Prázdniny rychle utekly, ale když je zakončuje tak skvělá akce, jako Letní škola ÚSTR v DOXu, člověk se na konec prázdnin dokonce i těší.
Jak vidno z názvu, tentokrát jsme se vážně dost zapotili, protože jsme si jako dějepisáři kladli otázky takříkajíc na tělo:
1) Podle čeho rozhodujeme, co považujeme v historii za důležité?
2) Můžeme se z dějin poučit?
3) A jak vlastně máme minulost využívat k tomu, abychom žili lépe současné životy?
Jak vidíte, byl to masakr... Naštěstí nás v tom naši patroni z ÚSTR nenechali a provedli před Letní školou vlastní důkladnou analýzu zahraničních dějepisných kurikul v Kanadě, Austrálii, Velké Británii nebo Německu, aby nás do workshopových diskusí inspirovali precisně formulovanými myšlenkami. Zde jsou:
- K minulosti se vztahujeme vždy z našeho současného pohledu. V různých dobách a situacích jsou tak různé události a témata z minulosti považovány za významné.
- Každé pojednání o minulosti obsahuje skryté nebo otevřené hodnocení
- K minulosti se nevztahujeme jen jako jednotlivci, ale také jako společnosti. Slouží k tomu různé instituce, které k minulosti přistupují z různých důvodů a odlišnými způsoby.
- Nelze dojít k definitivnímu pohledu na minulost. Součástí vztahování se k minulosti je kontroverze.
- Minulost se neopakuje, ani nenabízí jednoduchá poučení. Zároveň na základě poznávání minulosti si můžeme lépe představit naši budoucnost.
- S Marií Smutnou jsme předběžně domluvené na zveřejnění metodiky, v níž budete moci s žáky zkoumat na různých konkrétních příbězích, KDY SE ČLOVĚK STANE ZACHRÁNCEM A PROČ?
- Na tomto workshopu jsme se zabývali vznikajícím památníkem v Letech u Písku, ale teorii jsme vzali zkrátka. Kurátoři si pro nás připravili kopie archivních materiálů či konkrétních artefaktů vztahujících se k romské historii či konkrétně Letům a my jsme po jejich rozboru zkoušeli vytvořit výstavu v budoucím památníku.
- K materiálům vás sice nedostanu, ale velmi mě nadchl nápad PŘÍPRAVY VÝSTAVY, který bych chtěla zkusit využít na jakékoliv vhodné téma se svými žáky. S tím, že výstavu bychom pak nechali volně k prohlížení v prostorách školy. Jakmile to vyzkouším, určitě se tu o tom dočtete.
- Samozřejmě se také můžete těšit na vzdělávací akce, které v budoucím památníku s žáky navštívíte.
- V tomto workshopu jsme sice nezískali podklady ke konkrétním aktivitám, ale dozvěděli jsme se dost sami o sobě a svých představách, které máme o "vyrovnávání se s minulostí". To vše jsme poté mohli porovnat s daty z empirického výzkumu a mediální analýzy, které prováděl Jaroslav Najbert ve své disertační práci.
- své nápady sdílelo 8 (nejen) učitelů, a protože někteří z nich tam nebyli poprvé, můžete se zase těšit na jejich nápady, jakmile to z nich dostanu (ano, mluvím o tobě Libore, Jirko, Johano a Ivo)
- Jiří Karen mi prozradil, že na FCB je soukromá skupina Starší dějiny moderně. Tak vám to tu říkám taky, doufám, že mě nepřetrhne.
Komentáře
Okomentovat