Zámořské objevy mají rádi většinou jak učitelé, tak žáci. Ten nádech dobrodružství a vítr v zádech jako bychom cítili i my v zatuchlých učebnách...
Vyrobit proto hru, při které by se žáci dozvěděli základní i nadstavbové informace, se vyloženě nabízí. Následující hra vznikla díky naší akční hravé 7. třídě, její podobu i pravidla jsme pilovali v intenzivním 20 minutovém brainstormingu.Můžete si hru vyrobit celou sami, ale z hlediska maximálního využití naší minimální dotace navrhuji následující postup:
1) Rozdělte žáky do osmi skupin.
- Každé skupině přidělte losem či podle jejich zájmu jednoho z mořeplavců, kteří jsou zpracováni v kartičkách zde. (Pokud chcete nějakého přidat, nabízel by se Vasco Núñez de Balboa.)

- Nechte je, ať s pomocí internetu, učebnice či další literatury (pokud máte) a především dějepisného atlasu zjistí, kudy jejich mořeplavec plul.
- Kartičky jim předem vytiskněte (každá stránka je věnována jednomu mořeplavci, záda kartičky najdete dále v dokumentu) a nechte je, ať otázky srovnají v pořadí, v jakém se události v životě mořeplavce děly. Některé otázky jde zařadit různě (např. ty, co se týkají mořeplavcova původu).
- Až zkontrolujete pořadí, ať kartičky ze strany s obrázkem očíslují pořadovými čísly. V tomto pořadí budou otázky u hry vždy srovnány. Až nyní také můžete karty zalaminovat.
2) Určete jednoho kresliče, kterému budou týmy ukazovat, kudy jejich mořeplavec plul. Do mapy jsme zanášely pouze cestu tam (s výjimkou Magalhãese a Vespucciho). Každý mořeplavec je vyznačen jinou barvou a na kraj hracího plánu se napíše touto barvou jeho jméno do legendy.
- na každou trasu vyznačte 8 koleček (nepočítám startovní, poslední je cílové), přičemž 3. a 6. políčko na trase musí být nějak odlišné (my jsme kreslili křížek).
3) Do mapy je vhodné zanést také linii z tordesillaské smlouvy a některé důležité body (Mys dobré naděje, Kuba, apod...). Ať také vyznačí, kde žili Aztékové a Inkové. Vybarvení pevniny a oceánů je v režií žáků. My jsme dobarvovali během samotného hraní.
4) Než začnete hrát, mohou žáci ve skupinách krátce prezentovat život a objevy ostatním. Konec konců, až budete mít hru hotovou, tak další třídy za rok se budou pravděpodobně už soustředit jen na tuto část. Dejte časový limit, ať si stihnete i zahrát...
4) Než začnete hrát, mohou žáci ve skupinách krátce prezentovat život a objevy ostatním. Konec konců, až budete mít hru hotovou, tak další třídy za rok se budou pravděpodobně už soustředit jen na tuto část. Dejte časový limit, ať si stihnete i zahrát...
5) Pravidla:
- Každý hráč si vybere svého mořeplavce (podle počtu dětí ve třídě jde hrát ve dvojicích či trojicích, nebo vytvořte plán i kartičky dvakrát).
- Figurky se narvou do Španělska a Portugalska. Každý hráč dostane otázky ke svému mořeplavci srovnané ve správném pořadí. Kartičky s obecnými otázkami jsou na přístupném místě pro všechny.
- Hráči na řadě si líznou jednu otázku, kterou jim čte soupeř po levici či pravici (kvůli vyznačeným správným odpovědím). Pokud odpoví dobře, posunou svou figurku po své trase vpřed na další bod. Pokud špatně, zůstávají na místě.
- Varianta: Pokud hráči neví odpověď, může odpovídat jiný hráč/tým, ale riskuje, že při špatné odpovědi posune svou figurku zpět.
- Na bodech s křížkem si hráči berou otázku z balíčku s obecnými otázkami.
- Otázky na sebe navazují a někteří mořeplavci se mezi sebou znali, někde třeba i pluli společně. Je vhodné proto žáky upozornit, že je dobré dávat pozor, když hraje spolužák.
- Vyhrává ten, kdo první dopluje do cíle.
6) V online výuce můžete využít i hru/průvodce jako seznámení nebo podklad pro skupinovou práci. Jak budete chtít:
7) Další aktivitu, kterou můžete navázat je badatelská hodina od Jirky Karena, v níž budete s žáky zkoumat, jestli by vůbec Američané měli v současnosti slavit Columbus Day!
Všechno nejlepší k svátku! Nejvíce mě potěší konstruktivní komentář :)
Dobrý den, odkaz na videa již není funkční.
OdpovědětVymazatDobrý den, díky za upozornění. Ve složce videa 7. třída ho najdete, tady to opravím.
VymazatDěkuji :) A jsem Vám moc vděčná za tento blog a sdílení nápadů. Vyzkouším tuto aktivitu zítra se sedmičkou. Obávám se, že na Columbus Day se asi nedostaneme, ale pokusím se to vsunout do jiné hodiny :) Těch 45 minut je na dějepis málo :D
VymazatDobrý den, moc ráda bych vyszkoušela hru. Ale ty pravidla mi nějsou nějak jasná. Políčka v mapě, vznikají ještě před začátkem hry, že? Tvoří je ten, který má daného mořeplavce. A když se pak hraje, já se ptám hráče vedele sebe a odpovídám na otázky, které se týkají jeho mořeplavce, ale pohybuji se svým mořeplavcem po své trase? A ty odpovědi na otázky, to děti asi neví, to jen tak zkouší, zda se trefí? Děkuji
OdpovědětVymazatDobrý den, díky za dotaz. Příprava plánu hry je součástí učení tématu - tedy vytisknete a slepíte slepou mapu a žáci po skupinkách/dvojicích zkoumají trasy v atlasu a život vybraného mořeplavce (v kartičkách), aby dokázali přibližně vyznačit jeho cestu na mapu. Nutno různými barvami a poznačit jméno mořeplavce do legendy na mapě. Já většinou s žáky před deskovou hrou (kterou už mám hotovou) hraji online únikovku, takže přibližnou představu o základních faktech mají. Ale je to tak, jak píšete. Učí se hraním hry. Každý hraje za svého mořeplavce, každá trasa má stejný počet bodů/otázek. Musí je číst někdo jiný danému hráči kvůli správné odpovědi vyznačené v kartičce. V každém případě by tento článek již potřeboval nějaké úpravy, např. metodický nápad na práci ve skupinách s již hotovými kartičkami (tvorbu titulků, živé obrazy 🤷♀️). Kdyby Vás něco napadlo, určitě pište.
VymazatDobrý den, Amerika před Kolumbem 1nějak nejde spustit. Je možné ji někde dohledat? Děkuji
OdpovědětVymazatDobrý den, odkaz opraven. Už by to mělo jít.
Vymazat