Přeskočit na hlavní obsah

Franta Pepa Jednička

Jak název napovídá, tento příspěvek navazuje na již publikovaný článek k roku 1848 a věnuje se nekonečně dlouho vládnoucímu Františku Josefu I. Bylo by škoda, kdyby si žáci jeho osobu (pokud vůbec) spojovali pouze s obrazem staříka vyhlašujícího 1. světovou válku, když je jeho životaběh plný lákavých zajímavostí...

Povídání o Františku Josefu nejde zahájit jinak než úryvkem ze hry Lijavec Divadla Járy Cimrmana (máte-li něco lepšího, prosím do komentářů 👇).
  • Na okraj metodická poznámka než video pustíte - nevím, jak vám, ale nám obraz prezidenta vedle tabule nevisí, takže tato generace žactva často neví, že to byl svého času úzus (či povinnost). Je dobré se o tom zmínit předem.
Následující aktivita je opět převzata z metod rozvoje čtenářské gramotnosti a jako zdroj mi posloužil časopis Časostroj (12/2017, s. 8-11) - ke stažení zde
Variantu příhodnější k tisku (stejná velikost kartiček) pro nás vytvořila a sdílela Dana Truksová - najdete ji zde - a moc jí za to děkuji.

Jednotlivé informace jdou rozdělit do přibližně stejně velkých tématických oblastí RODINA, POLITIKA, ZAJÍMAVOSTI. Rozdělte žáky do tří stejně velkých skupin:
  • Pokud chcete, žáci se do těchto tří skupin mohou rozdělit právě vlastní volbou tematického okruhu.
Každá skupina nechť si jednotlivé články spravedlivě rozdělí a nastuduje. Následně bude mít za úkol vlastními slovy interpretovat zjištěné informace ostatním skupinám, a to co nejzřetelněji:
  • Můžete použít pravidlo, aby každý ve skupině řekl alespoň jednu informaci, a tak se museli všichni práce účastnit.
Online varianta: 
  • zde můžete ty samé články využít v hotovém quizletu, taktéž od Dany Truksové
Konečně na závěr hodiny využijte na míru vytvořenou prezentaci, v níž k dané oblasti odpovídají vždy jen ty dvě skupiny, které toto téma neměly.

Prezentace je ke stažení zde. Ale můžete také využít Kahoot od Dany Truksové - DÍKY!

A jak o Františkovi učíte vy? Podělte se s námi o zajímavé nápady ...💬

Komentáře

  1. Dobrý den,
    díky moc za stránky, je skvělé, když můžeme sdílet práci a ušetřit si tak spoustu námahy a času. Podle tohoto návodu jsem vytvořila pro účely distanční výuky pracovní list na wizer.me

    https://app.wizer.me/preview/I5R75M

    OdpovědětVymazat
  2. No to je úplně skvělé, s Vaším dovolením zařadím odkaz i do interaktivních materiálů . Je to přesně tak, jak píšete - můžeme se navzájem inspirovat a zároveň si usnadnit práci. Moc vám děkuji za zpětnou vazbu a sdílení práce.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Národní obrození a rok 1848. Věčně proklínané, může být zajímavé? 2.0

Další příspěvek, který dozrál na změnu! V tématu  národního obrození vidím pro rozvíjení různých metodických přístupů ještě poměrně velký prostor... Osobně vnímám toto období jako zajímavé, plné změn a pohnutých osobních osudů. Téma jde často do groteskních nadsázek, s kterými se dá krásně pracovat. Doporučení: Domluvte se s češtinářem/kou, ať to neberete dvakrát... 1) EVOKACE Začínáme brainstormingem a otázkami  Co dělá národ národem? Podle čeho poznáte, že někdo patří do jednoho národa? většinou se ve třídě dojde k následujícím poznatkům - stejný jazyk, společná historie, společné území, stejné zvyky... Dále se ptám Kolik národů žilo v Habsburské monarchii na přelomu 18./19. století? K tomu žákům promítnu mapu   z Českého historického atlasu. Tento úvod by neměl zabrat více než 10 minut. Žáci si pak zapíší do sešitu 4 jména a pod každým vynechají 1-2 řádky, jsou to: Josef Dobrovský, Josef Jungmann, František Palacký a Václav Hanka.   V PC-učebně si zahrají hru vytvořenou v  Genially

Úvod do starověkého Řecka - mýty a pověsti 2.0

Jak už to tak bývá, po čase praktikování zveřejněného nápadu ve výuce je čas příspěvek trochu obměnit. Ve výuce ráda používám videa a dokumenty. Děti to baví a hodně si z toho pamatují. Samozřejmě je nutné vymyslet k videím nějakou aktivitu. Ideálně smysluplnou, která povede k cíli hodiny. V případě předložené metodiky bych ideálně viděla cíle 2:  JAK SE PŘÍBĚHY Z ŘECKÉ MYTOLOGIE PROMÍTAJÍ DO SOUČASNOSTI (V JAZYCE ČI KONKRÉTNÍCH MÍSTECH, KTERÁ SE DOCHOVALA DODNES)? JACÍ BYLI ŘEČTÍ BOHOVÉ? CHTĚL/A BYCH VĚŘIT V TAKOVÉ BOŽSTVO? Je to myslím trochu lepší cíl, než "Žáci se seznámí s řeckou mytologií." (Což v podstatě skýtal původní příspěvek). Pokud to dokážete lépe formulovat, do komentářů s tím... Nějaká stručná metodika do kapsy pro práci s videy by byla potřeba jako sůl - každý k tomu přistupuje jinak a možností je spousta. Asi nejhorší verze, a teď budu střílet do vlastních řad, je doplňovací pracovní list. Vím, že jich v sekci videa pár najdete a sama to vnímám jako takovou

Trochu šílené i děsivé římské císařství s širokou paletou činností

V dnešním příspěvku vám představím své nápady, které používám při výuce období římského císařství. Téma kompletuji na základě zpětné vazby, kterou mi poskytujete nejen v komentářích, ale i mailem a věřte, že mne vždy moc potěší.  Při probírání toho, co k římskému císařství mám, jsem si uvědomila, že k tomuto období jsem různé nápady sbírala delší dobu možná i proto, že se probírá koncem roku a to už bývám, stejně jako vy, dost unavená. Pořád si myslím, že bych některé části mohla více vychytat, ale třeba se objeví nějaké vaše tipy a vylepšení v komentářích níže.  1. Gaius Julius Caesar S nikým jiným než s Julkem se do období římského císařství ani nedá vstoupit. A protože této hodině většinou předchází badatelská hodina s bitvou u Zamy a běhací aktivita ke krizi římské republiky , nechávám žáky trochu vydechnout s jednoduchým pracovním listem a krátkým videem. Pustíme si na začátku hodiny kratičkou část videa  (0:50-1:51), kde žáci sledují zvětšování římské říše. K dispozici mají praco