutých osobních osudů. Téma jde často do groteskních nadsázek, s kterými se dá krásně pracovat. Doporučení: Domluvte se s češtinářem/kou, ať to neberete dvakrát... 1) EVOKACE Začínáme brainstormingem a otázkami  Co dělá národ národem? Podle čeho poznáte, že někdo patří do jednoho národa? většinou se ve třídě dojde k následujícím poznatkům - stejný jazyk, společná historie, společné území, stejné zvyky... Dále se ptám Kolik národů žilo v Habsburské monarchii na přelomu 18./19. století? K tomu žákům promítnu mapu   z Českého historického atlasu. Tento úvod by neměl zabrat více než 10 minut. Žáci si pak zapíší do sešitu 4 jména a pod každým vynechají 1-2 řádky, jsou to: Josef Dobrovský, Josef Jungmann, František Palacký a Václav Hanka.   V PC-učebně si zahrají hru vytvořenou v  Genially

Úvod do starověkého Řecka - mýty a pověsti 2.0

Jak už to tak bývá, po čase praktikování zveřejněného nápadu ve výuce je čas příspěvek trochu obměnit. Ve výuce ráda používám videa a dokumenty. Děti to baví a hodně si z toho pamatují. Samozřejmě je nutné vymyslet k videím nějakou aktivitu. Ideálně smysluplnou, která povede k cíli hodiny. V případě předložené metodiky bych ideálně viděla cíle 2:  JAK SE PŘÍBĚHY Z ŘECKÉ MYTOLOGIE PROMÍTAJÍ DO SOUČASNOSTI (V JAZYCE ČI KONKRÉTNÍCH MÍSTECH, KTERÁ SE DOCHOVALA DODNES)? JACÍ BYLI ŘEČTÍ BOHOVÉ? CHTĚL/A BYCH VĚŘIT V TAKOVÉ BOŽSTVO? Je to myslím trochu lepší cíl, než "Žáci se seznámí s řeckou mytologií." (Což v podstatě skýtal původní příspěvek). Pokud to dokážete lépe formulovat, do komentářů s tím... Nějaká stručná metodika do kapsy pro práci s videy by byla potřeba jako sůl - každý k tomu přistupuje jinak a možností je spousta. Asi nejhorší verze, a teď budu střílet do vlastních řad, je doplňovací pracovní list. Vím, že jich v sekci videa pár najdete a sama to vnímám jako takovou

Trochu šílené i děsivé římské císařství s širokou paletou činností

V dnešním příspěvku vám představím své nápady, které používám při výuce období římského císařství. Téma kompletuji na základě zpětné vazby, kterou mi poskytujete nejen v komentářích, ale i mailem a věřte, že mne vždy moc potěší.  Při probírání toho, co k římskému císařství mám, jsem si uvědomila, že k tomuto období jsem různé nápady sbírala delší dobu možná i proto, že se probírá koncem roku a to už bývám, stejně jako vy, dost unavená. Pořád si myslím, že bych některé části mohla více vychytat, ale třeba se objeví nějaké vaše tipy a vylepšení v komentářích níže.  1. Gaius Julius Caesar S nikým jiným než s Julkem se do období římského císařství ani nedá vstoupit. A protože této hodině většinou předchází badatelská hodina s bitvou u Zamy a běhací aktivita ke krizi římské republiky , nechávám žáky trochu vydechnout s jednoduchým pracovním listem a krátkým videem. Pustíme si na začátku hodiny kratičkou část videa  (0:50-1:51), kde žáci sledují zvětšování římské říše. K dispozici mají praco