Tento příspěvek chci napsat již delší dobu, inspirací k němu byl především workshop Prameny k romským poválečným dějinám Mgr. Renaty Berkyové z Pražské fóra pro romské dějiny (Ústav pro soudobé dějiny AV ČR) na Letní škole ÚSTR 2020, o rok později jsem si zvolila tematicky podobný workshop Památník Lety u Písku: kurátorský workshop vedené Annou Míškovou a Dušanem Slačkou z Muzea romské kultury.
Romské dějiny bývají dlouhodobě opomíjeným tématem ve výuce našich dějin - pravděpodobně učíte o pronásledování Romů během 2. světové války, ale zapojení romských dějin do širšího kontextu bývá pro učitele problém. Je nabíledni proč - těžko učit poučeně o tématu, který nás nikdo neučil (ani na VŠ). Pokud pracujete s dalšími didakticky zajímavými zdroji, než které vám představím v tomto příspěvku, budu moc ráda, když se o ně s námi podělíte.
Budoucí podoba exteriéru Památníku v Letech u Písku (zdroj) |
Nabídnu vám metodiku, kterou mi Renata Berkyová laskavě svolila zveřejnit a ještě mi k ní poskytla doplňující informace.
Oč jde?
Jedná se o skupinovou práci, při níž se žáci seznámí s archivními materiály, z nichž zjišťují základní informace, aniž by museli číst hutné shrnující texty. Jednoznačnou didaktickou výhodou bude určitě, že:
- žáci o tématu pravděpodobně vůbec nic nevědí, takže v hodině bude důležitý prvek pátrání po záhadě
- žáci pracují s historickými prameny
POSTUP
- Rok z něhož pramen pochází.
- Co se z pramene dozvěděli.
- Od koho pramen pochází, co z toho vyplývá?
- Otázky, které je v souvislosti se zjištěnými informacemi napadají.
- Na zpracování pramene dejte skupinám nejvíce času z hodiny (10-15 minut) (Na posledních 5 minut jsem rozdala do každé skupiny jeden tablet, když chtěli dohledávat informace.)
- Poté spojte 1. a 2. skupinu, 3. a 4. skupinu, ať si navzájem shrnou, na co přišly. (5 minut)
- Dále se spojí 1. a 3., 2. a 4. skupina - zase provedou shrnutí (může být pokaždé jiný mluvčí, ať se vystřídají. (5 minut)
- Pak se znova protočí - 1. a 4., 2. a 3. skupina (5 minut)
- Zatímco se skupiny střídaly, psala jsem chronologický seznam pramenů na tabuli pro jejich přehled.
- Konečně se skupiny vrátí na původní stanoviště a zkusí společně rekonstruovat, co se stalo. (5-10 minut)
- Nechte si závěr hodiny na společné shrnutí, můžete také ukázat, jak to vypadá s památníkem v Letech v současnosti (viz odkazy výše).
- Odpověď úřadu v Písku na dopis (nezachoval se) paní Čermákové - přeživší věznění v Letech u Písku, z roku 1980. Úřad odpovídá paní na dotaz, proč se na místě utrpení pase dobytek.
- Žáci mohou odhadnout, co psala paní Čermáková ve svém dopise, jaká byla její motivace a co se třeba dělo po tom. Mohou taky zjišťovat, zda-li v tu dobu už stál na místě vepřín (byl postaven v roce 1972) apod.
- Je to taky důkaz o tom, že přeživší Romové se (i během komunismu) zajímali o své příbuzné a jejich památku, vyjadřovali nesouhlas apod.
- Vzpomínka Leona Růžičky z roku 1958 - celé svědectví včetně rozboru si můžete stáhnout zde. (Jde o 10 stránek, ale se spoustou poznámek pod čarou - je dobré dohlédnout na to, aby si to skupina rozumně rozdělila.)
- Vzpomínky Romů na válku, která zdecimovala drtivou většinu rodin a celých společenství, nejsou v československém prostředí samozřejmostí. Naopak, psané texty z pera přeživších Romů jsou i pro historiky velkou vzácností. Takovým je tedy i text Leona Růžičky. Jedním z hlavních důvodů byla především nedůvěra vůči společnosti, v níž žili, strach z opětovného pronásledování...a taky rozhodnutí vytěsnit tuto hrůznou etapu ze života, který začínali odznova
- film Nezapomeňte na tohle děvčátko z roku 1960
- Režisérem je Miroslav Bárta, jehož manželka byla úzce spjata s rodinou tvrdě postiženou holokaustem Romů - tam byla ta motivace i pro Bártu; nutno dodat, že samotný scénář musel být několikrát předělán po připomínkách komise (více informací o filmu naleznete zde)
- Memorandum o založení Svazu Cikánů-Romů (1969-1973), v podstatě jediná romská organizace, která mohla vzniknout do roku 1989. Memorandum ke stažení taky zde. Můžete také doplnit videem z ustavujícího sjezdu.
ZDE najdete aktualizovaný dokument s metodikami a materiály i do dalších předmětů. (Děkuji Marii Smutné za zveřejnění na FCB.)
Komentáře
Okomentovat