Přeskočit na hlavní obsah

Hravě objevíme Ameriku a směle doplujeme do Indie

Zámořské objevy mají rádi většinou jak učitelé, tak žáci. Ten nádech dobrodružství a vítr v zádech jako bychom cítili i my v zatuchlých učebnách...
Vyrobit proto hru, při které by se žáci dozvěděli základní i nadstavbové informace, se vyloženě nabízí. Následující hra vznikla díky naší akční hravé 7. třídě, její podobu i pravidla jsme pilovali v intenzivním 20 minutovém brainstormingu.
Můžete si hru vyrobit celou sami, ale z hlediska maximálního využití naší minimální dotace navrhuji následující postup:

1) Rozdělte žáky do osmi skupin. 
  • Každé skupině přidělte losem či podle jejich zájmu jednoho z mořeplavců, kteří jsou zpracováni v kartičkách zde. (Pokud chcete nějakého přidat, nabízel by se Vasco Núñez de Balboa.) 

  • Nechte je, ať s pomocí internetu, učebnice či další literatury (pokud máte) a především dějepisného atlasu zjistí, kudy jejich mořeplavec plul. 
  • Kartičky jim předem vytiskněte (každá stránka je věnována jednomu mořeplavci, záda kartičky najdete dále v dokumentu) a nechte je, ať otázky srovnají v pořadí, v jakém se události v životě mořeplavce děly. Některé otázky jde zařadit různě (např. ty, co se týkají mořeplavcova původu).
  • Až zkontrolujete pořadí, ať kartičky ze strany s obrázkem očíslují pořadovými čísly. V tomto pořadí budou otázky u hry vždy srovnány. Až nyní také můžete karty zalaminovat.

2) Určete jednoho kresliče, kterému budou týmy ukazovat, kudy jejich mořeplavec plul. Do mapy jsme zanášely pouze cestu tam (s výjimkou Magalhãese a Vespucciho). Každý mořeplavec je vyznačen jinou barvou a na kraj hracího plánu se napíše touto barvou jeho jméno do legendy.

  • na každou trasu vyznačte 8 koleček (nepočítám startovní, poslední je cílové), přičemž 3. a 6. políčko na trase musí být nějak odlišné (my jsme kreslili křížek).
3) Do mapy je vhodné zanést také linii z tordesillaské smlouvy a některé důležité body (Mys dobré naděje, Kuba, apod...). Ať také vyznačí, kde žili Aztékové a Inkové. Vybarvení pevniny a oceánů je v režií žáků. My jsme dobarvovali během samotného hraní.

4) Než začnete hrát, mohou žáci ve skupinách krátce prezentovat život a objevy ostatním. Konec konců, až budete mít hru hotovou, tak další třídy za rok se budou pravděpodobně už soustředit jen na tuto část. Dejte časový limit, ať si stihnete i zahrát...

5) Pravidla: 
  • Každý hráč si vybere svého mořeplavce (podle počtu dětí ve třídě jde hrát ve dvojicích či trojicích, nebo vytvořte plán i kartičky dvakrát).
  • Figurky se narvou do Španělska a Portugalska. Každý hráč dostane otázky ke svému mořeplavci srovnané ve správném pořadí. Kartičky s obecnými otázkami jsou na přístupném místě pro všechny.
  • Hráči na řadě si líznou jednu otázku, kterou jim čte soupeř po levici či pravici (kvůli vyznačeným správným odpovědím). Pokud odpoví dobře, posunou svou figurku po své trase vpřed na další bod. Pokud špatně, zůstávají na místě.
  • Varianta: Pokud hráči neví odpověď, může odpovídat jiný hráč/tým, ale riskuje, že při špatné odpovědi posune svou figurku zpět.
  • Na bodech s křížkem si hráči berou otázku z balíčku s obecnými otázkami.
  • Otázky na sebe navazují a někteří mořeplavci se mezi sebou znali, někde třeba i pluli společně. Je vhodné proto žáky upozornit, že je dobré dávat pozor, když hraje spolužák.
  • Vyhrává ten, kdo první dopluje do cíle.
5) Hru můžete doplnit krásným dokumentem, na který jsem již odkazovala v záložce videa. Amerika před Kolumbem 1  a Amerika před Kolumbem 2. Žáky nechám, aby si stránky v sešitě rozdělili na polovinu. Na jednu půlku si nadepíší Amerika a na druhou Evropa. Vyberou si dvě výrazně odlišné barvy. Např. zelenou si píšou do příslušného sloupce pozitiva - tedy to, co společným setkáním Evropa či Amerika získala, a např. červenou negativa (nemoci apod...).

6) V online výuce můžete využít i hru/průvodce jako seznámení nebo podklad pro skupinovou práci. Jak budete chtít:

7) Další aktivitu, kterou můžete navázat je badatelská hodina od Jirky Karena, v níž budete s žáky zkoumat, jestli by vůbec Američané měli v současnosti slavit Columbus Day!
Všechno nejlepší k svátku! Nejvíce mě potěší konstruktivní komentář :)

Komentáře

  1. Dobrý den, odkaz na videa již není funkční.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den, díky za upozornění. Ve složce videa 7. třída ho najdete, tady to opravím.

      Vymazat
    2. Děkuji :) A jsem Vám moc vděčná za tento blog a sdílení nápadů. Vyzkouším tuto aktivitu zítra se sedmičkou. Obávám se, že na Columbus Day se asi nedostaneme, ale pokusím se to vsunout do jiné hodiny :) Těch 45 minut je na dějepis málo :D

      Vymazat
  2. Dobrý den, moc ráda bych vyszkoušela hru. Ale ty pravidla mi nějsou nějak jasná. Políčka v mapě, vznikají ještě před začátkem hry, že? Tvoří je ten, který má daného mořeplavce. A když se pak hraje, já se ptám hráče vedele sebe a odpovídám na otázky, které se týkají jeho mořeplavce, ale pohybuji se svým mořeplavcem po své trase? A ty odpovědi na otázky, to děti asi neví, to jen tak zkouší, zda se trefí? Děkuji

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Olga Kovaříková26. května 2024 v 1:53

      Dobrý den, díky za dotaz. Příprava plánu hry je součástí učení tématu - tedy vytisknete a slepíte slepou mapu a žáci po skupinkách/dvojicích zkoumají trasy v atlasu a život vybraného mořeplavce (v kartičkách), aby dokázali přibližně vyznačit jeho cestu na mapu. Nutno různými barvami a poznačit jméno mořeplavce do legendy na mapě. Já většinou s žáky před deskovou hrou (kterou už mám hotovou) hraji online únikovku, takže přibližnou představu o základních faktech mají. Ale je to tak, jak píšete. Učí se hraním hry. Každý hraje za svého mořeplavce, každá trasa má stejný počet bodů/otázek. Musí je číst někdo jiný danému hráči kvůli správné odpovědi vyznačené v kartičce. V každém případě by tento článek již potřeboval nějaké úpravy, např. metodický nápad na práci ve skupinách s již hotovými kartičkami (tvorbu titulků, živé obrazy 🤷‍♀️). Kdyby Vás něco napadlo, určitě pište.

      Vymazat
  3. Dobrý den, Amerika před Kolumbem 1nějak nejde spustit. Je možné ji někde dohledat? Děkuji

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Olga Kovaříková13. června 2024 v 1:14

      Dobrý den, odkaz opraven. Už by to mělo jít.

      Vymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Národní obrození a rok 1848. Věčně proklínané, může být zajímavé? 2.0

Další příspěvek, který dozrál na změnu! V tématu  národního obrození vidím pro rozvíjení různých metodických přístupů ještě poměrně velký prostor... Osobně vnímám toto období jako zajímavé, plné změn a pohnutých osobních osudů. Téma jde často do groteskních nadsázek, s kterými se dá krásně pracovat. Doporučení: Domluvte se s češtinářem/kou, ať to neberete dvakrát... 1) EVOKACE Začínáme brainstormingem a otázkami  Co dělá národ národem? Podle čeho poznáte, že někdo patří do jednoho národa? většinou se ve třídě dojde k následujícím poznatkům - stejný jazyk, společná historie, společné území, stejné zvyky... Dále se ptám Kolik národů žilo v Habsburské monarchii na přelomu 18./19. století? K tomu žákům promítnu mapu   z Českého historického atlasu. Tento úvod by neměl zabrat více než 10 minut. Žáci si pak zapíší do sešitu 4 jména a pod každým vynechají 1-2 řádky, jsou to: Josef Dobrovský, Josef Jungmann, František Palacký a Václav Hanka.   V PC-učebně si zahrají hru vytv...

Úvod do starověkého Řecka - mýty a pověsti 2.0

Jak už to tak bývá, po čase praktikování zveřejněného nápadu ve výuce je čas příspěvek trochu obměnit. Ve výuce ráda používám videa a dokumenty. Děti to baví a hodně si z toho pamatují. Samozřejmě je nutné vymyslet k videím nějakou aktivitu. Ideálně smysluplnou, která povede k cíli hodiny. V případě předložené metodiky bych ideálně viděla cíle 2:  JAK SE PŘÍBĚHY Z ŘECKÉ MYTOLOGIE PROMÍTAJÍ DO SOUČASNOSTI (V JAZYCE ČI KONKRÉTNÍCH MÍSTECH, KTERÁ SE DOCHOVALA DODNES)? JACÍ BYLI ŘEČTÍ BOHOVÉ? CHTĚL/A BYCH VĚŘIT V TAKOVÉ BOŽSTVO? Je to myslím trochu lepší cíl, než "Žáci se seznámí s řeckou mytologií." (Což v podstatě skýtal původní příspěvek). Pokud to dokážete lépe formulovat, do komentářů s tím... Nějaká stručná metodika do kapsy pro práci s videy by byla potřeba jako sůl - každý k tomu přistupuje jinak a možností je spousta. Asi nejhorší verze, a teď budu střílet do vlastních řad, je doplňovací pracovní list. Vím, že jich v sekci videa pár najdete a sama to vnímám jako takovou...

První světová válka - rozcestník nápadů verze 2.0

Jak jsem již naznačila, při psaní příspěvků k dějinám 20. století se budu hodně opírat o již existující zdroje, nápady a weby. V případě dnešního příspěvku se tedy bude jednat spíše o rozcestník různých nápadů, které při probírání 1. světové války využívám. Je na vás, jestli je využijete ve stejném pořadí, nebo vás osloví jen některé z nich. 1) Využijte nápady z metodického sborníku ASUD - Inspirace č. 15 k 1. světové válce , který je ke stažení zde . Velmi ráda využívám rozbory karikatur, které zasvěcují do příčin 1. světové války. Např. s těmito, podrobnosti naleznete ve sborníku.   2) Po rozboru karikatur se věnujeme vypuknutí války. K atentátu v Sarajevu existuje zpracovaná metodika a pracovní na Stream.cz - Slavné dny/list zde . Nebo využijte super hodinu od Pavly Nawratové zde . 3) Pro snadnou orientaci v událostech 1. světové války ráda využívám následující pracovní list, při jehož vyplňování žáci pracují s dobovými fotografiemi a informace si třídí skrze práci s lis...