Přeskočit na hlavní obsah

Habsburkové - cesta k moci.

Píšu asi letošní poslední větší příspěvek, doufám, že se bude hodit. K tématu nástupu Habsburků k moci se mi totiž nashromáždila již slušná řádka materiálů. Ve škole předtím probíráme náboženskou reformaci, pokud byste přemýšleli, kam to nejlépe vklínit...

1) Celé téma začínám krátkým videem o nástupu Habsburků k moci v Evropě. Pracovní list se zaměřuje především na rodokmen a rodinné vztahy. 

K dokumentu je pracovní list ke stažení ZDE
  • Využívám toho, že je list tak krátký a vše si znovu společně projdeme, přičemž doplním zajímavosti (např. jak Jana Aragonská převážela svého mrtvého manžela v kočáře, atd...) 
  • Žáci také zkouší dedukovat, kdo další se mohl mocenského vzestupu Habsburků v Evropě obávat, lze také zmínit (viz předcházející téma reformace) tradiční bigotní katolictví Španělska, potažmo princů Ferdinanda a Karla, a z toho plynoucí snahy rodu bránit římsko-katolickou církev.
2) V další hodině nás čeká komiks z Larryho Gonnicka a téma nizozemského povstání proti Habsburkům.
  • Žáci pracují s komiksem ve dvojicích, ke stažení ZDE.
  • Komiks si přečtou a vytvoří na A3 papír nebo dvojstránku ve velkém sešitě myšlenkovou mapu "nizozemského problému". K dispozici dostanou tyto obrázky, které se stanou kostrou mapy (po vystříhání), součástí listu jsou i klíčová slova, tj. vztahy-lidé-země, na které se mají zaměřit.
  • Trochu jsem se obávala délky komiksu a celkově celkem složité problematiky, ale testovala jsem to na docela náročné třídě a dopadlo to super. Myslím, že v šikovné třídě by to šlo zvládnout i za jednu hodinu, jinak počítejte spíš hodinu a půl.
3) Pokud vám vyjde práce s komiksem na hodinu a půl, můžete využít tablety nebo telefony a nechat žáky, ať si naživo zahrají kvíz v Quizizzu - hrají také ve dvojici na jednom zařízení. (Pozor, poslední asi 3 otázky už v komiksu nejsou, bylo to vytvořeno na míru online verzi vyučování, ale můžete si to upravit.)
  • Když pominu fakt, že je to baví (naživo spolu v týmech závodí), tak je to pro vás také rychlá zpětná vazba, co celá aktivita zanechala v hlavách vaší třídy..
4) K tomu samému tématu zde již existuje i prezentace (nutno stáhnout, aby se dobře zobrazila) či video té samé prezentace s mým komentářem. Obojí asi spíše pro online verzi vyučování - ale třeba vás napadne nějaké využití.

5) Po těžké práci s komiksem dopřávám žákům dokument ze série Ženy, které psaly historii, díl Alžběta. Donedávna byl na YouTube, třeba jej najdete jinde.

6) Pokračujeme pohledem na Habsburky z české perspektivy. Vybrala jsem tyto díly z dějin udatného českého národa - 51, 52, 54, 55, 56, 57, 59
  • Jak jste si asi už všimli, bez podpory Adobe Flash Player nelze využívat vychytané hry a doplňující informace, které u seriálu bývaly... Pokud byste zaznamenali, že to ČT v nějaké modernější podobě obnovila, určitě napište.
  • Pracujeme v PC-učebně a žáci dostanou tento pracovní list.
  • Online verze existuje již z loňska ve Wizer.me ZDE (Pokud vám nějaká dítka uvízla doma, může se hodit.)
7) Pro závěrečné shrnutí či zjištění dalších zajímavých okolností hrajeme nakonec hru Timeline (vybrané karty ke konci 15. a 16. století) a hru Rudolf II. od Dina. Pravidla jsou ZDE.
  • Vytvořím dvojice, tzn. že hru může hrát v kruhu 12 žáků. Druhá část hraje také ve dvojicích Timeline. Do dvojic je ráda dávám, protože vlastně chci, aby se o odpovědích na otázky (či zařazení správně na časovou osu) poradili. Mám malé třídy, takže to většinou stačí. 
  • V polovině hodiny se skupiny vymění. Tzn. skupina od rozehrané deskovky předá peníze a přísady na kámen mudrců vybrané dvojici u Timelinu, která pokračuje ve hře. 
  • Ale plánuji pořídit hru dvakrát, ať si pořádně zahrají v menším počtu. Hra se dá pořídit za 250,-, stejně jako další z řady (Přemyslovci a Karel IV.) a žáky baví. Princip hry je vybízí vyhledávat otázky, což je super.
👉Tato hra může být také hezkým můstkem k tématu Rudolfa II., ke kterému jsem překvapivě nenašla zatím žádnou zajímavě zpracovanou metodiku. Máte něco v šuplíku?

Od mne alespoň inspirace:
Pro Pražáky může být dobrým tipem Skrytý příběh Císařova díra

K dispozici dávám i článek z Časostroje o Rudolfovi a rozhovor s Tycho de Brahem.

K Habsburkům koneckonců existuje i díl Děsivé dějiny - Pyskatí Habsburkové, plné bláznivých faktů o tomto slavném rodu.

Dejte do komentářů vědět, jak aktivity fungovaly nebo ještě lépe, jak jste je se svými žáky vylepšili. Přeji dost síly na závěrečnou rovinku do práznin.

Komentáře

  1. Dobrý den, v PL k videu máte opakující se překlep: Jana Aragonská (vloudilo se Vám tam navíc R). :-)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Národní obrození a rok 1848. Věčně proklínané, může být zajímavé? 2.0

Další příspěvek, který dozrál na změnu! V tématu  národního obrození vidím pro rozvíjení různých metodických přístupů ještě poměrně velký prostor... Osobně vnímám toto období jako zajímavé, plné změn a pohnutých osobních osudů. Téma jde často do groteskních nadsázek, s kterými se dá krásně pracovat. Doporučení: Domluvte se s češtinářem/kou, ať to neberete dvakrát... 1) EVOKACE Začínáme brainstormingem a otázkami  Co dělá národ národem? Podle čeho poznáte, že někdo patří do jednoho národa? většinou se ve třídě dojde k následujícím poznatkům - stejný jazyk, společná historie, společné území, stejné zvyky... Dále se ptám Kolik národů žilo v Habsburské monarchii na přelomu 18./19. století? K tomu žákům promítnu mapu   z Českého historického atlasu. Tento úvod by neměl zabrat více než 10 minut. Žáci si pak zapíší do sešitu 4 jména a pod každým vynechají 1-2 řádky, jsou to: Josef Dobrovský, Josef Jungmann, František Palacký a Václav Hanka.   V PC-učebně si zahrají hru vytvořenou v  Genially

Úvod do starověkého Řecka - mýty a pověsti 2.0

Jak už to tak bývá, po čase praktikování zveřejněného nápadu ve výuce je čas příspěvek trochu obměnit. Ve výuce ráda používám videa a dokumenty. Děti to baví a hodně si z toho pamatují. Samozřejmě je nutné vymyslet k videím nějakou aktivitu. Ideálně smysluplnou, která povede k cíli hodiny. V případě předložené metodiky bych ideálně viděla cíle 2:  JAK SE PŘÍBĚHY Z ŘECKÉ MYTOLOGIE PROMÍTAJÍ DO SOUČASNOSTI (V JAZYCE ČI KONKRÉTNÍCH MÍSTECH, KTERÁ SE DOCHOVALA DODNES)? JACÍ BYLI ŘEČTÍ BOHOVÉ? CHTĚL/A BYCH VĚŘIT V TAKOVÉ BOŽSTVO? Je to myslím trochu lepší cíl, než "Žáci se seznámí s řeckou mytologií." (Což v podstatě skýtal původní příspěvek). Pokud to dokážete lépe formulovat, do komentářů s tím... Nějaká stručná metodika do kapsy pro práci s videy by byla potřeba jako sůl - každý k tomu přistupuje jinak a možností je spousta. Asi nejhorší verze, a teď budu střílet do vlastních řad, je doplňovací pracovní list. Vím, že jich v sekci videa pár najdete a sama to vnímám jako takovou

Trochu šílené i děsivé římské císařství s širokou paletou činností

V dnešním příspěvku vám představím své nápady, které používám při výuce období římského císařství. Téma kompletuji na základě zpětné vazby, kterou mi poskytujete nejen v komentářích, ale i mailem a věřte, že mne vždy moc potěší.  Při probírání toho, co k římskému císařství mám, jsem si uvědomila, že k tomuto období jsem různé nápady sbírala delší dobu možná i proto, že se probírá koncem roku a to už bývám, stejně jako vy, dost unavená. Pořád si myslím, že bych některé části mohla více vychytat, ale třeba se objeví nějaké vaše tipy a vylepšení v komentářích níže.  1. Gaius Julius Caesar S nikým jiným než s Julkem se do období římského císařství ani nedá vstoupit. A protože této hodině většinou předchází badatelská hodina s bitvou u Zamy a běhací aktivita ke krizi římské republiky , nechávám žáky trochu vydechnout s jednoduchým pracovním listem a krátkým videem. Pustíme si na začátku hodiny kratičkou část videa  (0:50-1:51), kde žáci sledují zvětšování římské říše. K dispozici mají praco