Přeskočit na hlavní obsah

Stopy socialismu kolem nás - pilotáž nové digitální aplikace!

Zdravím všechny a obracím se na vás s lákavou podzimní výzvou a nabídkou!

V rámci ÚSTR vzniká nová výuková aplikace "do terénu", která si klade za cíl naučit žáky rozumět stopám historie v jejich okolí. Aplikace vzniká v rámci projektu Muzeum dělnického hnutí pro 21. století

Oč jde?

Při procházce s aplikací si budete s žáky klást následující badatelské otázky:
Jaké stopy zanechal socialismu ve vašem městě, krajině kolem školy či přímo ve škole?
Co nám takové stopy mohou říct o minulosti?

Cíl

Vaši žáci budou během procházky analyzovat rozmanitá místa, která slouží nebo sloužila ke vzpomínání na oběti či hrdiny konfliktů, ale také místa, která nesou pozůstatky každodenního života za socialismu. Budou objevovat, jak se 40 let socialismu propsalo do prostředí, v němž žijí.

Jak na to?

Procházky jsou koncipovány tak, aby je bylo možné zvládnout za 90 minut.
  • jsou vytvořeny vzorové procházky pro Prahu, Kladno, Českou Třebovou a České Budějovice
  • ale lze pracovat i s verzí, kde učitel má svobodu si procházku sám naplánovat ve svém regionu, městě, čtvrti.

Co budu muset při pilotáži absolvovat?

  1. ideálně si zkusím během podzimu aplikaci a procházku se dvěma různými třídami (ale i jedna se počítá)
  2. využiji vzorové procházky (viz výše Jak na to) NEBO si s kreativní třídou vytvořím svou vlastní, budu mít ovšem k dispozici metodiku, jak na to. A samozřejmě tu aplikaci.
  3. po testování vyplním protokol přes google forms
  4. dostanu finanční odměnu

Pokud byste se honorovaného pilotování chtěli zúčastnit, kontaktujte jednoho z autorů aplikace Bohumila Melichara - bohumil.melichar@ustrcr.cz, který Vám poskytne více informací.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Národní obrození a rok 1848. Věčně proklínané, může být zajímavé? 2.0

Další příspěvek, který dozrál na změnu! V tématu  národního obrození vidím pro rozvíjení různých metodických přístupů ještě poměrně velký prostor... Osobně vnímám toto období jako zajímavé, plné změn a pohnutých osobních osudů. Téma jde často do groteskních nadsázek, s kterými se dá krásně pracovat. Doporučení: Domluvte se s češtinářem/kou, ať to neberete dvakrát... 1) EVOKACE Začínáme brainstormingem a otázkami  Co dělá národ národem? Podle čeho poznáte, že někdo patří do jednoho národa? většinou se ve třídě dojde k následujícím poznatkům - stejný jazyk, společná historie, společné území, stejné zvyky... Dále se ptám Kolik národů žilo v Habsburské monarchii na přelomu 18./19. století? K tomu žákům promítnu mapu   z Českého historického atlasu. Tento úvod by neměl zabrat více než 10 minut. Žáci si pak zapíší do sešitu 4 jména a pod každým vynechají 1-2 řádky, jsou to: Josef Dobrovský, Josef Jungmann, František Palacký a Václav Hanka.   V PC-učebně si zahrají hru vytv...

Úvod do starověkého Řecka - mýty a pověsti 2.0

Jak už to tak bývá, po čase praktikování zveřejněného nápadu ve výuce je čas příspěvek trochu obměnit. Ve výuce ráda používám videa a dokumenty. Děti to baví a hodně si z toho pamatují. Samozřejmě je nutné vymyslet k videím nějakou aktivitu. Ideálně smysluplnou, která povede k cíli hodiny. V případě předložené metodiky bych ideálně viděla cíle 2:  JAK SE PŘÍBĚHY Z ŘECKÉ MYTOLOGIE PROMÍTAJÍ DO SOUČASNOSTI (V JAZYCE ČI KONKRÉTNÍCH MÍSTECH, KTERÁ SE DOCHOVALA DODNES)? JACÍ BYLI ŘEČTÍ BOHOVÉ? CHTĚL/A BYCH VĚŘIT V TAKOVÉ BOŽSTVO? Je to myslím trochu lepší cíl, než "Žáci se seznámí s řeckou mytologií." (Což v podstatě skýtal původní příspěvek). Pokud to dokážete lépe formulovat, do komentářů s tím... Nějaká stručná metodika do kapsy pro práci s videy by byla potřeba jako sůl - každý k tomu přistupuje jinak a možností je spousta. Asi nejhorší verze, a teď budu střílet do vlastních řad, je doplňovací pracovní list. Vím, že jich v sekci videa pár najdete a sama to vnímám jako takovou...

První světová válka - rozcestník nápadů verze 2.0

Jak jsem již naznačila, při psaní příspěvků k dějinám 20. století se budu hodně opírat o již existující zdroje, nápady a weby. V případě dnešního příspěvku se tedy bude jednat spíše o rozcestník různých nápadů, které při probírání 1. světové války využívám. Je na vás, jestli je využijete ve stejném pořadí, nebo vás osloví jen některé z nich. 1) Využijte nápady z metodického sborníku ASUD - Inspirace č. 15 k 1. světové válce , který je ke stažení zde . Velmi ráda využívám rozbory karikatur, které zasvěcují do příčin 1. světové války. Např. s těmito, podrobnosti naleznete ve sborníku.   2) Po rozboru karikatur se věnujeme vypuknutí války. K atentátu v Sarajevu existuje zpracovaná metodika a pracovní na Stream.cz - Slavné dny/list zde . Nebo využijte super hodinu od Pavly Nawratové zde . 3) Pro snadnou orientaci v událostech 1. světové války ráda využívám následující pracovní list, při jehož vyplňování žáci pracují s dobovými fotografiemi a informace si třídí skrze práci s lis...