Přeskočit na hlavní obsah

Řecká věda a umění jako pexetrio

Dnes vám nabízím materiál, který můžete jako obvykle využít různým způsobem. Já sama jsem jej zatím používala jako opakování, ale příští rok jej chci určitě pojmout následujícím způsobem. Jedná se o pexetrio vytvořené na míru k dějinám vědy a umění ve starověkém Řecku.


Sada je opravdu velká, po několika vyzkoušení doporučuji následující postup:
1) Z celého balíčku si vytvořte několik menších sad a v každé namíchejte karty ze všech témat.
  • řecký pantheon
  • architektura 
  • sochařství a malířství
  • základy vědy
  • filozofie a sport
Je totiž nereálné, že by si žáci dokázali zahrát celé pexetrio najednou. Doporučuji rozdělit do tří nebo čtyř menších sad.
2) Žákům dejte na výběr, podle svého zájmu se tak rozdělí do skupin, v nichž dostanou danou část karet
  • jejich úkolem je s pomocí učebnice, popř. internetu či encyklopedií, které máte k dispozici, sestavit trojice dohromady
  • pokud máte rychlé žáky v určité skupině, ať zjistí ke svému pojmu nějakou zajímavost navíc
  • každý ze skupiny si pak připraví vysvětlení pojmu, osobnosti, boha či jevu tak, aby byl schopen to říct ostatním
Z hlediska časového rozvržení by bylo ideální, abyste tuto část stihli v jedné hodině. 
Můžete také představit celou aktivitu žákům jako hru na muzejního průvodce, kdy budou žáci seznamovat spolužáky s jednotlivými "objekty" jako při prohlídce.

3) V další hodině rozdělte třídu na skupiny a dejte jim v plen připravené a zalaminované pexetrio.
Je důležité, abyste jednotlivá témata tiskli na různě barevné papíry. Obrázkovou část na bílý, pojmovou část na jinou barvu a vysvětlení na další barvu. Až budou žáci ve skupině pexetrio hrát, budou si vybírat vždy jednu kartu od každé barvy.
My jsme hráli hru ve skupinách po deseti, přičemž žáci hráli v týmech po dvou.

Hru ke stažení naleznete zde: přední strana, zadní strana

4) Alternativně můžete využít pouze jako opakování předchozí prezentace/přednášky:
V tom případě doporučuji před samotným hraním, aby skupina nejprve sestavila trojice, až poté začala hrát.

5) Dalším z plánů, které se chystám někdy v budoucnosti realizovat - učíte k dějepisu ČJ nebo výtvarnou výchovu? Nebo máte spolupráci nakloněné kolegyně? Proč si nevytvořit na výtvarné výchově amfory s výjevy z řeckých mýtů, které by žáci přečetli v rámci hodin literatury?
Krásnou inspirací může být v tomto případě následující kniha Panorama mytologie.

6) Zahrajte si s žáky únikovku k řecké vědě a umění
(mimochodem, když s ní začnete, pak už můžete pexetrio také rovnou hrát)

Komentáře

  1. Dobrý den, hráli jsme dnes Vaši únikovou hru. Všechno super, až na olympijské hry. Nevíme, kde sehnat klíč. Můžu prosit o radu? :)
    Díky.
    Míša

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den, u cvičení s olympijskými hrami jsou dvě hry, ale jen jedna dává klíč. Hesla jsou v pořadí: přísaha, gymnasion, moudrost, amfiteátr, thalés, styx, 14000, kalokagathia

      Vymazat
  2. Milá Oli, nejde mi stáhnout přední strana pexetria, hlásí to chybu. Chtěla jsem moc poprosit, jestli by šlo se na to podívat? Mockrát děkuji!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za upozornění, už jsem opravila. Přidala jsem i doporučení - po vytištění rozdělit do menších, ale tematicky namíchaných sad, aby se to dalo hrát. Takhle je to příliš mnoho kartiček najednou.

      Vymazat
  3. Dobrý den,
    jaké jsou, prosím, otázky k 1. a 5. úkolu? Po splnění těchto úkolů se mi žádné otázky nezobrazují. Netuším tedy, proč jsou odpovědi přísaha a Thales.
    Děkuji za odpověď
    Eva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Olga Kovaříková24. dubna 2024 v 10:28

      Dobrý den, dělala jsem tuto únikovou trochu jako výzvu - tudíž nad některými úkoly chci, aby si trochu potrápili hlavičky. Úkol 1. je navíc ve Wordwallu, který nedává po dokončení zpětnou vazbu jako Learningapps. Ale možná přímo ve cvičení přeformuluji tak, aby v rozhovoru zaznělo slovní spojení Hippokratova přísaha. U 5. úkolu si žáci prohlédnou busty Archiméda i Pythagora, poté mají kliknout na muže s psací tabulkou. Tam je Learningapps, po jehož dokončení se heslo normálně zobrazí.

      Vymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Národní obrození a rok 1848. Věčně proklínané, může být zajímavé? 2.0

Další příspěvek, který dozrál na změnu! V tématu  národního obrození vidím pro rozvíjení různých metodických přístupů ještě poměrně velký prostor... Osobně vnímám toto období jako zajímavé, plné změn a pohnutých osobních osudů. Téma jde často do groteskních nadsázek, s kterými se dá krásně pracovat. Doporučení: Domluvte se s češtinářem/kou, ať to neberete dvakrát... 1) EVOKACE Začínáme brainstormingem a otázkami  Co dělá národ národem? Podle čeho poznáte, že někdo patří do jednoho národa? většinou se ve třídě dojde k následujícím poznatkům - stejný jazyk, společná historie, společné území, stejné zvyky... Dále se ptám Kolik národů žilo v Habsburské monarchii na přelomu 18./19. století? K tomu žákům promítnu mapu   z Českého historického atlasu. Tento úvod by neměl zabrat více než 10 minut. Žáci si pak zapíší do sešitu 4 jména a pod každým vynechají 1-2 řádky, jsou to: Josef Dobrovský, Josef Jungmann, František Palacký a Václav Hanka.   V PC-učebně si zahrají hru vytvořenou v  Genially

Úvod do starověkého Řecka - mýty a pověsti 2.0

Jak už to tak bývá, po čase praktikování zveřejněného nápadu ve výuce je čas příspěvek trochu obměnit. Ve výuce ráda používám videa a dokumenty. Děti to baví a hodně si z toho pamatují. Samozřejmě je nutné vymyslet k videím nějakou aktivitu. Ideálně smysluplnou, která povede k cíli hodiny. V případě předložené metodiky bych ideálně viděla cíle 2:  JAK SE PŘÍBĚHY Z ŘECKÉ MYTOLOGIE PROMÍTAJÍ DO SOUČASNOSTI (V JAZYCE ČI KONKRÉTNÍCH MÍSTECH, KTERÁ SE DOCHOVALA DODNES)? JACÍ BYLI ŘEČTÍ BOHOVÉ? CHTĚL/A BYCH VĚŘIT V TAKOVÉ BOŽSTVO? Je to myslím trochu lepší cíl, než "Žáci se seznámí s řeckou mytologií." (Což v podstatě skýtal původní příspěvek). Pokud to dokážete lépe formulovat, do komentářů s tím... Nějaká stručná metodika do kapsy pro práci s videy by byla potřeba jako sůl - každý k tomu přistupuje jinak a možností je spousta. Asi nejhorší verze, a teď budu střílet do vlastních řad, je doplňovací pracovní list. Vím, že jich v sekci videa pár najdete a sama to vnímám jako takovou

Trochu šílené i děsivé římské císařství s širokou paletou činností

V dnešním příspěvku vám představím své nápady, které používám při výuce období římského císařství. Téma kompletuji na základě zpětné vazby, kterou mi poskytujete nejen v komentářích, ale i mailem a věřte, že mne vždy moc potěší.  Při probírání toho, co k římskému císařství mám, jsem si uvědomila, že k tomuto období jsem různé nápady sbírala delší dobu možná i proto, že se probírá koncem roku a to už bývám, stejně jako vy, dost unavená. Pořád si myslím, že bych některé části mohla více vychytat, ale třeba se objeví nějaké vaše tipy a vylepšení v komentářích níže.  1. Gaius Julius Caesar S nikým jiným než s Julkem se do období římského císařství ani nedá vstoupit. A protože této hodině většinou předchází badatelská hodina s bitvou u Zamy a běhací aktivita ke krizi římské republiky , nechávám žáky trochu vydechnout s jednoduchým pracovním listem a krátkým videem. Pustíme si na začátku hodiny kratičkou část videa  (0:50-1:51), kde žáci sledují zvětšování římské říše. K dispozici mají praco