Při úvodu do pravěku se mi osvědčilo pracovat s videy, která jsou k dispozici na webu Khanovy školy. Jsou stručná, jasná, vtipná a přehledná. Většinou bohatě stačí k pokrytí základních znalostí, které by měli žáci o tomto období získat. A co je podstatné, videa jsou krátká!
Konečně se mi podařilo je podařilo předabovat, odkazy níže jdou již na česky mluvená, občas otitulkovaná videa. Originál najdete vždy v popisku videa.
Zároveň se při práci s nimi učí pracovat s časovou osou. Jasně, že se jen nebudou dívat na dokumenty...
1) Doporučuji společně zhlédnout nejprve Prolog, například na závěr předchozí hodiny (aktivita nevyjde na celou hodinu). Společně vyplníme první část pracovního listu.
2) V další hodině pracují žáci samostatně nebo ve dvojicích u počítače/tabletu s následujícími díly. Do sešitu si budou vytvářet vlastní časovou osu - může být svislá, horizontální či stočená jako had. Důležité je, aby na ni žáci umístili časové údaje s popisem události a základní lidské dovednosti a vývojové fáze člověka viz pracovní list ke stažení zde.
Zároveň se při práci s nimi učí pracovat s časovou osou. Jasně, že se jen nebudou dívat na dokumenty...
1) Doporučuji společně zhlédnout nejprve Prolog, například na závěr předchozí hodiny (aktivita nevyjde na celou hodinu). Společně vyplníme první část pracovního listu.
2) V další hodině pracují žáci samostatně nebo ve dvojicích u počítače/tabletu s následujícími díly. Do sešitu si budou vytvářet vlastní časovou osu - může být svislá, horizontální či stočená jako had. Důležité je, aby na ni žáci umístili časové údaje s popisem události a základní lidské dovednosti a vývojové fáze člověka viz pracovní list ke stažení zde.
Videa jsou zde:
Lidská prehistorie: Z (východní) Afriky
Lidská prehistorie: Utichající bouřka
Lidská prehistorie: Zemědělství
3) K uzavření tématu se hodí pustit si společně poslední díl a podiskutovat si o získaných poznatcích...
Lidská prehistorie: Epilog
Lidská prehistorie: Z (východní) Afriky
Lidská prehistorie: Utichající bouřka
Lidská prehistorie: Zemědělství
3) K uzavření tématu se hodí pustit si společně poslední díl a podiskutovat si o získaných poznatcích...
Lidská prehistorie: Epilog
Jedinou nevýhodou této aktivity je různá rychlost zpracování časové osy. Pro tyto případy mám připravený hraný dokument Lidstvo příběh nás všech 01, který jsem zkrátila na 21 minut a shrnuje akčním způsobem vše, co žáci dosud viděli a s čím pracovali. Rychlejší dvojice si jej pouští za odměnu.
Jako rychlé opakování můžete využít nový Kahoot podle videí.
4) S tématem pravěku úzce souvisí archeologie a nutnost seznámit žáky s otázkou, jak přistupovat k archeologickým nálezům. Tím se dostávám k webu, který asi znáte, pokud je pravěk vaší srdcovkou. Pro ty z vás, kteří neví, za jaký konec jej uchopit, by to mohl být dobrý kompas. Jedná se o Archeologii na dosah. Pracuji často s materiály, které se zde jsou volně ke stažení. Předchozí odkaz vás hodí přímo na komiks Mohylové dobrodružství. Většinou jej žákům půjčuji domů a ptám se pak na jedinou věc: "Co bych měl udělat, pokud bych při rytí záhonu narazil na nějaký velmi starý předmět?"
4) S tématem pravěku úzce souvisí archeologie a nutnost seznámit žáky s otázkou, jak přistupovat k archeologickým nálezům. Tím se dostávám k webu, který asi znáte, pokud je pravěk vaší srdcovkou. Pro ty z vás, kteří neví, za jaký konec jej uchopit, by to mohl být dobrý kompas. Jedná se o Archeologii na dosah. Pracuji často s materiály, které se zde jsou volně ke stažení. Předchozí odkaz vás hodí přímo na komiks Mohylové dobrodružství. Většinou jej žákům půjčuji domů a ptám se pak na jedinou věc: "Co bych měl udělat, pokud bych při rytí záhonu narazil na nějaký velmi starý předmět?"
Doporučuji prozkoumat sekci Materiály ke stažení - jsou tam hezké omalovánky, vystřihovánky, pracovní listy apod. - vše k pravěku.
5) Nově se starším dějinám začíná věnovat také Historylab - k pravěku zde najdete cvičení Poselství pravěkého hrobu. Ještě jsem nevyzkoušela, ale určitě se na to příští rok chystám. Žáci si zkusí, co se dá vše vyčíst z hrobu z doby kamenné.
Komentáře
Okomentovat