Třicetiletá válka - téma, ke kterému je podnětů nepočítaně. Za tři roky jsem vyzkoušela další možnosti, a starší článek se zaslouží vylepšení...
na druhou stranu vymysleli k popsanému tématu 3 různé otázky.
EVOKACE
Ptám se: Jaké znáte nejdelší války?
- Na úvod do problematiky ráda využívám video Habsburkové 3 - válka která změnila svět. Pracovní list k celému dokumentu zde. Dokument má 26 minut, ale v rámci úvodu se díváme jen na prvních 18 minut. Takže si zvládnete v hodině o zobrazených událostech i podiskutovat a list zkontrolovat. Žáci tak získají předběžný přehled.
- Pokud máte možnost s dětmi pracovat samostatně na PC, můžete poté (či místo výše zmíněného) využít i Dějiny udatného českého národa díly 59 - 65. Pracovní list ke stažení zde.
Ať už zvolíte jednu nebo druhou variantu, je vhodné na závěr hodiny provést v posledních 10 minutách BRAINSTORMING s otázkou - Co vše bychom mohli/chtěli o tak dlouhé válce vědět/zjišťovat?
- poslední dobou raději to, co chci zachovat do dalších hodin, zapisuji přímo do nové prezentace v Google na interaktivní tabuli - takhle nic neztratím, je to čitelnější a rychlejší.
- Na obrázku vidíte vše, co žáci sami vymysleli, já jim to jen třídila do tematických celků. U témat jsou rovnou i jména zájemců, kteří na tématu chtějí pracovat.
SKUPINOVÁ PRÁCE
1) Informační letáky
Cílem skupinové práce je informační plakát k tématu, které si skupina vybrala na základě vlastního brainstormingu. Každá skupina má k dispozici: učebnici, tablet, vhodnou knihu z knihovny
(My máme dvakrát České země v době renesance, které se dost hodí. Mám ji naskenovanou, pošlu pouze na vyžádání emailem.), můžete využít i vyřazené starší učebnice dějepisu kvůli obrázkům nebo články z Časostroje.
ZADÁNÍ:
CÍL SKUPINOVÉ PRÁCE: INFORMAČNÍ LETÁK
VAŠE TÉMA
- TO, CO POVAŽUJEME ZA NEJPOUTAVĚJŠÍ
- ČITELNĚ GRAFICKY ZPRACUJEME
- OBRÁZKY (PO DOMLUVĚ - UČITEL OFOTÍ, VYTISKNE)
- KAŽDÝ VE SKUPINĚ PLNÍ SVŮJ ÚKOL
- VYMYSLÍME OTÁZKU K OSTATNÍM LETÁKŮM
Na práci na letácích skutečně nechávám pouze jednu hodinu. V další hodině je vyvěsíme/položíme po třídě na lavice.
- Každá skupina si stoupne k letáku, který netvořila, a na volný papír vedle něj vytvoří JEDNU OTÁZKU, na kterou se dá podle letáku odpovědět.
- Po 5 minutách postoupí skupiny k dalšímu letáku a zase připíší na volný list jednu otázku (jinou, než už tam je)
- Tyto otázky pak dáme skupině, která daný leták tvořila, k vypracování
- Na závěr hodiny si můžete se třídou s pomocí tabletů zahrát opakovací Kahoot. (Ten byl vytvořen na míru podle informací v letácích.)
ALE NEMUSÍTE VYTVÁŘET LETÁKY - MŮŽETE MÍSTO TOHO VE SKUPINĚ TVOŘIT K DANÉMU TÉMATU HRU.
2) Například jsme vyráběli něco na způsob hry Albi - Historie v kostce.
Na jednu stranu kartiček popsali žáci nějaký aspekt Třicetileté války,
na druhou stranu vymysleli k popsanému tématu 3 různé otázky.
- Hra se hraje tak, že si kartu nahlas přečtete, otočíte a vytáhnete z pytlíčku jednu kuličku, podle jejíž barvy volíte otázku. Odpovíte-li správně, karta vám zůstane. (Správné odpovědi jsou na zvláštním listu vyznačené.) Výhodou hry je samozřejmě fakt, že se jejím hraním o událostech učíte. Zároveň mají žáci možnost zaměřit v rámci tématu na tu oblast, která je nejvíce zajímá.
- Pokud bych hru vytvářela nyní, na 3 otázky z druhé strany by se vždy dala najít odpověď na líci karty.
3) Další možností je vyrobit, nebo si prostě rovnou zahrát už zmiňovanou hru Timeline.
Třicetiletá válka se k tomu přímo nabízí. Vyplatilo se mi rozdělit žáky na dvě skupiny. Jedna se zabývala událostmi českých dějin a druhá událostmi světových dějin. Pokud si chcete hru vyrobit sami, využijte šablonu na výrobu hry najdete zde.
- My jsme se tentokrát rozhodli obohatit hru o rozšíření (pravidla pro obě kola jsou stejná jako u tradiční Timeline viz příspěvek zde.) V každé skupině zároveň část žáků pracovala na tzv. vysvětlovacích kartičkách. Hru pak hrajeme ve dvou kolech:
- V 1. kole žáci vytváří s první sadou kartiček klasickou časovou osu. Vyhrává ten, kdo se zbaví svých karet jako první. Pokud bude hrát např. 6 žáků, tak v 1. kole první získá 6 bodů, druhý 5, atd.
- V 2. kole se umísťují vysvětlující karty, které na sobě nesmí mít ani datum ani název události (či jméno osobnosti), k níž se vztahují. Jde o to vědět, o čem daná událost v časové ose pojednává, a svou vysvětlující kartu správně umístit. Body se přiřadí zase podle pořadí výsledku v druhém kole. Správnost řešení poznáte podle písmen na kartičkách časové osy, která jsou z druhé strany vysvětlovacích kartiček. Hru, kterou vytvářeli naši osmáci a kterou jsem formátovala a poupravila, si můžete stáhnout zde: Timeline - přední strana, Timeline - zadní strana, Vysvětlující kartičky - přední strana, Vysvětlující kartičky - zadní strana.
CO DÁL?
1) Na závěr můžete využít krátký dokument Dějinná setkání - třicetiletá válka, který má 20 minut. Je tak pěkně vyrobený, že mě opravdu mrzí, že jich v podobném formátu nepřipravili víc... Po jeho shlédnutí si žáci mohou ve dvojicích nebo v týmech po čtyřech zahrát Skákavý rébus ke stažení zde. Více o něm jsem se rozepisovala v minulém příspěvku.
Najdete tu časovou mapu, časovou osu (ačkoliv přehlednější je spíše zde), osobnosti a mědirytiny. Hlavně dobové mědirytiny úplně vyzývají k nějaké aktivitě s prameny. Časová mapa by mohla zase posloužit jako základ k nějaké pátrací hře...
Najdete tu časovou mapu, časovou osu (ačkoliv přehlednější je spíše zde), osobnosti a mědirytiny. Hlavně dobové mědirytiny úplně vyzývají k nějaké aktivitě s prameny. Časová mapa by mohla zase posloužit jako základ k nějaké pátrací hře...
3) Historylab už brousí i do starších dějin (díky bohu) a ke Staroměstské exekuci zde najdete také jedno cvičení.
Děkuji, za inspiraci. Skákavý rébus se dětem moc líbil. Já jsem použila 2 videa ze série Slavné dny - Den bitvy na bílé hoře a Den popravy 27 českých pánů a k tomu udělala pracovní list. Videa ze Slavných dnů používám často. K úvodu toho tématu se ještě hodí video Den, kdy zemřel Rudolf II.
OdpovědětVymazatTo jsem moc ráda. Nechtěla byste se podělit s námi ostatními o pracovní list? Přidala bych ho sem..
OdpovědětVymazatDobrý den, doporučuji upravit v PL slovo "30-tiletá" - správně 30letá. ;-)
OdpovědětVymazatOpraveno, děkuji za upozornění.
VymazatDobrý den, ráda bych vyzkoušela skákavý rébus - jak přesně se hra hraje? Kartičky jsou otočené textem dolů a otáčí na střídačku každý jednu kartu, dokud neudělá chybu? Jak se vede evidence, kdo měl více správných bodů? děkuji
OdpovědětVymazatZdravím, výhledově asi natočím videonávod, nyní stručně: Kartičky otočte textem dolů a srovnané čísly za sebou (vznikne vám asi tvar obdélníku). Hráči sedí každý na jedné straně lavice (mohou hrát i dvojice proti sobě, tím pádem se dva a dva hráči radí spolu). První hráč si dá figurku na číslo 1, druhý hráč si dá figurku na číslo 40. Společně otočí každý svou kartu a přečtou si otázku. Kartu ať nechají otočenou textem nahoru. Zvolí číslo správné odpovědi a umístí na něj svou figurku. Čekají (!) na druhého hráče a jeho rozhodnutí. Jakmile jsou umístěny obě figurky, zase otočí společně druhou kartu. V tuto chvíli se může stát, že např. hráč 1 zjistí, že odpověděl špatně a je donucen vrátit svou figurku zpět na číslo 1. Musí znovu provést volbu jiné odpovědi a umístí svou figurku jinak. Hráč 2 ale např. odpověděl dobře a už si čte další otázku. Tak či tak oba zase umístí figurku na další novou (snad správnou) odpověď. Z obou stran (tedy z čísla 1 i čísla 40) je stejný počet otázek, takže prostě vyhraje ten, který jako první otočí závěrečnou kartu (vyhrál jsi, jsi u konce). Může se stát, že vyhrají oba. Až dohrají, ať kartičky otočí a zahrají si znovu, tentokrát ale hráč 1 začne na čísle 40 a hráč 2 na čísle 1. Důležité je současně otáčet karty v každém dalším kroku, hraje každý sice "svou trasu", ale hrají současně proti sobě. Snad je to srozumitelné. 😉
VymazatAno je, moc děkuji.
Vymazat