Doufám, že jste si přes Vánoce odpočinuli a cíleně nedělali nic, co by souviselo se školou, stejně jako já. Vracím se k vám tentokrát s metodikou, kterou laskavě poskytl další kolega z Letní dílny ÚSTR. Opět plní zadání práce s historickým pramenem.
Žáci dostanou k dispozici následující pramen (Zdroj: Dějiny a současnost 11/2009, s. 29):
A zodpoví samostatně do sešitu na následující otázky:
- Vysvětlete vlastními slovy, proč nemohla dcera adresáta dopisu studovat?
- Jak se asi podle vás odvíjely další osudy dívky, které bylo znemožněno další studium?
- Co byste v této situaci udělali vy?
Z odpovědí, které žáci napsali na 3. otázku, vytvořil Radek Kotlaba následující přehled:
Třináct (45% celkového počtu) z nich by přijalo nastalou situaci a smířili se s ní, sedm (24%) se pokusilo řešit situaci v rámci daného systému pokusy o vstup na jiné školy nebo únikem do náhradních aktivit, šest (20,5%) žáků by situaci řešilo emigrací nebo pokusem o ni, dva (7%) žáci vyjádřili ochotu vstoupit do KSČ, případně řešit situaci de facto kolaborací s mocí a jeden (3,5%) žák by byl připraven aktivně vzdorovat a vystavit se dalšímu pronásledování kvůli začlenění do opozice.
Toto rozložení odpovědí mu "připravilo ideálně podmínky pro vysvětlení postojů, které zaujímali obyvatelé Československa k tlaku totalitního systému na jejich život." Podle Radka Kotlaby byl "tento pohled na možnosti jejich rodičů a prarodičů, podpořen vlastní zprostředkovanou zkušeností rozhodování, nakonec nejdůležitějším (nicméně nehodnotitelným) výstupem z celého programu."
Pro nás, kteří s metodikou budeme chtít pracovat, se koneckonců nabízí po diskusi dát žákům dotazník, kde budou muset zaškrtnout jednu z výše uvedených odpovědí. Tak si vytvoříme vlastní třídní statistiku.
- Pokud v hodině využíváte moderní technologie, máte tablety nebo žáci mohou používat telefon, nebojte se využít www.mentimeter.com. Z jednoduchého videa zjistíte, jak na to. V principu jde o to, že žáci zadají na stránkách aplikace kód a potom pracují podle zvoleného typu prezentace. Pokud budou například zde volit odpověď, jejich anonymní volba se objeví na vaší interaktivní tabuli. Zde bych zdůraznila to, že odpověď je anonymní - na druhém stupni se díky tomu žáci mnohem více otevřou. (Za tip na tuto aplikaci děkuji Lence Pobudové).
Pokud zároveň učíte český jazyk, nabízí vám Radek Kotlaba i další možné využití tématu zpracovaného v dějepise. (Pokud češtinu neučíte, nabídněte kolegovi/kolegyni hotovu přípravu na hodinu, třeba to vyjde..)
- výsledky diskuse a vlastních postojů žáci zpracovali slohovou prací na téma Vyprávění osudů dívky, které znemožnili z kádrových důvodů studovat na gymnáziu nebo Úvaha na téma osobní statečnost versus konformita. Určitě vás napadne i další možnost slohového zpracování...
- Poslech díla Taylora Kressmana Adresát neznámý, kdy žáci měli jakoukoliv vizuální formou (ale ne souvislým textem) zaznamenávat svoje pocity a dojmy z obsahu. Následně probíhá prezentace záznamů a diskuse k nim. Zde se zase nabízí možnost spojit se učitelem výtvarné výchovy...

Níže si můžete prohlédnout některé výsledky práce při poslechu z hodiny Radka Kotlaby:
Komentáře
Okomentovat