Přeskočit na hlavní obsah

Hledání online rovnováhy - nových možností neubývá, naopak (Edpuzzle, Canva, Genially, Nearpod)

 Je to prokletí, když je jeden hračička. Vždycky si říkám, že se chvíli nebudu nic učit, načež někde uvidím něco tak úžasného, že to prostě musím vyzkoušet a den je v háji.

(Varování: budete-li číst dál, hrozí vám podobné "zaseknutí" v čase...)

V dnešním článku bych pro vás ráda naťukla čtyři nástroje: dva z nich se chystám používat nadále i ve výuce naživo, dva se určitě hodí k online výuce. 

K prvnímu z nich mě přivedla Pavla Nawratová a já jí moc děkuji, protože je to pecka.

1) EDPUZZLE

  • jak vyplývá z obrázku, jedná se o webovou stránku, na níž si můžete upravovat videa tak, aby z nich byla interaktivní lekce
    • Ano, vím, že je tu Wizer.me, kde můžete vkládat celá videa, nebo Nearpod, kde dokonce dáváte do videa další otázky, ale...
  • web je opravdu velmi intuitivní a naučíte se s ním vážně snadno, návody jsou zatím jen v AJ, ale když na ně mrknete, snadno to pochopíte:

  • úkoly snadno propojíte s Google classroom, tj. přímo z Edpuzzle hotové videolekce zadáte úkol do Google classroom, kde si doupravíte zadání, termíny apod.
  • JAKÁ VIDEA POUŽÍT? 
    • můžete pracovat s těmi, co jsou běžně na YTB
    • můžete si nahrát svá vlastní, která by YTB zakázal (ačkoliv je omezena velikost, ale na kratší videa stačí) - což považuji za první velkou výhodu. Často mám dokumenty přímo ve škole, ale online je k žákům nemám jak dostat
  • můžete použít lekce, které vytvořil někdo jiný/můžete sdílet své vlastní lekce. Zde vidíte mé první vlaštovky k Alexandru Velikému (1. a 2. část),  Habsburkům v 18./19. století a Jiřímu z Poděbrad:
  • můžete využít rozšíření Edpuzzle Google Chrome, protože pak se vám u videa na YTB objeví kouzelné tlačítko, které vás přenese přímo k úpravě videa v Edpuzzle
  • a na závěr k ódě na Edpuzzle důležité praktické upozornění: v neplacené verzi můžete upravit max. 20 videíALE pokud pozvete k Edpuzzle další kolegy, vám i jemu se limit zvýší na 23, 26, atd..
    • Stačí když kliknete na Refer to earn space
    • a pozvete dalšího učitele.

2) CANVA

  • tento čaronástroj už je trochu složitější na ovládnutí, ale je to něco, co se prostě chci naučit
  • co si budeme povídat, graficky jsem úplně marná a pracovní listy ve Wordu jsou tak trochu grafická katastrofa
  • od Canvy si slibuji posun v této oblasti a vytváření pracovních materiálů, které budou graficky lahodit oku
  • hlavní výhoda tkví ve využití široké škály šablon určených ke konkrétnímu druhu materiálu (prezentace, blogy, loga, weby, pracovní listy, plakáty atd.)
  • NAVÍC lze snadno zařídit pro učitele verzi Canva Pro zdarma 
    • jak na to se dozvíte ZDE - díky lidem z Grafiky pro školy se mi podařilo zařídit Canvu Pro i přes počáteční obtíže, za což jim moc děkuji
  • v Canvě se mohou naučit pracovat ti děti - ve svém účtu si můžete zařídit třídu
  • jak na to, se můžete dozvědět z tutoriálů, které existují v češtině díky Prototýpkům:

3) GENIALLY

  • Genially je vlastně trochu podobný jako Canva, ale hodí se spíše pro vytváření  interaktivních materiálů, tj. krásných prezentací, průvodců, ale i únikovek. Tip je koneckonců z FCB skupiny Únikové hry ve školství, kde někteří tvoří své hry právě tady.
  • hlavní kouzlo tkví opět v předem připravených šablonách a hlavně v pohybových a grafických efektech
  • zatím jsem v tom vyprodukovala interaktivního průvodce k Janu Husovi 
  • líbí se mi moc, ale ještě nevím, jak moc ji zvládnu využívat během běžné výuky.
  • můj základní návod v ČJ:
  • v druhém v AJ najdete vychytávky pro tvorbu únikovek v Genially:

4) NEARPOD

  • tento nástroj už jste mohli objevit v mých online materiálech
  • díky Nearpodu můžete vytvářet interaktivní prezentace v Google Slides
    1. buď prezentujete "naživo" a prezentaci včetně her ovládáte vy
    2. nebo zadáte prezentaci jako samostatný úkol a žáci si jí prochází sami
  • dají se přidat různé interaktivní hry jako: 
    • otevřené otázky, otázky (ABC), nástěnka pro spolupráci, hry jako pexeso nebo závod do kopce, možnost malovat do obrázku, videa s otázkami
  • tutoriál v Aj zde:
  • ale už je i tutoriál v češtině:
  • nejlépe je začít tak, že si přidáte Nearpod jak Doplněk do Google slides
  • poté, když se zaregistrujete pomocí Google, a doplněk si otevřete, vypadá to takto:

  • Nearpod má zase placenou i neplacenou verzi, ale pro školní účely si bohatě vystačíte s neplacenou (placená umožňuje větší počet online přihlášených účastníků a možnost vkládat už hotové prezentace z Powerpoint apod.)
  • zprávy z práce žáků pak vidíte přímo na stránkách Nearpod v Reports:
  • Zatím vidím jeho využití hlavně v online výuce, naživo si interaktivní prvky doplním jinak.
Jaké novinky jste objevili? Podělte se s námi v komentářích...

Komentáře

  1. Dobrý den, chtěla bych vám moc poděkovat za váš nevyčerpatelný zdroj inspirace i sdílení všeho, co děláte. Díky vám mohu i já, jazykový analfabet, používat programy v angličtině. Jen nevím, kde brát čas, vše láká, a je toho tolik :-) Jana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den, děkuji za krásnou zpětnou vazbu! S tím časem jsem Vás na začátku článku varovala 😉. Hlavně když to přináší radost na obou stranách výukového procesu.

      Vymazat
  2. Dobrý den, moc Vám děkuji i za tento článek, vrhnu se asi po hlavě do Genially, moc mě nadchla únikovka na Národní obrození! Jste nevyčerpatelný zdroj inspirací, díky za to! Pavla Nawratová :-)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Národní obrození a rok 1848. Věčně proklínané, může být zajímavé? 2.0

Další příspěvek, který dozrál na změnu! V tématu  národního obrození vidím pro rozvíjení různých metodických přístupů ještě poměrně velký prostor... Osobně vnímám toto období jako zajímavé, plné změn a pohnutých osobních osudů. Téma jde často do groteskních nadsázek, s kterými se dá krásně pracovat. Doporučení: Domluvte se s češtinářem/kou, ať to neberete dvakrát... 1) EVOKACE Začínáme brainstormingem a otázkami  Co dělá národ národem? Podle čeho poznáte, že někdo patří do jednoho národa? většinou se ve třídě dojde k následujícím poznatkům - stejný jazyk, společná historie, společné území, stejné zvyky... Dále se ptám Kolik národů žilo v Habsburské monarchii na přelomu 18./19. století? K tomu žákům promítnu mapu   z Českého historického atlasu. Tento úvod by neměl zabrat více než 10 minut. Žáci si pak zapíší do sešitu 4 jména a pod každým vynechají 1-2 řádky, jsou to: Josef Dobrovský, Josef Jungmann, František Palacký a Václav Hanka.   V PC-učebně si zahrají hru vytvořenou v  Genially

Úvod do starověkého Řecka - mýty a pověsti 2.0

Jak už to tak bývá, po čase praktikování zveřejněného nápadu ve výuce je čas příspěvek trochu obměnit. Ve výuce ráda používám videa a dokumenty. Děti to baví a hodně si z toho pamatují. Samozřejmě je nutné vymyslet k videím nějakou aktivitu. Ideálně smysluplnou, která povede k cíli hodiny. V případě předložené metodiky bych ideálně viděla cíle 2:  JAK SE PŘÍBĚHY Z ŘECKÉ MYTOLOGIE PROMÍTAJÍ DO SOUČASNOSTI (V JAZYCE ČI KONKRÉTNÍCH MÍSTECH, KTERÁ SE DOCHOVALA DODNES)? JACÍ BYLI ŘEČTÍ BOHOVÉ? CHTĚL/A BYCH VĚŘIT V TAKOVÉ BOŽSTVO? Je to myslím trochu lepší cíl, než "Žáci se seznámí s řeckou mytologií." (Což v podstatě skýtal původní příspěvek). Pokud to dokážete lépe formulovat, do komentářů s tím... Nějaká stručná metodika do kapsy pro práci s videy by byla potřeba jako sůl - každý k tomu přistupuje jinak a možností je spousta. Asi nejhorší verze, a teď budu střílet do vlastních řad, je doplňovací pracovní list. Vím, že jich v sekci videa pár najdete a sama to vnímám jako takovou

Trochu šílené i děsivé římské císařství s širokou paletou činností

V dnešním příspěvku vám představím své nápady, které používám při výuce období římského císařství. Téma kompletuji na základě zpětné vazby, kterou mi poskytujete nejen v komentářích, ale i mailem a věřte, že mne vždy moc potěší.  Při probírání toho, co k římskému císařství mám, jsem si uvědomila, že k tomuto období jsem různé nápady sbírala delší dobu možná i proto, že se probírá koncem roku a to už bývám, stejně jako vy, dost unavená. Pořád si myslím, že bych některé části mohla více vychytat, ale třeba se objeví nějaké vaše tipy a vylepšení v komentářích níže.  1. Gaius Julius Caesar S nikým jiným než s Julkem se do období římského císařství ani nedá vstoupit. A protože této hodině většinou předchází badatelská hodina s bitvou u Zamy a běhací aktivita ke krizi římské republiky , nechávám žáky trochu vydechnout s jednoduchým pracovním listem a krátkým videem. Pustíme si na začátku hodiny kratičkou část videa  (0:50-1:51), kde žáci sledují zvětšování římské říše. K dispozici mají praco