Přeskočit na hlavní obsah

Starověké civilizace badatelsky - nápady pro střední školy a gymnázia od Libora Tomana

Dnešní příspěvek je celý vystaven na práci, kterou mi laskavě poslal Libor Toman. Zatímco většina mých příspěvků je svou úrovní určena spíše žákům základních škol, snad si nyní přijdou na své i ti z vás, kteří učí na školách středních. 

Nápady, které Libor posílá, pracují všechny s dobovými prameny, ať už písemnými či obrazovými. V rámci základní školy si dovedu představit, že to budou činnosti, které budu mít připravené pro některé pokročilejší žáky ve svých hodinách a práci jim zadám zvlášť. 

1) Epos o Gilgamešovi: vhled do sumerské duše

"Lidská touha uniknout smrti a dosáhnout nesmrtelnosti patří mezi nejstarší. Sumerský Epos o Gilgamešovi je nejranějším pojednáním s tímto tématem. Nejstarší části eposu pocházejí ze třetího tisíciletí před naším letopočtem."

Pracovní list pracuje s úryvky z eposu o Gilgamešovi, propojuje tedy krásně hodiny literatury s dějepisem. Pracuje s otázkami nesmrtelnosti a vnímáním božské moci v sumerském životě. Hlavní práci, tedy výběr pramenů a položení badatelských otázek, za nás udělal Libor Toman. Co se týče metodiky práce s listem, určitě existuje více možností a záleží hodně na tom, jak jsou vaši studenti zvyklí pracovat. Zda jim dáte list samostatně a zakončíte práci společnou diskusí, nebo je necháte nad otázkami rovnou diskutovat ve dvojicích. Případně si list rozdělíte a budete s ním pracovat po jednotlivých úsecích. List si můžete stáhnout ZDE

2) Život starověkých Egypťanů


Tato aktivita se věnuje třem aspektům egyptského života. Jednak je to uspořádání egyptské společnosti, tradičně zobrazované jako pyramida, toto uspořádání ale žáci vyvozují sami na základě textu. Dále je to zobrazení egyptské rodiny (viz obrázek) a konečně role a postavení ženy v egyptské společnosti.

Rozdělení listu na tři části metodicky vybízí k práci po těchto úsecích. List naleznete ke stažení ZDE.

3) Zánik starověkých civilizací

Posledním listem se dostanete k otázce zániku starověkých civilizací, ke kterým pravděpodobně došlo vlivem klimatických změn. Je zřejmé, že tato srovnání a otázky mohou silně rezonovat se současností, což se vám u probírání starověku jen tak nepodaří. I proto je aktivita k uzavření tématu starověku více než lákavá. 

Při práci s listem bych pro studenty zkusila vypíchnout i otázku písemných pramenů a jejich vzniku - práce textem Nefertiho proroctví, které však bylo vy skutečnosti retrospektivou a mělo být jakýmsi odstrašujícím příkladem života v chaosu a bez řádu, vybízí k zamyšlení nad okolnostmi vzniku písemných pramenů a úskalí práce s nimi.

Pracovní list naleznete ke stažení ZDE.

Moc děkuji Liborovi za ochotu sdílet vlastní práci s námi ostatními, doufám, že vás jeho nápady inspirují. Těším se na případné komentáře a postřehy z praxe. 

 

Komentáře

  1. K tomu Eposu o Gilgamešovi je k dispozici velmi pěkné video: https://www.youtube.com/watch?v=iRdJH1Lg3UY je to komplet audiokniha (čte to Lukavský), která je doplněná mimořádně širokou plejádou děl sumerského a akkadského období. Já jim dávám úryvky vytištěné, ale k tomu jim pouštím i úryvky z toho videa a vtahuje je to nečekaně silně. Jen je třeba trochu vybírat, které úryvky, má oblíbená pasáž, ve které se Enkidu "setkává" se Šamchat, je doplněna velmi popisnými reliéfy. Moji primáni byli chudáci trochu paf :-)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Národní obrození a rok 1848. Věčně proklínané, může být zajímavé? 2.0

Další příspěvek, který dozrál na změnu! V tématu  národního obrození vidím pro rozvíjení různých metodických přístupů ještě poměrně velký prostor... Osobně vnímám toto období jako zajímavé, plné změn a pohnutých osobních osudů. Téma jde často do groteskních nadsázek, s kterými se dá krásně pracovat. Doporučení: Domluvte se s češtinářem/kou, ať to neberete dvakrát... 1) EVOKACE Začínáme brainstormingem a otázkami  Co dělá národ národem? Podle čeho poznáte, že někdo patří do jednoho národa? většinou se ve třídě dojde k následujícím poznatkům - stejný jazyk, společná historie, společné území, stejné zvyky... Dále se ptám Kolik národů žilo v Habsburské monarchii na přelomu 18./19. století? K tomu žákům promítnu mapu   z Českého historického atlasu. Tento úvod by neměl zabrat více než 10 minut. Žáci si pak zapíší do sešitu 4 jména a pod každým vynechají 1-2 řádky, jsou to: Josef Dobrovský, Josef Jungmann, František Palacký a Václav Hanka.   V PC-učebně si zahrají hru vytvořenou v  Genially

Úvod do starověkého Řecka - mýty a pověsti 2.0

Jak už to tak bývá, po čase praktikování zveřejněného nápadu ve výuce je čas příspěvek trochu obměnit. Ve výuce ráda používám videa a dokumenty. Děti to baví a hodně si z toho pamatují. Samozřejmě je nutné vymyslet k videím nějakou aktivitu. Ideálně smysluplnou, která povede k cíli hodiny. V případě předložené metodiky bych ideálně viděla cíle 2:  JAK SE PŘÍBĚHY Z ŘECKÉ MYTOLOGIE PROMÍTAJÍ DO SOUČASNOSTI (V JAZYCE ČI KONKRÉTNÍCH MÍSTECH, KTERÁ SE DOCHOVALA DODNES)? JACÍ BYLI ŘEČTÍ BOHOVÉ? CHTĚL/A BYCH VĚŘIT V TAKOVÉ BOŽSTVO? Je to myslím trochu lepší cíl, než "Žáci se seznámí s řeckou mytologií." (Což v podstatě skýtal původní příspěvek). Pokud to dokážete lépe formulovat, do komentářů s tím... Nějaká stručná metodika do kapsy pro práci s videy by byla potřeba jako sůl - každý k tomu přistupuje jinak a možností je spousta. Asi nejhorší verze, a teď budu střílet do vlastních řad, je doplňovací pracovní list. Vím, že jich v sekci videa pár najdete a sama to vnímám jako takovou

Trochu šílené i děsivé římské císařství s širokou paletou činností

V dnešním příspěvku vám představím své nápady, které používám při výuce období římského císařství. Téma kompletuji na základě zpětné vazby, kterou mi poskytujete nejen v komentářích, ale i mailem a věřte, že mne vždy moc potěší.  Při probírání toho, co k římskému císařství mám, jsem si uvědomila, že k tomuto období jsem různé nápady sbírala delší dobu možná i proto, že se probírá koncem roku a to už bývám, stejně jako vy, dost unavená. Pořád si myslím, že bych některé části mohla více vychytat, ale třeba se objeví nějaké vaše tipy a vylepšení v komentářích níže.  1. Gaius Julius Caesar S nikým jiným než s Julkem se do období římského císařství ani nedá vstoupit. A protože této hodině většinou předchází badatelská hodina s bitvou u Zamy a běhací aktivita ke krizi římské republiky , nechávám žáky trochu vydechnout s jednoduchým pracovním listem a krátkým videem. Pustíme si na začátku hodiny kratičkou část videa  (0:50-1:51), kde žáci sledují zvětšování římské říše. K dispozici mají praco