Přeskočit na hlavní obsah

Třicetiletá válka a jak na ni... rozcestník nápadů 2.0

Třicetiletá válka - téma, ke kterému je podnětů nepočítaně. Za tři roky jsem vyzkoušela další možnosti, a starší článek se zaslouží vylepšení...

EVOKACE

Ptám se: Jaké znáte nejdelší války?
  • Na úvod do problematiky ráda využívám video Habsburkové 3 - válka která změnila svět. Pracovní list k celému dokumentu zde. Dokument má 26 minut, ale v rámci úvodu se díváme jen na prvních 18  minut. Takže si zvládnete v hodině o zobrazených událostech i podiskutovat a list zkontrolovat. Žáci tak získají předběžný přehled.
Ať už zvolíte jednu nebo druhou variantu, je vhodné na závěr hodiny provést v posledních 10 minutách BRAINSTORMING s otázkou - Co vše bychom mohli/chtěli o tak dlouhé válce vědět/zjišťovat?
  • poslední dobou raději to, co chci zachovat do dalších hodin, zapisuji přímo do nové prezentace v Google na interaktivní tabuli - takhle nic neztratím, je to čitelnější a rychlejší.
  • Na obrázku vidíte vše, co žáci sami vymysleli, já jim to jen třídila do tematických celků. U témat jsou rovnou i jména zájemců, kteří na tématu chtějí pracovat.

SKUPINOVÁ PRÁCE

1) Informační letáky

Cílem skupinové práce je informační plakát k tématu, které si skupina vybrala na základě vlastního brainstormingu. Každá skupina má k dispozici: učebnici, tablet, vhodnou knihu z knihovny
(My máme dvakrát České země v době renesance, které se dost hodí. Mám ji naskenovanou, pošlu pouze na vyžádání emailem.), můžete využít i vyřazené starší učebnice dějepisu kvůli obrázkům nebo články z Časostroje.

ZADÁNÍ:
CÍL SKUPINOVÉ PRÁCE: INFORMAČNÍ LETÁK
VAŠE TÉMA
  1. TO, CO POVAŽUJEME ZA NEJPOUTAVĚJŠÍ
  2. ČITELNĚ GRAFICKY ZPRACUJEME
  3. OBRÁZKY (PO DOMLUVĚ - UČITEL OFOTÍ, VYTISKNE)
  4. KAŽDÝ VE SKUPINĚ PLNÍ SVŮJ ÚKOL
  5. VYMYSLÍME OTÁZKU K OSTATNÍM LETÁKŮM
Na práci na letácích skutečně nechávám pouze jednu hodinu. V další hodině je vyvěsíme/položíme po třídě na lavice. 
  • Každá skupina si stoupne k letáku, který netvořila, a na volný papír vedle něj vytvoří JEDNU OTÁZKU, na kterou se dá podle letáku odpovědět.
  • Po 5 minutách postoupí skupiny k dalšímu letáku a zase připíší na volný list jednu otázku (jinou, než už tam je)
  • Tyto otázky pak dáme skupině, která daný leták tvořila, k vypracování
  • Na závěr hodiny si můžete se třídou s pomocí tabletů zahrát opakovací Kahoot. (Ten byl vytvořen na míru podle informací v letácích.)
ALE NEMUSÍTE VYTVÁŘET LETÁKY - MŮŽETE MÍSTO TOHO VE SKUPINĚ TVOŘIT K DANÉMU TÉMATU HRU.

2) Například jsme vyráběli něco na způsob hry Albi - Historie v kostce

Na jednu stranu kartiček popsali žáci nějaký aspekt Třicetileté války,

na druhou stranu vymysleli k popsanému tématu 3 různé otázky.
  • Hra se hraje tak, že si kartu nahlas přečtete, otočíte a vytáhnete z pytlíčku jednu kuličku, podle jejíž barvy volíte otázku. Odpovíte-li správně, karta vám zůstane. (Správné odpovědi jsou na zvláštním listu vyznačené.) Výhodou hry je samozřejmě fakt, že se jejím hraním o událostech učíte. Zároveň mají žáci možnost zaměřit v rámci tématu na tu oblast, která je nejvíce zajímá.
    • Pokud bych hru vytvářela nyní, na 3 otázky z druhé strany by se vždy dala najít odpověď na líci karty.

3) Další možností je vyrobit, nebo si prostě rovnou zahrát už zmiňovanou hru Timeline. 

Třicetiletá válka se k tomu přímo nabízí. Vyplatilo se mi rozdělit žáky na dvě skupiny. Jedna se zabývala událostmi českých dějin a druhá událostmi světových dějin. Pokud si chcete hru vyrobit sami, využijte šablonu na výrobu hry najdete zde.

  • My jsme se tentokrát rozhodli obohatit hru o rozšíření (pravidla pro obě kola jsou stejná jako u tradiční Timeline viz příspěvek zde.) V každé skupině zároveň část žáků pracovala na tzv. vysvětlovacích kartičkách. Hru pak hrajeme ve dvou kolech: 
    • V 1. kole žáci vytváří s první sadou kartiček klasickou časovou osu. Vyhrává ten, kdo se zbaví svých karet jako první. Pokud bude hrát např. 6 žáků, tak v 1. kole první získá 6 bodů, druhý 5, atd.
    • V 2. kole se umísťují vysvětlující karty, které na sobě nesmí mít ani datum ani název události (či jméno osobnosti), k níž se vztahují. Jde o to vědět, o čem daná událost v časové ose pojednává, a svou vysvětlující kartu správně umístit. Body se přiřadí zase podle pořadí výsledku v druhém kole. Správnost řešení poznáte podle písmen na kartičkách časové osy, která jsou z druhé strany vysvětlovacích kartiček. Hru, kterou vytvářeli naši osmáci a kterou jsem formátovala a poupravila, si můžete stáhnout zde: Timeline - přední strana, Timeline - zadní strana, Vysvětlující kartičky - přední strana, Vysvětlující kartičky - zadní strana.
Hotový Timeline ale můžete použít i jako zdroj k informačním letákům (viz výše).

CO DÁL?

1) Na závěr můžete využít krátký dokument Dějinná setkání - třicetiletá válka, který má 20 minut. Je tak pěkně vyrobený, že mě opravdu mrzí, že jich v podobném formátu nepřipravili víc... Po jeho shlédnutí si žáci mohou ve dvojicích nebo v týmech po čtyřech zahrát Skákavý rébus ke stažení zde. Více o něm jsem se rozepisovala v minulém příspěvku.
2) Mimo to můžete využít web 30letá válka k samostatné či skupinové práci.
Najdete tu časovou mapu, časovou osu (ačkoliv přehlednější je spíše zde), osobnosti a mědirytiny. Hlavně dobové mědirytiny úplně vyzývají k nějaké aktivitě s prameny. Časová mapa by mohla zase posloužit jako základ k nějaké pátrací hře...

3) Historylab už brousí i do starších dějin (díky bohu) a ke Staroměstské exekuci zde najdete také jedno cvičení.


Určitě ještě něco neznám - co využíváte vy?

Komentáře

  1. Děkuji, za inspiraci. Skákavý rébus se dětem moc líbil. Já jsem použila 2 videa ze série Slavné dny - Den bitvy na bílé hoře a Den popravy 27 českých pánů a k tomu udělala pracovní list. Videa ze Slavných dnů používám často. K úvodu toho tématu se ještě hodí video Den, kdy zemřel Rudolf II.

    OdpovědětVymazat
  2. To jsem moc ráda. Nechtěla byste se podělit s námi ostatními o pracovní list? Přidala bych ho sem..

    OdpovědětVymazat
  3. Dobrý den, doporučuji upravit v PL slovo "30-tiletá" - správně 30letá. ;-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Olga Kovaříková9. února 2024 v 6:00

      Opraveno, děkuji za upozornění.

      Vymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Národní obrození a rok 1848. Věčně proklínané, může být zajímavé? 2.0

Další příspěvek, který dozrál na změnu! V tématu  národního obrození vidím pro rozvíjení různých metodických přístupů ještě poměrně velký prostor... Osobně vnímám toto období jako zajímavé, plné změn a pohnutých osobních osudů. Téma jde často do groteskních nadsázek, s kterými se dá krásně pracovat. Doporučení: Domluvte se s češtinářem/kou, ať to neberete dvakrát... 1) EVOKACE Začínáme brainstormingem a otázkami  Co dělá národ národem? Podle čeho poznáte, že někdo patří do jednoho národa? většinou se ve třídě dojde k následujícím poznatkům - stejný jazyk, společná historie, společné území, stejné zvyky... Dále se ptám Kolik národů žilo v Habsburské monarchii na přelomu 18./19. století? K tomu žákům promítnu mapu   z Českého historického atlasu. Tento úvod by neměl zabrat více než 10 minut. Žáci si pak zapíší do sešitu 4 jména a pod každým vynechají 1-2 řádky, jsou to: Josef Dobrovský, Josef Jungmann, František Palacký a Václav Hanka.   V PC-učebně si zahrají hru vytvořenou v  Genially

Úvod do starověkého Řecka - mýty a pověsti 2.0

Jak už to tak bývá, po čase praktikování zveřejněného nápadu ve výuce je čas příspěvek trochu obměnit. Ve výuce ráda používám videa a dokumenty. Děti to baví a hodně si z toho pamatují. Samozřejmě je nutné vymyslet k videím nějakou aktivitu. Ideálně smysluplnou, která povede k cíli hodiny. V případě předložené metodiky bych ideálně viděla cíle 2:  JAK SE PŘÍBĚHY Z ŘECKÉ MYTOLOGIE PROMÍTAJÍ DO SOUČASNOSTI (V JAZYCE ČI KONKRÉTNÍCH MÍSTECH, KTERÁ SE DOCHOVALA DODNES)? JACÍ BYLI ŘEČTÍ BOHOVÉ? CHTĚL/A BYCH VĚŘIT V TAKOVÉ BOŽSTVO? Je to myslím trochu lepší cíl, než "Žáci se seznámí s řeckou mytologií." (Což v podstatě skýtal původní příspěvek). Pokud to dokážete lépe formulovat, do komentářů s tím... Nějaká stručná metodika do kapsy pro práci s videy by byla potřeba jako sůl - každý k tomu přistupuje jinak a možností je spousta. Asi nejhorší verze, a teď budu střílet do vlastních řad, je doplňovací pracovní list. Vím, že jich v sekci videa pár najdete a sama to vnímám jako takovou

Trochu šílené i děsivé římské císařství s širokou paletou činností

V dnešním příspěvku vám představím své nápady, které používám při výuce období římského císařství. Téma kompletuji na základě zpětné vazby, kterou mi poskytujete nejen v komentářích, ale i mailem a věřte, že mne vždy moc potěší.  Při probírání toho, co k římskému císařství mám, jsem si uvědomila, že k tomuto období jsem různé nápady sbírala delší dobu možná i proto, že se probírá koncem roku a to už bývám, stejně jako vy, dost unavená. Pořád si myslím, že bych některé části mohla více vychytat, ale třeba se objeví nějaké vaše tipy a vylepšení v komentářích níže.  1. Gaius Julius Caesar S nikým jiným než s Julkem se do období římského císařství ani nedá vstoupit. A protože této hodině většinou předchází badatelská hodina s bitvou u Zamy a běhací aktivita ke krizi římské republiky , nechávám žáky trochu vydechnout s jednoduchým pracovním listem a krátkým videem. Pustíme si na začátku hodiny kratičkou část videa  (0:50-1:51), kde žáci sledují zvětšování římské říše. K dispozici mají praco