Průmyslová revoluce - pro mě osobně fascinující téma, které se mi pořád nedařilo uchopit tak, jak bych si představovala. Prozatím nabízím následující aktivitu, kterou jsem nyní ještě trochu vypilovala a otestuji s žáky v lednu.
Našla jsem totiž šestidílný britský dokument Výdobytky průmyslové revoluce, kde jeden díl má krásných 29 minut. Celý dokument jsem v původní verzi nahrála na YouTube (naštěstí není problém s autorskými právy). Ale i 30 minut je dost, proto chci v hodinách pracovat se zkrácenou verzí, kde má každý díl pouze 20 minut.
Našla jsem totiž šestidílný britský dokument Výdobytky průmyslové revoluce, kde jeden díl má krásných 29 minut. Celý dokument jsem v původní verzi nahrála na YouTube (naštěstí není problém s autorskými právy). Ale i 30 minut je dost, proto chci v hodinách pracovat se zkrácenou verzí, kde má každý díl pouze 20 minut.
K následující práci budete potřebovat tento pracovní list. Celá aktivita se nese v duchu otázky "Proč došlo k průmyslové revoluci?"
1) V první hodině si společně pustíme první díl (Materiální svět):
Ale zároveň dokument prezentuje náhled pouze z britské perspektivy a víceméně se drží interpretace průmyslové revoluce jako úspěchu a pokroku. Proto se vyloženě nabízí využít následující aktivitu.
1) V první hodině si společně pustíme první díl (Materiální svět):
- všichni žáci mají k dispozici 1. stranu z pracovního listu, kde vytvářejí malé myšlenkové mapy dle zadání. K připraveným "problémům doby" si píší nalevo, co bylo potřeba vyřešit a napravo, jak to vyřešili. Nahoru a dolů nad pojmy si mohou psát své vlastní postřehy, jména, nebo nic.
- v závěru hodiny bych je rozdělila na 8 skupiny podle problémů - každá skupina porovná to, co si zapsala a musí se shodnout na stručné verzi, kterou dojdou ke svému problému zapsat na tabuli.
- 2. díl - pracovní podmínky (textil), 3. díl - v pohybu (doprava), 4. díl - medicína, 5. díl - válka, 6. díl - život ve městě
- při sledování pracují s příslušnou částí pracovního listu, kde mají tabulku se třemi sloupci:
- v prostředním je problém, který lidé chtěli technologicky vyřešit
- do levého sloupce si žáci zapisují výhody/nevýhody původního řešení a do pravého sloupce výhody/nevýhody nového řešení
- v druhé půlce hodiny se sesednou ti, kteří měli stejné téma a podle vyplněné tabulky si prodiskutují výhody a nevýhody daných témat.
- ve skupinách se rozdělí na ty, kteří dokáží shrnout nevýhody a na ty, kteří dokáží shrnout výhody k dílčím problémům.
- Tato část je nejtěžší na uhlídání pro učitele, pokud se chcete vejít jen do jedné hodiny. Doporučovala bych opravdu měřit. Skupiny podle zvoleného tématu prezentují dílčí technologický pokrok s tím, že část skupiny vyzdvihuje nevýhody a druhá část skupiny výhody nového řešení.
- Žáci v plénu by si zapisovali dílčí otázky během prezentace/diskuse a měli by omezený čas na to, aby je mohli položit.
Ale zároveň dokument prezentuje náhled pouze z britské perspektivy a víceméně se drží interpretace průmyslové revoluce jako úspěchu a pokroku. Proto se vyloženě nabízí využít následující aktivitu.
4) Vrhněte se do bádání s metodikou Jiřího Karena:
Na FCB skupině Starší dějiny moderně přidal Jirka hezkou badatelskou hodinu, která poukazuje na odvrácenou stranu průmyslového pokroku. Řekla bych, že se to s předcházející aktivitou hezky doplňuje. Pokládá badatelskou Co všechno změnila průmyslová revoluce?
Pracovní list najdete zde. Všimněte si podrobného návodu pro žáky při práci s karikaturou. Podle slov autora: "Nesmírně pomohlo přidání předznačených odpovědí ke karikaturám. Tohle žáky bavilo a navedlo je to přesně tam, kam jsem chtěl (k analýze a interpretaci symbolického významu karikatur)"
Práce na první části listu probíhala samostatně, karikatury a závěrečný výstup tvořili žáci ve skupinkách.
Jako naprosto klíčové ale vidí Jirka ve své praxi dávat již v průběhu práce žákům formativní zpětnou vazbu: "Poslední dobou se mi zdá, že se jedná o nejdůležitější aspekt badatelské výuky. Práci hodnotím na známky a žáci se mě doptávají "jestli to mají na jedničku" a já jim ukazuji, kde mají chyby, kde je to třeba vylepšit, kde mají nesmysly. Věnuji tomu třeba 15-20 minut a dávám zpětnou vazbu každému."
Jirka používá k listu dvě videa:
Máte přípravu v šuplíku? Chtěli byste se také podělit? Pište mi na olisekus@gmail.com. Totéž platí pro komentáře, pokud byste je nechtěli zveřejňovat přímo pod příspěvky. Těším se na vaše nápady i konstruktivní kritiku.
Komentáře
Okomentovat