V tomto příspěvku jsem se podrobně rozepsala o svém pokusu zkusit učit jinak, trochu hravě a trochu badatelsky, o stavebních slozích. Nechat děti změny vypozorovat a popsat se mi osvědčilo, a tak jsem se rozhodla v metodě pokračovat i u dalších témat.
Nyní se vám tedy do rukou dostává sada materiálů ke gotice a renesanci. S druhým tématem mi pomohla čtenářka blogu, Martina Tóthová, jejíž materiál jsem trochu upravila a konečně díky ní dotáhla do konce i renesanci. Děkuji!
Postup:
Je stejný jako ve výše citovaném příspěvku.
- Žáky rozdělím na skupiny po 4 a dostanou do každé skupiny barevně vytištěnou sadu materiálů (kterou si na konci hodiny zase vyberu a do které se nepíše)
- výhledově by se mi líbilo mít materiály elektronicky v prezentaci do tabletů (pokud by se zpracování ujal někdo z vás, zlobit se nebudu)
- nově žákům někdy i navíc dávám kartičky podle tématu ze sady PIDIKARTY (hra viz níže), aby si své dedukce mohli ověřovat.
- Ve skupině se rozdělí na dvojice a vyberou si téma.
- Buď ARCHITEKTURU nebo SOCHAŘSTVÍ A MALÍŘSTVÍ.
- v pracovním listě zpracují pouze tuto část
Dvojice vedu k tomu, aby vše na obrázcích druhé dvojici skutečně ukazovali a vysvětlovali jim, na co přišli.
I v náročnějších třídách se to dá krásně stihnout v jedné vyučovací hodině, obzvlášť pokud už jste tak třeba učili románský sloh a žáci metodu znají.
PIDIKARTY aneb hravé opáčko
I pro gotiku a renesanci jsem vytvořila pidikarty, které můžete vytisknout a dát čtveřici ke hře.
- TIP! Jak budete postupně procházet jednotlivé stavební slohy, můžete kartičky postupně míchat dohromady, takže skupina bude nový sloh porovnávat s tím předchozím.
- Samozřejmě se hra hodí i do opakovacích hodin.
To je vše, dejte vědět, jak se vám s materiálem pracovalo a obzvlášť uvítám komentáře, které materiál vylepší nebo doplní další zajímavou aktivitu.
Dobrý den,
OdpovědětVymazatmoc děkuji za sdílené materiály, určitě je v hodinách zkusím. Všimla jsem si, že asi došlo k záměnám slohů v PL. Gotika architektura - úkol 4 a 7 románský sloh místo gotického, Renesance malířství - v posledním úkolu gotické místo renesančního. Děkuji JH
Dobrý den, vida-chyba! Děkuji za upozornění, opraveno.
VymazatZdravím Vás a moc děkuji za materiál. V jedné hodině se mi práci nepodařilo stihnout (i s vyhodnocením), tak jsem ji ve druhé třídě rozdělila do dvou hodin (architektura x sochařství a malířství) a doplnila nějakými kvízy a aktivitami zaměřenými na porovnání s románskou kulturou. A co se týče elektronických materiálů - rozdělila jsem si žáky na skupinky (sochařství, malířství, architektura) a zadala jim, aby na iPadech vyhledali konkrétní mnou zadaná díla románské a gotické kultury. Jejich fotky pak jen prostě poslali na stránku v Padletu (zařadili je do příslušné kolonky a přidali krátký popisek - název, země). Myslím, že je to dobrý podklad pro porovnání slohů. S renesancí tak asi začnu - přidají je na tu samou stránku a začneme tím, že si budeme všímat rozdílů.
OdpovědětVymazatDobrý den, tak to je skvělá adaptace. Myslíte, že by pak šlo padlety s obrázky sdílet i nám ostatním?
Vymazat