Práce s časovou osou je páteří dějepisného vyučování, ale většinou to bývá nuda... V tomto ohledu bylo pro mne malou revolucí objevení hry Timeline. Existuje několik sad a určitě stojí za to je ve škole mít. Asi pro velkou podrobnost oželíte sadu Hudba a film (pokud tedy neučíte hudebku, jako já), ale zkuste si do školního rozpočtu prosadit následující tři:

Nově se dá sehnat i Timeline pouze z českých dějin. Tu jsem zatím naživo neviděla...
Podstata hry je jednoduchá - obsahuje sadu kartiček, z nichž každá má na obou stranách vyobrazenou jednu událost s popiskem, ale jen z jedné strany je i letopočet. Každý hráč má 4 karty otočené stranou bez letopočtu a postupně se snaží umístit je na správné místo do vytvářené časové osy na stole. Na začátku se umístí startovní kartička z vrchu balíčku otočená letopočtem nahoru. V případě, že hráč umístí kartu špatně, musí si vzít jinou z vrchu balíčku. Vyhrává ten, kdo se první zbaví všech karet. Blíže viz návod ve hře.
Nemusíte nechat hrát žáky každého samotného - klidně ať hrají ve dvojicích či v týmech, laická historická diskuse, kam kartičku nejlépe umístit, je na hře to nejpřínosnější.
Co všechno lze s hrou podniknout?


Nově se dá sehnat i Timeline pouze z českých dějin. Tu jsem zatím naživo neviděla...
Podstata hry je jednoduchá - obsahuje sadu kartiček, z nichž každá má na obou stranách vyobrazenou jednu událost s popiskem, ale jen z jedné strany je i letopočet. Každý hráč má 4 karty otočené stranou bez letopočtu a postupně se snaží umístit je na správné místo do vytvářené časové osy na stole. Na začátku se umístí startovní kartička z vrchu balíčku otočená letopočtem nahoru. V případě, že hráč umístí kartu špatně, musí si vzít jinou z vrchu balíčku. Vyhrává ten, kdo se první zbaví všech karet. Blíže viz návod ve hře.
Nemusíte nechat hrát žáky každého samotného - klidně ať hrají ve dvojicích či v týmech, laická historická diskuse, kam kartičku nejlépe umístit, je na hře to nejpřínosnější.
Co všechno lze s hrou podniknout?
- OPAKOVÁNÍ - nabízí se samozřejmě jako nejsnazší možnost. Vyrobíte si balíčky podle období namíchané ze všech tří her a můžete touto formou opakovat na konci probraného období.
- VÝBĚR TÉMATU - hodí se naopak i jako otevření tématu, např. při zpracovávání slavných vynálezů z různých staletí. Žáci si hru zahrají a vyberou si vynálezy, ke kterým zpracují podrobnější informace např. na společnou myšlenkovou mapu jako my zde
- VÝROBA VLASTNÍ HRY - ZPRACOVÁNÍ TÉMATU - nakonec zjistíte, že hra Timeline není dost podrobná a rozhodnete se si vyrobit vlastní. My jsme to už využili na období Starověkého Řecka a to následujícím způsobem:
- Rozdělte si období na jednotlivé oblasti, např. války a bitvy, politika, umění, vynálezy atd. Bohužel např. historii všedního dne nemůžete použít, protože nemívá přesnou dataci. Není také možné dávat na kartičky rozmezí let, kartička by pak nešla umístit. Proto je lepší zvolit například začátek/konec peloponéské války.
- Podle velikosti třídy rozdělte žáky do skupin a každá ať si zvolí jedno téma NEBO nechte žáky volit si témata, a tím se rozdělí do skupin (s tím že hlídáte počet dětí ve skupině a případně jim už navrhnete zvolit jiné téma)
- Do třídy přineste kromě učebnic veškerou literaturu, kterou máte k tématu. Tj. encyklopedie, články, atd... Je samozřejmě potřeba také strávit nějaký čas v počítačové učebně, aby žáci mohli vyhledat vhodné obrázky v elektronické podobě.
- Finále tkví ve výrobě kartiček, kdy žákům poskytnete šablonu ve wordu a oni vkládají obrázky a popisky. Formátování je pak na vás, ale stejně to musíte zkontrolovat a hru pak můžete využívat i v dalších ročnících. Dejte si pozor na rozměry a doporučuji zvolit jeden rozměr pro obrázky (resp. jeden pro obrázek na šířku a jeden pro obrázek na výšku) a vše pak naformátovat. Výsledek po laminování může vypadat takto:

Šablonu s ideální velikostí kartiček si ve wordu stáhněte zde.
Pokud si chcete vytisknout práci našich šesťáků, kterým jsem pomáhala s formátováním, zde najdete přední stranu
a zde zadní stranu karet. Doporučuji vytisknout zvlášť, odstřihnout okraje a přilepit k sobě. Až poté rozstříhat na jednotlivé kartičky a zalaminovat.
- CO DÁL S TIMELINE? Zatím jsme to nezkoušeli, ale napadlo mě hru ještě lehce obohatit tzv. dovysvětlujícími kartami. Protože na kartičkách časové osy jsou jen názvy událostí, mohli by žáci k ose navíc přikládat vyrobené karty s vysvětlením události/objevu/osobnosti a získat za to nějaké bodové ohodnocení.
Vysvětlovací kartičky jsme realizovali letos s další 6. třídou.
Hrát se dá různě. Buď tak, jak je naznačeno výše. Nebo se můžete soustředit pouze na souvislosti. Nechte skupinu vytvořit časovou osu z obrázkových kartiček a poté hrát pouze "druhé" kolo s vysvětlivkami.
Napadá vás další využití? Podělte se o ně v komentáři.
Našli jste nějaké chyby? Dejte mi vědět, ať je dám do pořádku.
PS: Nejsem stroj...
Našli jste nějaké chyby? Dejte mi vědět, ať je dám do pořádku.
PS: Nejsem stroj...
Zdravím, já mám udělanou hru na principu BRAINBOX v kostce. Na líci obrázky a stručné údaje, na rubu 6 otázek na informace z lícní strany. Jde to na jakékoli téma.
OdpovědětVymazatMockrát děkuji za inspiraci.
Hanka
Dobrý den, super. Mám jich tu na tomto principu také pár http://hravadejeprava.blogspot.com/search?q=albi. Máte-li v elektronickém formátu, nechcete se podělit?
Vymazat