V minulém roce existovala víceméně dobrovolná pracovní skupina pro starší dějiny v rámci projektu Dějepisu+. Naší náplní bylo vymýšlení, testování a vzájemné komentování badatelských lekcí s tématy ze starších dějin. V projektu totiž byli zapojeni i učitelé, kteří právě neučili v devátých třídách, ale historickou gramotnost přesto chtěli s pomocí badatelských lekcí rozvíjet. Lekce, které v rámci naší “guerrilové” skupiny vznikaly, jste už na blogu měli možnost poznat a vyzkoušet. Většinou jsou to badatelské lekce od Jiřího Karena, Pavla Žalského a dalších. Koneckonců právě Jan Nepomucký byl v průběhu minulého roku v rámci této skupiny učesán do podoby, kterou máte možnost vyzkoušet.
Systémem pokus/omyl jsme ve skupině, jejímiž tahouni byli především Jiří Karen a Petr Sedlák, přišli na pár důležitých momentů vzájemného učení a sdílení, které považuji za dobré zmínit, využíváme je totiž dále i ve Vzájemném učení (Dějepis+ forever) a mohou být inspirací pro jakoukoliv vaši tvůrčí skupinu, pokud se ji rozhodnete založit třeba v rámci školy a dalších dějepisářů:
- téma lekce určovalo vhodnou historickou gramotnost, kterou jsme se rozhodli rozvíjet - jakmile jsme ji rozpoznali, zaměřili jsme se v rámci lekce pouze na ni (ačkoliv to někdy znamenalo opustit zajímavá vedlejší témata)
- téma lekce si vybírali tvůrci ve skupině podle svých zájmů a zkušeností s tématem, takže už měli téma trochu rozmyšlené a nikdo netvořil něco, co ho prostě zas až tak nezajímá
- ke každému tématu (která jsme vymýšleli online společně) se přihlásil jeden navrhovatel a jeden či dva komentátoři:
- ze zkušeností jsme zjistili, že navrhovatel je tahoun, který prostě jediný může lekci načrtnout a po zapracování komentářů i dotáhnout - nikdo jiný to za něj většinou neudělá.
- zároveň komentátoři svým nadhledem dokáží tvůrce lekce posouvat a vytahovat ze slepých uliček a dávají mu důležitou zpětnou vazbu, která mu dodává energii pro další tvorbu
- lekce se již v průběhu vývoje testovali s žáky (většinou to právě činil jak tvůrce, tak komentátoři), když už se lekce posunula do téměř hotového stavu, otestovali ji další učitelé ze skupiny
- i díky tomu jsme se navzájem inspirovali tvůrčí postupy těch ostatních, nemluvě o konkrétních podkladech (ač ve vývojové fázi) do hodin
- v průběhu minulého roku jsme také na základě této zkušenosti došli k poznání, že i badatelské lekce musí být metodicky pestré
- tedy měly by obsahovat různé druhy práce (individuální, ve dvojicích, ve skupinách) a dílčích úkolů (přiřazování, pravdivé tvrzení, zjišťování prekonceptů a jejich korekce, atd…)
- pohyb v prostoru třídy či zapojení aplikací (např. mentimeter)
- práci s různorodými zdroji (obraz, video, text, komiks) i “překlad” dobových textových pramenů do žákům srozumitelné jazyka
- různé typy odpovědí na badatelskou otázku - zde především jsme zkoušeli zapojovat různé stylizace či tvůrčí prvky (napiš titulek, polož otázku prezidentovi, chtěl bys žít v…?)
- různorodost nás vedla i k tomu, že v rámci našich badatelských bloků se snažíme vždy vymyslet nějakou gamifikaci tématu (viz např. hra trojúhelníkový obchod či středověká společnost naživo)
- konečně jsme také zjistili, že je dobré, když na sebe více lekcí nějak navazuje - žáci si pak zvyknou dávat informace do hlubších souvislostí a hodiny jim dávají větší smysl
1. JAK NAHLÍŽELI/Y NA ŽENU?
První lekci lze brát jako úvod do příčin emancipačního hnutí - bez pochopení tradiční role žen v 19. století, kterou přijímaly i ony samotné často jako danou a jedinou možnou, by nešly pochopit leckdy radikální kroky, které ženy podnikaly ve svém boji za volební právo.
je to totální pecka! Díky lekci jsem i já sama zažila velké těšení se do hodin. :)
OdpovědětVymazat