Přeskočit na hlavní obsah

Trochu šílené i děsivé římské císařství s širokou paletou činností

V dnešním příspěvku vám představím své nápady, které používám při výuce období římského císařství. Téma kompletuji na základě zpětné vazby, kterou mi poskytujete nejen v komentářích, ale i mailem a věřte, že mne vždy moc potěší. 

Při probírání toho, co k římskému císařství mám, jsem si uvědomila, že k tomuto období jsem různé nápady sbírala delší dobu možná i proto, že se probírá koncem roku a to už bývám, stejně jako vy, dost unavená. Pořád si myslím, že bych některé části mohla více vychytat, ale třeba se objeví nějaké vaše tipy a vylepšení v komentářích níže. 

1. Gaius Julius Caesar

S nikým jiným než s Julkem se do období římského císařství ani nedá vstoupit. A protože této hodině většinou předchází badatelská hodina s bitvou u Zamy a běhací aktivita ke krizi římské republiky, nechávám žáky trochu vydechnout s jednoduchým pracovním listem a krátkým videem.
  • Pustíme si na začátku hodiny kratičkou část videa (0:50-1:51), kde žáci sledují zvětšování římské říše. K dispozici mají pracovní list s mapou na začátku, do mapy vybarví přibližný rozsah říše do Caesarových galských válek, pak pustím video do roku 44 př. n. l. a zaznamenají si jinou barvou, jaké území získal G. J. Caesar.
  • Poté se podíváme na díl Slavné dny: Den, kdy Caesar překročil Rubikon - většinou video zastavím po té části, v níž byla daná část pracovního listu. Žáci jsou méně ve stresu. Na základě videa vyplní i pětilístek k postavě Caesara - ve třídě, která je na tuto metodu zvyklá, nám vznikla dost výstižná shrnutí.

1a. Zničil Caesar římskou republiku, nebo už fakticky neexistovala?

Tuto otázku si kladu můj oblíbenec, John Green ve svém videu. Líbí se mi celkové pojetí a shrnutí, výhledově toto video určitě předabuji. K videu žáci mají zpracovat několik otázek.

1b. Proč byl zavražděn Gaius Julius Caesar

Možné pokračování se nabízí při badatelské hodině od Pavla Žalského a Jiřího Karena, v níž žáci zkoumají důvody vraždy Caesara. V hodině se pracuje s tímtéž videem (viz výše), takže zbyde více času na bádání, pokud se rozhodnete jej již znovu nepouštět.
Celou badatelskou hodinou vás provede prezentace - pokud chcete využít i mentimeter, musíte si prezentaci zkopírovat a daný slide si upravit.

1c. Milostný trojúhelník Caesar - Kleopatra - Antonius? A co na to Octavianus Augustus?

V duchu červené knihovny se pak věnujeme trochu netradičně skutečnému počátku římského císařství. 
  • V rámci evokace je seznámím s tím, že je čeká jeden z nejslavnějších mocenských milostných příběhů starého Říma - můžete využít tu část videa, která se tomu asi od 1:00 věnuje. Vztahy při videu načrtávám schematicky na tabuli, je to celkem psina.
  • Poté dostanou žáci do skupin roztříhané rozhovory - polovina s Kleopatrou, druhá polovina s Octavianem (poté to u skupin prohodím). Rozhovory jsou z časostroje zde a zde
  • Ve skupině po sestavení rozhovoru zkouší opět k dané postavě sestavit pětilístek (viz výše navazujeme na Caesara) - stačí jeden dohromady.

2. "Top five" nejšílenějších císařů

Přiznám se, že nejsem příznivcem podrobného probírání detailů římské vlády toho kterého císaře. Co mne ovšem opakovaně upoutá, to je poměrně zajímavá přehlídka různých druhů paranoie v počátcích císařství.
  • Jako evokaci pokládám otázku: Co si myslíš, že se stane s člověkem, který získá absolutní moc nad jinými lidmi?
    • Žáci si nejdříve napíší sami odpověď do sešitu, prodiskutují ji ve dvojici a pak, kdo chce, se podělí o myšlenku, kterou se v diskusi od spolužáka dozvěděl.
  • Rozdělím žáky do skupin a losem jim určím císaře, vycházím z tohoto článku Časostroje (císaře mám vytištěné a zalaminované)
  • Cílem skupiny je provést prezentaci šíleností svého císaře natolik zdařile, aby se umístil "co nejlépe" v pozdějším hlasování - rozumějte, má vyhrát ten nejhorší.
    • Žáci mají k dispozici úryvky z Děsivých dějin, doplněné o informace z Komiksové historie světa či Wikipedie
  • Po prezentacích jsme hlasovali o nejhoršího císaře v Mentimeteru, vyhrál samozřejmě Nero.
    • Díky "soutěžnímu" aspektu se žáci skutečně snažili vytáhnout ty nejhorší informace a co nejlépe je odprezentovat.

2a. Práce s časovou osou, komiksem a porozuměním textu

Na hodinu o šílených císařích navazuji prací s časovou osou z Děsivých dějin. Pravda, je to trochu toho stříhání, třeba vás napadne jednodušší způsob, ale těžím z toho, že mám méně žáků ve třídě.
Žáci dostanou rozkopírované údaje z časové osy bez obrázků a poté pouze obrázky, které mají přiřadit podle textu. 
  • Finta tkví mimo jiné i v tom, že údajů na stránce je vždy o jeden či dva více, než obrázků. 
  • Když obrázky přiřadí a nalepí, v textu časové osy si zvýrazní, podle čeho obrázek správně přiřadili.

3. Počátek křesťanství

Mám ráda tento sestříhaný dokument, kde je vysvětleno, proč Římanům přišli křesťané divní. Žáci rozdělí stránku podélně na dvě poloviny a napíší si nadpis:
KŘESŤANSTVÍ VERSUS POHANSKÝ ŘÍM
1. DOLEVA SI PIŠTE, O CO ŠLO KŘESŤANŮM, CO VYZNÁVALI
2. DOPRAVA SI PIŠTE, JAK VNÍMALI KŘESŤANY ŘÍMANÉ
3. KTEŘÍ CÍSAŘOVÉ KŘESŤANSTVÍ PRONÁSLEDOVALI
4. DOPROSTŘED SI SHORA DOLŮ PIŠTE ČASOVÉ ÚDAJE ZMÍNĚNÉ V DOKUMENTU

Jako alternativu nebo doplnění můžete využít také Johna Greena a jeho video (pracovní list), ideálně zase pustit s titulky v pomalejším tempu. 

3a. Kde se berou tradice?

Ve skupinové práci s žáky v další hodině zkoumáme původ symbolů a tradic v křesťanství, beru to jako dobrého strýčka do 7. třídy. 
  • Žáky rozdělím do pěti skupin a každá dostane náhodně přidělené téma z následujících:
    • 1) KŘEST, 2) BOHOSLUŽBA, 3) SVĚTCI, 4) CYKLUS ROKU, 5) HMOTNÁ KULTURA
  • Jejich úkolem je vytvořit myšlenkovou mapu k danému pojmu na základě informací, které dostanou ode mne. Ve skupině mají k dispozici jeden tablet či telefon kvůli cizím slovům.
  • Každá skupina pak prezentuje ostatním svou část myšlenkové mapy a já přitom stručně vytvářím jednu velkou společnou na tabuli nebo do předpřipravené prezentace.

4. Co dali Římané světu?

Před hravým opakování římského období pouštím opět zkrácený velmi hezký dokument, který shrnuje celé téma - žáci si mají pouze poznamenávat vynálezy, technologie a obecně výdobytky římské kultury.

5. Hravé opáčko

5a. Desková hra

Právě nedostatek her k Římu mne upozornil na můj problém s únavou na konci roku. Ale letos jsme s šesťáky hecli a máme pro vás poklad! Jako vzor pro naši opakovací deskovou hru jsme si prostě vzali předlohu ve hře Přemyslovci od Dina.
Hrací desku, tak jak ji moji šesťáci dotvořili během výtvarné výchovy, vám sem brzy vložím. Je to také to jediné, co byste si museli ve třídě sami nakreslit.
V principu hry jsme ovšem pár věcí změnili (původní pravidla):
  • máme pouze jeden typ platidla
  • jednotlivé úseky se dělí na období římského království, římské republiky, císařství a úpadku říše
  • v daném úseku si hráči berou vždy pouty náležité otázky
  • nemáme ve hře šipky, které vrací nebo posouvají ve hře
  • změnili jsme trochu barvy políček 
Pravidla i všechny kartičky najdete v odkaze na obrázku (ať žije Canva)!
 Tiskněte 2 stránky na jednu, mělo by vám to sedět oboustranně.
Nevydržela jsem to a vytvořila i herní desku, zde je. Velikostně myslím bohatě stačí vytisknout prostě na A4 a zalaminovat.

5a. Únikovka

Velká výhoda únikovek tvořených v Genially je ta, že je můžete hrát bez problému na jakémkoliv zařízení.

To je vše, pište mi do komentářů vaše nápady k období římského císařství!

Komentáře

  1. Dobrý den, ráda bych žáky vzala poslední hodinu ven a hrála s nimi hru. Chtěla bych nějak vaši únikovku na Řím použít venku. Nemáte náhodou ty obrázky s otázkami někde extra ke stažení? Děkuji Jasičová

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den, jediné, co mne napadá, je vytisknout některé PrintScreeny ze hry, nebo využít vybrané kartičky z deskové hry. Holt venkovní úniková hra je jiná kategorie...

      Vymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Národní obrození a rok 1848. Věčně proklínané, může být zajímavé? 2.0

Další příspěvek, který dozrál na změnu! V tématu  národního obrození vidím pro rozvíjení různých metodických přístupů ještě poměrně velký prostor... Osobně vnímám toto období jako zajímavé, plné změn a pohnutých osobních osudů. Téma jde často do groteskních nadsázek, s kterými se dá krásně pracovat. Doporučení: Domluvte se s češtinářem/kou, ať to neberete dvakrát... 1) EVOKACE Začínáme brainstormingem a otázkami  Co dělá národ národem? Podle čeho poznáte, že někdo patří do jednoho národa? většinou se ve třídě dojde k následujícím poznatkům - stejný jazyk, společná historie, společné území, stejné zvyky... Dále se ptám Kolik národů žilo v Habsburské monarchii na přelomu 18./19. století? K tomu žákům promítnu mapu   z Českého historického atlasu. Tento úvod by neměl zabrat více než 10 minut. Žáci si pak zapíší do sešitu 4 jména a pod každým vynechají 1-2 řádky, jsou to: Josef Dobrovský, Josef Jungmann, František Palacký a Václav Hanka.   V PC-učebně si zahrají hru vytvořenou v  Genially

Úvod do starověkého Řecka - mýty a pověsti 2.0

Jak už to tak bývá, po čase praktikování zveřejněného nápadu ve výuce je čas příspěvek trochu obměnit. Ve výuce ráda používám videa a dokumenty. Děti to baví a hodně si z toho pamatují. Samozřejmě je nutné vymyslet k videím nějakou aktivitu. Ideálně smysluplnou, která povede k cíli hodiny. V případě předložené metodiky bych ideálně viděla cíle 2:  JAK SE PŘÍBĚHY Z ŘECKÉ MYTOLOGIE PROMÍTAJÍ DO SOUČASNOSTI (V JAZYCE ČI KONKRÉTNÍCH MÍSTECH, KTERÁ SE DOCHOVALA DODNES)? JACÍ BYLI ŘEČTÍ BOHOVÉ? CHTĚL/A BYCH VĚŘIT V TAKOVÉ BOŽSTVO? Je to myslím trochu lepší cíl, než "Žáci se seznámí s řeckou mytologií." (Což v podstatě skýtal původní příspěvek). Pokud to dokážete lépe formulovat, do komentářů s tím... Nějaká stručná metodika do kapsy pro práci s videy by byla potřeba jako sůl - každý k tomu přistupuje jinak a možností je spousta. Asi nejhorší verze, a teď budu střílet do vlastních řad, je doplňovací pracovní list. Vím, že jich v sekci videa pár najdete a sama to vnímám jako takovou