Posledním předvánočním příspěvkem bude metodika, kterou se mnou laskavě sdílela Renáta Nová. Na blogu už sdílela svou přípravu k tématu 1. světové války, tentokrát poslala pečlivě připravenou hodinu k tématu Perzekuce židovského obyvatelstva v Protektorátu Čechy a Morava.
K celé hodině si můžete vytisknout metodiku přímo do hodiny.
Sdílím přípravu tak, jak mi ji Renáta poslala. Pokud budu přidávat něco za sebe, bude to psáno kurzívou.
Oč jde?
Žáci budou pracovat s pamětnickým vzpomínáním, dle autorky celá lekce vznikla na základě materiálů z Paměti národa.
Postup
V předchozí hodině jsme probírali vznik Protektorátu a pracovali s českým přepisem norimberských zákonů, které na našem území tehdy začaly platit najdete je ZDE.
Pro práci v hodině využijte připravenou prezentaci (klikněte na obrázek⬇️)
V té Renáta rozlišila barevně, co si žáci mají zapsat do sešitu (🟢) a co jsou instrukce k práci (🟠).
Evokace
Hodinu začněte úvodní fotografií s dvojjazyčnými popisky a nechte žáky popsat, co vidí. Pokud hodinou navazujete na norimberské zákony, pravděpodobně někdo uvidí souvislost nebo ji sami vypíchnete.
Video s pamětnicí
Před samotným přehráním videa, bych žáky nejprve seznámila s otázkami které po něm dostanou. Případně je můžete už nyní rozdělit např. do dvojic a nechat je, aby na otázkách poté spolupracovali.
Otázky, které mají zodpovědět:1) Kdo k nám z videa promlouvá? (lze pracovat s vypočítáním věku pamětnice – bylo jí 13 v roce 1939 – nar. 1926 – v roce 2023 tedy 97 let)
2) Jaká nařízení pro židovské obyvatelstvo začala po vzniku Protektorátu platit?
3) Začala platit najednou, nebo se omezení postupně stupňovala? (vhodný prostor pro vysvětlení mechanismu postupného snižování lidské důstojnosti a snahy o odpor)
4) Která omezení byla podle videa pro pamětnici nejtěžší?
Práce ve skupinách
Rozdělte žáky do skupin maximálně po čtyřech a dejte jim do každé skupiny pouze jeden z připravených pamětnických textů. Ideálně v dostatečných kopiích tak, aby měl každý žák svůj text.
Ke skupinové práci budou žáci potřebovat buď zmiňovanou učebnici, aby porovnali vzpomínky s textem, nebo nějaký jiný adekvátní shrnující text.
Zadání:
1) Ve skupině podle textu s pamětnickým vyprávěním vypište do sešitu omezení, která pro židovské obyvatelstvo začala platit.
2) Porovnejte s textem na str. 89 v učebnici (Dějepis 9 - SPN, 2016 - zelený pruh na okraji, pod fotografií židovské rodiny) a doplňte.
Společné shrnutí práce
Pro společné shrnutí práce bych asi zvolila variantu vytváření myšlenkové mapy na tabuli.
Děkuji za sdílení nápadu autorce.
Doplnili byste hodinu nějakou další aktivitou? Nebo máte také nějaké nápady v šuplíku? Sem s nimi.
Komentáře
Okomentovat