Přeskočit na hlavní obsah

Gotika a renesance badatelsky i hravě - architektonické styly No. 2 s pomocí Martiny Tóthové

V tomto příspěvku jsem se podrobně rozepsala o svém pokusu zkusit učit jinak, trochu hravě a trochu badatelsky, o stavebních slozích. Nechat děti změny vypozorovat a popsat se mi osvědčilo, a tak jsem se rozhodla v metodě pokračovat i u dalších témat. 

Nyní se vám tedy do rukou dostává sada materiálů ke gotice a renesanci. S druhým tématem mi pomohla čtenářka blogu, Martina Tóthová, jejíž materiál jsem trochu upravila a konečně díky ní dotáhla do konce i renesanci. Děkuji!

Postup:

Je stejný jako ve výše citovaném příspěvku. 
  • Žáky rozdělím na skupiny po 4 a dostanou do každé skupiny barevně vytištěnou sadu materiálů (kterou si na konci hodiny zase vyberu a do které se nepíše)
  • výhledově by se mi líbilo mít materiály elektronicky v prezentaci do tabletů (pokud by se zpracování ujal někdo z vás, zlobit se nebudu)
  • nově žákům někdy i navíc dávám kartičky podle tématu ze sady PIDIKARTY (hra viz níže), aby si své dedukce mohli ověřovat. 
  • Ve skupině se rozdělí na dvojice a vyberou si téma. 
    • Buď ARCHITEKTURU nebo SOCHAŘSTVÍ A MALÍŘSTVÍ. 
    • v pracovním listě zpracují pouze tuto část
Až když jsou obě dvojice hotové, vysvětlí si navzájem své téma a doplní i druhou část listu. 
Dvojice vedu k tomu, aby vše na obrázcích druhé dvojici skutečně ukazovali a vysvětlovali jim, na co přišli.
I v náročnějších třídách se to dá krásně stihnout v jedné vyučovací hodině, obzvlášť pokud už jste tak třeba učili románský sloh a žáci metodu znají.

⬇️MATERIÁLY GOTIKA                                 ⬇️MATERIÁLY RENESANCE

PIDIKARTY aneb hravé opáčko

I pro gotiku a renesanci jsem vytvořila pidikarty, které můžete vytisknout a dát čtveřici ke hře. 
  • TIP! Jak budete postupně procházet jednotlivé stavební slohy, můžete kartičky postupně míchat dohromady, takže skupina bude nový sloh porovnávat s tím předchozím.
  • Samozřejmě se hra hodí i do opakovacích hodin.
⬇️PIDIKARTY GOTIKA             A ✏️V CANVĚ K ÚPRAVÁM
⬇️PIDIKARTY RENESANCE                ✏️V CANVĚ K ÚPRAVÁM

To je vše, dejte vědět, jak se vám s materiálem pracovalo a obzvlášť uvítám komentáře, které materiál vylepší nebo doplní další zajímavou aktivitu.

Komentáře

  1. Dobrý den,
    moc děkuji za sdílené materiály, určitě je v hodinách zkusím. Všimla jsem si, že asi došlo k záměnám slohů v PL. Gotika architektura - úkol 4 a 7 románský sloh místo gotického, Renesance malířství - v posledním úkolu gotické místo renesančního. Děkuji JH

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Olga Kovaříková9. listopadu 2024 v 0:49

      Dobrý den, vida-chyba! Děkuji za upozornění, opraveno.

      Vymazat
  2. Zdravím Vás a moc děkuji za materiál. V jedné hodině se mi práci nepodařilo stihnout (i s vyhodnocením), tak jsem ji ve druhé třídě rozdělila do dvou hodin (architektura x sochařství a malířství) a doplnila nějakými kvízy a aktivitami zaměřenými na porovnání s románskou kulturou. A co se týče elektronických materiálů - rozdělila jsem si žáky na skupinky (sochařství, malířství, architektura) a zadala jim, aby na iPadech vyhledali konkrétní mnou zadaná díla románské a gotické kultury. Jejich fotky pak jen prostě poslali na stránku v Padletu (zařadili je do příslušné kolonky a přidali krátký popisek - název, země). Myslím, že je to dobrý podklad pro porovnání slohů. S renesancí tak asi začnu - přidají je na tu samou stránku a začneme tím, že si budeme všímat rozdílů.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Olga Kovaříková16. dubna 2025 v 6:43

      Dobrý den, tak to je skvělá adaptace. Myslíte, že by pak šlo padlety s obrázky sdílet i nám ostatním?

      Vymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Národní obrození a rok 1848. Věčně proklínané, může být zajímavé? 2.0

Další příspěvek, který dozrál na změnu! V tématu  národního obrození vidím pro rozvíjení různých metodických přístupů ještě poměrně velký prostor... Osobně vnímám toto období jako zajímavé, plné změn a pohnutých osobních osudů. Téma jde často do groteskních nadsázek, s kterými se dá krásně pracovat. Doporučení: Domluvte se s češtinářem/kou, ať to neberete dvakrát... 1) EVOKACE Začínáme brainstormingem a otázkami  Co dělá národ národem? Podle čeho poznáte, že někdo patří do jednoho národa? většinou se ve třídě dojde k následujícím poznatkům - stejný jazyk, společná historie, společné území, stejné zvyky... Dále se ptám Kolik národů žilo v Habsburské monarchii na přelomu 18./19. století? K tomu žákům promítnu mapu   z Českého historického atlasu. Tento úvod by neměl zabrat více než 10 minut. Žáci si pak zapíší do sešitu 4 jména a pod každým vynechají 1-2 řádky, jsou to: Josef Dobrovský, Josef Jungmann, František Palacký a Václav Hanka.   V PC-učebně si zahrají hru vytv...

Úvod do starověkého Řecka - mýty a pověsti 2.0

Jak už to tak bývá, po čase praktikování zveřejněného nápadu ve výuce je čas příspěvek trochu obměnit. Ve výuce ráda používám videa a dokumenty. Děti to baví a hodně si z toho pamatují. Samozřejmě je nutné vymyslet k videím nějakou aktivitu. Ideálně smysluplnou, která povede k cíli hodiny. V případě předložené metodiky bych ideálně viděla cíle 2:  JAK SE PŘÍBĚHY Z ŘECKÉ MYTOLOGIE PROMÍTAJÍ DO SOUČASNOSTI (V JAZYCE ČI KONKRÉTNÍCH MÍSTECH, KTERÁ SE DOCHOVALA DODNES)? JACÍ BYLI ŘEČTÍ BOHOVÉ? CHTĚL/A BYCH VĚŘIT V TAKOVÉ BOŽSTVO? Je to myslím trochu lepší cíl, než "Žáci se seznámí s řeckou mytologií." (Což v podstatě skýtal původní příspěvek). Pokud to dokážete lépe formulovat, do komentářů s tím... Nějaká stručná metodika do kapsy pro práci s videy by byla potřeba jako sůl - každý k tomu přistupuje jinak a možností je spousta. Asi nejhorší verze, a teď budu střílet do vlastních řad, je doplňovací pracovní list. Vím, že jich v sekci videa pár najdete a sama to vnímám jako takovou...

Nebojte se husitů - verze 2.0

Už jste si asi všimli, že občas původní příspěvky upravuji (poznáte podle verze v nadpisu). Husité už to vážně potřebují, pracuji nyní s tématem (alespoň doufám) promyšleněji. Proto zde najdete nyní trochu návodnější metodiku. Tolik k mému předsevzetí, že přípravy mi budou zabírat méně a méně času - takže ne, prostě když mi zbyde čas, tak samozřejmě vylepšuji... 1) UVEDENÍ DO PROBLEMATIKY Ráda využívám úvodní 4 strany z materiálů České školy bez hranic   o postavení českého království v Evropě na konci vlády Karla IV. (pro ZŠ je to úroveň B , pokud jste na SŠ zvolte obtížnější variantu) pracovní list tisknu oboustranně (2 stránky na jednu) líbí se mi, že se zde pracuje s dobovými prameny a mapami Na tyto webové stránky budu ještě párkrát odkazovat. Ideálně práci s textem zakončete brainstormingem s otázkou: Jak je vnímána všeobecně doba vlády Karla IV.? (žáci mohou ukázat na prstech)  Co si představíte, když se řekne krize? (vypište návrhy na tabuli) Co si představíte, když...