Přeskočit na hlavní obsah

Život ve středověku - rozcestník nápadů

Historie všedního dne ve středověku je dozajista lákavé téma, které nabízí spoustu možných aktivit. Věřím, že dnešní článek se dočká mnoha zajímavých doplnění z vaší strany. Já sama mám stále ještě v šuplíku pár nerozpracovaných nápadů, které čekají na to, až se jim pověnuji. 

1) Jak se žilo ve středověku (videa)

Existuje několik hezkých dokumentů, které byste mohli využít. 

Jak to viděl středověk (BBC) 

Zabývá se čtyřmi tématy - Moc, Víra, Vědomosti, Sex. Samozřejmě, jako u všech dokumentů, se nevyhne určitým zjednodušením. Ale samotné pojetí, kdy se snaží zmíněná témata nahlížet skutečně dobovou perspektivou, si zaslouží ocenit. Všechny díly jsem zkrátila přibližně na 15 minut a ideální použití bych viděla pro práci ve čtyřech skupinách (aktivitu jsem zkoušela před 3 roky s ještě nezkrácenou verzí, takže je to spíše návrh):

  • žáci si vyberou téma, které je zajímá - tím vzniknou skupiny (nutno pohlídat rovnoměrné rozložení)
  • z každé skupiny by se podívali na dokument např. v PC-učebně a vypsali by z něj samostatně klíčová slova/sousloví (např. max. 10), která zachycují nejlépe středověké pojetí daného fenoménu
  • ve skupině by se potom museli na max. 7 klíčových pojmech shodnout a dohodnout se, jak je budou prezentovat ostatním
  • jednotlivé skupiny prezentují své téma celé třídě
Nabízí se i pracnější možnost - práce s tvrzeními - učitel vytvoří tabulku tvrzení k jednotlivým tématům, žáci je vyplní (ANO/NE) před zhlédnutím a po (svého dílu). Zbylou část doplní na základě prezentace ostatních skupin.

Protože Youtube mi nedovolil nahrát všechny zkrácené verze, najdete některé na Uložto.cz ke stažení (pouze přes odkaz a k edukačním účelům, prosím).

Mor

Už delší dobu je na blogu k dispozici zkrácené video super nechutného dokumentu k moru ve středověku.

Využívám k němu pracovní list, zvládneme to i s reflexí za jednu vyučovací hodinu. Z online výuky existuje i verze listu ve Wizer.

Tajemství středověku (Vesnice, Město, Víra)

Podobně jako s dokumentem Jak to viděl středověk byste mohli pracovat i se třemi dokumenty, které naštěstí na Youtube jsou a jsou už přiměřeně dlouhé. 



2) Navrhujeme středověké město

Z výše uvedených videí využívám zatím jen to k městům, když zahajujeme projekt - nakresli si své středověké město.
  • žáci pracují opět ve skupinách
  • v úvodní hodině je třeba zjistit, jak středověké město vypadalo, co v něm nemohlo chybět, jak se stavělo atd...
  • k tomu vedle videa, u kterého si právě tyto poznatky žáci vypisují, využívám řadu dalších materiálů:
Nemůže samozřejmě chybět skvělá Klára Smolíková a její kniha Jak se staví město.
K té mi opět poskytla pracovní listy, které mohou sloužit jako podklady i samy o sobě (zde). 
Dobrý materiál je i v Cesty dětí do staletí 1.

Zde se stavbě či vzhledu města věnuje celá jedna kapitola, kterou lze žákům do skupin rozmnožit. Samozřejmě vždy lze využít i učebnici... 
Našla jsem také tento hezký pracovní list, který může skupině pomoci, aby si pohlídala všechny náležité středověké atributy města. 
  • cíl práce - navrhnout a nakreslit vlastní středověké město s vlastním vymyšleným názvem, které bude splňovat patřičné atributy:
    • jak vzniklo (město na zelené louce bude vypadat jinak než město, které vzniklo přirozeně z osady u hradu či kláštera)
    • co musí obsahovat (radnice, kostel, hradby-hradební právo, brány, atd...)
    • jaká má práva
    • členové skupiny si rozdělí povolání/řemesla/funkci a zapíší je k městu do legendy
Samozřejmě vám na to padnou 2 vyučovací hodiny minimálně, ale žáky to baví a dost se přitom naučí. Je dobré jim ponechat svobodu v pojmenování a podobných "historicky nezávažných" záležitostech. A jako bonus - vypadá to dobře na nástěnce 😉...

3) Jak se žilo ve středověku - Věřte/nevěřte

Tuto aktivitu jsem popisovala již v příspěvku ke starověkému Egyptu. Inspirací mi tentokrát byly tyto články z Časostroje, navíc jsem také čerpala z knihy Příběh bydlení.

Jak na to?

  • I zde jsem se rozhodla vybrat zajímavé informace ke středověku a zpracovat je v Canvě tak, aby se žáci lépe soustředili na tvorbu samotné hry, tiskněte 2 stránky na jednu (klikněte na obrázek ⬇)
  • Na modelovém příkladu je nutné žákům ukázat, co po nich chceme  - vyberte si známý fakt o středověku a jeho pravdivé vysvětlení. Rovnou si před dětmi vymyslete další 2 vysvětlení, která vypadají pravděpodobně, ale nejsou.
  • Žáci si přečtou své článečky a zkusí ke každému z nich vymyslet 2 nepravdivá tvrzení. Píší si je do sešitu.
  • V ideálním případě zkuste toto stihnout za prvních 25 minut z hodiny. Je dobré žáky hodně obcházet a probírat s nimi pravděpodobnost navržených tvrzení či možností.
  • Ve zbývajících 20 minutách jsme šli na koberec a každá dvojice četla postupně svá tvrzení, ostatní ukazovali palcem nahoru, pokud si mysleli, že je pravdivé, či palcem dolů, pokud si mysleli, že je nepravdivé.
    • Pokud zůstanete v lavicích navrhuji pohybovou aktivitu - stoupnout si, když si myslím, že je to pravda.
    • Zatím jsem to v jedné hodině nestihla - zasáhlo mi to vždy tak 10 minut z hodiny další...
  • Kdo tipoval správně, zapsal si do sešitu čárku jako bod.
  • Na aktivitě žáky rozhodně baví snaha co nejpřesvědčivěji zmást spolužáky, zároveň se mimoděk doví spoustu informací o životě ve středověku.

4) Jak se žilo ve středověku - černé historky

Už tradičně uzavírám téma středověku hraním černých historek (viz dřívější příspěvek ke starověkému Řecku).
Nehrajeme všechny, úmyslně si vybírám právě ty všednodenní. Většinou hrajeme frontálně, všichni dohromady, přičemž se žáci doptávají mne. Pokud ale máte zkušenou třídu, jde udělat skupinky a každé pár historek připravit - více si zahrají.

5) Co ještě čeká v záloze?

Jak jsem psala na začátku příspěvku, je tu ještě řada možností, které ovšem nemám metodicky rozpracované.
  • Řemesla
Opět je k dispozici super knížka od Kláry Smolíkové nebo tyto dvě starší knihy se skvělými ilustracemi:
 

Ale pořád mi nepřichází nápad, jak na to. Jsou tu možnosti různých spojovaček (popis řemesla, obrázek, název), hry aktivity - kdy by žáci dané řemeslo předváděli, atd.. Jak učíte o řemeslech vy?
  • Středověká společnost naživo? Hra už vznikla a je i vyzkoušená, hledejte ZDE.
  • Církev

Téma víry je pro středověk naprosto zásadní, stálo by za to věnovat tomu také samotnou hodinu. K zatím neprozkoumaným patří webové stránky Monasterium o tom, jak fungovaly kláštery.

  • Statistika

Nemá někdo dobrý materiál ke statistickým údajům ve středověku? Dala by se na to krásně napasovat podobná aktivita, jako mám k životu v 19. století.

  • Hry

Nabízí se samozřejmě vytvořit únikovku, když je hrajete občas v hodině, žáky to baví víc než v online výuce. 

Nebo zkusit napsat na kartičky běžné jevy (nemoc, zatmění, apod.) a nechat žáky zkusit vymýšlet, co by si o jevech mohli myslet, kdyby žili v této době? Samozřejmě by to potřebovalo dobrý evokační úvod...

Jednu z her už pro vás nachystala Dana Truxová k rytířům, více hledejte v tomto příspěvku.

Úmyslně jsem vás nechala na konci příspěvku nahlédnout do fáze procesu vymýšlení, protože třeba zrovna vy načrtnuté nápady dotáhnete - nebo je třeba už dokonce máte zpracované. Těším se na vaše komentáře a podněty.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Národní obrození a rok 1848. Věčně proklínané, může být zajímavé? 2.0

Další příspěvek, který dozrál na změnu! V tématu  národního obrození vidím pro rozvíjení různých metodických přístupů ještě poměrně velký prostor... Osobně vnímám toto období jako zajímavé, plné změn a pohnutých osobních osudů. Téma jde často do groteskních nadsázek, s kterými se dá krásně pracovat. Doporučení: Domluvte se s češtinářem/kou, ať to neberete dvakrát... 1) EVOKACE Začínáme brainstormingem a otázkami  Co dělá národ národem? Podle čeho poznáte, že někdo patří do jednoho národa? většinou se ve třídě dojde k následujícím poznatkům - stejný jazyk, společná historie, společné území, stejné zvyky... Dále se ptám Kolik národů žilo v Habsburské monarchii na přelomu 18./19. století? K tomu žákům promítnu mapu   z Českého historického atlasu. Tento úvod by neměl zabrat více než 10 minut. Žáci si pak zapíší do sešitu 4 jména a pod každým vynechají 1-2 řádky, jsou to: Josef Dobrovský, Josef Jungmann, František Palacký a Václav Hanka.   V PC-učebně si zahrají hru vytvořenou v  Genially

Úvod do starověkého Řecka - mýty a pověsti 2.0

Jak už to tak bývá, po čase praktikování zveřejněného nápadu ve výuce je čas příspěvek trochu obměnit. Ve výuce ráda používám videa a dokumenty. Děti to baví a hodně si z toho pamatují. Samozřejmě je nutné vymyslet k videím nějakou aktivitu. Ideálně smysluplnou, která povede k cíli hodiny. V případě předložené metodiky bych ideálně viděla cíle 2:  JAK SE PŘÍBĚHY Z ŘECKÉ MYTOLOGIE PROMÍTAJÍ DO SOUČASNOSTI (V JAZYCE ČI KONKRÉTNÍCH MÍSTECH, KTERÁ SE DOCHOVALA DODNES)? JACÍ BYLI ŘEČTÍ BOHOVÉ? CHTĚL/A BYCH VĚŘIT V TAKOVÉ BOŽSTVO? Je to myslím trochu lepší cíl, než "Žáci se seznámí s řeckou mytologií." (Což v podstatě skýtal původní příspěvek). Pokud to dokážete lépe formulovat, do komentářů s tím... Nějaká stručná metodika do kapsy pro práci s videy by byla potřeba jako sůl - každý k tomu přistupuje jinak a možností je spousta. Asi nejhorší verze, a teď budu střílet do vlastních řad, je doplňovací pracovní list. Vím, že jich v sekci videa pár najdete a sama to vnímám jako takovou

Trochu šílené i děsivé římské císařství s širokou paletou činností

V dnešním příspěvku vám představím své nápady, které používám při výuce období římského císařství. Téma kompletuji na základě zpětné vazby, kterou mi poskytujete nejen v komentářích, ale i mailem a věřte, že mne vždy moc potěší.  Při probírání toho, co k římskému císařství mám, jsem si uvědomila, že k tomuto období jsem různé nápady sbírala delší dobu možná i proto, že se probírá koncem roku a to už bývám, stejně jako vy, dost unavená. Pořád si myslím, že bych některé části mohla více vychytat, ale třeba se objeví nějaké vaše tipy a vylepšení v komentářích níže.  1. Gaius Julius Caesar S nikým jiným než s Julkem se do období římského císařství ani nedá vstoupit. A protože této hodině většinou předchází badatelská hodina s bitvou u Zamy a běhací aktivita ke krizi římské republiky , nechávám žáky trochu vydechnout s jednoduchým pracovním listem a krátkým videem. Pustíme si na začátku hodiny kratičkou část videa  (0:50-1:51), kde žáci sledují zvětšování římské říše. K dispozici mají praco