Mám velkou radost, že posíláte nápady. Lekce Lukáše Kalase jste již měli možnost využít zde. Tentokrát poslal materiály k 1. světové válce a čtyři různé přístupy k práci s komiksem, je tedy jasné, že to musím sdílet a hlavně se těším, až to letos vyzkouším.
Ve svých lekcích využívá komiks od Jacquese Tardiho - To byla zákopová válka:
1. Začátek války - nacionalismus, propaganda a davová psychóza
Zde se pracuje na začátku s komiksem, ke kterému mají žáci jednoduchý pracovní list (správné řešení najdete na konci dokumentu). Na lekci je především zajímavá aktualizace a srovnání se současnou válkou na Ukrajině, kdy v uvedeném článku z roku 2022 probíhají dost podobné situace jako před sto lety.
- Vyučující rozdá žákům do dvojic rozstříhané listy komiksu a pracovní list s článkem. Žáci komiks nejdříve poskládají, jak by měl na sebe navazovat.
- Následně si žáci komiks přečtou a ve dvojici diskutují nad zadanými otázkami. Žáci si poté přečtou článek o podobném tématu z aktuální situace v Rusku a znovu prodiskutují zadané otázky
2. Chemická válka a zákopy
Další komiks se týká použití yperitu a reálií zákopové války. Najdete jej zde. Je k němu opět pracovní list, který obsahuje i podrobnou infografiku o bojových plynech a jejich účincích. Doporučeným postupem je práce ve dvojicích.
3. Tvorba komiksového pole - práce s osobní vzpomínkou a vzletnými citáty.
Zde můžete využít kreativní přístup - žáci ve dvojicích dovypráví příběh mužů ze 115. pěšího pluku vytvořením vlastního komiksového okénka.
- Vyučující rozdá do dvojic žákům rozstříhaná komiksová pole. Žáci nejprve na lavici poskládají příběh, jak si myslí, že se odehrál (pro učitele je lepší si vytisknout komiks ve správném pořadí dohromady). Osobně bych možná nestříhala po políčkách, ale rozdala bych po stránkách, které by žáci pouze zkusili srovnat za sebou.
- Následně vymyslí a doplní vlastní textová pole, do těch obrázků, kde chybí a tím pomůžou podle vlastní fantazie doplnit příběhy vojáků. Můžou jim k tomu sloužit např. rozstříhané menší bílé lístečky ve tvaru komiksových bublin či vyprávěcích polí (obdélníky). Dávám k dispozici k tisku a vystříhání do dvojic zde.
Poslední část spočívá ve vytvoření vlastního komiksového pole podle těchto kritérií:
- Vytvoř si vlastní komiksové pole, dle vlastních představ tak, aby zapadalo do příběhu francouzských vojáků. Pole se může týkat událostí předcházející útoku, může na něj navazovat nebo se může odehrávat přímo během něj. Vzhled komiksu se nemusí vůbec podobat předloze, vytvoř jej čistě podle vlastní fantasie. Komiks bude obsahovat minimálně jedno textové pole. (Zadání k tisku pro žáky.)
- Uvedené komiksové výňatky však umožňují také velký potenciál při práci s hodnotami. Aktivita je vhodná k probírání západního úseku fronty a osudů obyčejných vojáků Velké války. Po ukončení aktivity může následovat debata s vyučujícím o smyslu citátů v komiksu obsažených. Žáci také mohou obrazové prostředky Tardiho komiksu porovnat s komiksovými prostředky jiných autorů. Například komiksem Stopa legionáře, který válku zobrazuje naprosto odlišným způsobem.
4. Co se stalo s Dufourem? Doplnění příběhu
- Žáci dostanou od vyučujícího ve dvojici celou úvodní stranu komiksu a vystřižený útržek s osudem vojína Dufoura (poslední okénko v následujícím souboru).
- Každý zvlášť pak dostane vystřihnutou buď kartu s vojákem Wohlgemuthem nebo Carpentierem ZDE. Následně samostatně doplňují chybějící textové pole a tvoří tak příběh, který povede k osudu Dufoura. Případně lze využít úplně nevyplněná okna.
Po vyplnění textů následuje debata ve dvojici, jak se jejich příběhy liší a proběhne revize s původními texty. Na závěr pak následuje rozprava ve dvojici a s vyučujícím o kontrastu sdělení generála z prvního okénka a osudů vojáků.
Moc děkuji za sdílení skvělých a pestrých nápadů. Vybrané části komiksu navíc obsahují poměrně málo textu, což obzvlášť my na ZŠ oceníme.
Co podniknout dál?
Legiovlak
Pro mnohé z vás toto nebude asi žádná novinka, už nějaký ten rok nám Českou republiku pravidelně brázdí Legiovlak. Momentálně stojí u nás v Lysé nad Labem a já mohla s žáky absolvovat komentovanou prohlídku s uniformovaným průvodcem s navoskovanými kníry. Moc doporučuji využít. Prohlídka je v přiměřené délce jedné hodiny s dostatečným prostorem na dotazy. Rezervační systém je jednoduchý a je to zdarma.
Pravděpodobně také znáte databázi legionářů, která je stále doplňována informacemi od potomků těchto vojáků. Co pro mne bylo novou informací - sbírají se i informace k vojákům bojujícím za Rakousko-Uhersko, takže asi konečně oskenuji ten deník po tom druhém pradědečkovi, co legionářem nebyl...Armádní muzeum
Toto muzeum prošlo nedávno rekonstrukcí a my jsme ho navštívili se sedmou třídou na lektorovaný program. Protože se nám líbil, chci se tam letos v červnu mrknout i s osmáky na Příběh velké války.
Tímto bych téma 1. války na blogu viděla alespoň na nějaký čas jako uzavřené, resp. prozkoumané z mnoha stran a nějakou dobu se k němu nebudeme vracet!
Ale tipy pište do komentářů.
Komentáře
Okomentovat