Přeskočit na hlavní obsah

Šifry a tajenky - nápady od Daniely Dominové, které využijete naživo i online

Vracíme se rotačně na druhý stupeň a hlava nám z toho jde kolem. Takže dobré nápady a materiály se vždycky hodí. Po smršti webinářů zase trocha inspirace od někoho z vás. Daniela Dominová poslala zajímavé tipy, které můžete využít naživo i online (a to se vždycky hodí!). Moc jí za materiály děkuji!

1) EVOKACE KE STAROVĚKÉ PALESTINĚ

  • Jako netradiční úvod k tématu starověkého Izraele D. Dominová vybrala hru s vlastními jmény žáků ve třídě. Vycházela z faktu, že velká řada jmen, která nyní běžně používáme, je hebrejského původu.
  • Protože samozřejmě každý máme ve třídě děti jiné, bude nutné si hru upravit na míru
1. Připravte si krátká vysvětlení jmen dětí ve třídě (pomocí online třeba zde, máte-li slovník, tím lépe pro vás) a vložte je na jeden/dva listy A4, které připravíte do skupin.

2. Na základě specifického rozložení jmen vašich dětí si vymyslete z jejich jmen šifru. 

    Jako příklad může posloužit zadání od D. Dominové.

2) ARABOVÉ - SEZNÁMENÍ S TÉMATEM

  • tato aktivita mě nadchla a vážně se těším, až ji ve třídě vyzkouším.
  • celé hotové zadaní najdete ZDE
  • já osobně plánuji vytisknout oboustranně a dát do skupin/dvojic/trojic
V první části žáci zjistí, která slova, co běžně používáme, pocházejí z arabštiny.
V druhé části se seznámí s islámem a arabskou kulturou.

☝ Tajenka, na kterou Daniela odkazuje, není pevně daná, prostě měla připravené řešení a náhodně se ptala na správné odpovědi nebo si vytvořila krátkou tajenku ze tří správně vyřešených slov. Tím předešla tomu, že by si děti říkaly správné řešení (pro každého vznikla tajenka jiná). Hráli totiž hru online.
👉 Připravila jsem si křížovku v Learningapps, až žáci dokončí úkoly dojdou si s tabletem k vytištěném QR-kódu a vyluští křížovku, jejíž tajenku mi přijdou říct.

Tento typ materiálů mě vždy potěší, protože jejich realizace dá při přípravě velkou práci a díky sdílení můžeme zažít s žáky bezva hodinu.

3) PŘEMYSLOVCI

  • na podobném principu jsme/jste obdrželi i přípravu k Přemyslovců ZDE

  • je opět založena na šifrování, ale i skupinové práci
  • zajímavé je i to, že žáci vymýšlí šifry pro ostatní skupiny
  • určitě si propojím s hrami, které už k Přemyslovcům používám
Ještě jednou moc děkuji za sdílení nápadů a materiálů. Pokud máte podobné zašuplíkované poklady, nejen já budu vděčná, když se podělíte. 
Zdar a sílu, prázdniny jsou na dohled.


Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Národní obrození a rok 1848. Věčně proklínané, může být zajímavé? 2.0

Další příspěvek, který dozrál na změnu! V tématu  národního obrození vidím pro rozvíjení různých metodických přístupů ještě poměrně velký prostor... Osobně vnímám toto období jako zajímavé, plné změn a pohnutých osobních osudů. Téma jde často do groteskních nadsázek, s kterými se dá krásně pracovat. Doporučení: Domluvte se s češtinářem/kou, ať to neberete dvakrát... 1) EVOKACE Začínáme brainstormingem a otázkami  Co dělá národ národem? Podle čeho poznáte, že někdo patří do jednoho národa? většinou se ve třídě dojde k následujícím poznatkům - stejný jazyk, společná historie, společné území, stejné zvyky... Dále se ptám Kolik národů žilo v Habsburské monarchii na přelomu 18./19. století? K tomu žákům promítnu mapu   z Českého historického atlasu. Tento úvod by neměl zabrat více než 10 minut. Žáci si pak zapíší do sešitu 4 jména a pod každým vynechají 1-2 řádky, jsou to: Josef Dobrovský, Josef Jungmann, František Palacký a Václav Hanka.   V PC-učebně si zahrají hru vytvořenou v  Genially

Úvod do starověkého Řecka - mýty a pověsti 2.0

Jak už to tak bývá, po čase praktikování zveřejněného nápadu ve výuce je čas příspěvek trochu obměnit. Ve výuce ráda používám videa a dokumenty. Děti to baví a hodně si z toho pamatují. Samozřejmě je nutné vymyslet k videím nějakou aktivitu. Ideálně smysluplnou, která povede k cíli hodiny. V případě předložené metodiky bych ideálně viděla cíle 2:  JAK SE PŘÍBĚHY Z ŘECKÉ MYTOLOGIE PROMÍTAJÍ DO SOUČASNOSTI (V JAZYCE ČI KONKRÉTNÍCH MÍSTECH, KTERÁ SE DOCHOVALA DODNES)? JACÍ BYLI ŘEČTÍ BOHOVÉ? CHTĚL/A BYCH VĚŘIT V TAKOVÉ BOŽSTVO? Je to myslím trochu lepší cíl, než "Žáci se seznámí s řeckou mytologií." (Což v podstatě skýtal původní příspěvek). Pokud to dokážete lépe formulovat, do komentářů s tím... Nějaká stručná metodika do kapsy pro práci s videy by byla potřeba jako sůl - každý k tomu přistupuje jinak a možností je spousta. Asi nejhorší verze, a teď budu střílet do vlastních řad, je doplňovací pracovní list. Vím, že jich v sekci videa pár najdete a sama to vnímám jako takovou

Trochu šílené i děsivé římské císařství s širokou paletou činností

V dnešním příspěvku vám představím své nápady, které používám při výuce období římského císařství. Téma kompletuji na základě zpětné vazby, kterou mi poskytujete nejen v komentářích, ale i mailem a věřte, že mne vždy moc potěší.  Při probírání toho, co k římskému císařství mám, jsem si uvědomila, že k tomuto období jsem různé nápady sbírala delší dobu možná i proto, že se probírá koncem roku a to už bývám, stejně jako vy, dost unavená. Pořád si myslím, že bych některé části mohla více vychytat, ale třeba se objeví nějaké vaše tipy a vylepšení v komentářích níže.  1. Gaius Julius Caesar S nikým jiným než s Julkem se do období římského císařství ani nedá vstoupit. A protože této hodině většinou předchází badatelská hodina s bitvou u Zamy a běhací aktivita ke krizi římské republiky , nechávám žáky trochu vydechnout s jednoduchým pracovním listem a krátkým videem. Pustíme si na začátku hodiny kratičkou část videa  (0:50-1:51), kde žáci sledují zvětšování římské říše. K dispozici mají praco