Přeskočit na hlavní obsah

Vývoj člověka - jasně, vtipně a zajímavě

Při úvodu do pravěku se mi osvědčilo pracovat s videy, která jsou k dispozici na webu Khanovy školy. Jsou stručná, jasná, vtipná a přehledná. Většinou bohatě stačí k pokrytí základních znalostí, které by měli žáci o tomto období získat. A co je podstatné, videa jsou krátká! 
Konečně se mi podařilo je podařilo předabovat, odkazy níže jdou již na česky mluvená, občas otitulkovaná videa. Originál najdete vždy v popisku videa.


Zároveň se při práci s nimi učí pracovat s časovou osou. Jasně, že se jen nebudou dívat na dokumenty...

1) Doporučuji společně zhlédnout nejprve Prolog, například na závěr předchozí hodiny (aktivita nevyjde na celou hodinu). Společně vyplníme první část pracovního listu.

2) V další hodině pracují žáci samostatně nebo ve dvojicích u počítače/tabletu s následujícími díly. Do sešitu si budou vytvářet vlastní časovou osu - může být svislá, horizontální či stočená jako had. Důležité je, aby na ni žáci umístili časové údaje s popisem události a základní lidské dovednosti a vývojové fáze člověka viz pracovní list ke stažení zde.
Videa jsou zde:
Lidská prehistorie: Z (východní) Afriky
Lidská prehistorie: Utichající bouřka
Lidská prehistorie: Zemědělství

3) K uzavření tématu se hodí pustit si společně poslední díl a podiskutovat si o získaných poznatcích...
Lidská prehistorie: Epilog

Jedinou nevýhodou této aktivity je různá rychlost zpracování časové osy. Pro tyto případy mám připravený hraný dokument Lidstvo příběh nás všech 01, který jsem zkrátila na 21 minut a shrnuje akčním způsobem vše, co žáci dosud viděli a s čím pracovali. Rychlejší dvojice si jej pouští za odměnu.
Jako rychlé opakování můžete využít nový Kahoot podle videí.

4) S tématem pravěku úzce souvisí archeologie a nutnost seznámit žáky s otázkou, jak přistupovat k archeologickým nálezům. Tím se dostávám k webu, který asi znáte, pokud je pravěk vaší srdcovkou. Pro ty z vás, kteří neví, za jaký konec jej uchopit, by to mohl být dobrý kompas. Jedná se o Archeologii na dosah. Pracuji často s materiály, které se zde jsou volně ke stažení. Předchozí odkaz vás hodí přímo na komiks Mohylové dobrodružství. Většinou jej žákům půjčuji domů a ptám se pak na jedinou věc: "Co bych měl udělat, pokud bych při rytí záhonu narazil na nějaký velmi starý předmět?"
Doporučuji prozkoumat sekci Materiály ke stažení - jsou tam hezké omalovánky, vystřihovánky, pracovní listy apod. - vše k pravěku.

5)  Nově se starším dějinám začíná věnovat také Historylab - k pravěku zde najdete cvičení Poselství pravěkého hrobu. Ještě jsem nevyzkoušela, ale určitě se na to příští rok chystám. Žáci si zkusí, co se dá vše vyčíst z hrobu z doby kamenné.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Národní obrození a rok 1848. Věčně proklínané, může být zajímavé? 2.0

Další příspěvek, který dozrál na změnu! V tématu  národního obrození vidím pro rozvíjení různých metodických přístupů ještě poměrně velký prostor... Osobně vnímám toto období jako zajímavé, plné změn a pohnutých osobních osudů. Téma jde často do groteskních nadsázek, s kterými se dá krásně pracovat. Doporučení: Domluvte se s češtinářem/kou, ať to neberete dvakrát... 1) EVOKACE Začínáme brainstormingem a otázkami  Co dělá národ národem? Podle čeho poznáte, že někdo patří do jednoho národa? většinou se ve třídě dojde k následujícím poznatkům - stejný jazyk, společná historie, společné území, stejné zvyky... Dále se ptám Kolik národů žilo v Habsburské monarchii na přelomu 18./19. století? K tomu žákům promítnu mapu   z Českého historického atlasu. Tento úvod by neměl zabrat více než 10 minut. Žáci si pak zapíší do sešitu 4 jména a pod každým vynechají 1-2 řádky, jsou to: Josef Dobrovský, Josef Jungmann, František Palacký a Václav Hanka.   V PC-učebně si zahrají hru vytvořenou v  Genially

Úvod do starověkého Řecka - mýty a pověsti 2.0

Jak už to tak bývá, po čase praktikování zveřejněného nápadu ve výuce je čas příspěvek trochu obměnit. Ve výuce ráda používám videa a dokumenty. Děti to baví a hodně si z toho pamatují. Samozřejmě je nutné vymyslet k videím nějakou aktivitu. Ideálně smysluplnou, která povede k cíli hodiny. V případě předložené metodiky bych ideálně viděla cíle 2:  JAK SE PŘÍBĚHY Z ŘECKÉ MYTOLOGIE PROMÍTAJÍ DO SOUČASNOSTI (V JAZYCE ČI KONKRÉTNÍCH MÍSTECH, KTERÁ SE DOCHOVALA DODNES)? JACÍ BYLI ŘEČTÍ BOHOVÉ? CHTĚL/A BYCH VĚŘIT V TAKOVÉ BOŽSTVO? Je to myslím trochu lepší cíl, než "Žáci se seznámí s řeckou mytologií." (Což v podstatě skýtal původní příspěvek). Pokud to dokážete lépe formulovat, do komentářů s tím... Nějaká stručná metodika do kapsy pro práci s videy by byla potřeba jako sůl - každý k tomu přistupuje jinak a možností je spousta. Asi nejhorší verze, a teď budu střílet do vlastních řad, je doplňovací pracovní list. Vím, že jich v sekci videa pár najdete a sama to vnímám jako takovou

Nebojte se husitů - verze 2.0

Už jste si asi všimli, že občas původní příspěvky upravuji (poznáte podle verze v nadpisu). Husité už to vážně potřebují, pracuji nyní s tématem (alespoň doufám) promyšleněji. Proto zde najdete nyní trochu návodnější metodiku. Tolik k mému předsevzetí, že přípravy mi budou zabírat méně a méně času - takže ne, prostě když mi zbyde čas, tak samozřejmě vylepšuji... 1) UVEDENÍ DO PROBLEMATIKY Ráda využívám úvodní 4 strany z materiálů České školy bez hranic   o postavení českého království v Evropě na konci vlády Karla IV. (pro ZŠ je to úroveň B , pokud jste na SŠ zvolte obtížnější variantu) pracovní list tisknu oboustranně (2 stránky na jednu) líbí se mi, že se zde pracuje s dobovými prameny a mapami Na tyto webové stránky budu ještě párkrát odkazovat. Ideálně práci s textem zakončete brainstormingem s otázkou: Jak je vnímána všeobecně doba vlády Karla IV.? (žáci mohou ukázat na prstech)  Co si představíte, když se řekne krize? (vypište návrhy na tabuli) Co si představíte, když se řekne