Právě jsem zjistila, že k antice jsem ještě nenabídla žádnou aktivitu s komiksy! Což je třeba napravit, protože ty od Larryho Gonicka jsou vážně vtipné... (a jako bonus se člověk i něco naučí).
1) Založení Říma
Do dějin starověkého Říma vplouváme z vod mýtů a pověstí. Zde můžete použít dva různé video-zdroje známé pověsti o Romulovi a Rémovi.
Po shlédnutí příběhu můžete ověřit jeho pochopení tím, že žákům poskytnete rozstříhanou část komiksu již zmiňovaného Larryho Gonicka. Díky této aktivitě si žáci musí texty v komiksu skutečně přečíst, jinak to nesloží dobře. (Můžete si přitom rovnou odškrtnout rozvíjení čtenářské gramotnosti.)
Komiks je černobílý, takže lze každou stránku vytisknout na jinak světle barevný papír a žákům jen určit pořadí, v jakém jdou barvy za sebou. Komiks najdete zde.
1) Založení Říma
Do dějin starověkého Říma vplouváme z vod mýtů a pověstí. Zde můžete použít dva různé video-zdroje známé pověsti o Romulovi a Rémovi.
- Buď znovu využijete animovaný film z Bohové a hrdinové antických mýtů, který má krásných 16 minut a věnuje se i Etruskům.
- Nebo můžete pustit začátek první části Kompasu času ke Starověkému Římu, kde je krásně vysvětleno mýtické propojení Římanů na starověkou Tróju.
Po shlédnutí příběhu můžete ověřit jeho pochopení tím, že žákům poskytnete rozstříhanou část komiksu již zmiňovaného Larryho Gonicka. Díky této aktivitě si žáci musí texty v komiksu skutečně přečíst, jinak to nesloží dobře. (Můžete si přitom rovnou odškrtnout rozvíjení čtenářské gramotnosti.)
V komiksu se vtipnou formou žáci dozvědí o dalších slavných mýtech, jako únos Sabinek, i o některých římských zvycích - jako je věštění z chování ptáků či původu rituálů...
Jsem zvědavá, jaké máte zkušenosti s používáním materiálů, které tu najdete. Najde se už nějaký odvážlivec, který mi dá zpětnou vazbu? Či dokonce navrhne vylepšení?
Poté, co komiks složí, do sešitu odpoví na otázku: Jaké nové informace jsem našel v komiksu (v porovnání s videem)?
3) Navazující aktivitou může být práce s mapou a historickým pojetím vzniku Říma. Hezkou aktivitu má ve svých pracovních listech J. Dohnal, možná už jste na ně také narazili. K Řecku a Římu lze stáhnout např. zde, vás by zajímal list č. 27. Žáci s pomocí mapy v učebnicích zodpoví otázky v pracovním listu.
4) Konečně, poté co vyhodíte posledního římského krále, nabízím opět komiks o fungování římské republiky, vrstvách obyvatelstva a tribunech lidu.
Žáci mohou pracovat ve dvojicích kvůli množství kopií. Komiks najdete zde a pracovní list, který je vyroben na míru zde.
(V listu je odkazováno i na stránku v učebnici. Používám Dějepis 6 od Veroniky Válkové, pokud máte učebnici jinou, tak si list upravte.)
Komentáře
Okomentovat