Přeskočit na hlavní obsah

Výuka dějepisu v době karantény? Co víme po týdnu a půl?

Zdravím všechny do zavřených domovů a posílám sílu vesmíru, trpělivost a pevnou imunitu!
Zvykáme si všichni těžko, o tom není pochyb. Velkou útěchou je v každém případě online prostor. Roušky už všichni máme povinně a zkusili jsme různá propojení s žáky i kolegy.

Že méně je více už teď víme asi všichni. Přístup se mění nejen škola od školy, ale i učitel od učitele. Všichni máte určitě známé s dětmi momentálně školou nepovinnými, že? Takže to slyšíte v různých verzích také:

  • dává nám moc úkolů/nedává nám žádné úkoly
  • známkuje/neznámkuje
  • nerozumím tomu, jak jim to mám vysvětlit?
  • A doporučení z MŠMT, abychom pouze opakovali, asi půjde použít jen na 1. stupni a v devátých ročnících....

CO POMÁHÁ:
1) Domluvte se s kolegy.
Zároveň se ale se svými kolegy nemáte potkávat, že? Takže mě zaujala i tahle možnost: Whereby
Ale špatně nevypadá ani Zoom - vyzkoušení je právě v procesu. Rozhodně byl přenos lepší než přes Messenger...
Co máte vyzkoušeno vy?

2) Zadávejte práci přes jednu platformu - jinak se zblázní děti, rodiče i vy!
My jsme například  nejprve posílali úkoly za jednotlivé předměty třídní učitelce, která je pak v jednom mailu poslala rodičům (Pokud žáci něco graficky nebo písemně vypracovali, posílali nám fotky ke kontrole. To byl samozřejmě pořád ještě hodně "analogový" přístup, který chceme rychle opustit).

3) Od druhého týdne karantény postupně přecházíme na google classroom a bereme to jako výzvu, která se nám doufáme bude hodit i po návratu do škol (pokud už v nich pracujete, nebo máte  třeba moodle nebo něco podobného už z doby před karanténou, tak jste ve výhodě) - zatím se nám prostředí moc líbí a je intuitivní. Zároveň by to mělo ulevit rodičům jako prostředníkům v komunikaci.


4) Na rychlé dotazy jsme si s našimi méně početnými třídami vytvořili i chatovací skupinu ke každé třídě na messengeru. S některými to funguje skvěle, s jinými vůbec.

5) Od třetího týdne zavádíme online vyučování přes ZOOM s pevným rozvrhem. Předměty s menší hodinovou dotací jsou vedeny spíše jako konzultace a doplněk k úkolům přes google classroom, čeština a matika je intenzivnější.

6) Spousta nakladatelství uvolnila zdarma své online kurzy a učebnice (FRED, NOVÁ ŠKOLA, APOD.), zatím z těchto možností nejsem úplně nadšená. Víte, jak je používat? Prosím do komentářů...Z nich pro vás máme odkaz na interaktivní taktik zdarma zde

7) Zatímco čekáte na splněné úkoly nebo vymýšlíte nové, možná provádíte revizi svých vlastních materiálů, příprav, šuplíků a skříněk... Pokud ano, tak teď je ideální čas, kdy můžete své ucelené nápady sdílet s ostatními učiteli. Času na to máme habaděj. Samozřejmě budu ráda, když využijete ke sdílení můj blog, ale možností máte vícero - na FCB mají dějepisáři dvě skupiny Učitelé dějepisu sobě a Učitelé dějepisu - tipy, nápady, inspirace (zapomněla jsem na někoho? pište do komentářů).

CO TEDY MŮŽETE VYUŽÍT:
  • K dějinám 20. století - využijte HISTORYLAB. Na začátku každého cvičení musí žáci vyplnit váš email, na který vám dojde jejich řešení. Můžete se tam i registrovat, pak žákům už jen pošlete odkaz a výsledky vám na email přijdou automaticky, když žáci cvičení splní. 
  • Zkuste si vytvořit nebo použít lekci v QUIZLETU. Většinou to znají a využívají jazykáři, ale je tam dost lekcí a možností i pro nás. Obzvlášť v současných podmínkách...
  • Podobně funguje i QUIZIZZ, chystám se ho pořádně prozkoumat...
  • Samozřejmě lze využívat leccos z platformy MYJSMETONEVZDALI.CZ nebo MODERNÍ DĚJINY nebo Stream/list.
  • Pokud s žáky chatujete, proč jim nezaslat zadání "černé historky" a nechat je, aby vám zasílali své hypotézy?
DIFERENCIACE ÚKOLŮ:
  • To je jedna z velkých výhod Google classroom. Úkol můžete zadat buď všem studentům najednou, nebo odlišíte různé úrovně a zadáte různým skupinám žáků zvlášť. Oni sami o tom navzájem nevědí (pokud si to vyloženě neřeknou).
  • Nezapomínejte na žáky, kteří potřebovali ve škole více pomoci. Doma ji budou potřebovat ještě více. 
  • Dále žákům nabízím k jednomu tématu více variant (jak zdrojů informací, tak zpracování). Např. takto:


POZNÁMKY KE GOOGLE CLASSROOM:
  • Když zadáváte kvíz přes google formulář, nezapomeňte na políčko se jménem :)
  • Když komentujete přiložený úkol (PDF, foto apod.) a vkládáte komentáře přímo do dokumentu, tak je vaši žáci uvidí pouze tehdy, když:



  • u telefonu to vypadá takto

(Děkuji Janě Pospíšilové a Markétě Davídkové z FCB Učitelé+).

Dělám tohle všechno jako vy ostatní, takže novinky, které odhalím, určitě budou přibývat v tomto příspěvku. Katalogizace naší školní knihovny v naší opuštěné škole už utěšeně probíhá, je to skvělá psychohygiena!
DEJTE SI TAKÉ NĚJAKÝ CÍL - nemusí mít nic společného se školou, můžete třeba budovat nový záhon na zahrádce. Vážně to pomáhá.
Hodně sil přeji.

Komentáře

  1. Díky za skvělé nápady - google classroom se chystám prozkoumat, hledám prostředí, kde bych se jednou za týden mohla se žáky "setkat" nějak skupinově, interaktivně, některé věci si říci "rovnou". Messenger funguje jen někdy a jak s kým (děti si posílají hodně zpráv mezi sebou, takže pak nějaká zprávička do "třídní skupiny" asi lehce zapadne. Jinak k zadávání prací používáme PADLET¨(např. zde: https://padlet.com/ZSJAV/2tqoxs9jy38m) , ale zřejmě je hodně oblíbený, protože v určité hodiny není možné se k němu připojit a hlásí přečerpanou kapacitu.Na Quizlet jsem zapomněla - díky za připomenutí a skvělý tip. Celkově jsem překvapená, jak žáci reagují - ti "věrní" jsou neustále v kontaktu, každý den posílají vyplněné úkoly (mám také angličtinu, takže tam to frčí téměř denně) a kupodivu se zapojují i ti, kteří v hodině nic moc aktivita:-) To je dobrý poznatek a možná značně přehodnotím styl svojí výuky :-)
    Ještě ohledně těch možných vstupů do interaktivních učebnic: určitě tam jde něco najít, ale než se člověk k něčemu prokliká, zabere to čas. Většinou si tam kopíruji pracovní listy, které pak žáci v programu "malování" zpracovávají.
    Celkově mám zatím pocit, že prací pro školu strávím více času, než při běžném režimu. Přeji všem poklidné dny a aktivní studenty :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky za rychlou reakci. Taky mám pocit, že mám mnohem víc práce. Tak hlavně ať jsme zdraví, nebo máme lehký průběh...

      Vymazat
  2. Dobrý den, jenom zkušenost s interaktivními materiály - řekla bych, že Hravý dějepis (etaktik.cz) je docela šikovný. Po registraci je k dispozici pracovní sešit a je možné žákům poslat odkaz, díky němuž mají k tomu sešitu také přístup. Sešitem je možné listovat, jakékoliv cvičení (nebo celá stránka/dvojstránka) se dají lehce okopírovat - používám běžně šikovnou aplikaci Výstřižky. Ale nejvíc se mi líbí záložky BONUSY, která je plná interaktivních cvičení pro žáky, kde mohou doplňovat, přiřazovat, spojovat, přetahovat - vše se hned vyhodnotí. Když takový úkol zadám, chci, aby mi potom žáci ofotili obrazovku s dokončenou aktivitou a poslali, že mají splněno. Je to pro obě strany praktické, jednoduché na přípravu. Můžu na to navázat s nějaký doplňujícím zadáním, nebo ať si výsledky opíšou do sešitu a že potom budu chtít, aby to znali (např. důležité osobnosti, data, pojmy ap.). A obsah pracovního sešitu se mi také líbí - jsou tam podle mě všechny základní pojmy, události, osobnosti, které by děti měly po absolvování ZŠ vědět, takže za mě spokojenost. (P.S. nejsem studovaný dějepisář, takže profíci mohou mít výhrady - mně, při pohledu "zvenčí", se to jeví dostačující :-) ) Přeji všem poklidné dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den, děkuji za sdílení zkušenosti. Vy jejich učebnice běžně používáte, a proto máte k dispozici přístup k materiálům? Nevidím na jejich hlavní stránce žádnou nabídku volného využití jako u Fraus nebo Nová škola... Děkuji

      Vymazat
  3. Omlouvám se za opožděnou odpověď, nenastavila jsem si upozornění na reakce. Tady je odkaz, kde je návod, jak si objednat mimořádný balíček 56 titulů - zdarma přístup ke materiálům. Jinak je ve škole nepoužíváme (spíš jako doplňkový materiál, protože nedávno u nás nechali vzorky učebnic a prac. sešitů, a něco se mi tam líbilo. Takže tady je ten odkaz: https://www.etaktik.cz/56-interaktivnich-titulu/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tento komentář byl odstraněn autorem.

      Vymazat
    2. Díky moc, vypadá to super. Ten odkaz pro žáky je v sekci uživatelé, chápu to správně?

      Vymazat
    3. Odkaz pro žáky mi poslali po zaslání "objednávky". Ano, ten odkaz pošlete žákům, oni se pak zaregistrují a jsou automaticky přiřazeni ke škole a k vyučujícímu. Vy pak máte přehled, kdo z nich se již zaregistroval. A pak možná i přehled o jejich aktivitě na platformě- ale to ještě nemám vyzkoušené.

      Vymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Národní obrození a rok 1848. Věčně proklínané, může být zajímavé? 2.0

Další příspěvek, který dozrál na změnu! V tématu  národního obrození vidím pro rozvíjení různých metodických přístupů ještě poměrně velký prostor... Osobně vnímám toto období jako zajímavé, plné změn a pohnutých osobních osudů. Téma jde často do groteskních nadsázek, s kterými se dá krásně pracovat. Doporučení: Domluvte se s češtinářem/kou, ať to neberete dvakrát... 1) EVOKACE Začínáme brainstormingem a otázkami  Co dělá národ národem? Podle čeho poznáte, že někdo patří do jednoho národa? většinou se ve třídě dojde k následujícím poznatkům - stejný jazyk, společná historie, společné území, stejné zvyky... Dále se ptám Kolik národů žilo v Habsburské monarchii na přelomu 18./19. století? K tomu žákům promítnu mapu   z Českého historického atlasu. Tento úvod by neměl zabrat více než 10 minut. Žáci si pak zapíší do sešitu 4 jména a pod každým vynechají 1-2 řádky, jsou to: Josef Dobrovský, Josef Jungmann, František Palacký a Václav Hanka.   V PC-učebně si zahrají hru vytvořenou v  Genially

Úvod do starověkého Řecka - mýty a pověsti 2.0

Jak už to tak bývá, po čase praktikování zveřejněného nápadu ve výuce je čas příspěvek trochu obměnit. Ve výuce ráda používám videa a dokumenty. Děti to baví a hodně si z toho pamatují. Samozřejmě je nutné vymyslet k videím nějakou aktivitu. Ideálně smysluplnou, která povede k cíli hodiny. V případě předložené metodiky bych ideálně viděla cíle 2:  JAK SE PŘÍBĚHY Z ŘECKÉ MYTOLOGIE PROMÍTAJÍ DO SOUČASNOSTI (V JAZYCE ČI KONKRÉTNÍCH MÍSTECH, KTERÁ SE DOCHOVALA DODNES)? JACÍ BYLI ŘEČTÍ BOHOVÉ? CHTĚL/A BYCH VĚŘIT V TAKOVÉ BOŽSTVO? Je to myslím trochu lepší cíl, než "Žáci se seznámí s řeckou mytologií." (Což v podstatě skýtal původní příspěvek). Pokud to dokážete lépe formulovat, do komentářů s tím... Nějaká stručná metodika do kapsy pro práci s videy by byla potřeba jako sůl - každý k tomu přistupuje jinak a možností je spousta. Asi nejhorší verze, a teď budu střílet do vlastních řad, je doplňovací pracovní list. Vím, že jich v sekci videa pár najdete a sama to vnímám jako takovou

Trochu šílené i děsivé římské císařství s širokou paletou činností

V dnešním příspěvku vám představím své nápady, které používám při výuce období římského císařství. Téma kompletuji na základě zpětné vazby, kterou mi poskytujete nejen v komentářích, ale i mailem a věřte, že mne vždy moc potěší.  Při probírání toho, co k římskému císařství mám, jsem si uvědomila, že k tomuto období jsem různé nápady sbírala delší dobu možná i proto, že se probírá koncem roku a to už bývám, stejně jako vy, dost unavená. Pořád si myslím, že bych některé části mohla více vychytat, ale třeba se objeví nějaké vaše tipy a vylepšení v komentářích níže.  1. Gaius Julius Caesar S nikým jiným než s Julkem se do období římského císařství ani nedá vstoupit. A protože této hodině většinou předchází badatelská hodina s bitvou u Zamy a běhací aktivita ke krizi římské republiky , nechávám žáky trochu vydechnout s jednoduchým pracovním listem a krátkým videem. Pustíme si na začátku hodiny kratičkou část videa  (0:50-1:51), kde žáci sledují zvětšování římské říše. K dispozici mají praco