Přeskočit na hlavní obsah

Organizace výukových materiálů a příprav aneb Hledání ideální cesty!

Dnešní příspěvek je poslední předprázdninový. Bude spíše organizační a já pevně věřím, že se nám v komentářích rozjede zajímavá diskuse o tom, jak to máte vy!

Vzhledem k bilancování na konci roku a rovnání šuplíků a poliček by se mohl hodit.

Jak si organizovat přípravy do hodin?

1) Papír, tužka, 4kroužkový pořadač A5


S touto variantou jsem si vystačila poměrně dlouho, hlavně v počátcích své praxe. Přípravy jsem si rozepisovala do pořadače, kam jsem mohla vkládat listy. Na konci roku jsem založila do jiného pořadače a nové přípravy s úpravami chystala podle minulého roku, ALE:
  • Bylo to strašného psaní a já děsně škrábu, často také z lenosti něco nedopíšu a samozřejmě si za rok nevzpomenu, jak jsem to tehdy myslela...
  • Nemluvě o tom, že jsem stále více používala digitální materiály, odkazy na videa atd. a to se na papír zaznamenává zbytečně složitě.
Momentálně pořadač stále používám, ale jen pro přehled, klasifikaci a hlavně HV, kterou také učím od 3.-9. třídy, takže potřebuji mít někde napsáno, kterou písničku jsem s třídou kdy prováděla...

2) Google disk



S online výukou samozřejmě nastala revoluce a své po různu rozmístěné materiály (disk v počítači doma, disk v počítači ve škole, Dropbox, osobní google disk) jsem začala směřovat na školní google disk s výrazně větší kapacitou a přístupností odkudkoliv...
Jiří Karen snad odpustí, ale nechal nás při své prezentaci nahlédnout do své organizace, která má určitě své kouzlo:
  • na svém google disku má složky podle tříd a v jednotlivé dokumenty s přípravami a pracovními listy.
  • případné odkazy samozřejmě umisťuje přímo do google dokumentů.

3) Uspořádání v Google classroom

Ale vzhledem ke své posedlosti systémem (dost o tom vypovídá fakt, že jsem během prvního lockdownu šťastně katalogizovala naší poměrně obsáhlou školní knihovnu v Bakalářích...), jsem zkusila už loni organizovat plán hodin přímo v Google classroom. Vytvořila jsem si vedle kurzů pro žáky své kurzy Přípravy D6, D7 atd. 
  • V každém materiálu má popsanou metodiku, připravené odkazy a přehled, jak jdou lekce za sebou. 
  • Při přípravách si je rovnou naplánuji na konkrétní datum.  
  • Když se sejde rok s rokem, kurz Přípravy si zkopíruji a starý archivuji, takže se všech příprav se stane zase koncept.
  • Případné poznámky kvůli úpravám na další rok si vpisuji přímo do dané lekce
Občas mě samozřejmě jímají noční můry o tom, jak zkolabuje Google. Na druhou stranu bych asi v tom průšvihu nebyla zdaleka sama.
A JAK ORGANIZUJETE SVÉ VÝUKOVÉ MATERIÁLY VY?

A S KÝM SE POTKÁM NA LETNÍ ŠKOLE ÚSTR V DOXU?

Komentáře

  1. Moc děkuji za inspiraci. Koukám, že používám kombinaci úplně všeho, co tady vidím. Jenom mě nikdy nenapadlo roztřídit google učebnu po měsících! Díky za tip.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Štvalo mě to věčné přepisování - takhle hned vidím celé téma jako celek.

      Vymazat
  2. pořadače, eurosložky, google disc a ve všem mám neskutečný maglajz :-D Ale to je tím, že jakýkoliv funkční systém se mi po čase rozpadne, takže zkusím zase od září znovu a lépe :-) Na letní školu jedu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. 😁 Chápu to zcela, moje materiály mají k dokonalosti v uspořádání stále daleko. Tak to se na letní škole uvidíme!

      Vymazat
  3. Já teď zkouším Planboard, měl by umět to, co máte v učebně, ale zatím nejsem zcela spokojená :-) Chtěla bych se ještě zeptat, jak zvládáte k odučeným hodinám dělat reflexi? Ráda bych si do budoucích let k přípravám poznamenala, co fungovalo, případně co chci změnit a krom nedostatku času ještě bojuji se systémem :-) Neměla byste tip?

    OdpovědětVymazat
  4. Dobrý den,
    také jsem po těchto plánovačích pokukovala, ale nechtěla jsem se učit v novém programu. Ideálně si metodické poznámky píšu právě rovnou do google classroom, takže když na přes rok kurzy kopíruji a archivuji, mám to tam.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Národní obrození a rok 1848. Věčně proklínané, může být zajímavé? 2.0

Další příspěvek, který dozrál na změnu! V tématu  národního obrození vidím pro rozvíjení různých metodických přístupů ještě poměrně velký prostor... Osobně vnímám toto období jako zajímavé, plné změn a pohnutých osobních osudů. Téma jde často do groteskních nadsázek, s kterými se dá krásně pracovat. Doporučení: Domluvte se s češtinářem/kou, ať to neberete dvakrát... 1) EVOKACE Začínáme brainstormingem a otázkami  Co dělá národ národem? Podle čeho poznáte, že někdo patří do jednoho národa? většinou se ve třídě dojde k následujícím poznatkům - stejný jazyk, společná historie, společné území, stejné zvyky... Dále se ptám Kolik národů žilo v Habsburské monarchii na přelomu 18./19. století? K tomu žákům promítnu mapu   z Českého historického atlasu. Tento úvod by neměl zabrat více než 10 minut. Žáci si pak zapíší do sešitu 4 jména a pod každým vynechají 1-2 řádky, jsou to: Josef Dobrovský, Josef Jungmann, František Palacký a Václav Hanka.   V PC-učebně si zahrají hru vytvořenou v  Genially

Úvod do starověkého Řecka - mýty a pověsti 2.0

Jak už to tak bývá, po čase praktikování zveřejněného nápadu ve výuce je čas příspěvek trochu obměnit. Ve výuce ráda používám videa a dokumenty. Děti to baví a hodně si z toho pamatují. Samozřejmě je nutné vymyslet k videím nějakou aktivitu. Ideálně smysluplnou, která povede k cíli hodiny. V případě předložené metodiky bych ideálně viděla cíle 2:  JAK SE PŘÍBĚHY Z ŘECKÉ MYTOLOGIE PROMÍTAJÍ DO SOUČASNOSTI (V JAZYCE ČI KONKRÉTNÍCH MÍSTECH, KTERÁ SE DOCHOVALA DODNES)? JACÍ BYLI ŘEČTÍ BOHOVÉ? CHTĚL/A BYCH VĚŘIT V TAKOVÉ BOŽSTVO? Je to myslím trochu lepší cíl, než "Žáci se seznámí s řeckou mytologií." (Což v podstatě skýtal původní příspěvek). Pokud to dokážete lépe formulovat, do komentářů s tím... Nějaká stručná metodika do kapsy pro práci s videy by byla potřeba jako sůl - každý k tomu přistupuje jinak a možností je spousta. Asi nejhorší verze, a teď budu střílet do vlastních řad, je doplňovací pracovní list. Vím, že jich v sekci videa pár najdete a sama to vnímám jako takovou

Trochu šílené i děsivé římské císařství s širokou paletou činností

V dnešním příspěvku vám představím své nápady, které používám při výuce období římského císařství. Téma kompletuji na základě zpětné vazby, kterou mi poskytujete nejen v komentářích, ale i mailem a věřte, že mne vždy moc potěší.  Při probírání toho, co k římskému císařství mám, jsem si uvědomila, že k tomuto období jsem různé nápady sbírala delší dobu možná i proto, že se probírá koncem roku a to už bývám, stejně jako vy, dost unavená. Pořád si myslím, že bych některé části mohla více vychytat, ale třeba se objeví nějaké vaše tipy a vylepšení v komentářích níže.  1. Gaius Julius Caesar S nikým jiným než s Julkem se do období římského císařství ani nedá vstoupit. A protože této hodině většinou předchází badatelská hodina s bitvou u Zamy a běhací aktivita ke krizi římské republiky , nechávám žáky trochu vydechnout s jednoduchým pracovním listem a krátkým videem. Pustíme si na začátku hodiny kratičkou část videa  (0:50-1:51), kde žáci sledují zvětšování římské říše. K dispozici mají praco