Dnešní příspěvek je celý vystaven na práci, kterou mi laskavě poslal Libor Toman. Zatímco většina mých příspěvků je svou úrovní určena spíše žákům základních škol, snad si nyní přijdou na své i ti z vás, kteří učí na školách středních.
Nápady, které Libor posílá, pracují všechny s dobovými prameny, ať už písemnými či obrazovými. V rámci základní školy si dovedu představit, že to budou činnosti, které budu mít připravené pro některé pokročilejší žáky ve svých hodinách a práci jim zadám zvlášť.
1) Epos o Gilgamešovi: vhled do sumerské duše
Pracovní list pracuje s úryvky z eposu o Gilgamešovi, propojuje tedy krásně hodiny literatury s dějepisem. Pracuje s otázkami nesmrtelnosti a vnímáním božské moci v sumerském životě. Hlavní práci, tedy výběr pramenů a položení badatelských otázek, za nás udělal Libor Toman. Co se týče metodiky práce s listem, určitě existuje více možností a záleží hodně na tom, jak jsou vaši studenti zvyklí pracovat. Zda jim dáte list samostatně a zakončíte práci společnou diskusí, nebo je necháte nad otázkami rovnou diskutovat ve dvojicích. Případně si list rozdělíte a budete s ním pracovat po jednotlivých úsecích. List si můžete stáhnout ZDE.
2) Život starověkých Egypťanů
Tato aktivita se věnuje třem aspektům egyptského života. Jednak je to uspořádání egyptské společnosti, tradičně zobrazované jako pyramida, toto uspořádání ale žáci vyvozují sami na základě textu. Dále je to zobrazení egyptské rodiny (viz obrázek) a konečně role a postavení ženy v egyptské společnosti.
Rozdělení listu na tři části metodicky vybízí k práci po těchto úsecích. List naleznete ke stažení ZDE.
3) Zánik starověkých civilizací
Posledním listem se dostanete k otázce zániku starověkých civilizací, ke kterým pravděpodobně došlo vlivem klimatických změn. Je zřejmé, že tato srovnání a otázky mohou silně rezonovat se současností, což se vám u probírání starověku jen tak nepodaří. I proto je aktivita k uzavření tématu starověku více než lákavá.
Při práci s listem bych pro studenty zkusila vypíchnout i otázku písemných pramenů a jejich vzniku - práce textem Nefertiho proroctví, které však bylo vy skutečnosti retrospektivou a mělo být jakýmsi odstrašujícím příkladem života v chaosu a bez řádu, vybízí k zamyšlení nad okolnostmi vzniku písemných pramenů a úskalí práce s nimi.
Pracovní list naleznete ke stažení ZDE.
Moc děkuji Liborovi za ochotu sdílet vlastní práci s námi ostatními, doufám, že vás jeho nápady inspirují. Těším se na případné komentáře a postřehy z praxe.
K tomu Eposu o Gilgamešovi je k dispozici velmi pěkné video: https://www.youtube.com/watch?v=iRdJH1Lg3UY je to komplet audiokniha (čte to Lukavský), která je doplněná mimořádně širokou plejádou děl sumerského a akkadského období. Já jim dávám úryvky vytištěné, ale k tomu jim pouštím i úryvky z toho videa a vtahuje je to nečekaně silně. Jen je třeba trochu vybírat, které úryvky, má oblíbená pasáž, ve které se Enkidu "setkává" se Šamchat, je doplněna velmi popisnými reliéfy. Moji primáni byli chudáci trochu paf :-)
OdpovědětVymazatBezva, díky, to prozkoumáme.
Vymazat