Letní škola ÚSTR se letos naštěstí zase konala. Musím říct, že formát dvou dnů na konci prázdnin je prostě skvělý - člověk je přiměřeně odpočatý, většinou má šanci si ve škole vše připravit ve třech dnech před dílnou a má-li rozumného ředitele, tak ten ho rád pustí ještě v rámci přípravného týdne.
Nemluvě o inspiraci a motivaci těsně před začátkem dalšího školního roku, kterou můžete načerpat od lektorů a kolegů. Pro mě osobně je akce důležitá i proto, že jsem jedinou dějepisářkou na naší malé škole, což obecně považuji za výhodu (nemusím se s nikým do krve hádat nad metodikou a ŠVP), ale někdy mi prostě chybí možnost promluvit si o svém předmětu s kolegy. Proto pokud stále váháte, příští rok to určitě zkuste. A pokud vás zajímá, co jsme tam celé ty dva dny dělali, tak čtěte dál.
Jak pozvánka naznačuje - letos jsme se zabývali perspektivami v historii. Aspektem, který se snažím ve výuce využívat, ale ono jde vždycky něco vylepšit... V diskuzích mezi semináři jsme se mezi sebou i s lektory shodli, že žáci (a nejen oni) mají tendenci se tomuto přístupu spíše bránit, protože vytvořit si jeden příběh/obraz o daném historickém období je jednodušší. Na druhou stranu, pokud je k multiperspektivitě povedete, rozhodně budou hodiny dějepisu zajímavější.
I letos se vzdělávací oddělení ÚSTR inspirovalo zahraniční literaturou, především vycházelo z pojmu historické gramotnosti jak ji definuje tým kolem kanadského historika Petera Seixase. Mezi základní východiska k perspektivám patřilo:
Různí lidé mohli tu samou událost prožívat zcela odlišně.
Když zvážíme dobový kontext, i jednání zdánlivě nesmyslné nebo šokující se může jevit smysluplné a očekávané.
Připustit odlišnou interpretaci historické události pro nás může být obtížné, protože do jednání lidí v minulosti promítáme vlastní sympatie.
Univerzální pojmy a zkušenosti (láska, vlast, národ, dobro) mohly v různých dobách mít různý obsah.
Zohlednit jiné perspektivy neznamená jen něco doplnit - často je třeba vyprávět příběh od začátku jinak.
Celou dílnou nás také provázel úkol - měli jsme si poznamenávat momenty, které způsobily tzv. AHA efekt. Pro mne osobně převažoval následující: Prezentismus, tedy naše tendence nahlížet na dějinnou událost současnou perspektivou, je přirozený. Takže vlastně ve škole učíme žáky "nepřirozenému" historickému uvažování. (Chytlo mě to při úvodní přednášce Jaroslava Najberta.) Proč to tu zmiňuji, tuto metodu můžete využít i s žáky při reflexi hodiny (díky Martino Jesenská za tento nápad v reflexi celé dílny). Zachycení chvíle, kdy si řekli oni sami ve vaší hodině "AHA, takže..."
Jako tradičně jsme měli na výběr 15 workshopů, z nichž jsme si mohli vybrat pouze tři. Jediné, co mě při této těžké volbě zachraňuje, je to, že už některé znám z průběžných seminářů ÚSTR. Protože jsem byla jako obvykle drzá jako opice, můžete se v blízké budoucnosti těšit na příspěvky ke dvěma workshopům, jejichž lektoři předběžně souhlasili se zveřejněním na blogu. Postupně vám zde uveřejním zpracovanou metodiku k hodině s pomocí Historiany:
- Není přestavba jako přestavba v Historianě (Dagmar Erbenová, Vojtěch Ripka, Martin Vonášek ÚSTR/Historiana)
- Prameny k romským poválečným dějinám (Renata Berkyová, Pražské fórum pro romské dějiny při ÚSD AV ČR)
I letošní večerní diskuse neměla chybu a byla dost aktuální (viz obrázek) vzhledem k současnému dění ve světě, především v souvislosti s hnutím Black lives matter. Na přednášku se můžete i podívat zde:
Ale už nyní se budu určitě shánět po literatuře od přednášejících, např. po knize Otroctví v Novém světě od 15.-19. století od Markéty Křížové.
- Webová stránka HRANOSTAJ je plná nejen skautských her, mimo jiné je zde i hra Komunismus aneb ve jménu proletariátu. Kolegyně to vyzkoušela s celým druhým stupněm venku na dvoře s úspěchem - doufám, že budu mít také příležitost.
- Další hra, kterou bych ráda zkusila využít je Hra s dobrými otázkami od Člověka v tísni. Určitě se bude hodit i jako tip do výuky občanky.
- Nakonec ještě další důvod, proč převést vaši školu do google classroom a zajistit si pro školu G-Suite (my už tam naštěstí jsme). Potom totiž budete moci využívat nástroj pro tvorbu diagramů, kde je možnost tvořit i myšlenkové mapy. A samozřejmě je sdílet a komentovat!
- Existuje papír, který pouze přitisknete na zeď a drží! Je to tedy spíš fólie, takže to není úplně eko, ale stejně, alespoň občas! Jde na to přikládat vystřižené obrázky apod. Jmenuje se to Easy flip.
Komentáře
Okomentovat