Původně publikovaný příspěvek jsem obnovila, novinek v Historylabu již bylo příliš mnoho...
Velkou výhodou učení dějin 20. století je nepřeberné množství dobových audiovizuálních materiálů, se kterými můžeme jako učitelé pracovat. Otázkou však často zůstává, jak dobře a účinně s těmito dobovými prameny v hodině zacházet?
Skvělým projektem je proto aplikace, kterou připravili pracovníci Ústavu pro studium totalitních režimů. Jmenuje se HistoryLab.cz a pokud jste o ní dosud neslyšeli, určitě by neměla uniknout vaší pozornosti.Historici v ústavu se snažili vybírat takové fotografie, které mají koncentrovanou výpovědní hodnotu a budou sami o sobě na studenty silně působit (ačkoliv tento efekt je často zmírněn otrlostí současných mladých generací). Viz např. práce se známou fotkou Napalm girl.
1) JAK TO FUNGUJE?
Nejprve nějaké základní informace. S připravenými fotografiemi (či dokumenty) můžete pracovat:
V podstatě můžete na HistoryLabu najít 4 různé cesty k historickému sdělení:
1) Zaregistrujte se.
Cvičení si sami zkuste.
- buď frontálně s celou třídou,
- skupinově u počítačů,
- individuálně, jako domácí úkol
- Hlavní výhodou je princip práce, který vychází z několika "prostých" úkonů, který každý žák zvládne i bez znalosti historického kontextu. Resp. se může skrze tyto činnosti k historickému kontextu pramene přirozeně propracovat. Jsou to: popis, srovnání a rozbor.
- Když budete s aplikací pracovat poprvé, určitě zvolte frontální přístup a vyberte jednoduché cvičení s popisem.
- Je pravděpodobné, že žáci se budou zpočátku zdráhat prostě jen popisovat to, co vidí. Ale právě uvědomění si toho, co vidí, a prostý popis a vyznačení na fotografii, je východiskem k další práci a otázkám, které by bez toho kroku nemohli zodpovědět. Proto je povzbuzujte, ať se skutečně pídí po všech detailech a nebojí se pojmenovat "zjevné skutečnosti".
- popisuje způsob práce s aplikací (jak přibližovat fotografii, jak do ní vpisovat komentáře, jak do ní kreslit)
- a možnosti daného cvičení pro frontální výuku, skupinovou výuku a individuální výuku
2) DRUHY CVIČENÍ
- POPIS - na základě popisu fotografie se vyvozují další historické souvislosti či okolnosti a důvody vzniku fotografie (její historický význam).
- POROVNÁNÍ - porovnáním dvou různých fotografií ze stejného místa odvozujete, co se v místě zásadního změnilo/událo
- PÁTRÁNÍ- z několika fotografií se snaží žáci objasnit (často s pomocí internetu), k čemu podivná zobrazená věc/situace mohla sloužit
- CHRONOLOGIE - vícero fotografií (může být z jednoho místa i nemusí) žáci ve finálním kroku cvičení srovnají chronologicky za sebou
3) JAK ZAČÍT?
- jednoznačně se vám tím zjednoduší život při kontrole jednotlivých cvičení, nic se vám neztratí
- díky registraci využijete novinky, které pro nás naši patroni z ÚSTR připravili v tomto roce hlavně díky výzvám distanční výuky
2) Vytvořte si třídy a vyberte si první cvičení
- jak vypadá učitelské prostředí po registraci můžete vidět níže
4) Využijte novinky
Nově můžete cvičení vyhledávat pomocí klíčových slov nebo pomocí časové osy.
- Možnost vyhledávání je skvělá a opravdu vám ulehčí práci se stále se rozšiřujícím rejstříkem cvičení.
- Když najedete myší na cvičení, vyskočí na vás klíčová slova a odhadovaný čas, který s cvičením žáci stráví.
Podobně můžete používat i časovou osu a vybírat si chronologicky.
- i zde získáte základní informace o cvičení, když na ně najedete myší. Ovšem tentokrát bez klíčových slov, navíc ovšem obsahují barevné tečky podle toho, zda patří do světových nebo českých dějin.
Práce s aplikací se hodí do všech fází hodiny, ať už jako krátká evokace (s popisem či porovnáváním) či jako hlavní náplň hodiny, nebo jako opakování látky na závěr tématu.
Pokud budete s aplikací pracovat, budete u svých žáků vedle rozšiřování historického povědomí podporovat i kritické myšlení a mediální gramotnost.
Aplikace ale učí i nás, učitele, práci s nejen vizuálními prameny. Z kuloárů na Letní dílně ÚSTR jsem se doslechla, že když půjde vše dobře, bude se záběr aplikace rozšiřovat i dále do starších dějin 18.-19. století. Tak držme palce, ať vyjdou žádosti a granty, protože tento nástroj je prostě skvělý.
Dobrý den, před několika dny jsem objevila Váš blog a včera při dalším pátrání čirou náhodou i History Lab, který mě uchvátil podobně jako Vaše tipy, náměty a názory na výuku dějepisu. Spěchala jsem tedy zpět na Váš úžasný blog, zda tady najdu o HistoryLab zmínku a případně se pokusím obohatit Vás či inspirovat:-) Ovšem samozřejmě jsem zde odkaz našla, jak by něco tak užitečného mohlo zde chybět:-) Posílám tedy velké díky za tento blog a spousty nápadů, jak oživit výuku. Nejsem totiž aprobovaný dějepisář, ale již několikátý rok historii vyučuji (8. a 9. třídu). A nedávno jsem si uvědomila, že vidím v očích dětí nudu a nezájem, tak jsem začala pátrat, co bych s tím mohla udělat. Díky za Vaše příspěvky, obrovsky mě "nakoply" a sama se těším, jak budu hodiny obměňovat a žáky začne mnou vyučovaný předmět opět bavit :-) Přeji hodně zdaru. Dagmar Š.
OdpovědětVymazatMoc mě těší, že jste mi chtěla napsat na blog svůj tip. Určitě tu ještě zdaleka nemám všechno, příště to vyjde :). Díky
Vymazat