Přeskočit na hlavní obsah

Založení Říma a jak fungovala římská republika?

Právě jsem zjistila, že k antice jsem ještě nenabídla žádnou aktivitu s komiksy! Což je třeba napravit, protože ty od Larryho Gonicka jsou vážně vtipné... (a jako bonus se člověk i něco naučí).

1) Založení Říma
Do dějin starověkého Říma vplouváme z vod mýtů a pověstí. Zde můžete použít dva různé video-zdroje známé pověsti o Romulovi a Rémovi.
2) Slož rozstříhaný komiks
Po shlédnutí příběhu můžete ověřit jeho pochopení tím, že žákům poskytnete rozstříhanou část komiksu již zmiňovaného Larryho Gonicka. Díky této aktivitě si žáci musí texty v  komiksu skutečně přečíst, jinak to nesloží dobře. (Můžete si přitom rovnou odškrtnout rozvíjení čtenářské gramotnosti.)
Komiks je černobílý, takže lze každou stránku vytisknout na jinak světle barevný papír a žákům jen určit pořadí, v jakém jdou barvy za sebou. Komiks najdete zde.
V komiksu se vtipnou formou žáci dozvědí o dalších slavných mýtech, jako únos Sabinek, i o některých římských zvycích - jako je věštění z chování ptáků či původu rituálů...
Poté, co komiks složí, do sešitu odpoví na otázku: Jaké nové informace jsem našel v komiksu (v porovnání s videem)?

3) Navazující aktivitou může být práce s mapou a historickým pojetím vzniku Říma. Hezkou aktivitu má ve svých pracovních listech J. Dohnal, možná už jste na ně také narazili. K Řecku a Římu lze stáhnout např. zde, vás by zajímal list č. 27. Žáci s pomocí mapy v učebnicích zodpoví otázky v pracovním listu.

4) Konečně, poté co vyhodíte posledního římského krále, nabízím opět komiks o fungování římské republiky, vrstvách obyvatelstva a tribunech lidu. 
Žáci mohou pracovat ve dvojicích kvůli množství kopií. Komiks najdete zde a pracovní list, který je vyroben na míru zde
(V listu je odkazováno i na stránku v učebnici. Používám Dějepis 6 od Veroniky Válkové, pokud máte učebnici jinou, tak si list upravte.)

Jsem zvědavá, jaké máte zkušenosti s používáním materiálů, které tu najdete. Najde se už  nějaký odvážlivec, který mi dá zpětnou vazbu? Či dokonce navrhne vylepšení?

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Národní obrození a rok 1848. Věčně proklínané, může být zajímavé? 2.0

Další příspěvek, který dozrál na změnu! V tématu  národního obrození vidím pro rozvíjení různých metodických přístupů ještě poměrně velký prostor... Osobně vnímám toto období jako zajímavé, plné změn a pohnutých osobních osudů. Téma jde často do groteskních nadsázek, s kterými se dá krásně pracovat. Doporučení: Domluvte se s češtinářem/kou, ať to neberete dvakrát... 1) EVOKACE Začínáme brainstormingem a otázkami  Co dělá národ národem? Podle čeho poznáte, že někdo patří do jednoho národa? většinou se ve třídě dojde k následujícím poznatkům - stejný jazyk, společná historie, společné území, stejné zvyky... Dále se ptám Kolik národů žilo v Habsburské monarchii na přelomu 18./19. století? K tomu žákům promítnu mapu   z Českého historického atlasu. Tento úvod by neměl zabrat více než 10 minut. Žáci si pak zapíší do sešitu 4 jména a pod každým vynechají 1-2 řádky, jsou to: Josef Dobrovský, Josef Jungmann, František Palacký a Václav Hanka.   V PC-učebně si zahrají hru vytvořenou v  Genially

Úvod do starověkého Řecka - mýty a pověsti 2.0

Jak už to tak bývá, po čase praktikování zveřejněného nápadu ve výuce je čas příspěvek trochu obměnit. Ve výuce ráda používám videa a dokumenty. Děti to baví a hodně si z toho pamatují. Samozřejmě je nutné vymyslet k videím nějakou aktivitu. Ideálně smysluplnou, která povede k cíli hodiny. V případě předložené metodiky bych ideálně viděla cíle 2:  JAK SE PŘÍBĚHY Z ŘECKÉ MYTOLOGIE PROMÍTAJÍ DO SOUČASNOSTI (V JAZYCE ČI KONKRÉTNÍCH MÍSTECH, KTERÁ SE DOCHOVALA DODNES)? JACÍ BYLI ŘEČTÍ BOHOVÉ? CHTĚL/A BYCH VĚŘIT V TAKOVÉ BOŽSTVO? Je to myslím trochu lepší cíl, než "Žáci se seznámí s řeckou mytologií." (Což v podstatě skýtal původní příspěvek). Pokud to dokážete lépe formulovat, do komentářů s tím... Nějaká stručná metodika do kapsy pro práci s videy by byla potřeba jako sůl - každý k tomu přistupuje jinak a možností je spousta. Asi nejhorší verze, a teď budu střílet do vlastních řad, je doplňovací pracovní list. Vím, že jich v sekci videa pár najdete a sama to vnímám jako takovou

Trochu šílené i děsivé římské císařství s širokou paletou činností

V dnešním příspěvku vám představím své nápady, které používám při výuce období římského císařství. Téma kompletuji na základě zpětné vazby, kterou mi poskytujete nejen v komentářích, ale i mailem a věřte, že mne vždy moc potěší.  Při probírání toho, co k římskému císařství mám, jsem si uvědomila, že k tomuto období jsem různé nápady sbírala delší dobu možná i proto, že se probírá koncem roku a to už bývám, stejně jako vy, dost unavená. Pořád si myslím, že bych některé části mohla více vychytat, ale třeba se objeví nějaké vaše tipy a vylepšení v komentářích níže.  1. Gaius Julius Caesar S nikým jiným než s Julkem se do období římského císařství ani nedá vstoupit. A protože této hodině většinou předchází badatelská hodina s bitvou u Zamy a běhací aktivita ke krizi římské republiky , nechávám žáky trochu vydechnout s jednoduchým pracovním listem a krátkým videem. Pustíme si na začátku hodiny kratičkou část videa  (0:50-1:51), kde žáci sledují zvětšování římské říše. K dispozici mají praco