Jak už jste si jistě všimli, skupina FCB Starší dějiny moderně nás tu skvěle zásobuje zajímavými a navíc vyzkoušenými nápady. Tentokrát se s námi o svůj nápad podělil Roman Göttlicher, za což mu velmi děkuji. Nápady, se kterými členové skupiny přicházejí, navíc procházejí varem společné diskuse, aby vyšly ještě lepší a nablýskanější.
1) EVOKACE
Jako při každé badatelské výuce, i zde začínáme hodinu otázkou. Naše badatelská by mohla znít (pokud si ji neupravíte):
Kterou kulturu bys hodnotil v té době jako morálně vyspělejší - muslimskou nebo křesťanskou? A proč?
Pusťte žákům video, pouze do 1:17, a nechte je zaznamenat do tabulky, proč byl Jeruzalém tak důležitým místem pro všechna tři náboženství v jejich pracovním listu.
2) BADATELSKÁ ČÁST
Žáci budou postupně pracovat se třemi původními texty, které popisují dobytí Jeruzaléma křesťany během první křižácké výpravy. Abyste je nevyděsili velkým množstvím textu - doporučuji dávkovat texty postupně.
- Poté, co si přečte každý zvlášť 1. text, zkusí sám odpovědět na otázky a především vypsat z textu citaci, kterou svou odpověď podepře.
- Pak můžete dát 2-3 minuty na promluvu se spolužákem a porovnání práce.
- Takto postupujte i s druhým textem.
Před třetím textem je upozorněte, že autorství je jim zatajeno úmyslně a oni je pomocí tvrzení, na která budou odpovídat (ano-ne) zkusí odhalit.
K celé práci dává Roman Göttlicher k dispozici i prezentaci. Na konci najdete, kdo je autorem třetího textu (text jsem naschvál upravila a místo původního "Frankové" jsem dala do šikmých závorek "naši vojáci"- obávám se, že by to už jinak bylo příliš matoucí.)
3) HLEDÁME ODPOVĚĎ NA OTÁZKU
- Doporučuji zastavovat podle otázek v pracovním listu po úsecích.
4) JAK POKRAČOVAT? NAPIŠTE S ŽÁKY FIKTIVNÍ KRONIKU!
Na podzim 2021 jsem se zúčastnila setkání v Historickém ústavu AV ČR, kde se konalo setkání historiků, učitelů a metodiků k výuce novověkých dějin. Klube se z toho určitě spousta zajímavých nových podnětů a výhledově snad i metodických materiálů. I samo setkání, které obsahovalo workshopy, bylo přínosné. A nápady létaly kolem dokola. Jeden z nich mě zaujal a myslím, že by i hezky navazoval na badatelskou hodinu. Na rozdíl od ní jsem jej už i vyzkoušela.
CÍL AKTIVITY: sepsání úryvku z fiktivní dobové kroniky
- S žáky jsme určili v rychlém úvodním brainstormingu, co vše si představí, když se řeknou křížové výpravy - většinou vykrystalizují témata jako ZBRANĚ, POČET VÝPRAV A JAK ŠLY ZA SEBOU, PŘÍČINY VÝPRAV, Z POHLEDU MUSLIMŮ, TEMPLÁŘI apod...
- Cílem práce ve skupinách je SBĚR ZÁKLADNÍCH INFORMACÍ K TÉMATU.
- Tyto informace mají sloužit k sepsání úryvku fiktivní dobové kroniky, ve které žáci budou psát o daném tématu tak, jako by to zažili na vlastní kůži - nebo mohou být kronikářem, který pracuje s převzatými informacemi.
- Hlídejte čas. Nyní bych asi opustila potřebu se s kronikou vyřádit graficky (nebo bych se dohodla s učitelkou výtvarky) a spíš bych žákům pomohla s autorskou perspektivou. Především bych ale odkazovala na práci z badatelské hodiny, kde se skutečnou kronikou pracovali!
Chtělo by to jen vychytat s přípravou materiálů - pracovala jsem s encyklopediemi a tabletem, příště bych to ráda lépe předpřipravila.
Komentáře
Okomentovat