Píšu asi letošní poslední větší příspěvek, doufám, že se bude hodit. K tématu nástupu Habsburků k moci se mi totiž nashromáždila již slušná řádka materiálů. Ve škole předtím probíráme náboženskou reformaci, pokud byste přemýšleli, kam to nejlépe vklínit...
1) Celé téma začínám krátkým videem o nástupu Habsburků k moci v Evropě. Pracovní list se zaměřuje především na rodokmen a rodinné vztahy.
K dokumentu je pracovní list ke stažení ZDE.- Využívám toho, že je list tak krátký a vše si znovu společně projdeme, přičemž doplním zajímavosti (např. jak Jana Aragonská převážela svého mrtvého manžela v kočáře, atd...)
- Žáci také zkouší dedukovat, kdo další se mohl mocenského vzestupu Habsburků v Evropě obávat, lze také zmínit (viz předcházející téma reformace) tradiční bigotní katolictví Španělska, potažmo princů Ferdinanda a Karla, a z toho plynoucí snahy rodu bránit římsko-katolickou církev.
2) V další hodině nás čeká komiks z Larryho Gonnicka a téma nizozemského povstání proti Habsburkům.
- Žáci pracují s komiksem ve dvojicích, ke stažení ZDE.
- Komiks si přečtou a vytvoří na A3 papír nebo dvojstránku ve velkém sešitě myšlenkovou mapu "nizozemského problému". K dispozici dostanou tyto obrázky, které se stanou kostrou mapy (po vystříhání), součástí listu jsou i klíčová slova, tj. vztahy-lidé-země, na které se mají zaměřit.
- Trochu jsem se obávala délky komiksu a celkově celkem složité problematiky, ale testovala jsem to na docela náročné třídě a dopadlo to super. Myslím, že v šikovné třídě by to šlo zvládnout i za jednu hodinu, jinak počítejte spíš hodinu a půl.
- Když pominu fakt, že je to baví (naživo spolu v týmech závodí), tak je to pro vás také rychlá zpětná vazba, co celá aktivita zanechala v hlavách vaší třídy..
4) K tomu samému tématu zde již existuje i prezentace (nutno stáhnout, aby se dobře zobrazila) či video té samé prezentace s mým komentářem. Obojí asi spíše pro online verzi vyučování - ale třeba vás napadne nějaké využití.
5) Po těžké práci s komiksem dopřávám žákům dokument ze série Ženy, které psaly historii, díl Alžběta. Donedávna byl na YouTube, třeba jej najdete jinde.
6) Pokračujeme pohledem na Habsburky z české perspektivy. Vybrala jsem tyto díly z dějin udatného českého národa - 51, 52, 54, 55, 56, 57, 59.
- Jak jste si asi už všimli, bez podpory Adobe Flash Player nelze využívat vychytané hry a doplňující informace, které u seriálu bývaly... Pokud byste zaznamenali, že to ČT v nějaké modernější podobě obnovila, určitě napište.
- Pracujeme v PC-učebně a žáci dostanou tento pracovní list.
- Online verze existuje již z loňska ve Wizer.me ZDE (Pokud vám nějaká dítka uvízla doma, může se hodit.)
- Vytvořím dvojice, tzn. že hru může hrát v kruhu 12 žáků. Druhá část hraje také ve dvojicích Timeline. Do dvojic je ráda dávám, protože vlastně chci, aby se o odpovědích na otázky (či zařazení správně na časovou osu) poradili. Mám malé třídy, takže to většinou stačí.
- V polovině hodiny se skupiny vymění. Tzn. skupina od rozehrané deskovky předá peníze a přísady na kámen mudrců vybrané dvojici u Timelinu, která pokračuje ve hře.
- Ale plánuji pořídit hru dvakrát, ať si pořádně zahrají v menším počtu. Hra se dá pořídit za 250,-, stejně jako další z řady (Přemyslovci a Karel IV.) a žáky baví. Princip hry je vybízí vyhledávat otázky, což je super.
Od mne alespoň inspirace:
Pro Pražáky může být dobrým tipem Skrytý příběh Císařova díra.
K Habsburkům koneckonců existuje i díl Děsivé dějiny - Pyskatí Habsburkové, plné bláznivých faktů o tomto slavném rodu.
Dejte do komentářů vědět, jak aktivity fungovaly nebo ještě lépe, jak jste je se svými žáky vylepšili. Přeji dost síly na závěrečnou rovinku do práznin.
Dobrý den, v PL k videu máte opakující se překlep: Jana Aragonská (vloudilo se Vám tam navíc R). :-)
OdpovědětVymazatJejda, děkuji, opraveno.
Vymazat