Přeskočit na hlavní obsah

Oč vlastně jde v projektu Dějepis+ očima Petra Sedláka

Pokud jste o tom ještě neslyšeli, v tomto školním roce běží pro učitele nově projekt Dějepis+, který se snaží přímo v terénu a ve spolupráci s učiteli zlepšovat výuku moderních dějin. Oficiální informace o projektu najdete na stránkách, v tomto příspěvku se dozvíte, jak to celé reálně funguje...

Kde se vzaly pracovní skupiny a co vlastně dělají? Jak hodnotí možnosti vyučovat dějepis nově? Základní cíle projektu Dějepis+ vysvětluje na příkladu vzniku a fungování jedné z pracovních skupin učitelů Petr Sedlák, koordinátor projektu:

Stejně jako v ostatních 39 skupinkách dějepisářů tak i v té žďárské si učitelé v únoru odzkoušeli už pátou lekci z produkce oddělení vzdělávání ÚSTR. Je to vždy stejné kolečko. Učitelé se společně seznámili s obsahem nové lekce, která stojí na badatelském či činnostním základě – žáci rozebírají a vykládají dobové zdroje, aby došli k zodpovězení úkolu stanoveného na začátku. Jak na to konkrétně, proberou učitelé individuálně s koordinátorem skupiny během 45 nebo 90 minutových konzultací. Nakonec společně vyhodnotí své rozdílné cesty k cíli lekce, resp. zda žáci na badatelskou otázku dokázali odpovědět, příp. proč nikoliv. 

Skupina ve Žďáru nad Sázavou nevznikla snadno a rychle. Jako místního rodáka mě potěšilo, že se několik kolegyň přihlásilo brzy po spuštění registrace, ale na minimálních pět učitelů na skupinu to nebylo. Chyběl regionální lídr, kterého bych mohl požádat o vedení skupiny. Zájemců na Žďársku sice v květnu a červnu přibývalo, avšak ne vždy jsme se shodli na tom, co je rolí učitele v projektu. Nepříjemně vyzněly rozhovory s kolegy, kteří si spojovali zapojení do projektu s honorářem. Takže Žďársko vypadalo jako jeden z regionů, kde budeme muset na propojení dějepisářů nakonec rezignovat. Nakonec pomohlo rozhodnutí kolegyně ze žďárského gymnázia vzít roli koordinátorky skupiny na sebe. Společně jsme mohli zájemce dohledat a nasměrovat je k úvodnímu setkání na půdě gymnázia dne 31. srpna 2021 (viz foto ze setkání).

Potlačili jsme z pragmatických důvodů ideu, že skupina bude kopírovat nejlépe „malý okres“ (ORP), kde by se dostatečný počet učitelů časem navázal nejlépe na regionální muzeum a s přirozeným zázemím fungoval udržitelně i po konci projektu v létě 2023. Ve skutečnosti přímo ve Žďáru nikdo ze skupiny nebydlí a kromě gymnázia se nám podařilo najít zástupce jen v jedné ze čtyř zdejších základních škol. V rámci ORP učí ještě jedna kolegyně v jedné ze střediskových obcí (Velká Losenice). Dvě kolegyně a dva kolegové vyučují na školách v sousedním ORP Nové Město na Moravě. Pro upřesnění jako rodák dodávám, že Žďár vnímají Novoměstští stále s určitou nevraživostí, neboť na jeho úkor přišli o status okresního města a pozici největšího sídla v regionu. Zcela mimo region, leč významným způsobem doplňuje skupinku dějepisář z havlíčkobrodského gymnázia.

Jak funguje po půl skupina, jejíž členové se viděli 31. srpna poprvé v životě a učí na různých typech škol? K tomu již více názor koordinátorky skupiny Lenky Novákové:

Naše skupina je opravdu hodně specifická a přiznám se, že si to musím při její organizaci neustále připomínat. Učím na gymnáziu, ve své „bublině“. Studenti jsou motivovaní a jeví o výuku zájem. Hodina, kterou si připravím, ve většině případů „vyjde“ tak, jak si představuji i při počtu třiceti studentů ve třídě. Ve Žďárské skupině je ještě jeden učitel působící na gymnáziu s obdobnou zkušeností.

Ostatní členové jsou učitelé na základních školách. Během hospitací v jejich třídách jsem zjistila, jak výrazně se liší situace na ZŠ od situace na gymnáziu. I při nižším počtu žáků je pro pedagoga velmi náročné děti zaujmout a udržet jejich pozornost. Obdivuji své kolegy na ZŠ, kteří usilovně pracují na tom, aby žákům přiblížili badatelskou výuku a seznamovali je s HistoryLabem. Trpělivě, po malých krůčcích, přivádějí žáky k tomu, aby pojímali dějepis jako cestu poznávání současného světa. Ve žďárské komunitě jsou jak učitelé zkušení, kteří vyučují dějepis více než deset let (zapojení do testování nových aplikací HistoryLabu, držitel ocenění Kronikář roku, publikující odborné historické publikace „Dělostřelectvo v době třicetileté války“), tak čerství absolventi, kteří učí dějepis prvním rokem. 

Všichni členové Žďárské skupiny usilují o to, aby výuka dějepisu byla atraktivní pro žáky a studenty, a ti měli chuť a možnost se aktivně účastnit výuky a vyjadřovat a cizelovat své názory. Členové skupiny se shodují v tom, že je žádoucí, aby tradiční výuka dějepisu byla doplněna o přístupy, které zapojují žáky a studenty. Učitelé různě aplikují nové přístupy vzhledem k odlišnostem škol a tříd, ve kterých působí.

Co ostatní členové skupiny? Jaké skutečnosti podle nich umožňují a jaké neumožňují vyučovat dějepis badatelsky či činnostně? Jejich názory jsou podle mé zkušenosti z ostatních skupin trefnými příklady, jak učitelé v projektu Dějepis+ vidí možnost zkoušet si učit dějepis jinak. Pár jich zde vyskladním:

Projekt Dějepis+ nabízí možnost se zapojit též ve školním roce 2022-2023. 

V případě zájmu pište prosím autorovi zprávy na adresu petr.sedlak@ustrcr.cz. 

Díky Petrovi Sedlákovi za přiblížení projektu bez jakékoliv snahy si přikrášlovat realitu. Osobně se účastním D+ na pozici pozorovatele a jsem nadšená už jen z faktu, že se mi dostává do rukou zajímavý materiál do hodin, který mi nejen ulehčuje mou práci, ale zároveň mě vede k hlubšímu přemýšlení o výuce našeho předmětu. Navíc se skrze naši zpětnou vazbu ze škol lekce stále vylepšují. Co víc si přát!

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Národní obrození a rok 1848. Věčně proklínané, může být zajímavé? 2.0

Další příspěvek, který dozrál na změnu! V tématu  národního obrození vidím pro rozvíjení různých metodických přístupů ještě poměrně velký prostor... Osobně vnímám toto období jako zajímavé, plné změn a pohnutých osobních osudů. Téma jde často do groteskních nadsázek, s kterými se dá krásně pracovat. Doporučení: Domluvte se s češtinářem/kou, ať to neberete dvakrát... 1) EVOKACE Začínáme brainstormingem a otázkami  Co dělá národ národem? Podle čeho poznáte, že někdo patří do jednoho národa? většinou se ve třídě dojde k následujícím poznatkům - stejný jazyk, společná historie, společné území, stejné zvyky... Dále se ptám Kolik národů žilo v Habsburské monarchii na přelomu 18./19. století? K tomu žákům promítnu mapu   z Českého historického atlasu. Tento úvod by neměl zabrat více než 10 minut. Žáci si pak zapíší do sešitu 4 jména a pod každým vynechají 1-2 řádky, jsou to: Josef Dobrovský, Josef Jungmann, František Palacký a Václav Hanka.   V PC-učebně si zahrají hru vytvořenou v  Genially

Úvod do starověkého Řecka - mýty a pověsti 2.0

Jak už to tak bývá, po čase praktikování zveřejněného nápadu ve výuce je čas příspěvek trochu obměnit. Ve výuce ráda používám videa a dokumenty. Děti to baví a hodně si z toho pamatují. Samozřejmě je nutné vymyslet k videím nějakou aktivitu. Ideálně smysluplnou, která povede k cíli hodiny. V případě předložené metodiky bych ideálně viděla cíle 2:  JAK SE PŘÍBĚHY Z ŘECKÉ MYTOLOGIE PROMÍTAJÍ DO SOUČASNOSTI (V JAZYCE ČI KONKRÉTNÍCH MÍSTECH, KTERÁ SE DOCHOVALA DODNES)? JACÍ BYLI ŘEČTÍ BOHOVÉ? CHTĚL/A BYCH VĚŘIT V TAKOVÉ BOŽSTVO? Je to myslím trochu lepší cíl, než "Žáci se seznámí s řeckou mytologií." (Což v podstatě skýtal původní příspěvek). Pokud to dokážete lépe formulovat, do komentářů s tím... Nějaká stručná metodika do kapsy pro práci s videy by byla potřeba jako sůl - každý k tomu přistupuje jinak a možností je spousta. Asi nejhorší verze, a teď budu střílet do vlastních řad, je doplňovací pracovní list. Vím, že jich v sekci videa pár najdete a sama to vnímám jako takovou

Trochu šílené i děsivé římské císařství s širokou paletou činností

V dnešním příspěvku vám představím své nápady, které používám při výuce období římského císařství. Téma kompletuji na základě zpětné vazby, kterou mi poskytujete nejen v komentářích, ale i mailem a věřte, že mne vždy moc potěší.  Při probírání toho, co k římskému císařství mám, jsem si uvědomila, že k tomuto období jsem různé nápady sbírala delší dobu možná i proto, že se probírá koncem roku a to už bývám, stejně jako vy, dost unavená. Pořád si myslím, že bych některé části mohla více vychytat, ale třeba se objeví nějaké vaše tipy a vylepšení v komentářích níže.  1. Gaius Julius Caesar S nikým jiným než s Julkem se do období římského císařství ani nedá vstoupit. A protože této hodině většinou předchází badatelská hodina s bitvou u Zamy a běhací aktivita ke krizi římské republiky , nechávám žáky trochu vydechnout s jednoduchým pracovním listem a krátkým videem. Pustíme si na začátku hodiny kratičkou část videa  (0:50-1:51), kde žáci sledují zvětšování římské říše. K dispozici mají praco