Jak už bývá mým dobrým zvykem, na nový školní rok se ladím na konci srpna v DOXu. Nedovedu si moc představit příjemnější přípravu. Člověka tam hýčkají dobrou organizací, zajímavými workshopy a přednáškami, skvělým jídlem, u kterého si člověk popovídá s kolegy a zjistí, že ve snaze učit jinak a lépe nejen není sám, ale je nás vážně hodně! A to je ta energie, se kterou je radno do dalšího roku vstupovat.
Letošní téma - příčiny a důsledky v historickém vzdělávání
- Každá změna je způsobována mnoha příčinami a ústí v mnoho důsledků. Příčiny a důsledky jsou krátkodobé i dlouhodobé, vzájemně propletené do složité sítě vztahů.
- Příčiny, které způsobily konkrétní historickou událost, mají různou míru vlivu. Některé mohly být důležitější než jiné.
- Události jsou výsledkem souhry dvou typově odlišných činitelů: 1) historických aktérů, neboli osob či skupin, které svým jednáním zapříčiňují vznik historické události, a dále 2) sociálních, politických, hospodářských a kulturních podmínek, které jednání aktérů ovlivňují.
- Historičtí aktéři nedokážou nikdy zcela odhadnout vliv podmínek, protichůdného jednání ani neočekávaných reakcí. Každé jednání tak může mít řadu nezamýšlených důsledků.
- Žádná historická událost nebyla nevyhnutelná, stejně jako nejsou ani události budoucí. Stačilo by změnit jediný čin nebo podmínku jednání a událost by se bývala odehrála jinak.
- Lidské jednání ovlivňují konkrétní podmínky, ale i dobové představy o minulosti a budoucnosti.
- Porozumění příčinám a následkům nám umožňuje lépe plánovat budoucnost.
- Do vztahů příčin a následků je zapojeno také životní prostředí.
Už v úvodní přednášce Čeňka Pýchy jsme měli možnost se seznámit s několika zajímavými prameny a modelovou prací s nimi při vytváření kauzálního řetězce. Jedna z možností, co byste mohli s žáky zkusit při práci s prameny.
1) Volba seminářů byla zase pěkný oříšek, co vám budu povídat. Nakonec jsem volila "Co kdyby..." Kontrafaktuální dějiny ve výuce dějepisu, do kterých nás zasvětil Marek Fapšo.
- Už ho emailem mořím, zda by se s vámi se všemi nepodělil o principy využití ve výuce. Držme si palce.
2) Dále jsem navštívila seminář Volba příčin ospravedlňuje následky. Stavba historického příběhu a jeho politický dopad Terezy Arndt a Bohumila Melichara.
- I zde vás doufám brzy čekají novinky ohledně vznikající aplikace pro práci s místy paměti 20. století přímo v terénu...
3) Konečně ve třetím workshopu jsem se rozhodla zanořit do již delší dobu zpracovaného a hotového didaktického materiálu k Josefu Toufarovi u Kamila Činátla a Čeňka Pýchy.
- Toto téma si zaslouží samostatný příspěvek, ale těšte se na krásně elegantní metodu týkající se míry vlivu různých příčin dané historické události.
- Kdo nechce čekat a téma mu uniklo, nechť kline SEM.
Letošní burza se nesla v duchu Sedmi statečných a nápady některých kolegů už mám přislíbené. Doufám, že získám hru k zániku římské říše Miroslava Velíka, super lekci o vlivu na naši krajinu a práci s mapou Miroslava Peška a konečně Libor Toman skýtá zdá se spoustu pokladů ve svých šuplících. Věřme, že si na nás všichni najdou čas.
Neuvěřitelně osvěžující, podnětná a přínosná byla debata s novinářkou a spisovatelkou Petrou Procházkovou v závěru druhého dne.
Pro všechny z nás, ač si myslím, že sál byl plný velmi kriticky myslících učitelů, se jednalo o upřímný , vtipný a bez příkras předaný vhled do života médií. Určitě se v nejbližší době vrhnu na četbu knih Aluminiová královna nebo Frišta. Film Moje slunce Mad nám autorka předlohy doporučila i pro naše žáky.
Tak Frištu jsem si koupila ještě v Praze a zhltla jsem ji za 3 dny :-D Ale Aluminiová královna není k sehnání.
OdpovědětVymazatTak to je rychlost! V tom případě nás zachrání jedině knihovna...
Vymazat