Přeskočit na hlavní obsah

Čerstvé dojmy z další Letní školy ÚSTR v DOXu

Jak už bývá mým dobrým zvykem, na nový školní rok se ladím na konci srpna v DOXu. Nedovedu si moc představit příjemnější přípravu. Člověka tam hýčkají dobrou organizací, zajímavými workshopy a přednáškami, skvělým jídlem, u kterého si člověk popovídá s kolegy a zjistí, že ve snaze učit jinak a lépe nejen není sám, ale je nás vážně hodně! A to je ta energie, se kterou je radno do dalšího roku vstupovat.



Pokud stále z nějakého důvodu váháte, opravdu nemusíte. Co by vás čekalo?
Formát letní školy se pravidelně odehrává takto:
Den první
Úvodní přednáška
Workshop dle výběru I
Burza nápadů, kde sdílí ideálně 10 učitelů své nápady v rámci tématu Letní školy.
Workshop dle výběru II
Večerní přednáška, kde historie tematicky většinou přesahuje do jiných oborů či umění

Den druhý
Workshop dle výběru III.
Přednáška/beseda
Společné vyhodnocení školy
Sborovna, rozumějte volnou zábavu a diskusi a průzkum materiálů od různých spřátelených institucí, které lze využít při výuce.

Letošní téma - příčiny a důsledky v historickém vzdělávání

Člověk si říká, co by se u toho dalo ještě vymyslet? Je to přeci princip, se kterým ve výuce dějepisu pracujeme všichni.
Odpovědí je, že vymyslet se toho dá spousta. Jako již tradičně jsme zkoumali ve workshopech praktické možnosti tezí z velké inspirace většiny materiálů, které poslední dobou vycházejí z ÚSTR. Jde o knihu The Big Six. Historical Thinking Concepts od P. Seixase a T. Mortona. 
V konceptu historického myšlení pracují v rámci příčin a důsledků s následujícími tezemi:
  • Každá změna je způsobována mnoha příčinami a ústí v mnoho důsledků. Příčiny a důsledky jsou krátkodobé i dlouhodobé, vzájemně propletené do složité sítě vztahů.
  • Příčiny, které způsobily konkrétní historickou událost, mají různou míru vlivu. Některé mohly být důležitější než jiné.
  • Události jsou výsledkem souhry dvou typově odlišných činitelů: 1) historických aktérů, neboli osob či skupin, které svým jednáním zapříčiňují vznik historické události, a dále 2) sociálních, politických, hospodářských a kulturních podmínek, které jednání aktérů ovlivňují.
  • Historičtí aktéři nedokážou nikdy zcela odhadnout vliv podmínek, protichůdného jednání ani neočekávaných reakcí. Každé jednání tak může mít řadu nezamýšlených důsledků.
  • Žádná historická událost nebyla nevyhnutelná, stejně jako nejsou ani události budoucí. Stačilo by změnit jediný čin nebo podmínku jednání a událost by se bývala odehrála jinak.
  • Lidské jednání ovlivňují konkrétní podmínky, ale i dobové představy o minulosti a budoucnosti.
  • Porozumění příčinám a následkům nám umožňuje lépe plánovat budoucnost.
  • Do vztahů příčin a následků je zapojeno také životní prostředí.

Už v úvodní přednášce Čeňka Pýchy jsme měli možnost se seznámit s několika zajímavými prameny a modelovou prací s nimi při vytváření kauzálního řetězce. Jedna z možností, co byste mohli s žáky zkusit při práci s prameny.

1) Volba seminářů byla zase pěkný oříšek, co vám budu povídat. Nakonec jsem volila "Co kdyby..." Kontrafaktuální dějiny ve výuce dějepisu, do kterých nás zasvětil Marek Fapšo.

  • Už ho emailem mořím, zda by se s vámi se všemi nepodělil o principy využití ve výuce. Držme si palce.

2) Dále jsem navštívila seminář Volba příčin ospravedlňuje následky. Stavba historického příběhu a jeho politický dopad Terezy Arndt a Bohumila Melichara. 

  • I zde vás doufám brzy čekají  novinky ohledně vznikající aplikace pro práci s místy paměti 20. století přímo v terénu...

3) Konečně ve třetím workshopu jsem se rozhodla zanořit do již delší dobu zpracovaného a hotového didaktického materiálu k Josefu Toufarovi u Kamila Činátla a Čeňka Pýchy. 

  • Toto téma si zaslouží samostatný příspěvek, ale těšte se na krásně elegantní metodu týkající se míry vlivu různých příčin dané historické události.
  • Kdo nechce čekat a téma mu uniklo, nechť kline SEM.

Letošní burza se nesla v duchu Sedmi statečných a nápady některých kolegů už mám přislíbené. Doufám, že získám hru k zániku římské říše Miroslava Velíka, super lekci o vlivu na naši krajinu a práci s mapou Miroslava Peška a konečně Libor Toman skýtá zdá se spoustu pokladů ve svých šuplících. Věřme, že si na nás všichni najdou čas.

Neuvěřitelně osvěžující, podnětná a přínosná byla debata s novinářkou a spisovatelkou Petrou Procházkovou v závěru druhého dne.

Pro všechny z nás, ač si myslím, že sál byl plný velmi kriticky myslících učitelů, se jednalo o upřímný , vtipný a bez příkras předaný vhled do života médií. Určitě se v nejbližší době vrhnu na četbu knih Aluminiová královna nebo Frišta. Film Moje slunce Mad nám autorka předlohy doporučila i pro naše žáky.

Přeji všem sílu, klid a dobré nápady do nového školního roku.

Komentáře

  1. Tak Frištu jsem si koupila ještě v Praze a zhltla jsem ji za 3 dny :-D Ale Aluminiová královna není k sehnání.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to je rychlost! V tom případě nás zachrání jedině knihovna...

      Vymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Národní obrození a rok 1848. Věčně proklínané, může být zajímavé? 2.0

Další příspěvek, který dozrál na změnu! V tématu  národního obrození vidím pro rozvíjení různých metodických přístupů ještě poměrně velký prostor... Osobně vnímám toto období jako zajímavé, plné změn a pohnutých osobních osudů. Téma jde často do groteskních nadsázek, s kterými se dá krásně pracovat. Doporučení: Domluvte se s češtinářem/kou, ať to neberete dvakrát... 1) EVOKACE Začínáme brainstormingem a otázkami  Co dělá národ národem? Podle čeho poznáte, že někdo patří do jednoho národa? většinou se ve třídě dojde k následujícím poznatkům - stejný jazyk, společná historie, společné území, stejné zvyky... Dále se ptám Kolik národů žilo v Habsburské monarchii na přelomu 18./19. století? K tomu žákům promítnu mapu   z Českého historického atlasu. Tento úvod by neměl zabrat více než 10 minut. Žáci si pak zapíší do sešitu 4 jména a pod každým vynechají 1-2 řádky, jsou to: Josef Dobrovský, Josef Jungmann, František Palacký a Václav Hanka.   V PC-učebně si zahrají hru vytvořenou v  Genially

Úvod do starověkého Řecka - mýty a pověsti 2.0

Jak už to tak bývá, po čase praktikování zveřejněného nápadu ve výuce je čas příspěvek trochu obměnit. Ve výuce ráda používám videa a dokumenty. Děti to baví a hodně si z toho pamatují. Samozřejmě je nutné vymyslet k videím nějakou aktivitu. Ideálně smysluplnou, která povede k cíli hodiny. V případě předložené metodiky bych ideálně viděla cíle 2:  JAK SE PŘÍBĚHY Z ŘECKÉ MYTOLOGIE PROMÍTAJÍ DO SOUČASNOSTI (V JAZYCE ČI KONKRÉTNÍCH MÍSTECH, KTERÁ SE DOCHOVALA DODNES)? JACÍ BYLI ŘEČTÍ BOHOVÉ? CHTĚL/A BYCH VĚŘIT V TAKOVÉ BOŽSTVO? Je to myslím trochu lepší cíl, než "Žáci se seznámí s řeckou mytologií." (Což v podstatě skýtal původní příspěvek). Pokud to dokážete lépe formulovat, do komentářů s tím... Nějaká stručná metodika do kapsy pro práci s videy by byla potřeba jako sůl - každý k tomu přistupuje jinak a možností je spousta. Asi nejhorší verze, a teď budu střílet do vlastních řad, je doplňovací pracovní list. Vím, že jich v sekci videa pár najdete a sama to vnímám jako takovou

Trochu šílené i děsivé římské císařství s širokou paletou činností

V dnešním příspěvku vám představím své nápady, které používám při výuce období římského císařství. Téma kompletuji na základě zpětné vazby, kterou mi poskytujete nejen v komentářích, ale i mailem a věřte, že mne vždy moc potěší.  Při probírání toho, co k římskému císařství mám, jsem si uvědomila, že k tomuto období jsem různé nápady sbírala delší dobu možná i proto, že se probírá koncem roku a to už bývám, stejně jako vy, dost unavená. Pořád si myslím, že bych některé části mohla více vychytat, ale třeba se objeví nějaké vaše tipy a vylepšení v komentářích níže.  1. Gaius Julius Caesar S nikým jiným než s Julkem se do období římského císařství ani nedá vstoupit. A protože této hodině většinou předchází badatelská hodina s bitvou u Zamy a běhací aktivita ke krizi římské republiky , nechávám žáky trochu vydechnout s jednoduchým pracovním listem a krátkým videem. Pustíme si na začátku hodiny kratičkou část videa  (0:50-1:51), kde žáci sledují zvětšování římské říše. K dispozici mají praco