Moje věčné téma. Hry vymýšlíme, vyrábíme, hrajeme, upravujeme a oprašujeme s dalšími ročníky. Stále hledám a vyvažuji PRO a PROTI - kdy ještě máme k danému tématu čas hru vytvářet a kdy by se mi hodila už nějaká hotová a kde ji najít? Vyplatilo by se nám danou hru koupit do školy?
Často se mi stává, že na ně v internetových vodách narazím úplně náhodou přes sérii různých klíčových slov a pak jsem to zase já, kdo něco během pedagogických porad vystřihuje a lepí...
Ale stojí to za to, žáky to baví a mě koneckonců taky. (Ano, při večírcích vytahuji z šuplíků společenské hry, přiznávám se.)
CO SE DĚTI NAUČÍ PŘI VÝROBĚ HRY?
+ Pokud hru sami vytváří, detailně poznají daný problém, kterému se během výroby hry věnovaly.
+ S ostatními oblastmi se seznámí pomocí už vyrobené hry.
+ Mohou se vyjádřit i v rámci dějepisu kreativně.
- Nevýhodou je časová náročnost, musíte mít téma dobře rozmyšlené, dát žákům už předem na výběr z různých tematických oblastí, připravíte ve wordu šablony na kartičky apod. Výsledky práce sami revidujete a formátujete. Viz např. postup práce při hře Timeline zde.
- Hrozí, že se kvůli výrobě hlavní cíl, tj. seznámení se s dějepisným tématem, takříkajíc "ztratí v překladu..."
CO SE DĚTI NAUČÍ PŘI HRANÍ HRY?
+ Nepapouškují, co jsme jim nadiktovali do sešitu. Musí reagovat samostatně.
+ Učí se přemýšlet v souvislostech a větších celcích, aby dokázaly hrou úspěšně projít.
+ Baví je to.
- Tolik se soustředí na zvolený herní princip, že o historických souvislostech vůbec nepřemýšlí. Forma hry hraje velkou roli.
- Samotné hraní hry sebere dost času.
- Pokud hru využíváte "pouze" pro opakování, musíte nejdřív informace do dětí předtím nějak dostat. Pak vám pravděpodobně bude připadat, že na hraní už nemáte dost času...
Vzhledem k výše nastíněným negativům se opravdu hodí, když už nějaká dobrá hra do dějepisu existuje. Dnešní příspěvek vás seznámí s některými, na které jsem narazila a fungují. Buď si je vytisknete sami, nebo je zakoupíte za poměrně malý peníz, který nezatíží školní rozpočet...
5. Přemyslovci - desková hra. Další hra od Dina, která je zase trochu jiná. Herní deska je do
Často se mi stává, že na ně v internetových vodách narazím úplně náhodou přes sérii různých klíčových slov a pak jsem to zase já, kdo něco během pedagogických porad vystřihuje a lepí...
Ale stojí to za to, žáky to baví a mě koneckonců taky. (Ano, při večírcích vytahuji z šuplíků společenské hry, přiznávám se.)
CO SE DĚTI NAUČÍ PŘI VÝROBĚ HRY?
+ Pokud hru sami vytváří, detailně poznají daný problém, kterému se během výroby hry věnovaly.
+ S ostatními oblastmi se seznámí pomocí už vyrobené hry.
+ Mohou se vyjádřit i v rámci dějepisu kreativně.
- Nevýhodou je časová náročnost, musíte mít téma dobře rozmyšlené, dát žákům už předem na výběr z různých tematických oblastí, připravíte ve wordu šablony na kartičky apod. Výsledky práce sami revidujete a formátujete. Viz např. postup práce při hře Timeline zde.
- Hrozí, že se kvůli výrobě hlavní cíl, tj. seznámení se s dějepisným tématem, takříkajíc "ztratí v překladu..."
CO SE DĚTI NAUČÍ PŘI HRANÍ HRY?
+ Nepapouškují, co jsme jim nadiktovali do sešitu. Musí reagovat samostatně.
+ Učí se přemýšlet v souvislostech a větších celcích, aby dokázaly hrou úspěšně projít.
+ Baví je to.
- Tolik se soustředí na zvolený herní princip, že o historických souvislostech vůbec nepřemýšlí. Forma hry hraje velkou roli.
- Samotné hraní hry sebere dost času.
- Pokud hru využíváte "pouze" pro opakování, musíte nejdřív informace do dětí předtím nějak dostat. Pak vám pravděpodobně bude připadat, že na hraní už nemáte dost času...
Vzhledem k výše nastíněným negativům se opravdu hodí, když už nějaká dobrá hra do dějepisu existuje. Dnešní příspěvek vás seznámí s některými, na které jsem narazila a fungují. Buď si je vytisknete sami, nebo je zakoupíte za poměrně malý peníz, který nezatíží školní rozpočet...
- Didaktickým hrám se ve své diplomové práci věnovala Zuzana Poláková. Jako přílohu můžete využít připravená opakovací domina nebo historii českých zemí v otázkách. Práci najdete zde. Hry jsou spíše opakovací, domina se krásně hodila jako opakování předchozího ročníku na začátku letošního roku a půjdou využít stejně na závěr.
- Skákavý rébus - hra, která mě zaujala i pro svou nenáročnost při výrobě. Hraje se ve dvojicích, já ji vyzkoušela v týmech (dvojicích). Dobré je, že pokud neodpovíte dobře, hra vás donutí tah zopakovat a správnou odpověď si zapamatovat. Našla jsem skákavý rébus počátkům Přemyslovců zde, k třicetileté válce zde. Hry jsou opakovací i učící. Když dvojice hru dohraje, může si prohodit strany a hrát znovu, potká pak otázky, které měl původně soupeř.
- Karel IV. - desková hra. Hru jsem si vyzkoušela a určitě ji chci pořídit do školy. Je to klasická deskovka, při které se ale žáci budou učit, ne jen opakovat. Postupují po polích ze startu do cíle, překonávají překážky a zodpovídají otázky ke Karlu IV. a jeho době na kartičkách. Kromě faktických znalostí se v daném herním formátu budou moci i trochu zorientovat v historii všedního dne vrcholného středověku. Systém hry mě svou jednoduchostí a časovou nenáročností zaujal i jako případný model pro výrobu vlastní podobné hry. Dá se sehnat do 250,-. Je až pro 6 hráčů.
- Rudolf II. - desková hra. Jde o podobný princip jako u Karla IV., jen legenda je samozřejmě jiná. Kromě života v době Rudolfa II. se seznámí i s renesancí a všedním životem v této době. Cena je opět příznivá do 250,-, hra je až pro 6 hráčů.
5. Přemyslovci - desková hra. Další hra od Dina, která je zase trochu jiná. Herní deska je do
spirály a v různých částech hry platíte různými měnami, podle toho, které se zrovna razí. Na cestě
vám také mohou pomáhat karty světců. Samozřejmě nechybí otázky a všednodenní náhody. Cena je
Kromě Karla IV. a Rudolfa II. vyrábí DINO také hru Přemyslovci. Hra je na podobném principu jako předchozí dvě hry, obsahuje ale méně kartiček s otázkami než Rudolf II., ale obsahuje navíc kartičky s postavami. Zatím nemám s žáky vyzkoušené, ale už se těším až si ji zahrajeme ☺️.
OdpovědětVymazatAno, děkuji, ještě nebyla na světě, když jsem psala příspěvek. Máme vyzkoušeno vše s úspěchem
OdpovědětVymazat