Přeskočit na hlavní obsah

Husité - rozcestník dalších nápadů 2.0

Navazuji na svůj předchozí příspěvek s nápady k Janu Husovi a husitům...

CO JEŠTĚ MŮŽETE VYUŽÍT?

1) Stojí za to mít samozřejmě v knihovně i knihy Kláry Smolíkové k Janu Husovi 


Určitě je rádi využijí i vaši kolegové z 1. stupně (zmiňovala jsem je již v tomto příspěvku)
  • Mimochodem doporučuji workshop objednat do školy. Můžete využít opět na obou stupních ZŠ, žáci byli veskrze nadšení a řada učitelek se dovzdělala v oblasti, ve které se děti cítí jako doma. Workshop se hodí využít i pokud chcete s tvorbou komiksu s žáky v hodinách dějepisu pracovat. Naučí se základním pravidlům, která je nutno při čtení i psaní dodržovat a půjde jim to při školních projektech mnohem lépe od ruky. 
  • Existuje i výstava s velkými komiksovými plakáty, která se dá do školy zapůjčit. Více zde, já to tedy rozhodně musím využít na nějaký projektový den a přemluvit nejbližší knihovnu...
V knize najdete komiksové A4 stránky, které bych zde nerada sdílela, pošlu je pouze na požádání. Ale ať máte představu, vypadají asi takto:
Vytvořila jsem k nim pracovní list, žáci mají ve skupinách vždy jeden komiks a doplňují podle něj významy slov.

2) Inspirace od Kláry Smolíkové zdaleka nekončí.  Využijte i její knihu H. U. S. (Hus úplně světovej).
S touto knihou jsem zatím nepracovala, vyzkoušení je na vás. Jak sama autorka píše, práce s ní již cílí na kritické uvažování o husitství, pokročilejší práci s textem a interpretací historie. I k této knize můžete využít pracovní listy, které najdete zdezde zde.
Já sama se chystám využít pracovní list se stromem církví, až se budeme věnovat reformaci.

3) Na webu České školy bez hranic najdete i powerpointovou prezentaci s ukázkami z filmu Jan Hus, taktéž můžete stáhnout pracovní list. To jsem ještě nezkoušela. Jak jsem naznačila výše, člověk neví, co by dříve vybral.
K tomuto filmu, který má v celku ve škole nepoužitelných 2 hodiny a 23 minut, ale existují zajímavé stránky na webu ČT, které můžete využít v případě možnosti přístupu na PC v hodinách dějepisu.
  • Je zde stránka plná zajímavostí Věděli jste, že, která by mohla sloužit jako podklad ke skupinové práci a prezentaci zajímavostí ze života Jana Husa.
  • V odkaze Kdo nezná tu historii jsou jasně vysvětleny hlavní postavy Husova dramatu i cizí historické pojmy. Dovedla bych si představit, že si s pomocí těchto podkladů Husův osud jednoduše zdramatizujeme...
  • Můžete potrápit kolegu/kolegyni na Hv a předat jim odkazy Rapper versus Hus, ať se  se třídou potrápí nad texty. (A přitom si třeba podiskutují nad hudbou psanou na objednávku...)
4) Zkuste badatelskou hodinu od Jiřího Karena: "Jak zobrazovali odsouzení Jana Husa?"
Mohlo by to být hezké shrnutí předchozích aktivit a reflexe celého husitského období.

5) Nenechávejte si vše pro sebe a spolupracujte z kolegy z českého jazyka, občanské výchovy či výtvarné výchovy. Husitské téma vám prostupuje do dalších předmětů, tak neváhejte tuto vazbu využít. V občanské výchově se mohou zaměřit na postoje Jan Husa, za které bojoval. V českém jazyce se mohou věnovat jeho přístupu k českému pravopisu. Ve výtvarné výchově lze cokoliv, např. uchopit husitskou symboliku, její kořeny i to, jak se s ní pracovalo dál.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Národní obrození a rok 1848. Věčně proklínané, může být zajímavé? 2.0

Další příspěvek, který dozrál na změnu! V tématu  národního obrození vidím pro rozvíjení různých metodických přístupů ještě poměrně velký prostor... Osobně vnímám toto období jako zajímavé, plné změn a pohnutých osobních osudů. Téma jde často do groteskních nadsázek, s kterými se dá krásně pracovat. Doporučení: Domluvte se s češtinářem/kou, ať to neberete dvakrát... 1) EVOKACE Začínáme brainstormingem a otázkami  Co dělá národ národem? Podle čeho poznáte, že někdo patří do jednoho národa? většinou se ve třídě dojde k následujícím poznatkům - stejný jazyk, společná historie, společné území, stejné zvyky... Dále se ptám Kolik národů žilo v Habsburské monarchii na přelomu 18./19. století? K tomu žákům promítnu mapu   z Českého historického atlasu. Tento úvod by neměl zabrat více než 10 minut. Žáci si pak zapíší do sešitu 4 jména a pod každým vynechají 1-2 řádky, jsou to: Josef Dobrovský, Josef Jungmann, František Palacký a Václav Hanka.   V PC-učebně si zahrají hru vytvořenou v  Genially

Úvod do starověkého Řecka - mýty a pověsti 2.0

Jak už to tak bývá, po čase praktikování zveřejněného nápadu ve výuce je čas příspěvek trochu obměnit. Ve výuce ráda používám videa a dokumenty. Děti to baví a hodně si z toho pamatují. Samozřejmě je nutné vymyslet k videím nějakou aktivitu. Ideálně smysluplnou, která povede k cíli hodiny. V případě předložené metodiky bych ideálně viděla cíle 2:  JAK SE PŘÍBĚHY Z ŘECKÉ MYTOLOGIE PROMÍTAJÍ DO SOUČASNOSTI (V JAZYCE ČI KONKRÉTNÍCH MÍSTECH, KTERÁ SE DOCHOVALA DODNES)? JACÍ BYLI ŘEČTÍ BOHOVÉ? CHTĚL/A BYCH VĚŘIT V TAKOVÉ BOŽSTVO? Je to myslím trochu lepší cíl, než "Žáci se seznámí s řeckou mytologií." (Což v podstatě skýtal původní příspěvek). Pokud to dokážete lépe formulovat, do komentářů s tím... Nějaká stručná metodika do kapsy pro práci s videy by byla potřeba jako sůl - každý k tomu přistupuje jinak a možností je spousta. Asi nejhorší verze, a teď budu střílet do vlastních řad, je doplňovací pracovní list. Vím, že jich v sekci videa pár najdete a sama to vnímám jako takovou

Nebojte se husitů - verze 2.0

Už jste si asi všimli, že občas původní příspěvky upravuji (poznáte podle verze v nadpisu). Husité už to vážně potřebují, pracuji nyní s tématem (alespoň doufám) promyšleněji. Proto zde najdete nyní trochu návodnější metodiku. Tolik k mému předsevzetí, že přípravy mi budou zabírat méně a méně času - takže ne, prostě když mi zbyde čas, tak samozřejmě vylepšuji... 1) UVEDENÍ DO PROBLEMATIKY Ráda využívám úvodní 4 strany z materiálů České školy bez hranic   o postavení českého království v Evropě na konci vlády Karla IV. (pro ZŠ je to úroveň B , pokud jste na SŠ zvolte obtížnější variantu) pracovní list tisknu oboustranně (2 stránky na jednu) líbí se mi, že se zde pracuje s dobovými prameny a mapami Na tyto webové stránky budu ještě párkrát odkazovat. Ideálně práci s textem zakončete brainstormingem s otázkou: Jak je vnímána všeobecně doba vlády Karla IV.? (žáci mohou ukázat na prstech)  Co si představíte, když se řekne krize? (vypište návrhy na tabuli) Co si představíte, když se řekne