Přeskočit na hlavní obsah

Tvorba online materiálů, které mají smysl

Dnešní příspěvek píšu spíš pro sebe, abych si na jedno místo uložila a postupně i dál ukládala vše, co se na nás nyní sype ze všech stran.
Zároveň zakládám novou stránku (vedle složky Videa a Hry) - pojmenuji ji Online a budu na ni vkládat odkazy k vyrobeným online materiálům, které budete moci také použít. 

Pokud se budete chtít o takové materiály podělit, pište prosím do komentářů a já tam odkazy ráda zařadím. 

CO VNÍMÁM JAKO VELKÉ POZITIVUM SOUČASNÉ SITUACE?
Učitelé jsou tak v háji, že to v nich vyvolalo velkou míru solidarity - takže okamžitě sdílí všechny dobré nápady, na které narazí. Ti ještě o něco akčnější vytvářejí na youtube tutoriály, jak s daným odkazem pracovat - díky vám všem!

Jak již bylo řečeno dříve, pracuji v Google classroom, takže se logicky zaměřuji na platformy, které s Google classroom dobře fungují.
  • Již v předchozím příspěvku jsem doporučovala a stále to platí - videa od Pavla Hodála:

  • A na co jsme přišli běžným užíváním a taháním rozumů z učitelských skupin na FCB?
    • Pokud vám žák odevzdává úkol a vy do něj vkládáte komentáře (myslím tím přímo do dokumentu nebo odevzdané fotky), tak tyto komentáře se žákům zobrazí pouze tehdy, když si jej po vašem vrácení znovu otevřou v novém okně (na fotkách vidíte návod od Markéty Davídkové z FCB skupiny Učitelé+):

2) Google kvízy

  • Tutoriál na míru učitelům naleznete zde:

  • Pochopíte zde různé typy otázek, které můžete žákům zadávat, a také že nesmíte zapomenout zeptat se na jméno nebo že je dobré si test nejprve poslat na email a vyzkoušet si ho. Co ve videu chybí?
    • pokud kladete žákům otevřené otázky, na které mohou odpovídat různým způsobem, nezapomeňte v nastavení zvolit možnost Oznámit hodnocení - později, po ruční kontrole. 
    • obzvlášť v našem předmětu totiž oceníte možnost, že budete moci uznat žákům různé varianty jejich odpovědí. 
3) Quizizz
  • Jeden z mála českých tutoriálů je zde:
    • Mnohem více jich existuje v angličtině
    • Hlavní výhody Quizizzu (na rozdíl třeba od Quizletu, který jsem používala ve výuce Nj):
      • vkládání vlastních obrázků a vůbec celá platforma je zdarma
      • žáky hraní v Quizizz hodně baví, je to akční, otázky prokládají vtipné memy
      • můžete svůj kvíz rovnou propojit s konkrétní třídou v Google Classroom, kde jim automaticky vyskočí jako úkol a když si jej zahrají, tak se ukáže, že úkol je odevzdán
      • můžete vyhledávat v mnoha již hotových kvízech a upravovat se ji je k obrazu svému
      • žáci hrají samostatně nebo v týmech - ovšem v týmech je potřeba, aby se připojili současně a hráli ve stejný čas - což je ta pravá zábava. My jsme vyzkoušeli týmové hraní na konci naší online hodiny, kde jsem mohla pomoci všem, aby se dokázali do Quizizz přihlásit.
    • Na co si dát pozor?
      • při zadávání kvízu do Google Classroom zadáváte datum a čas, do kdy je test a odkaz funkční (tak na to nezapomeňte, jinak je to tam nepustí)
    • při úkolu k třídě v Google Classroom se nastavuje, zda chcete vyplnit email rodičů (kvůli sledování pokroku) - NA TO POZOR, pokud to tedy nevyžadujete.. 
    • V případě, že email nevyžadujete a políčko nezaškrtnete, žáci při zápisu mohou žádost nechat nevyplněnou a rovnou hrát (je dobré jim to říct). 
4) Storyboard that
  • Nechcete pořád zadávat úkoly typu "výpisky, myšlenková mapa, tabulka, apod.?", nechte žáky nakreslit komiks.
  • návod od dalšího zapáleného kolegy je zde:
  • ve videu je i způsob, jak pak komiks uložit a poslat vám hotový úkol. A výhody:
    • je to zdarma a nic neregistrujete
    • žáky to baví
  • už jsem s tím pracovala, tak zde najdete některé práce mých žáků:

  • momentálně žhavá novinka na FCB učitelských skupinách. Návod zde:
  • v angličtině najdete návodů zase o něco více
  • výroba listů je opravdu intuitivní a jsem z toho úplně nadšená. Protože jsem pořád pátrala po nějaké online výrobě různých přiřazovaček, interaktivních časových os apod. A tohle je ono!
  • v neplacené verzi posíláte žákům odkaz, přes který se do listu dostanou jednoduchou registrací (jméno a heslo), rozhodla jsem se ale vyzkoušet 30 dní zdarma Premium účet, při kterém lze propojit Wizer.me s Google Classroom
  • výhody - popravdě, nevím, kde dřív začít, takže to nejdůležitější:
    • v listu je vše na jednom místě (videa, texty, odkazy)
    • můžete instrukce namluvit!
    • žáci vám mohou řešení také namluvit!
    • u Premium účtu je navíc funkce, která mi přijde úplně úžasná, ale budu to v příštím týdnu teprve reálně testovat: 
      • u jednotlivých žáků si nastavíte jejich silné/slabé stránky - jsou to klíčová slova. Při tvorbě úloh v pracovním listě můžete ke konkrétní úloze přidat dané klíčové slovo - tato úloha se pak zobrazí jen těm žákům, kteří mají dané klíčové slovo ve svém profilu!
    • za mne je úplně jasné, že pokud to bude fungovat tak, jak si nyní představuji, ráda bych využívala Prémiový účet (900,- ročně)
  • nevýhody - zatím je tam málo listů v češtině, které by se daly upravovat. Čeká to na vás, přátelé!
AKTUALIZACE K WIZER.ME:
  • Moje blažené omráčení po testu Wizer.me se studenty pokračuje...
  • Raději jsem všem žákům v online hodině ukázala, jak se registrovat pomocí Google účtu a jak pracovat s jednotlivými typy cvičení. K tomu doporučuji využít nápovědu ve Wizer.me, kde jsou jednotlivé postupy přihlášení a odevzdání úkoly hezky vysvětlené, jen sdílíte obrazovku. (Dokud jsem to neudělala, byla malá odezva. Nyní už s tím všichni pracují. )
  • Když žáci list vyplní a já jim k němu pošlu ve Wizer.me zpětnou vazbu (zatím tu slovní vždy kopíruji a píšu i do komentáře k úkole v Google classroom, protože si nejsem jistá, že si pro to vlezou zpátky na Wizer), tak se úkol zobrazí v Google classroom jako ohodnocen a vrácen automaticky
  • JE TO BOŽÍ!
Pište do komentářů, co ještě v přehledu online materiálů zásadního chybí. Díky.

Komentáře

  1. Ahoj, tvoje stránky jsou úplně nejlepší! Hodně mi pomáhají ve výuce, jsem úplný začátečník. Díky tobě jsem našla i spoustu nápadů na online výuku a za to děkuji :) chtěla jsem se zeptat ohledně Storyboard that, jakým způsobem jsi jim úkol zadávala a kolik na to dát času. Děkuji moc, Nikola

    OdpovědětVymazat
  2. Moc děkuji za krásnou zpětnou vazbu! Co se týče Storyboard that, byl to úkol na týden. Dala jsem žákům k dispozici Albi hru, kterou mám k dispozici v tomto článku https://hravadejeprava.blogspot.com/2020/06/hrava-veda-technika-v-19-stoleti.html. Byl to takový odrazový můstek, ale doporučila jsem jim, aby si ještě něco zjistili, protože pak budou mít dobrý základ pro komiks. (K některým vynálezcům jsou Slavné dny, apod.). Do komentářů/nebo sdíleného dokumentu pod úkol psali, kdo si koho vybral, aby se mi neopakoval stále dokola Edison (mám tam myslím 13 témat/vynálezců, tak to vychází ve třídě tak 2-3 na jedno téma). Povinná byla 3 okénka, zájemci mohli více. Pak měli hotový komiks vyfotit pomocí služby Výstřižky. V online hodině jsem pak pokračoval týmovou hrou v Quizizz k tomu samému tématu (najdeš ji v tom samém článku). Hodně sil do online, Olga

    OdpovědětVymazat
  3. Skvělý je také Nearpod, já díky němu přežívám :-) a také Edpuzzle, kde je možné vkládat videa z youtube a vkládat k nim otázky a komentáře. Je možné je zadat jako samostatnou práci nebo zadat žákům, aby vytvořili vlastní.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ha, Edpuzzle neznám - prozkoumám. Dá se případně hotová lekce sdílet pro ostatní učitele? Díky!

      Vymazat
  4. Určitě ano. Můžu poskytnou, jestli chcete. Nahrála jsem tam videa z Edisca - určitě znáte. Nevím, jak to tady funguje, kdybyste potřebovala soukromě, tak řekněte, dám Vám e-mail. Jinak si to můžete ode mě duplikovat. Tady dávám odkaz: https://edpuzzle.com/media/5fb6cd6ad0958040ac945052

    OdpovědětVymazat
  5. Jo a pardon, je to video o Americké válce za nezávislost :-). Ještě tam mám myslím Josefa II.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Národní obrození a rok 1848. Věčně proklínané, může být zajímavé? 2.0

Další příspěvek, který dozrál na změnu! V tématu  národního obrození vidím pro rozvíjení různých metodických přístupů ještě poměrně velký prostor... Osobně vnímám toto období jako zajímavé, plné změn a pohnutých osobních osudů. Téma jde často do groteskních nadsázek, s kterými se dá krásně pracovat. Doporučení: Domluvte se s češtinářem/kou, ať to neberete dvakrát... 1) EVOKACE Začínáme brainstormingem a otázkami  Co dělá národ národem? Podle čeho poznáte, že někdo patří do jednoho národa? většinou se ve třídě dojde k následujícím poznatkům - stejný jazyk, společná historie, společné území, stejné zvyky... Dále se ptám Kolik národů žilo v Habsburské monarchii na přelomu 18./19. století? K tomu žákům promítnu mapu   z Českého historického atlasu. Tento úvod by neměl zabrat více než 10 minut. Žáci si pak zapíší do sešitu 4 jména a pod každým vynechají 1-2 řádky, jsou to: Josef Dobrovský, Josef Jungmann, František Palacký a Václav Hanka.   V PC-učebně si zahrají hru vytv...

Úvod do starověkého Řecka - mýty a pověsti 2.0

Jak už to tak bývá, po čase praktikování zveřejněného nápadu ve výuce je čas příspěvek trochu obměnit. Ve výuce ráda používám videa a dokumenty. Děti to baví a hodně si z toho pamatují. Samozřejmě je nutné vymyslet k videím nějakou aktivitu. Ideálně smysluplnou, která povede k cíli hodiny. V případě předložené metodiky bych ideálně viděla cíle 2:  JAK SE PŘÍBĚHY Z ŘECKÉ MYTOLOGIE PROMÍTAJÍ DO SOUČASNOSTI (V JAZYCE ČI KONKRÉTNÍCH MÍSTECH, KTERÁ SE DOCHOVALA DODNES)? JACÍ BYLI ŘEČTÍ BOHOVÉ? CHTĚL/A BYCH VĚŘIT V TAKOVÉ BOŽSTVO? Je to myslím trochu lepší cíl, než "Žáci se seznámí s řeckou mytologií." (Což v podstatě skýtal původní příspěvek). Pokud to dokážete lépe formulovat, do komentářů s tím... Nějaká stručná metodika do kapsy pro práci s videy by byla potřeba jako sůl - každý k tomu přistupuje jinak a možností je spousta. Asi nejhorší verze, a teď budu střílet do vlastních řad, je doplňovací pracovní list. Vím, že jich v sekci videa pár najdete a sama to vnímám jako takovou...

Nebojte se husitů - verze 2.0

Už jste si asi všimli, že občas původní příspěvky upravuji (poznáte podle verze v nadpisu). Husité už to vážně potřebují, pracuji nyní s tématem (alespoň doufám) promyšleněji. Proto zde najdete nyní trochu návodnější metodiku. Tolik k mému předsevzetí, že přípravy mi budou zabírat méně a méně času - takže ne, prostě když mi zbyde čas, tak samozřejmě vylepšuji... 1) UVEDENÍ DO PROBLEMATIKY Ráda využívám úvodní 4 strany z materiálů České školy bez hranic   o postavení českého království v Evropě na konci vlády Karla IV. (pro ZŠ je to úroveň B , pokud jste na SŠ zvolte obtížnější variantu) pracovní list tisknu oboustranně (2 stránky na jednu) líbí se mi, že se zde pracuje s dobovými prameny a mapami Na tyto webové stránky budu ještě párkrát odkazovat. Ideálně práci s textem zakončete brainstormingem s otázkou: Jak je vnímána všeobecně doba vlády Karla IV.? (žáci mohou ukázat na prstech)  Co si představíte, když se řekne krize? (vypište návrhy na tabuli) Co si představíte, když...