Letošní 10. Letní škola a moje vůbec první dnes skončila a já se s vámi ráda podělím o zážitky a možnosti, které byste mohli využít.
V krásném a složitém prostoru DOX jsme měli možnost absolvovat 3 různé workshopy, 2 přednášky a jednu veřejnou diskusi s hvězdným pedagogickým obsazením - Irena Dvořáková (Heuréka), Milan Hejný (H-mat), Jaroslav Pinkas (D-21) a Nina Rutová (Kritické myšlení). Řešily se samé důležité věci, jakkoliv může být následující fotka zavádějící...
Letošní ročník nově obsahoval i Burzu dobrých nápadů, kde jsem měla možnost vystoupit s dalšími 9 kolegy a kolegyněmi. Společně jsme prezentovali, jakým způsobem v našich hodinách pracujeme s historickými prameny. Hlavním letošním tématem totiž byl právě historický pramen a možnosti práce s ním, jako se stopou, která nás a především naše žáky dovede k historickému poznání:
Nabídka workshopů byla skvělá a výběr pouze tří z nich samozřejmě těžký. Naštěstí jsme mohli po závěrečné diskusi ještě 2 hodiny zůstat v tzv. Sborovně, kde jsme se seznámili i s tím, co se do námi zvolených workshopů nedostalo.
Právě nyní oslovuji kolegy z Burzy dobrých nápadů a doufám, že se mi podaří alespoň některého z nich přemluvit, abych vám jejich metodiku prostřednictvím blogu zprostředkovala. Držte nám palce, nápady byly všechny skvělé a originální.
Ale už nyní vás mohu odkázat na zdroje a materiály, které byste mohli využít:
a my se nimi díky ÚSTR mohli seznámit. O takové výstižné shrnutí, na co bychom jako učitelé dějepisu neměli zapomínat, vás nemůžu ochudit:
Jak víme, co víme o minulosti?
1) Historie je interpretací založenou na dedukcích z primárních pramenů, ať už jsou jimi dobové zprávy, nebo další stopy, hmotné pozůstatky či záznamy.
2) Kladení příhodných otázek může učinit z pramene doklad o minulosti.
3) Zkoumání pramenů často začíná ještě dřív, než si je přečteme, protože se nejprve ptáme, kdo a kdy je vytvořil. Z pramenů dále usuzujeme, jaké byly vědomé i nevědomé záměry a hodnoty jejich autorů či tvůrců, jejich celkový pohled na svět.
4) Prameny by měly být analyzovány ve vztahu k historickému kontextu, tj. ve vztahu k podmínkám a názorům, které převažovaly v době jejich vzniku.
5) Dedukce vycházející z jednoho zdroje nemohou sami nikdy obstát. Vždy by měly být ověřeny, tj. potvrzeny na základě informací z dalších zdrojů (primárních i sekundárních).
Krásný začátek školního roku a nezapomeňte odpočívat i během něj...
V krásném a složitém prostoru DOX jsme měli možnost absolvovat 3 různé workshopy, 2 přednášky a jednu veřejnou diskusi s hvězdným pedagogickým obsazením - Irena Dvořáková (Heuréka), Milan Hejný (H-mat), Jaroslav Pinkas (D-21) a Nina Rutová (Kritické myšlení). Řešily se samé důležité věci, jakkoliv může být následující fotka zavádějící...
Letošní ročník nově obsahoval i Burzu dobrých nápadů, kde jsem měla možnost vystoupit s dalšími 9 kolegy a kolegyněmi. Společně jsme prezentovali, jakým způsobem v našich hodinách pracujeme s historickými prameny. Hlavním letošním tématem totiž byl právě historický pramen a možnosti práce s ním, jako se stopou, která nás a především naše žáky dovede k historickému poznání:
Nabídka workshopů byla skvělá a výběr pouze tří z nich samozřejmě těžký. Naštěstí jsme mohli po závěrečné diskusi ještě 2 hodiny zůstat v tzv. Sborovně, kde jsme se seznámili i s tím, co se do námi zvolených workshopů nedostalo.
Právě nyní oslovuji kolegy z Burzy dobrých nápadů a doufám, že se mi podaří alespoň některého z nich přemluvit, abych vám jejich metodiku prostřednictvím blogu zprostředkovala. Držte nám palce, nápady byly všechny skvělé a originální.
Ale už nyní vás mohu odkázat na zdroje a materiály, které byste mohli využít:
- Krátká výkladová videa s vtipnými animacemi a novými souvislostmi, především ke starším dějinám, najdete na kanálu Hrdiny od Solferina. Zatím jsem jen nahlédla, ale už teď se těším, že některá využiji.
- K otázce holocaustu můžete využít nabídku Institutu Terezínské iniciativy - putovní výstavu K Anne Frankové. Ale pozor, je třeba včas rezervovat, zájem je prý velký. Zajímavým aspektem je především to, že lektoři proškolí jako průvodce žáky vaší školy, a ti pak provádějí výstavou své spolužáky a veřejnost.
- Webová stránka Socialism Realised je sice v angličtině, určena především pro zahraniční studenty, ale zdroje, které obsahuje, jsou v češtině...
- Mezinárodní portál Historiana vám umožní využít historické prameny z již uspořádaných sbírek, ale také vytvořit si svou vlastní lekci s prameny a úkoly na míru. Zatím ji použijete pouze frontálně, ale myslím, že to vůbec nevadí. Stačí se registrovat a vyzkoušet si intuitivní webové rozhraní...
a my se nimi díky ÚSTR mohli seznámit. O takové výstižné shrnutí, na co bychom jako učitelé dějepisu neměli zapomínat, vás nemůžu ochudit:
Jak víme, co víme o minulosti?
1) Historie je interpretací založenou na dedukcích z primárních pramenů, ať už jsou jimi dobové zprávy, nebo další stopy, hmotné pozůstatky či záznamy.
2) Kladení příhodných otázek může učinit z pramene doklad o minulosti.
3) Zkoumání pramenů často začíná ještě dřív, než si je přečteme, protože se nejprve ptáme, kdo a kdy je vytvořil. Z pramenů dále usuzujeme, jaké byly vědomé i nevědomé záměry a hodnoty jejich autorů či tvůrců, jejich celkový pohled na svět.
4) Prameny by měly být analyzovány ve vztahu k historickému kontextu, tj. ve vztahu k podmínkám a názorům, které převažovaly v době jejich vzniku.
5) Dedukce vycházející z jednoho zdroje nemohou sami nikdy obstát. Vždy by měly být ověřeny, tj. potvrzeny na základě informací z dalších zdrojů (primárních i sekundárních).
Krásný začátek školního roku a nezapomeňte odpočívat i během něj...
Komentáře
Okomentovat